|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Основні форми шлюбуШлюб основа і ядро сім'ї - це санкціонована суспільством (як правило, закріплена законодавством чи релігійним обрядом), соціально і особистісно доцільна форма статевих відносин. Ендогамни шлюб переважав у доіндустріальних суспільствах. Відповідно до його норм і приписів укласти шлюб могли тільки чоловіки і жінки, які належать до однієї і тієї ж соціальної групи або громаді. Цей шлюб набув поширення в станових і кастових суспільствах. У Стародавній Індії, наприклад, налічувалося понад 200 різних каст, і панівна релігійна традиція забороняла шлюби між представниками різних каст. Багато елементів ендогамни шлюбу збереглися і у феодальному суспільстві: вихідці з дворянських родин могли поєднуватися шлюбом тільки з представниками своєї спільноти. Другий тип шлюбу, також широко поширений в історії людства - екзогамних шлюб. Його норми вимагали вибирати шлюбних партнерів за межами своєї спільності. Іншим критерієм типології шлюбів і подружжя може служити чисельність партнерів, що вступають в сімейно-родинні відносини. За цим критерієм розрізняють моногамний шлюб, укладений між одним чоловіком і однією жінкою, і полігамний шлюб, що складається з декількох партнерів. Останній тип поділяється на два окремі види: полігінія - шлюб одного чоловіка з двома і більше жінками, і поліандрія - шлюб кількох чоловіків з однією жінкою. За даними американського культур-антрополога Дж. Мердока, серед вивчених ним 250 первісних суспільств 43 мали моногамную форму сім'ї, 193 воліли полігамні, і лише у двох мала місце поліадрія, ні в одному не було групового шлюбу. Проте в 61 з 193 товариств з переважанням полігамної форми подружжя менш ніж один чоловік з п'яти мав насправді більш однієї дружини. У всьому світі, в усіх відомих культурах, найбільш поширеною формою є моногамний шлюб - стійкий союз одного чоловіка і однієї жінки. На другому місці за поширеністю в історії і в сучасному світі йде полігінія - форма шлюбу, при якій один чоловік є законним чоловіком декількох дружин. Полігінія допускалася у багатьох доіндустріальних суспільствах. Поліандрія - наявність декількох чоловіків в однієї дружини - виникає зазвичай в ситуації різкого дефіциту жінок. Найчастіше така ситуація складається в традиційних суспільствах, змушених обмежувати народжуваність (Китай, Гімалаї, деякі острівні культури Тихого океану). У сучасному суспільстві виникають «неформальні» шлюбні союзи: так звана шведська сім'я - співжиття двох пар, періодично змінних партнерами; гомосексуальна сім'я і родина лесбіянок. Ставлення в суспільстві до подібних експериментів неоднозначно. Більшість людей вважають, що такі шлюби суперечать природі та моральності і повинні бути заборонені, інші вважають їх показником свободи і толерантності (терпимості) сучасного суспільства. В одних країнах (наприклад, у Голландії) вони дозволені законом і реєструються нарівні зі звичайними, в інших члени подібних союзів підлягають переслідуванню і навіть підлягають тюремному ув'язненню. 3. ТЕСТИ: 1. Збільшення частки чисельності середнього класу в суспільстві призведе до: 1. стійкості та стабільності суспільства; 2. Теорія соціальної стратифікації констатує: 1. дробову диференціацію суспільства на соціальні прошарки (стани); 3. Соціальна роль - це: 1. поведінка, очікуване від того, хто має певний соціальний статус; 4. Егалітарній сім’ї властиво: 1. рівний розподіл влади та обов’язків між чоловіком та жінкою. 5. Егалітарній сім’ї властиво: 1. рівний розподіл влади та обов’язків між чоловіком та жінкою. 6. Хто досліджував проблему групової поведінки: 1. Г. Лебон; 7. До якого типу конфліктологічної теорії належить марксизм: 1. класова; 8. Мала група, система цінностей і норм якої є для індивіда еталоном, називається: 1. референтною; 9. Типовим представником малої соціальної групи є: 1. нуклеарна сім'я. 10. Ранг чи позиція індивіда у взаєминах з іншими, пов'язана з певними правами і обов'язками - це: 1. соціальний статус. 11. Яка стратифікаційна система не є відкритою: 1. кастова; 12. Яку з цих ознак М. Вебер не включав в число критеріїв стратифікації: 1. титул; 13. Що мають на увазі під соціологічним терміном «вибірка» 1. відбір респондентів; 15. «Енциклопедичну сходинку наук» розробив: 1. О.Конт; ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ № _ __ 19 __ 1. Соціальнамобільність– цепроцесрухуіндивідівміжієрархічноорганізованимиелементамисоціальноїструктури. Поняттясоціальноїмобільностіувів в соціологічнийобіг П. Сорокін у 1927 р. Існує два основнихтиписоціальноїмобільності: горизонтальна і вертикальна. Під горизонтальною соціальноюмобільністю, абопереміщенням, розуміютьперехідіндивідаабосоціальногооб’єктаізоднієїсоціальноїгрупи в іншу, щознаходиться на тому ж рівні. Переміщеннядеякогоіндивіда з баптистської в методистськурелігійнугрупу, з одного громадянства в інше, ізоднієїсім'ї (як чоловіка, так і жінки) в іншу при розлученніабо повторному шлюбі, з однієї фабрики на іншу, при збереженні при цьомусвогопрофесійногостатусу,— все цеприкладигоризонтальноїсоціальноїмобільності. Такими ж прикладами є переміщеннясоціальнихоб'єктів (радіо, автомобіля, моди, теоріїДарвіна) в межах одного соціального пласта, подібнопереміщенню з Айови до Каліфорнії, Увсіхцихвипадках "переміщення" можевідбуватися без будь-якихпомітнихзмінсоціальногоположенняіндивідаабосоціальногооб'єкта у вертикальному напрямку. Під вертикальною соціальноюмобільністюрозуміютьтівідносини, яківиникають при