АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

ЛЕКЦІЇ З ФІЛОСОФІЇ ІСТОРІЇ

Читайте также:
  1. Антропоцентризм і гуманізм філософії Відродження
  2. Б) особа та ії свобода в екзистенціальній філософії Ж.П. Сартра.
  3. Буття як вихідна категорія філософії
  4. В) тема абсурду людського існування в філософії А.Камю
  5. Вивчення людини у філософії Платона
  6. Висновки по лекції.
  7. ВІЧНІ ПИТАННЯ ПОЕТИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ ІВАНА ФРАНКА
  8. Вклад вітчизняних вчених у розвиток генетики і селекції (на само- опрацювання).
  9. Вопрос № 12 Політичні ідеї класичної німецької філософії(І. Кант, Гегель)
  10. Вступ до філософії.
  11. ГУМАНІЗМ ФІЛОСОФІЇ ВІДРОДЖЕННЯ
  12. Гуманістичні тенденції розвитку сучасної філософії

 

Всесвітня історія направляється зі Сходу на Захід, тому що Європа є безумовно кінець всесвітньої історії, а Азія її початок. Для всесвітньої історії існує Схід хбф'еопчзн1, тому що Схід для себе є щось зовсім відносне; адже хоча земля є кулю, однак історія не описує кола довкола нього, а, навпаки, у неї є певний Схід, і цей Схід є Азія. Тут сходить зовнішнє фізичне сонце, а на Заході воно заходить: але зате на Заході сходить внутрішнє сонце самосвідомості, яка поширює більш піднесене сяйво. Всесвітня історія є дисциплинуювання неприборканої природньої волі й піднесення її до загальності й до суб'єктивної волі. Схід знав і знає тільки, що один вільний, грецький і римський світ знає, що деякі вільні, германський мир знає, що все вільні. Отже, перша форма, яку ми бачимо у всесвітній історії, є деспотизм, друга – демократія й аристократія, третя – монархія.

Для розуміння цього розподілу слід помітити, що держава є загальне духовне життя, до якого індивідууми ставляться з довір'ям і звикають від народження й у якій виражаються їхня сутність і їх діяльність. Тому насамперед має значення те, чи виявляється їх дійсне життя далекої рефлексії звичкою до цієї єдності або індивідууми є мислячими особистостями й для себе існуючими суб'єктами. Щодо цього слід відрізняти субстанціальну волю від суб'єктивної волі. Субстанціальна воля є в собі сущий розум волі, який потім розбудовується в державі. Але при цьому визначенні розуму ще не існує власного розуміння й власного бажання, тобто суб'єктивної волі, яка визначає себе лише в індивідуумові й означає рефлексію індивідуума в його совісті. При лише субстанціальній волі приписання й закони є чимсь таким, що в собі й для себе нерухоме, чому суб'єкти цілком підкоряються. Немає потреби в тому, щоб ці закони відповідали власній волі індивідуумів. При такому положенні суб'єкти виявляються подібними з дітьми, які без власної волі й без власного розуміння коряться батькам. Але як тільки з'являється суб'єктивна воля й людей сходить від зовнішньої дійсності до свого духу, виникає протилежність, що виражається в рефлексії, яка містить у собі заперечення дійсності. Адже вже в самому видаленні від сьогодення полягає протилежність, однієї стороною якої є бог, божественне, а іншої – суб'єкт як особливе. У безпосередній свідомості Сходу те й інше неподільно. Субстанціальне відрізняється й від одиничного, але ця протилежність ще не виражена в дусі.

Отже, ми повинні почати зі Сходу. В основі цього світу лежить безпосередня свідомість, субстанціальна духовність, до якої суб'єктивна воля ставиться насамперед як віра, довіра, покора. У державному житті ми знаходимо там здійснену розумну волю, яка розбудовується, не переходячи в собі в суб'єктивну волю. Це – дитячий вік історії. Субстанціальні форми утворюють пишні, стрункі будинки східних держав, у яких виявляються в наявності всі розумні визначення, але так, що суб'єкти залишаються лише чимсь несуттєвим. Вони обертаються навколо центру, а саме навколо володаря, який стоїть на чолі держави, як патріарх, а не як деспот у змісті Римської імперії.

