АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Література. Браун А., Дилигенский Г.Как изменить политическую культуру общества?

Читайте также:
  1. Використана література
  2. Вопрос№15: Розвиток полемічна література та книгодрукування в XVI - першій половині XVII ст.
  3. Додаткова література
  4. Додаткова література
  5. Додаткова література
  6. Додаткова література
  7. Додаткова література
  8. Додаткова література
  9. Додаткова література
  10. Додаткова література
  11. Додаткова література
  12. Додаткова література

Бебик В. М., Головатий М. Ф., Ребкало В. А. Політична культура сучасної молоді. — К., 1996.

Браун А., Дилигенский Г. Как изменить политическую культуру общества? // Мировая экономика и международные отношения. — 1990. — №2.

Дахин В. Политическая культура и власть // Свободная мысль. —1996. — №1.

Козак В. Сенс і пріоритет політичної участі // Віче. — 1998. — №1.

Лебединська І., Григор'єв В. Політична культура молоді на зламі світо­глядної парадигми // Нова політика. — 1998. — № 1.

Лісовий В. Поняття політичної культури. Політична культура українців // Феномен української культури: методологічні засади осмислення. — К., 1996.

Лісовий В. Поняття політичної культури і сучасний стан політичної культу­ри в Україні. // Розбудова держави. — 1993. — № 3.

Макєєв С, Надточій А. Політична соціалізація в пострадянській Україні. // Політична думка. — 1997. — № 9.

Пахомов Ю. Політична культура посттоталітарної доби. // Політологічні читання. — 1992. — № 2.

Ребкало В. До нової парадигми політичної культури. // Політологічний ві­сник. — К., 1993.

Цимбалістий Б. Тавро бездержавності. Політична культура українців. — К., 1994.

Штика О. Ідеологія та держава як чинники творення нової України (Заса­ди політично-ідеологічної доктрини)// Політологічні читання. — 1995. — № 2.


4.2. Світові політико-ідеологічні доктрини

Політична ідеологія є однією з найвпливовіших форм політичної свідомості. Вона реалізується в доктринах, які виправдовують прагнення певних суспільних сил до завоювання та використання влади і намагаються від­повідно до цього підпорядкувати громадську думку. Кож­на з політичних доктрин не лише містить певні полі­тичні цінності й орієнтири щодо оптимізації різних сфер суспільного життя, а й намагається пропагувати свої цілі та ідеали, вимагає цілеспрямованих дій грома­дян щодо досягнення певної мети.

Лібералізм і неолібералізм

Лібералізм (лат. liberalisвільний) — політична та ідеологічна те­чія, що об'єднує прихильників парламентського ладу, вільного під­приємництва та демократичних свобод і обмежує сфери діяльнос­ті держави.

Поняття це потрапило до політичного словника в 30—40-х роках XIX ст. Але його ідейно-теоретичне ко­ріння і перші спроби практичного втілення (в Англії, США) сягають XVII—XVIII ст. Ідейно-моральне ядро класичного лібералізму сформували такі положення: аб­солютна цінні гггь лю дсь кої особистості та рівність усіх людей; автономія індивідуальної свободи; раціоналізація


 

Політична свідомість, культура та ідеологія

й доброчинність діяльності людини; визнання невідчужу­ваності прав людини на життя, свободу, власність; існу­вання держави на основі загального консенсусу з метою збереження й захисту природних прав людини; договір­ний характер відносин між державою та індивідом; обме­ження обсягу і сфер діяльності держави; захищеність від державного втручання в особисте життя людини і свобо­да її дій (у межах закону) в усіх сферах суспільного жит­тя; утвердження вищих істин розуму як орієнтирів у ви­борі між добром і злом, порядком та анархією.

Історично виникнення класичного лібералізму пов'яза­не з появою нового для феодального суспільства класу — буржуазії. Однак у класичному лібералізмі свобода ще не вступала в драматичні відносини з новими капіталістич­ними відносинами. Вона розглядалася як рівність, як сво­бода для всіх, а індивідуалізм — як розвиток і самовира-особистості.

Ідеологом буржуазного лібералізму Франції першої по­ловини XIX ст. був Бенжамен КонстанД1767—1830), який вважав, що свобода утверджується не через владу народу, а через незалежність індивіда від державної влади. Свобо­да людини — це особиста, громадянська свобода. Права громадянина існують незалежно від державної влади. По­літична свобода, держава, на думку Констана, є лише за­собом забезпечення громадянської свободи. Влада, яка по­рушує громадянську свободу, перетворюється на тиранію, ліквідує засади власного існування. Звідси висновок: полі­тична влада, кому б вона не належала — монарху, народо­ві, — не може бути абсолютною. Межі її — у правах осо­бистості.

Англійський мислитель Ієремія Бентам (1748—1832) у творах «Принципи законодавства^-«Керівні основи конституційного кодексу для всіх держав» сформулював теорію утилітаризму, взявши за основу принцип корис­ності. Відповідно дії людини мотивуються практичною вигодою, тісно пов'язаною з пошуком задоволення та уникненням страждань. Загальне благо є сукупністю ін­дивідуальних благ. У цьому полягає головний закон со­ціально-політичного життя..Особистість (її вигода і щас-тяХ_є_метою> а.деря£ава_^-^засобом. І. Бентам заперечував революції, докладаючись на реформи. Завдання держави вбачав у тому, щоб на основі принципу корисності забез­печити найбільше щастя для найбільшої кількості лю­дей. Цієї мети можна досягти через політику лібераліз­му: вільний розвиток приватно-власницьких відносин,


Світові політико-ідеологічні доктрини 321

демократизацію державних інститутів, забезпечення за­конності, підконтрольності діяльності посадових осіб.

