|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Б. Українськії народна партія (УНП)Українська народна партія (УНП) виникла наприкінці 1901— на початку 1902 р. на власній ідейній та організаційній основі. За свідченням Б.Мартоса, ніхто з рупівцін до УНІЇ не вступив.66 Спроби окремих дослідників виводити початки УНП з розколу РУП влітку 1902 р. та виходу з партії національно- демократичного угруповання є безпідставними з точки зору історичної дійсності. Проте не можна ігнорувати ту обставину, що саме значні еволюційні зміни, які відбулися в середині Революційної української партії підштовхнули М.Міхнонського та його однодумців (брати Василь та Грицько Шевченки, брати Микола, Володимир та Сергій Шемети, Олександр і Сергій Макаренки, О.Степаненко та інші до заснування УНП. Створення УНП було також відповідною реакцією на зростання в суспільстві марксистських ідей з їх байдужістю до національних проблем українського народу. Це була відчайдушна спроба повести національно-визвольний рух по шляху самостійництва. М.Міхновський, який розгорнув бурхливу діяльність по консолідації прихильників ідей самостійності України, став вождем та головним ідеологом УНП. автором майже всіх її видань. В 1902-1904 pp. він опублікував декілька брошур: “Робітницька справа в програмі УНП“, “Свято робітників 1 мая”, “Справа української інтелігенції в програмі УНП“, “Десять заповідей УНП“68. Зміст цих видань узагальнено в програмі партії, яка була опублікована~вТ906 р. у Львові.... Аналізу робітничого питання М.Міхновський присвятив окрему брошуру під назвою “Робітницька справа в програмі УНП”, яка була опублікована в 1902 р. Щоб збити з пантелику царську поліцію, на титульній сторінці було вказано інше місце видання — Чернівці. М.Міхновський у наведеній вище брошурі відкидає марксистський заклик: “Робітники усіх країн єднайтеся!” на тій підставі, що робітницький рух нині вступив у нову фазу свого розвою: він став із космополітичного національним.”69 До національно-свідомого пролетаріату різних країн, в тому числі й України, М. Міхновський звертається з власним закликом: “Робітники поневолених націй, єднайтеся для спільної боротьби за свої національно-політичні, духовні й економічні інтереси проти пануючих націй, під умовою обопільного признання своїх національних прав.”70 У брошурі “Справа української інтелігенції в програмі УНП”, яка була видана в Галичині в 1904 р., М. Міхновський порушив проблему місця і ролі української інтелігенції у визвольному русі. Розглядаючи політичну діяльність та політичний світогляд української інтелігенції, автор стверджує жахливе поширення навіть серед її революційної частини ідеології москвофільства, загально- російських політичних організацій: “Причини цього,— констатує Міхновський,— глибокі і коріняться в самому становищі української нації — в становищі безправного і безсилого раба. Рабство політичне і рабство економічне українців виховувало і виховує в них психологію рабства духового”.71 На думку лідера УНП, “важка недуга москвофільства” прогноїла українську душу, спричинила те, що революційна інтелігенція своїм основним завданням вважає не боротьбу за державну самостійність України, а за введення в Росії конституційно-демократичного ладу, сподіваючись, що російські демократи повернуть українському народу всі його права. Для подолання хвороби національної неповноцінності, роздвоєності української інтелігенції М. Міхновський пропонує їй прямувати іншим шляхом, шляхом боротьби за панування у власній хаті, за привернення національно-державної незалежності України.72 Логічним завершенням оформлення нової політичної ідеології самостійництва, яку М.Міхновський виклав у своїх брошурах, опублікованих нелегально в Україні, стали написані ним в 1903 р. “Десять заповідей УНП”. Вони стали своєрідним маніфестом самостійників. Ці заповіді такі: 1. Одна, Єдина, Неподільна, Самостійна, Вільна, Демократична Україна, Республіка робочих людей — це ідеал української людини, за здійснення якого ти повинен боротися, не шкодуючи свого життя. 2. Усі люди твої брати. Але москалі, поляки, мадяри й жиди це вороги нашого народу, як довго вони панують над нами й визискують нас. 3. Україна для українців, тому виганяй з неї всіх ворогів-зайдів. 4. Усюди й завжди вживай украївської мови. Хай ні дружина твоя, ні діти твої не поганять твоєї господи мовою чужинців-гнобителів. 5. Шануй діячів рідного краю, ненавидь його ворогів, зневажай перевертнів-відступників і добре буде цілому твоєму народові й тобі. 6. Не вбивай Україну своєю байдужістю до народних ідеалів. 7. Не зробися ренегатом-відступником. 8. Не обкрадай власного народу, працюючи на ворогів України. 