АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Ермітаж

Читайте также:
  1. Львівський інститут економіки і туризму
  2. Особливості усного спілкування. Способи впливу на людей під час безпосереднього спілкування

«Ермітаж» — слово французьке, воно означає «пустынька», «відокремлений куточок», «притулок відлюдника». Такі «эрмитажи» (по образу Версаля) були у всіх садах, палацах і парках XVIII століття. Призначалися вони для відпочинку і самоти в інтимному крузі титулованих осіб. У особливих кімнатах Зимового палацу Катерина II владнує і свій «Ермітаж».

Розповідають, що одного дня імператриця, проходя по порожніх залах Зимового палацу, випадково відмітила там картину Рубенса «Снятіє з хреста». Довго милувалася вона цим полотном і тут же намірилася влаштувати Галерею. З того часу Катерина II стала ревно займатися здійсненням своєї мрії. Імператриця наказала зібрати кращі художні твори з багаточисельних заміських палаців, а також відправила до великих європейських міст особливих агентів, які на аукціонах набували всього, що можна було знайти кращого по частині живопису, творення, нумізматики, археології і ін.

У свій «відокремлений притулок», суміжний з палацом государів, імператриця Катерина II приходила відпочивати від царствених турбот. Вона любила ці маленькі щирі вечори, на які збирала довкола себе дуже обмежене громадянство, інколи всього 12— 15 чоловік. Тут імператриця сама забувала і вимагала від інших забуття своєї величі. Відвідувачі, що допускалися у вузький круг, повинні були залишити етикет в дверей, заборонялося навіть вставати при її приході або коли вона зверталася до кого-небудь. У Ермітажі панували особливі закони, які Катерина II сама і придумала, — «Правила, по яких поступати таким, що всім входить в сі двері», виставлені в передній кімнаті Ермітажу. Ось, наприклад, деякі з них.

«Залишити всі чини поза дверима, рівномірно як і капелюхи, а найбільш шпаги». «Сідати, стояти, ходити, як хто заблагорассудит, не дивлячись ні на кого».

«Сперечатися без серця і гарячності». «Не зітхати і не позіхати, і нікому нудьги або тягаря не наносити». «Бути веселим, проте ж нічого не псувати, не ламати і нічого не гризти». «Їсти солодко і смачно, а пити з помірністю, щоб завжди всякий міг знайти свої ноги, виходячи з дверей».

Одного дня імператриця веліла виконати ці правила у всій строгості: змусила одного з тих, що провинилися випити знаменитий стакан води. А пустунів-пажів заставляли вивчати напам'ять сторінку з «Телемахиди» Ст Тредіаковського.

У нову російську столицю ще в початку XVIII століття стали поступати картини західних майстрів, особливо голландців, яких любив Петро I. Коли він приїжджав до Амстердама, то часто заходив в майстерні художників, де милувався майстерним зображенням моря і кораблів, а також сцен з життя «голландських мужиків і баб».

Датою заснування Ермітажу прийнято вважати 1764 рік, коли до Петербургу прибула перша крупна партія картин західноєвропейських художників. Це була колекція берлінського купця Гоцковського, що складається з 225 картин. Гоцковський старанно скуповував і збирав витвори мистецтва для прусського короля Фрідріха II. Проте Семирічна війна настільки виснажила королівську казну Пруссії, що Фрідріх II відмовився від покупки колекції, і її придбала російська імператриця.

Поступово Катерина II збільшувала свій «пустинний куточок» і збирала в нього всілякі скарби — картини, камеї, медалі, склала в нім прекрасну бібліотеку.

Вона добивалася слави «освіченого монарха» і щедрого мецената, тому не скуповувалася на покупку витворів мистецтва. Так, наприклад, ще Петро I придбав в Голландії невелику колекцію гем для Кунсткамери. Але Катерина II пішла далі і створила в Петербурзі гігантський кабінет «антиків», як у той час називали всякі різьблені камені. Розмах придбань цариці був настільки великий, що вона сама жартома охрестила його «обжерливістю», «камейной хворобою», а свої величезні збори гем — «безоднею».

