АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

КНИГА ПРО БОЖЕ ПРИРЕЧЕННЯ

Читайте также:
  1. А. Кнышев. Тоже книга
  2. Анкета «Книга в моей жизни»
  3. Бойцы, судьбы которых были прояснены в результате кропотливой поисковой работы, и которые не увековечены в других книгах памяти.
  4. Большая новогодняя книга: стихотворения, сказки. – М.: РОСМЭН, 2014. – 128 с.: ил. – (Все лучшие сказки).
  5. ВЕТХИЙ ЗАВЕТ: КНИГА Бытия (гл. 11)
  6. Выдержки: Книга о Третьей Эпохе
  7. Выдержки: Книга о Четвертой Эпохе
  8. ГЛАВА 1. ЭТА КНИГА ТОЛЬКО ОБ ИЗЛЕЧЕНИИ РАКА ЯДАМИ
  9. Главная книга ( образец)
  10. Главная книга ООО «Гамма» за январь-декабрь 20х3
  11. Главная книга ООО «Гамма» за январь-декабрь 20х3
  12. Главная книга организации

 

3. Отже, Бог є творець усього; спершу він по своїй доброті створив субстанції всесвіту, що підлягає створенню, потім по своїй величі зумовив наділити дарунками кожну з них згідне їхньому положенню. Із цих субстанций саме природу людини він підкорив розумній волі. Тому що не тому людей є воля, що він є саме воля, а тому що він є розумна воля. Насправді, знищ розумну волю — і людини не буде. Але не навпаки, тому якщо ти знищиш людину, то не буде й розумної волі; адже вона виявляється не тільки в людині, але й в ангелові, і в самому Богу. Тут з необхідністю слід розглянути, що ця людська воля має від природи, а що – від дарунка. Але якщо ясніше ясного, що вона має по природі те, що вона є субстанціальна воля, залишається запитати, звідки в неї воля. Тому що говорять не просто «воля», але – «вільна воля». Отже, якщо вона має у своєму підпорядкуванні тільки те, що вона є воля, але не те, що вона вільна, залишається визнати, що якщо вона вільна, а це безглуздо заперечувати, то воля дарована їй як дарунок її творця. І відмінність між природою й вільним вибором буде таке, як якби людська воля одержала у своє підпорядкування не тільки те, що вона є, але й те, що вона є вільною.

 

4. Однак поставлене питання дотепер не вирішене. Тому що з попередніх доказів зроблений висновок, що усемогутнійша божественна воля, яка не сковується й не утримується ніяким законом, повинна була створити волю, подібну себе, яка б управлялася вічними законами своєї створювачки, ніякою силою не відвертала б від ділання того, чого бажала, і не спонукалась би до ділання того, чого не бажала. І що б вона не воліла робити, або благо, або зло, вона не ухилялася б від наймудрейшего наставляння своєї створювачки, яка всі рухи вільної волі, будь те правильні або перекручені, передбачала б належним чином. Тому що не слід уважатися, що творець всесвіту зробив розумну волю рабської. Хіба розум не властивий людині субстанціально? Хто насмілиться сказати це, як тільки є дійсне визначення людини: людей є розумна субстанція, здатна до сприйняття мудрості! Отже, що дивного в тому, що людській волі по її природі властива воля, як тільки не дивно, що їй властивий розум? Або яким образом природа могла б стати рабською волею, якої за заслугу слухняності обіцяна ця майбутня воля, якби не було прагнення до гріха? Тому що Бог жодним чином не зруйнував те, що створив у природі, але деякі природні блага, які він створив, він змінив до кращого, так що він не віднімає від них те, що зробив, а приєднує до них те, що праг додати.

 

5. Прикладом є тіло людини до гріха, яке було спершу одушевленим, потім повинне було стати одухотвореним за заслугу слухняності, без усякого втручання смерті. Чому спершу одушевлене? Хіба лише тому, що тілу ще бракувало того, що до нього повинне було бути додане внаслідок дотримання заповіді, тобто натхненності, і тому через те, що йому чогось бракувало до досконалості природи, воно було одушевленим, а через те, що не було нічого, чого б йому бракувало, воно повинне було б стати одухотвореним. Виходячи із цього, можна подумати, що споконвічна воля людини по своїй природі була створена вільної; до неї, однак, щось було б додане, якби вона побажала підкоритися заповіді Бога; щоб (як одушевлене тіло могло вмерти, оскільки воно ще не було доконаним, так і вільна воля, яка досі з повною підставою була одушевленої, тому що вона смертна, і могла грішити, оскільки ще не була доконаною) її неодмінно сповнила досконалість волі після дотримання заповіді, поки її повністю не покине прагнення до гріха, якийсь і буде ця майбутня воля, яку Господь наш Ісус Христос має намір дарувати, що почитають його. Але щоб підсилити цей доказ, ми використовували той довід, який веде від меншого до більшого. Як тільки ми по природі маємо вільне відчуття в наших тілесних очах, щоб користуватися їхнім світлом для того, щоб було видимим гідне поваги або потворне, що дивного, якби Бог підкорив людину такій волі, яка користувалася б своєю природною волею чесно, якби вона не грішила, або хибно, якби вона грішила? Отже, чому б у нашої душі не діяти тому, що від природи діє в нашому тілі, тим більше що воля необхідна буде там, де є розумність? Адже людська воля по своїй сутності є розумною. Отже, вона по своїй сутності є вільною.