9. Допомагай своєму землякові поперед усіх, держись купи. 10. Не бери собі дружини в чужинців, бо твої діти будуть тобі ворогами; не приятелюй із ворогами нашого народу, бо цим ти додаєш їм сили й відваги; не накладай вкупі з гнобителями нашими, бо зрадником будеш.73 "Десять заповідей націоналіста” зазнали найжорстокішої критики з боку політичних противників Української народної партії. Потрібно відверто сказати, що ряд положень цього документа дійсно відображали явно викривлене світосприймання і їх можна характеризувати як націонал-шовінізм і расизм. Особливо це стосується другої і третьої заповіді “Україна для українців.” У сучасному цивілізованому суспільстві такі заклики із обуренням відкидаються. До речі, саме нони істотно вплинули на пізнішу оцінку всієї діяльності М.Міхновського, оскільки всі інші документи розглядалися крізь призму цих “заповідей.” Водночас не можна погодитися з твердженням деяких істориків, що подібні погляди М.Міхновського відбивали “логіку абсурду.” Варто наголосити, використовуючи конструктивні аргументи сучасних дослідників, що націоналізм М.Міхновського — це головним чином оборонний, захисний націоналізм. Це антитеза, протидія великодержавному шовінізму панівної нації. Проте, як антитеза активна, він виходив за оборонні межі й набирав явно агресивних рис національної нетерпимості та навіть ворожнечі.7'’ Без сумніву, аргументи критиків самостійвикін варті на увагу. Але, з точки зору М.Міхновського, вони не давали задовільних відповідей не запитання, поставлені ним в “Самостійній Україні”: "Яким правом російське царське правительство поводиться з нами на нашій власній території, наче зі своїми рабами?”75 Відповідь на всі ці питання могла бути лише одна: в Україні діє право сильного, право завойовника, який послідовно, цілеспрямовано прагне асимілювати український народ, знищити його мову, культуру. Але прийняти для себе таку відповідь М.Міхновський не міг і тому запропонував свою — в формі “Десяти заповідей УНП”. Її можна розглядати як неадекватну. Але в конкрет- вих історичних умовах України початку XX століття вона мала реальні підстави. М.Міхновський також написавпрограму партії, віддруковану в 1906 р. у Чернівцях. В ній узагальнено погляди УНП на соціально-економічні та національно-політичні проблеми самостійної України. “Українська Народна партія,— говориться в програмі,— це партія робітницької маси українського народу, партія українського міського і сільського пролетаріату”.76 В програмному документі УНР визначено головне завдання партії, яке полягає в тому, щоб “просвітити, освідомити українців — робітників і хліборобів з боку розуміння їх національних і класових інтересів”.77 В стратегічному плані Українська народна партія орієнтувалась на соціалістичний ідеал, як “єдиний, котрий може остаточно задовольнити український і інші народи, знищити визиск, безправ’я, знищити сучасний устрій, збудований на насиллі, примусі, нерівності і пануванні”.78 Проте соціалізм УНП значно відрізнявся від соціалізму російської і навіть української соціал-демократії. 1) не розривав з національним питанням, а залишався органічно зв’язаним з ним. “Розв’язання національного питання,—зазначалось в програмі УНП,— єсть тим порогом, через який народи вступлять в чистий святий храм соціалістичного устрою, де не буде ані насилля, ані гніту, ані визиску, де буде вільна праця вільних людей”;79 2) цс був еволюційний соціалізм, який відкидав необхідність соціального перевороту; 3) необхідною передумовою глибоких соціально-економічних перетворень в суспільстві, а у кінцевому рахунку і досягнення соціалістичного ідеалу, програма УНП вважала створення “непідлеглої України-республіки вільних працюючих людей”;80 4) українські соціалісти, члени РУП, відкидаючи вимогу державної самостійності України як “шкідливу для справи соціалізму”, висували замість неї вимогу автономії України. М.Міхновський в програмі УНП також допускав автономію України, але тільки при умові, що вона буде вважатись не остаточною метою політичної боротьби українського народу, а лише етапом на шляху до головної мети — здобуття повної незалежності українського народу. В робітничому питанні з метою захисту прав українського міського і сільського пролетаріату програма УНП передбачала такі вимоги: 1) встановлення 8-годинного робочого дня; 2) скорочений робочий день на шкідливих виробництвах і для підлітків; 3) охорона праці підлітків і жінок; 4) встановлення мінімуму заробітної плати; 5) безплатна медична допомога; 6) інспекція праці; 7) третейські суди на виробництві, які мають розглядати конфлікти між робітниками і підприємцями; 8) організація страхових кас, тощо."1 У своїй програмі УНП вперше висловила ставлення до аграрного питання. Аграрна програма Української народної партії містила такі найближчі вимоги: 1) прийняття законів, які сприятимуть переходу земель України в селянські руки та забезпечення вигідних умов викупу селянами землі у поміщиків; 2) нормування орендної плати за землю, яку селяни виплачують поміщикам; 3) перехід до орендного фермерства, що розкриє селянам очі на сутність поміщицької експлуатації, дозволить наочно переконатися, що “клас земельної аристократії, який живе в оренду — єсть клас суспільних паразитів, клас шкідливих трутнів”;82 4) важливим напрямком здійснення аграрної реформи в Україні УНП вважала здійснення націоналізації землі. “Націоналізувати землю на Україні,— підкреслювалось в програмі партії,— значить зробити її національною власністю українського народу”.83 Націоналізацію земель планувалось пронести па основі правил: 1) від иласникіи-українціи земля відбирається внаслідок державного викупу, від іноземців (росіян, поляків, німців) — без викупу. Що ж стосується селян-українців, то кожен з них має одержувати право “брати землі •для користування стільки, скільки він може обробити її власноручно, без найманих робітників”.84 М.