«Хвороба» почалася в 1799 році, коли в Римі помер живописець А. Р. Менге. Катерина II набуває не лише його полотен і картонів, але і камеї «Персей і Андромеда». Цю камею художник А.Р. Менге привіз з Іспанії, де вона іспанському королеві здалася дуже дорогою. Свого художнього агента Грімма імператриця сповіщає: «Камея із зображенням Персея і Андромеди урочисто поміщена в музеї в нижньому поверсі спокоїв... Вона, насправді, близька до досконалості».

За замовленням Катерини виготовляли різьблені камені кращі майстри Європи, і до кінця XVIII століття в Ермітажі знаходилося вже понад 10 000 гем. «Моя маленька колекція різьблених каменів така, що вчора чотири люди насилу несли дві корзини із скриньками, в яких полягала навряд чи половина зборів, — повідомляє імператриця Грімму. — Це були ті корзини, в яких у нас взимку носять дрова».

Найзнаменитішою камеєю Ермітажу є, звичайно ж, «Камея Гонзага» роботи невідомого майстра. Вона вирізана з тришарового агата, який древні називали «сардоніксом». Перші згадки про цю камею відносяться до XVI століття, коли вона належала Ізабеллі д'Эсте, дружині правителя італійського міста Мантуї герцога Людовіко Гонзага, звідси і назва камеї. Великий фламандський живописець П.П. Рубенс, дипломат і пристрасний колекціонер різьблених каменів, називав цю камею «прекрасною в Європі». Впродовж століть ця «дрібниця» подорожувала з країни в країну, з рук в руки. У 1814 році камеєю володіла Жозефіна Богарне, перша дружина Наполеона Бонапарта, вона і подарувала в Парижі Александру I цей різьблений камінь. Государ передав «Камею Гонзага» в Ермітаж.

Створена камея була в III столітті до н.е. в Александрії. На ній змальовані профілі Птолемея Філадельфа, правителя Єгипту еллінізму, і його дружини Арсиної. Це був той самий Птолемей, при якому існував александрійський «Мусейон».

Висота камеї — 15,7 сантиметра, ширина — 11,8 сантиметра, висота рельєфу — 3 сантиметри. Таких крупних камей в світі налічується всього декілька штук. На сірому фоні змальовані особи царя і цариці. Профіль Птолемея немов освітлений яскравим світлом, а голубоватобелое обличчя його дружини неначе покрите легкою тінню.

Ермітаж — це продовження Зимового палацу, він складається з трьох будівель, сполучених між собою галереями на арках. Перше з цих будівель, найближче до Зимового палацу, було побудовано архітектором Ламоттом в 1765 році як павільйон — в невеликих розмірах. Цей павільйон був свого роду рамкою для прекрасних висячих садів, розташованих просто неба.

Незабаром «Ермітажний павільйон» вже не міг вміщати всі колекції, і архітектор Фельтен приєднав до нього в 1775 році нову триповерхову будівлю. Нижній поверх цієї будівлі з часів царювання Миколи I служив залом засідань Державної Поради. У двох інших поверхах розташувалися картинна галерея, а також колекції камей, медалей, коштовних каменів, естампи, збори мінералів.

Галерея ця була споруджена по найточнішому зразку (у розмірах і прикрасах) знаменитих лож Ватикану. Прекрасні твори були списані на полотні в самому Римі. Третя будівля, споруджена в 1788 році архітектором Кваренги, з двома першими сполучено зведенням, перекинутим через Зимову канавку, витікаючу з річки Миття. У нім розташовувався Ермітажний театр.