переміщеннііндивідаабосоціальногооб'єкта з одного соціального пласта в інший. В залежностівіднапрямкупереміщенняіснує два типивертикальноїмобільності: висхідна і низхідна, тобтосоціальнийпідйом і соціальний спуск. Відповідно до природистратифікаціїіснуютьнизхідні і висхіднітечіїекономічної, політичної і професійноїмобільності, не говорячивже про іншіменшважливітипи. Висхіднітечіїіснують в двохосновних формах: проникненняіндивіда з нижчого пласта в існуючийбільшвисокий пласт абостворення такими індивідаминовоїгрупи і проникненнявсієїгрупи у вищий пласт на рівень з уже існуючимигрупамицього пласта. Відповідно і низхіднітечіїтакожмаютьдвіформи: перша полягає в падіннііндивіда з більшвисокоїсоціальноїпозиції на більшнизьку, не порушуючи при цьомувихідноїгрупи, до якоївін належав раніше; інша форма проявляється в деградаціїсоціальноїгрупи в цілому, в зниженніїї рангу на фонііншихгрупабо в порушенні ЇЇ соціальноїєдності. 2. В социологии термином «маргинал» обозначаются личности и группы, находящиеся на «окраинах», на «обочинах» или попросту за рамками характерных для данного общества основных структурных подразделений или господствующих социокультурных норм и традиций. Впервые это понятие было введено американскими социологами, изучающими в 20-х годах ХХ века социокультурную ситуацию на Гавайях - территории с особой социальной и культурной пестротой населения. Категория «маргинальная личность», введенная Парсонсом, использовалась для обозначения социально-психологических последствий неадапатации мигрантов к требованиям урбанизма как образа жизни. С тех пор понятие «маргинальных групп» («маргинальных слоев») прочно вошло не только в американскую социологию. Маргинальность как явление – это неизбежный спутник социальной мобильности, как вертикальной, связанной с переходом из одной страты в другую, так и горизонтальной, связанной с перемещением на другую равную по престижности статусную позицию. В ходе такого переход потеря принадлежности к старой страте может значительно опережать процесс вхождения в новую страту. Принципы такого «запоздания» обусловлены особенностями индивида, который должен настроиться на принятие новой субкультурной среды, формирования нового типа идентичности, что требует определенного времени, в ходе которого и осуществляется субъективная адаптация. Эталонной моделью маргинальной личности может служить мигрант из села в город. Приехав на постоянное место жительства в город, он с трудом привыкает к новому для него ритму жизни, новым порядкам и правилам, стереотипам поведения. Он уже не сельский житель, так как постоянно живет в городе, но и еще не горожанин, так как еще не адаптировался к городской культурной среде, в его поступках постоянно просматриваются усвоенные ранее нормы образа жизни. Таким образом, процесс утраты объективной принадлежности к определенной социальной общности, страте без последующего субъективного вхождения в новую страту называется маргинализацией. Маргинальные группы возникают при массовой миграции (беженцы) или в условиях «выталкивания» определенного числа населения за пределы социально значимых структур (потеря работы, жилища, лишение гражданских и политических прав и др.). Угроза, исходящая от этого слоя связана с тем, что представители его теряют свои функциональные (профессиональные, производственные и др.), а затем и многие другие связи с обществом, оказываются вне сети социального контроля. В Украине демонтаж прежней социальной структуры сопровождается интенсивным процессом маргинализации общества, все больше появляется промежуточных слоев (своего рода «перекати-поле»), людей, которые оторвались от традиционных социокультурных систем, но не вписались в новые структуры. Вообще в условиях перехода к новым социальным условиям, к рыночным отношениям маргинализация приобретает массовый характер, или, как говорят социологи, происходит структурная маргинализация, которая связана с утратой целыми слоями своего прежнего статуса, с разрывом прежних связей, утратой устойчивых ценностных ориентиров, социальных корней, пониманием происходящего. 1. Е.Дюркгейм належить: а. концепція механічної та органічної солідарності; 2. Кому з соціологів належить найбільш розгорнуте визначення еволюції: а. Г.Спенсеру; 3. Центральним поняттям соціології К. Маркса є: а. суспільно-економічна формація; 4. Соціологія – це: а. наука про суспільство; 5. Хто досліджував проблему групової поведінки: а. Г. Лебон; 6. До якого типу конфліктологічної теорії належить марксизм: а. класова; 7. Дія, коли індивід усвідомлює мету, засоби та наслідки, орієнтуючись на ефективність, відноситься до: а. ціле раціонального типу; 8. Що таке соціальна роль: а. очікувана поведінка людини, яка відповідає прийнятим у суспільстві нормам; 9. Кульмінація конфлікту – це: а. гранична точка, коли напруга сягає свого піку; 10. Молодіжна субкультура характеризує: а. особливості культурного життя, світогляду і норм поведінки молоді в суспільстві; 11. Поняття аномії було розроблено: а. Е. Дюркгеймом; 9. Сім`я, яка складається з двох поколінь родичів, які проживають в одному будинку або дуже близько один від одного, називається: а. розширеною; 10. Біархатна сім’я – це теж саме, що: а. нуклеарна; 14. Міра винагороди і покарання, що стимулює дотримання соціальних норм – це: а. санкції; 15. Прикладом позитивної девіацій може служити: а. цілуватися на вулиці ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ № _ __ 20 __ Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.007 сек.) |