Міхновський і його однодумні, зважаючи на свою нечисельність і обмеженість можливостей, наполегливо шукали найкоротші стежки до українського населення, використовуючи як легальні, мирні, так і підкреслено демонстративні і навіть екстремістські форми і методи впливу на нього. Усі вони мали на меті привернути увагу якнайбільшої кількості людей до ідеї самостійності України, сприяти зростанню національної самосвідомості українського народу. Це яскраво проявилося в діяльності бойового відділу під назвою “Оборона України”, утвореного М.Міхнонським при УНП в 1903 р. Члени цієї організації стояли на ідейно-політичних позиціях Української народної партії, входили до її складу, але крім цього виконували різні революційно-бойові акти.85 Ця організація мала у вирішальний історичний момент стати на чолі всеукраїнського національног о повстання. Готуючись до нього, вона провела ряд експресивних акцій, спрямованих безпосередньо проти так званих “символів самодержавства.” Так, 31 жовтня 1904 року стався вибух біля пам'ятника Пушкіну в Харкові, внаслідок якого був пошкоджений його постамент. Цей вибух співпав з перебуванням в місті міністра народної освіти — основної русифікаторської інституції Росії і став реакцією на проведення царизмом антиукраїнської політики.86 Експресивна акція, здійснена членами “Оборони України”, відбулась у рік ювілею Переяславської Ради 1654 р. Ця дата в Російській імперії відзначилася як свято. УНП вирішила ознаменувати її кампанією протесту проти національного гноблення. Виникає цілком закономірне питання: чому об'єктом::ападу у Харкові став пам'ятник Пушкіну. Відповідь дає одна з листівок УНП за підписом “Самостійна Україна — Оборона України” датована 31 жовтня 1904 р. і поширена в Харкові й інших містах України. У ній Пушкін характеризується як “літератор московський, що підло, брехливо змалював у своїх творах постать нашого патріота, гетьмана Івана Мазепу”.87 Малася на увазі поема О.С.Пушкіна “Полтава”, написана на замовлення Миколи 1, де гетьман Мазепа представлений “злодієм.” В 1904 році УНП готувала ще ряд подібних акцій, у тому числі висадження в повітря царських пам'ятників у Києві та Одесі. Але виконати їх не вдалося, в силу технічних причин. Вибух у Харкові, здійснений членами Української народної партії, викликав суперечливу реакцію серед населення. Зокрема, місцеве міщанство 2 листопада 1904 року провело “патріотичну” демонстрацію. “Це був вибух національної розпачі”88— так пізніше оцінювалась дана акція в офіційному виданні УНП. Однак М.1.Міхновський без вагань йшов на організацію подібних акцій, цілком усвідомлюючи можливу реакцію і їх негативні наслідки. Він вбачав прямий зв'язок між загарбницькою політикою царизму і поширенням в Україні російської культури. Цей зв'язок всіляко приховувався не лише офіціційною Росією, а і багатьма російськими лібералами і навіть демократами, хоч він був очевидним не лише для українців, але і для неупереджено настроєних представників інших національних культур в Україні. На політику царизму щодо України, на офіційне насильство М.Міхновський відповідав демонстраціями сили. Ці демонстрації не були спрямовані проти конкретних осіб, вони не загрожували їх здоров'ю і життю, а були більше розраховані на психологічний ефект. М.Міхновський свідомо йшов на це, розраховуючи, що після динамітних замахів та інших гучних демонстрацій самостійників, сотні і тисячі українців замисляться над глибинними причинами свого трагічного становища і нарешті прийдуть до розуміння ідеї незалежності України. Отже, програма і діяльність Української народної партії були відверто націоналістичною реакцією на великодержавну політику царату і пригноблення української нації. Але ця партія не мала великого впливу на українське г ромадянство, не мала міцних організацій і була дуже нечисленна. Оглядач українського життя писав в “Літературно-науковому віснику” в 1907 p., що програма УНП “ може знайти певний грунт в українстві, на якому вона прийметься і широко розпустить вітки свого дерева.” Далі прогнозувались перспективи народної партії: “ Вона пустить, як вже почасти се й зробила в “оборот” деякі ідеї, деякі гасла, котрими покористується трохи згодом хтось інший, як тільки настане слушний для того час”.90 Незважаючи на’ всі вади безперечною заслугою УНП було плекання ідеї самостійності. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.) |