У 1772 році в сімнадцяти дерев'яних ящиках на судні «Ластівка» прибув до Кронштадта дорогоцінний вантаж, який відправив з Франції знаменитий філософ-просвітитель Подіни Дідро. Сам пристрасний любитель мистецтва, він купив для російської імператриці картини із знаменитої колекції Жозефа-Антуана Кроза і барона де Тьера. Так в Ермітажі навіки оселилися «Даная» і «Святе сімейство» Рембрандта, «Мадонна з безбородим Іосифом» Рафаеля, «Юдіфь» Джорджоне, портрети грона Ван Дейка, «Даная» Тіциана і інші картини.

В даний час Ермітаж має в своєму розпорядженні одну з багатющих колекцій творів Рембрандта, в яку входять 24 картини, майже всі офорти і декілька малюнків великого художника. Вони зібрані в окремому залі, який відкривається невеликою картиною «старик-воїн», що змальовує людину, яку прийнято вважати батьком Рембрандта.

Продовжують колекцію знамениті «Флора» (портрет Саськиі, дружини художника, написаний в рік одруження), «Даная», «Святе сімейство», «Повернення блудного сина», «Портрет старика в червоному».

У окремому залі зібрані і твори Пауля Рубенса. Серед них «Зняття з хреста» — одне з ранніх монументальних полотен майстра, «Бенкет у Симона фарисея», «Союз Землі і Води». До періоду зрілої творчості відноситься «Портрет камеристки», серед пізніх монументальних творів — «Вакх».

По велінню Катерини II була придбана і бібліотека Вольтера, незабаром після смерті філософа. Вона складалася з 6800 томів, у тому числі в ній було 37 рукописів. Книги знаходилися у чудовому стані і в тому самому вигляді, як ними користувався філософ в своєму Фернейськом замку. Стараннями вірного Вагнера, секретаря Вольтера, все було збережено в цілості. Навіть багаточисельні паперові закладки були в тих самих місцях, де їх залишив Вольтер.

Якщо Петро I прагнув залучити в Кунсткамеру всякого відвідувача, то Ермітаж із самого початку був типовим музеєм закритого типа, абсолютно недоступним для широкої публіки. «Ермітаж» — не прилюдний музей, а продовження імператорського палацу», — так охарактеризував його в 1802 році граф Д. П. Бутурлін, один з перших директорів Ермітажу. Сама Катерина II в листі про придбання колекції різьбленого каменя писала: «Всім ці милуються лише миші і я».

Для публіки Ермітаж став доступний лише в 1852 році, коли Микола I урочисто відкрив «Імператорський Музеум» — перший в Росії художній музей. Але хоча музейні колекції і були виділені в окрему музейну половину, Ермітаж залишався продовженням царських апартаментів. У музейних залах, серед витворів мистецтва, часто влаштовувалися різні звеселяння і свята, що було шкідливе картинам, що вимагають спеціальних умов зберігання.

Крім того, Микола I ввів спеціальні «захисні правила». Друкувалося дуже обмежене число квитків, «аби уникнути великого числа відвідувачів». Повинні були писати прохання на відвідини Музею і студенти Училища живопису і творення. Видатний художник-передвижник В. Г. Перов в своїх спогадах наводить приклад такого прохання директорові Ермітажу: «Потребую зробити копії з деяких картин, що знаходяться в увіреному Вам другому відділенні Імператорського Ермітажу, а тому покірно прошу Ваше превосходительство наказати видати мені квиток для входу і копіювання». Зараз вже, звичайно, неможливо представити Ермітаж «відокремленим куточком», «житлом відлюдника».

До його безцінних скарбів відноситься, наприклад, колекція древнього золота, зародження якої відноситься ще до петровскому часу. В кінці XVII століття в приалтайских степах, між Іртишем і Обю, промишляли «бугровщики» — шукачі цінностей в надмогильних курганах («горбах», як їх тоді називали). Грабіжники розкрадали багаті поховання древніх кочівників, в яких знаходилися золоті прикраси. Багато що із знайденого шукачами скарбів безповоротно загинуло, оскільки було переплавлено в злитки. Проте досить значну частину золотих виробів придбав уральський заводчик Никіта Демідов верб 1715 року підніс їх в дар з нагоди народження сина Катерині — дружині Петра I.

