|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Тема: Філософська думка в Україні (6 год.)План: 1. Характерні риси і особливості філософської культури Київської Русі. 2. Філософська думка в Україні ХVІ-ХVІІІ ст. 3. Філософія України в ХІХ-ХХ ст. 4. Російська релігійна філософія (В. Соловйов, Л. Шестов, М. Бердяєв, М Федоров).
Основні поняття: кордоцентризм, антеїзм, «сродна праця», «філософія серця», філософія мови.
Методичні рекомендації: Аналіз вітчизняної філософської думки ускладнюється тим, що українська філософія отримала можливість самостійно розвиватись лише з набуттям нашою державою незалежності. Дослідники даної проблеми стверджують про наявність таких особливостей, власне принципів, національного філософствування як антеїзм, кордоцентризм та екзистенціальність. Студентам бажано звернути увагу, що єдиної точки зору з цього приводу немає. Появу філософії та території Київської Русі пов'язують з утвердженням християнства, запозиченого з Візантії, як державної релігії. Подальший розвиток відбувався в поєднанні двох тенденцій: прагненні до самобутності та величезному впливові Візантії. Першими джерелами були: «Повість минулих літ», «Ізборник Святослава 1073 р.), «Слово про закон та благодать», «Повчання Володимира Мономаха». Подальший розвиток відбувається у духовних зв’язках з європейською культурою, в процесі українського Відродження, в діяльності діячів Острозького культурно-освітнього осередку та Києво-Могилянської академії, в тому числі й у філософсько-етичній системі найвідомішого її вихованця Г.С. Сковороди, який став родоначальником «філософії серця». Студенти повинні належним чином осмислити названі здобутки, особливу увагу потрібно приділити вивченню філософського спадку великого земляка Г.С. Сковороди та філософів, що розвинули його вчення. Заслуговує на увагу університетська філософія в Україні ХІХ ст., а також філософські ідеї в українській літературі та громадсько-політичних рухах. Студентам необхідно шляхом самостійного опрацювання засвоїти розділ російської філософії, оскільки історично так склалося, що тривалий час українська філософія розвивалася у взаємозв’язку з російською в лоні єдиної держави – Російської імперії. На особливу увагу заслуговує релігійна філософія (філософія російського релігійного ренесансу, представлена М. Бердяєвим, П. Флоренським та ін.), ідеї якої мали і мають неабиякий вплив і поширення. Поставивши людину в центр своїх розмірковувань, ця філософія виводила людські якості із особливого місця людини у творенні світу Богом, робилися численні дослідження у напрямках персоналізму, антропології, теорії пізнання, естетики тощо. Студентам варто звернути увагу на теософію О. Блаватської, учення «живої етики» О. Реріха та інших. Характерною особливістю релігійної російської філософії була «софійність» світу, божественна премудрість, втілена в творінні та діяннях Христа, яка піднімалась на рівень особливої божественної іпостасі. У ХХ ст. українська філософська думка, переживши короткий період злету, надалі розвивалась трьома потоками: в Україні (Радянській та Західній) і в діаспорі – за межами України. Студентам слід звернути увагу на діяльність В. Зеньковського, Г. Флоровського, Л. Шестова, В. Вернадського, М. Хвильового, В. Липинського та інших відомих філософів. Нині українська філософія тільки виходить на шлях власних надбань, має історичну перспективу. Сучасне студентство має змогу долучитися до даного процесу і поповнити вітчизняну духовну культуру здобутками, гідними історії світової філософії. Література: 1. Горський В. С. Історія української філософії / В.С. Горський. – К: Наукова думка, 2001. – 376 c. 2. Історія філософії України. Хрестоматія: навч. посібник / упор. М.Ф. Тарасенко, М.Ю. Русин, А.К. Бичко та ін. – К.: Либідь, 1993. – 421 с. 3. Сухина В.Ф. Практикум по философии: учеб. пособие для студентов вузов / В.Ф. Сухина, К.В. Кислюк; М-во образования и науки Украины, Нар. укр. акад. – 2-е изд., перераб. и доп. – Х.: Фолио, 2001. – 430 с. Раздел 11. Украинская философская мисль. 4. Філософія відродження на Україні / Відп. ред. М.В. Кашуба. – К.: Наук. думка, 1990. – 334 с. 5. Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні / Д. Чижевський. – К.: Вид-во «Орій» при УКСП «Кобза», 1992. – 230 с. 6. Чижевський Д. Філософія і національність / Д. Чижевський // Філософська і соціологічна думка. – 1990. – №10. – С.94-101.
Контрольні питання і завдання: 1. Які особливості і характерні риси властиві українській філософії? 2. Поясніть, чим була спрямована змістова спрямованість філософських міркувань, які ми знаходимо в джерелах Київської Русі. 3. Окресліть, що було спільного та відмінного в ідеях західноєвропейського та українського гуманізму. 4. Особливості філософії представників Києво-Могилянської академії. 5. У чому проявилась оригінальність філософських ідей Г.С. Сковороди? 6. Поясніть,чому у розвитку української духовної культури велику роль у поширенні філософських ідей виконували література та громадсько-політичні рухи. 7. У чому суть філософії серця П. Юркевича? 8. Часто підкреслюють: «Сковорода – це український Сократ». Дайте порівняльну характеристику цим двом мислителям. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |