АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Загальна характеристика української культури

Читайте также:
  1. V. Характеристика современного гражданского права
  2. Анализ возможных мест утечки веществ и характеристика этих веществ.
  3. Архаїчні джерела української культури
  4. Бактерии, их характеристика
  5. Билет №6.Типы культуры,их характеристика
  6. БРАТСТВА І РОЗВИТОК КУЛЬТУРИ
  7. Братства та їх роль в обороні української культури від асиміляції у ХVІ – першій половині ХVІІ століття.
  8. В 1. Перенос расплавленного металла в сварочной дуге. Силы, действующие в дуге на расплавленный металл, общая характеристика.
  9. В 4. Виды производственного освещения и их характеристика. Основные светотехнические величины и единицы их измерения, КЕО.
  10. В 4. Виды производственного освещения и их характеристика. Основные светотехнические величины и единицы их измерения. КЕО
  11. В 4. Характеристика процесса горения. Виды горения. Горючие вещества Взрывопожароопасные свойства ГВ.
  12. В-7 Общая характеристика первобытного общества?

Планетарний простір у культурно-історичному та економічному відношенні поділяють на цивілізації та світи-економіки. Цивілізації (або – культурно-історичні типи) – це сталі за своїми культурними характеристиками соціальні утворення. Вони охоплюють значні території планети і можуть складатися з одного, а частіше групи народів, націй і держав. Духовною основою цивілізацій, яка зумовлює її культурні особливості, виступає релігійна ідеологія. Світи-економіки – самодостатні в економічному відношенні території планети з сталою внутрішньою системою торгівельно-економічних зв’язків, які можуть себе самостійно відтворювати без систематичних контактів з іншими світами-економіками. Виділяють загалом більше двадцяти цивілізацій та світів-економік. Тривалість їх існування має в історичному вимірі надзвичайно сталий характер – вимірюється сотнями і тисячами років.

Існування цивілізацій та світів-економік відбувається не лише за рахунок внутрішніх соціально-економічних та природних ресурсів, але й шляхом просування на нові території, де вони зустрічаються з аналогічними собі утвореннями. Тому для цивілізацій та світів-економік характерним є стан протиборства між собою. При цьому зони суперництва часто стають театром воєнних дій, економічної експлуатації, фізичного та ідеологічного насильства, що в результаті призводить до негараздів та призупинення їхнього розвитку: політичної залежності, домінування відсталих соціально-економічних порядків, постійного національного та релігійного гноблення, втрати етнічної свідомості, ідейно-політичного розбрату. Водночас соціальні спільноти, які мешкають на таких територіях у результаті систематичних контактів з представниками інших культур мають можливість запозичувати у них цінності і досягнення, стають механізмом поширення останніх у планетарному просторі.

Українські землі загалом належать до східнохристиянської православної цивілізації. Водночас на протязі своєї історії вони межували і знаходилися в стані систематичних контактів з рядом інших цивілізацій та світів-економік. На заході вони фактично завжди межували із західноєвропейською католицькою цивілізацією та західноєвропейською світ-економікою. На півдні – з кочовими племенами, Візантією, згодом – Османською імперією та іншими утвореннями, що за своїм характером становлять самостійні культурно-історичні типи та економіки. На схід і на північ від українських земель знаходиться більша частина східнослов’янської цивілізації. Українські землі впродовж своєї історії були зоною ідеологічного та економічного протистояння та експансії різних цивілізацій та світів-економік, що негативно позначилося на тенденціях їхнього розвитку. Поряд з цим, систематичні контакти з сусідами зумовили активний культурний обмін.

Незважаючи на постійні зовнішні цивілізаційні впливи та зумовлене ними геополітичне протистояння, український народ сформувався і впродовж своєї історії розвивався як стала спільність людей з історично стабільними особливостями культури та етнічної свідомості. Водночас питання про час виникнення українців як етносу є дискусійним. Одні історики виокремлюють серед східнослов’янської спільноти українську групу племен вже в епоху Київської Русі або вважають виникнення білоруського та російського народів результатом більш пізньої еволюції (К. Кавелін, П. Дорошенко, М. Грушевський, І.Брайчевський, М.Дашкевич, ін.). Інші вчені констатують формування на основі східнослов’янських племен єдиної народності, яку називають давньоруською або східнослов’янською етнокультурною спільністю, яка згодом дала початок трьом народам: білорусам, росіянам та українцям (М. Котляр, В. Ричка, П. Толочко, ін.). Виходячи з першої точки зору щодо етногенезу українського народу є підстави говорити про українську культуру в часи Київської держави як про стале явище. Другий підхід передбачає бачення культури Давньої Русі як предтечі / першопочатку української культури. Водночас кожний з підходів розглядає культуру Русі як безпосередню складову історії українського народу, оскільки вона невід’ємно зв’язана з нею.

Культура ХІV–ХVІІ ст. – у литовсько-польський період – це вже культура посталого українського народу. У цей період у населення українських земель сформувалося усвідомлення своєї окремішності по відношенню до північно-східних земель Русі внаслідок ряду політичних явищ та подій церковного життя: входження до складу Великого князівства Литовського, агресивної позиції Володимиро-Суздальського князівства до південно-руських земель, звільнення від монголо-татарської навали. Поступово поширювалася самоназва країни – „Україна”. Водночас залишилося усвідомлення єдності з усією Руссю – народом, що жив на території колишньої Київської держави, побутувала самоназва „руський народ” та формувалася спільна з людністю білоруських земель офіційна мова.

У литовсько-польський період українська культура розвивалася під впливом західноєвропейських культурно-релігійних впливів: католицизму, протестантизму, гуманізму, культури Відродження. Вона вбирала в себе духовні цінності Західної Європи, запозичувала форми організації культурно-освітнього простору. У той же час українські землі знаходилися в стані постійного культурного обміну з Кримським ханством та Османською імперією. Незважаючи на агресивні ідеологічні впливи українська культура не дала себе поглинути і активно протистояла негативним зарубіжним тенденціям.

У ХVІІ–ХVІІІ ст. – українська культура стала засобом опанування західноєвропейськими досягненнями усім православним світом. Засвоївши досягнення католицьких та протестантських народів, українці знайомили з ними росіян та південнослов’янські країни, які внаслідок релігійної нетерпимості були не в змозі запозичувати їх безпосередньо із Західної Європи. Водночас українська культура у кадровому відношенні виснажувала себе. Провідні діячі науки, освіти, мистецтва та церкви були поставлені на службу російському царизму і використовувалися на користь Російської держави.

Розвиток культури відбувався в умовах бездержавності українського народу. Це зумовлювало акти цілеспрямованого перешкоджання поступу української національної культури в Речі Посполитій, згодом у Російській імперії, інших державах, до складу яких входили українські землі, ополячення та русифікацію вищих соціальних прошарків – носіїв національної культури. Однак, українська культура на протязі декількох віків знаходила резерви для свого відновлення і розвитку. Складні умови історичного поступу служили стимулом до відтворення та подальшого поступу. Кадровим резервом соціальної еліти та носіїв національної культури виступали прошарки, які або не змогли адаптуватися до інонаціонального панування, або виявили спроможність протистояти денаціоналізації. Державно-політична розчленованість українських земель позначалася на соціокультурних та релігійно-конфесійних характеристиках і політичних уподобаннях українців різних регіонів.

Крім корінного етносу, на українських землях проживали й інші народи. Історія їхньої культури безпосередньо і опосередковано впливала на процеси розвитку культури українців, визначала загальну картину культурного поступу українських етнографічних теренів і тому заслуговує уваги як важливої складової культурного життя України.

Л е к ц і я 2


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.)