Зацікавившись своєрідними старовинами, Петро I видає указ збирати «старі речі» і робити креслення, «як, що знайдуть». І потекли в столицю все нові і нові знахідки, так і виникла Сибірська колекція Петра Великого. У неї входить більше 250 прекрасних прикрас — ажурні парні пряжки і застібки, спіральний зігнуті браслети і гривни, персні і сережки, а також бляхи від кінської збруї.

В середині XIX століття знайшли скарби, які утворили ядро всесвітньо відомої колекції Старовини Боспора Кіммерійського. А в 1897 році на одній з вулиць Майкопа розкопали скіфський курган, скарби якого теж поповнили колекцію Ермітажу. У могилі вождя одного з прикубанских племен лежала безліч дорогоцінних прикрас. Голову померлого вінчали дві золоті діадеми з розетками, шию обвивали намиста із золотих, сердолікових і бірюзових намист.

Тканину запони прикрашали нашиті на неї дрібні бляшки у вигляді кілець і фігурок крокуючих бичків і левів. З кургану Куль-обоє відбувається розкішна золота гривна, витий обруч якої прикрашений інкрустацією з синьої емалі і пластичними фігурками скіфських вершників.

Пам'яті Петра І у Ермітажі присвячений окремий зал Петровський. Зведення його розписані золотим узором, в який майстерно включені корони, двоглаві орли і латинські вензели. На бічних стінах залу розміщено дві картини, написані на полотні, — «Полтавський бій» і «Битва під Лісовий». На передньому плані кожної картини змальований Петро Великий на коні.

В глибині залу на щиті поміщений парадний алегоричний портрет, створений італійським художником Аміконі в 1730 році. На портреті російський цар змальований на тлі моря і кораблів, у супроводі Мінерви — римської богині мудрості і воєн. Під портретом коштує трон, зроблений в Лондоні на початку XVIII століття. Спинка і сидіння трону обиты оксамитом, на якому золотими нитками вишиті двоглаві орли. Із стелі Петровського залу спускається срібна люстра, уздовж стенів коштують срібні столи і торшери.

Під час Великої Вітчизняної війни Петровський зал сильно постраждав від снаряда, що попав в сусіднє приміщення. Від вибухової хвилі впала і розплющилася люстра. Вона розбила паркет, малюнок якого був набраний з шматочків кольорового дерева.

Серед скарбів Ермітажу знаходиться і найбільша ваза Росії. Та і не тільки Росії! Коливанськая ваза, що виготовлена з яшми і важить 19 тонн, є найбільшою вазою в світі.

Майстра Коливанськой гранувальної фабрики працювали над нею протягом чотирнадцяти років і закінчили її в 1843 році. З величезної глиби сіро-зеленої яшми по малюнку архітектора А. Мельникова видовбувалася, вирізувалася величезна ваза, призначена для першого імператорського музею — Ермітажу.

Аби доставити до Петербургу дорогоцінний вантаж з Алтая, знадобився віз, в який упрягли 160 коней. Укладена на спе-циально спроектовані вози, ваза почала свою дорогу з Барнаула до Петербургу по річках Чусовая, Кама, Волга, Шексна Благополучно діставшись до Зимового палацу, ваза зайняла спеціально побудований для неї зал, який став називатися Залом великої вази А саму вазу стали називати Коливанськой по місцю її виготовлення Висота Коливанського дива більше 2,5 метрів, а розмір овальної чаші — 5х3,25 метра, але виглядає вона дивно легкою і витонченою.

Яшма — один з найбільш твердих кольорових каменів Не дивлячись на велику кількість дрібних тріщин в гігантській глибі, які були закладені майстерними вставками, ваза вийшла на славу. «Цар-ваза» та і годі.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.)