Як політична течія лібералізм розвивався не лише в Західній Європі, США, а й у Російській імперії, до якої входила Україна, що було зумовлено розвитком капіта­лістичного ладу.

В останній третині XIX ст. почав складатися новий тип лібералізму — неолібералізм, або «соціальний» лібе­ралізм (Дж. Гобсон, Т. Грін, Ф. Науман, Дж. Джеліотті, Дж. Дьюї та ін.).

Неолібералізм (грец. neosновий і лат. liberalis — вільний) — су­часна політична течія, різновид традиційної ліберальної ідеології та політики, що сформувався як відображення трансформації буржуа­зного суспільства від вільного підприємництва до державно-моно­полістичного регулювання економіки, інституалізації нових форм державного втручання в суспільне життя; «етатистський» різновид лібералізму зі збереженням принципу демократії, вільної конкурен­ції, приватного підприємництва.

Під назвою «кейнсіанство» (від імені англ. економіс­та Дж. Кейнса) поступово утвердилася відповідна систе­ма економічних поглядів, яка передбачала посилення економічної та соціальної ролі держави. Архаїчні прин­ципи вільного ринку і вільної конкуренції, на думку прихильників цієї системи, обертаються злиднями та безправ'ям одних задля процвітання та панування ін­ших. Реалізація кейнсіанських принципів покликана пом'якшити, попередити економічні кризи або навіть усунути їх, а отже, зміцнити капіталізм. Відповідно без держави взагалі неможливо забезпечити мінімум полі­тичних прав для громадян. Звідси вимога збереження за нею значних регулюючих функцій, визнання закономір­ності існування профспілок. Концепція «держави добро­буту» обґрунтовувала необхідність і можливість подолан­ня соціальних конфліктів. У політичній сфері проголо­шувалась ідея «плюралістичної демократії», згідно з якою політична система — механічний процес урівнова­ження конкуруючих групових інтересів.

Неолібералізм виходить із необхідності партнерства між урядом, бізнесом і працею на всіх рівнях господар­ського механізму. У XX ст. він виявив себе у «новому курсі» Ф. Рузвельта (СІЛА).

У 50-ті роки XX ст. вирізнилася соціально-охоронна функція доктрини сучасного лібералізму, спрямована на збереження капіталізму, реформування його окремих ла­нок та інститутів. Проте наприкінці 60-х — на початку



Політична свідомість, культура та ідеологія


Світові політико-ідеологічні доктрини



 


70-х років він утратив динамізм і здатність оперативно відгукуватися на проблеми суспільства. Його витіснив неоконсерватизм.

У середині 80-х років неолібералізм знову почав міц­ніти в боротьбі з правоконсервативними і лівими течія­ми, зокрема, було зроблено спробу переосмислити харак­тер відносин суспільства, державно-політичної системи та індивіда, сформулювати концепцію «передового лібе­рального суспільства» (В. Жискар Д'Естен).

Неолібералізм є неоднорідною течією. «Праве» крило вважає, що вирішення проблем сучасного суспільства мо­жливе через створення уряду згідно з вимогами моралі, виступає за «мінімальну» державу, будучи в цьому солі­дарним з консерваторами. «Ліве» крило, поділяючи ос­новні положення концепції «нового суспільства» Ф. Руз­вельта, заперечує класові суперечності, зводить їх до конфлікту між виробництвом і споживанням. Головною вважають не суперечність між багатими та бідними, а між тими, хто намагається зберегти «індустріальне сус­пільство» і хто хоче рухатися вперед. Серед теоретиків цього крила — Джеймс Гелбрейт, відомий як автор тео­рії конвергенції, згідно з якою інтернаціоналізація еко­номічної, політичної та культурної діяльності веде до по­літичного і соціального зближення різних систем, а також і Деніел Белл, який сформулював основні засади концепції «постіндустріального суспільства».

Різновидом ліберальної теорії постіндустріального су­спільства є концепція інформаційного суспільства 3. Бже-зінського і О. Тоффлера. Розглядаючи суспільний розви­ток як «зміну стадій», вони акцентували увагу на доміну­ванні інформаційного сектора економіки.

В основі неоліберальних теорій фігурують не стільки проблеми власності, скільки проблеми розподілу й пере­розподілу національного доходу, структура соціальних потреб суспільства і способів їх задоволення. Соціалізм, соціальну справедливість неоліберали трактують як за­гальні гуманістичні спрямування, яких дуже важко до­сягти, оскільки «природа людини» незмінна.

Нині ліберальний рух налічує до 110 партій; 60 із них об'єднані в Ліберальний Інтернаціонал, створений 1947 р. В Україні лібералізм як політична доктрина представлений групою різноманітних ліберальних партій і рухів. Його прихильники виступають за формування вільного ринку, забезпечення умов для різних форм еко­номічної діяльності, розвиток конкуренції.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.)