 

Потім з юнацьким віком можна зрівняти грецький світ, тому що в ньому формуються індивідуальності. Це є другий головний принцип всесвітньої історії. Як і в Азії, принципом є моральний початок; але цей початок та моральність, яка відбита в індивідуальності й, отже, означає вільне бажання індивідуума. Отже, тут відбувається комбінація моральної й суб'єктивної волі або існує царство прекрасної волі, тому що ідея сполучається із пластичною формою: вона ще не існує абстрактно для себе, з одного боку, але безпосередньо сполучається з дійсним, подібно тому як у прекрасному художньому творі почуттєве має відбиток духовного і є його вираженням. Отже, це царство є дійсною гармонією, миром прелестнейшего, але минущого або досить короткочасного розквіту; ця наївна моральність, ще не моральність, але індивідуальна воля суб'єкта, дотримується безпосереднього звичаю й звички до дотримання справедливості й законів.

 

Третій момент є царство абстрактної загальності: це – римська держава, важка робота віку змужнілості історії. Адже вік змужнілості характеризується не підпорядкуванням сваволі пана й не власною прекрасною сваволею, але служить загальної мети, причому індивідуум зникає й досягає своєї особистої мети лише в загальній меті. Держава починає абстрактно відокремлюватися й звертатися в мету, у досягненні якої й індивідууми беруть участь, але не загальне й не конкретне. А саме вільні індивідууми приносяться в жертву суворим вимогам мети, досягненню якої вони повинні присвячувати себе в цім служінні тому, що саме є абстрактно загальним. Римська держава вже не є царство індивідуумів, як їм було місто Афіни. Тут уже немає веселості й життєрадісності, але є важка й стомлююча праця.

Таким чином, відбувається внутрішнє духовне примирення, а саме завдяки тому, що індивідуальна особистість очищається й перетворює, піднімаючись до загальності до в собі й для себе загальної суб'єктивності, до божественної особистості. У такий спосіб вищезгаданому лише світському царству протистоїть духовне царство, царство суб'єктивності знаючого себе й притім знаючого себе у своїй сутності справжнього духу.

Потім завдяки цьому наступає четвертий момент всесвітньої історії: германська держава; при порівнянні з віками людини воно відповідало б старечому віку. Природній старечий вік є слабістю, але старечий вік духу виявляється його повною зрілістю, у якій він вертається до єдності, але як дух. Ця держава починається із примирення, що відбувався в християнстві; але тепер воно відбулося в собі, а тому воно, власне кажучи, починається з дивовижної протилежності духовного, релігійного принципу й самої варварської дійсності. Адже спочатку сам дух як свідомість внутрішнього світу, ще абстрактний, внаслідок цього у світському житті панують брутальність і сваволя.

 

1. Що є початком всесвітньої історії, а що є її кінцем?

2. Яке відношення має всесвітня історія до природної і суб’єктивної волі?

3. Які форми можна побачити у світовій історії?

4. Як визначається держава відносно до духовного життя?

5. Можна ль розрізнити субстанціональну волю від суб’єктивної, і у чому їх суперечність?

6. Що є підставою історії Сходу, і які відношення субстанціональної та суб’єктивної волі у неї?

7. Що є принципом і початком грецького світу, і у чому своєрідність відношень моральної та суб’єктивної воль?

8. Завдяки чому у Римської державі є духовне примирення?

9. З чого починається германська держава, і чого вона досягає?

 

Гегель Г.В.Ф. Лекції по філософії історії.Спб.: Наука, 1993, 2000.-480с. С.57-480.

Розподіл історії................................................ 147

 

 


 

ПІТИРІМ СОРОКІН.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.)