 

6. Оскільки це так, потрібно більш ретельно досліджувати, що таке вільний вибір. Без сумніву, він дозволений людській природі Богом. Тому що ми маємо звичай називати тими ж самими словами й субстанцію людину, і дарунок, так що виникає сумнів, що в них ставиться до природи, а що до дарунка. Адже про що іншому ми думаємо, чуючи "вільний вибір волі", якщо не про рух вільної волі, що в цілому виражає природу людської волі. Тому що воля є вільної, розумної, мінливої. Або, мабуть, раз вона мінлива (що, звичайно, слід визнати, якщо, як зовсім правильно вважаються, тільки Бог є незмінним), те можна запитати, тому вона мінлива? На це наивернейше відповідають: від чого воля є вільної, від того ж — і мінливої. Вільна ж вона по своїй природі. Отже, і мінлива вона по своїй природі.

 

Потім запитують, чому вона спонукувана? На це відповідають: сама собою, оскільки вона вільна. А чи може вона бути спонукуваної чим-небудь іншим? Так, тому що є воля більше й краще тієї, яка може бути спонукуваної. Яка вона? Не інакше як – вища й божественна воля, яка створила й рухає людську волю. Не чи може вона бути спонукувана рівною або меншою волею? Не може. Тому що якщо все рушійне більше, ніж те, що спонукуване, те необхідно, щоб більше не могло бути спонукуване меншим. Подібним чином, рівне не може рухати рівне, інакше спонукуване не буде рівно рушійному, і внаслідок цього тим більше доведене, що рівне рухається через самий себе. Стає ясним, що людська воля або спонукувана сама собою, або тою волею, яка її створила. Як тільки вона спонукувана сама собою, не чи може вона рухатися й правильно, і протилежним образом? Вона здатна й до того, і до іншого, як побажає, тому що має вільний рух. Якщо ж вона спонукувана тою волею, яка її створила, хто насмілиться засумніватися, що внаслідок цього відбувається правильний рух? Далі, оскільки коштує питання про вола людини до гріха, слід визнати, що завдяки своєму власному руху вона могла б побажати й звернутися до Бога, щоб не згрішити, і відвернутися від нього, щоб згрішити; вищою же причиною вона спонукувана тільки таким чином, щоб не бажала грішити. Отже, якщо, як показує дослідження даного питання, природній рух людської субстанції, за допомогою якого, мабуть, воля звертається насамперед до пізнання й шануванню Бога, а потім – до себе самої, як ми переконалися, викликається двома причинами, з яких одна є вищої й загальною для всіх природ, інша ж – нижчої й закладеної в самій людській субстанції, те що нас утримує від того, щоб усі правильні рухи нашої душі відносити до нашого творця, який, хоча себе самого рухає поза часом і простору, наш створений дух рухає в часі й поза простором, а наші тіла рухає в часі й просторі? Він також вклав у нашу природу причину, завдяки якій ми вільно, розумно й довільно могли б спонукувати самих себе до досягнення того, що нам було запропоновано. Цей рух слушний називається вільним вибором нашої волі, тому що воно підпорядковане нашої влади. Тому що ми можемо за своїм розсудом направляти його правильним шляхом, а можемо втримуватися від цього. Отже, звідки ми мали б такий рух і таку владу, якщо не від Бога, якийсь нам дарує це як надбання, яке було б і не найменшим благом нашої природи, і гідним вихваляння даром творця? Йому ми повинні вшановувати несказанні віддяки не тільки за те, що він від надлишку своєї справедливості створив природу нашого розуму розумної, вільної, що самостійно бажає, рухливий, але й за те, що він по своїй щедрості нам дозволив, щоб ми могли рухатися по своєму власному бажанню, розумно, вільно й довільно. Цей рух не дозволений нікому з живих істот, крім людини. Тому що якщо нам запропоновано вихваляти творця за красу природ, яких він створив позбавленими волі розумної волі, наскільки більше слід вихваляти його за нашу субстанцію, якої він поставив за обов'язок, щоб вона завдяки своєму власному руху долучалася до свого творця й могла б стримувати це ж рух, щоб від нього не вийти, якби вона цього побажала. Якби цей рух не перебував під владою людської волі, то хто б зміг жити праведно, а хто навіть грішити, як тільки воно дане Богом для благого життя й у жодному разі не для дурний? 8. Тут послухаємо святого Августина: " Якби людина була деяким благом і не міг би надходити правильно, якби цього не захотів, то він повинен був мати вільну волю, без якої він не зміг би праведно надходити. Тому що не слід вірити, що якщо гріх відбувається за допомогою вільної волі, те Бог дав її для цього.

 

1. Чому у людині є розумна воля, і які її основні ознаки?

2. Чому розумна воля є субстанціональна, і чому вона вільна?

3. Може ль Творець спонукати рабську волю, і яке значення має прагнення до гріха?

4. Може ль Бог підкорити людину природної волі?

5. Яке відношення має людська воля до волі Бога?

 

PL, 122, 385-390

C. 119-126


 

ТОМАС ГОББС.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.)