|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Тема 2. Філософія Стародавнього світуПлан лекції: 1. Веди і Упанішади, як витоки релігійно-філософської традиції. 2. Філософія буддизму. 3. Філософські погляди Лао-цзи та Конфу-цзи.
У формуванні давньосхідної філософії значний внесок зробили давньоєгипетські мудреці. Вони одними з перших збагатили культуру мислення ідеєю єдиного в усьому — взаємопов'язаної роздвоєності цілого, в алегоричній формі виклали принцип першоджерела всього, що існує. Таким першопочатком для них було Сонце. Створюючи культ Сонця, якому притаманні такі властивості, як життя, світло і тепло, давні єгиптяни символічно пояснювали чотири стадії його вічного життя, природу чотирьох пір року і його поділ на 12 місяців (12 знаків Зодіаку), що деталізують етапи сонячного кругообігу. Плідними для наступних поколінь філософів виявилися і вчення єгипетських мудреців про існування трьох світів: духовного, матеріального та інтелектуального, які, на їх думку, зумовлені рухом трьох небесних сфер. Духовний світ, за їх вченням, породжує сферу причин, матеріальний — сферу наслідків і впливів, інтелектуальний (духовний) — сферу медитації (лат. meditatio — зосереджений роздум). На становлення діалектичного погляду на природу і мислення вплинуло й уявлення давніх єгиптян про існування активного принципу всього сущого (ідея богині Ісіди — духовне начало) і пасивного принципу (ідея бога Осіріса — матеріальне, природне начало). Характерною особливістю давньоєгипетської і всієї тогочасної східнофілософської думки було подання елементів астрономічних і математичних спостережень у формі містерій (грец. musteron — таємниця) — утаємничених знань та одкровень, доступних лише обраним, посвяченим (ініційованим) у ці таємниці. Згідно з легендами, засновник єгипетської вченості Гермес Трисмегіст, передавав жрицям і античним філософам ці таємниці у формі міфів, алегорій, емблематичних фігур. У давньосхідній філософії поєднані міфологічні уявлення із зачатками наукових узагальнень про світ (космологія). Так, у Вавілонії, країні, яка існувала у VI—V ст. до н. е. (територія сучасного Іраку), виникає астральний (зоряний) світогляд, який ґрунтувався на вірі у здатність світил безпосередньо визначати долю людей і держав. Звідси пішла астрологія (грец. astran — зірка). У міфологічній символічній формі вавилонські мудреці вчили, що проблема світу і темряви, боротьби добра і зла зумовлюється й уособлюється природою і взаємодією Сонця і Місяця. У їх розумінні саме Місяць є джерелом світла («батько батьків»), а С,онце — джерелом темряви, адже на його фоні блиск Місяця непомітний. Звичайно, не ці (міфологічні, космологічні за суттю) тлумачення визначають внесок вавилонян у світову науку і філософію (натурфілософія), а передусім започатковані на Давньому Сході геометрія, математика, алгебра, астрономія. Саме вавилоняни створили шістдесяти-кратну «позитивну систему» письмового числення (година дорівнює 60-ти хвилинам, одна хвилина — 60-ти секундам). Ще в VI ст. до н. е. в Халдеї (держава на узбережжі Персидської затоки, яка з часом була включена до Нововавилонського царства) почалися астрономічні спостереження, які супроводжувалися астрологічними пророцтвами і прогнозами. Пізніше словом «халдей» почали називати кожного, хто займався астрономічними спостереженнями. Теоретичною реконструкцією, інтерпритацією і критичним осмисленням філософського знання, постала.... Історія (грец. historia — дослідження; знання, наука) філософії — філософська дисципліна, предметом якої є процес виникнення і розвитку філософських поглядів і вчень. Цей розділ найбільш розроблений у філософії, адже філософія є нічим іншим як її власною історією. Історія філософії охоплює всю множину ідей, положень, концепцій світової філософської думки. Новітня західна філософія (М. Хайдеггер, Ж. Дерріда) заперечує наявність в ній вічних (наскрізних) тем і проблем, переконує, що всі філософські вчення є оригінальними системами, непідвладними будь-якому історичному поступу, тобто незалежними одна від одної позачасовими духовними цінностями, які уособлюють творчу індивідуальність та оригінальність ідей їх авторів. Однак такий підхід руйнує загальнофілософський простір, ігнорує існування вічних (інваріантних) філософських питань, унеможливлює плідний діалог між філософами різних поколінь, шкіл і традицій. Так, староіндійська філософія складає декілька тисячоліть. «Веди» — найдавніша пам'ятка духовної культури арійської Індії. Вони як духовне підґрунтя філософського знання (II - I тис. до н.е.). «Веди»: Рігведи (веди гімнів), Самаведи (веди пісень), Яджурведи (веди ритуалів), Атхарваведи (веди заговорів), Веди-загадки (Х мандала) — філософського знання. Веди наголошують, що сенс людського існування полягає у шануванні Бога, до якого ведуть три шляхи: праведне життя відповідно до релігійних настанов; «правильне» пізнання Бога через розмірковування, роздуми; наближення до Бога через демонстрацію безмежної любові до нього. У давньоіндійських текстах ще не вживали термінів «філософія», «філософ». Форма знання шруті (одкровення). Написані у віршах Ріші «поетами-піснярами». Перша спроба філософського знання — це Упанішади. У них відносна самостійність та взаємозв'язок з Ведами, Брахманами, аран'яками. Ознаками філософського знання був пошук першопринципу у філософських школах Індії — «даршани» (ортодоксальні та неортодоксальні). До Староіндійської філософії належать буддизм, джайнізм і чарвака-локаята. Буддизм – світова релігія, морально-етичне вчення зі значними філософськими вкрапленнями. Як і більшість шкіл індійської філософії, буддизм вважає, що життя – це страждання. «Чотири благородні істини» Будди проголошують: існує страждання, є шлях, можна припинити страждання, є шлях, який веде до цього. Причиною страждання є бажання людей. А спосіб регулювання їх є восьмиступеневий шлях морального вдосконалення людини: правильне розуміння, правильне прагнення, правильна думка, правильна мова, правильна дія, правильний спосіб життя, правильні зусилля, правильна зосередженість. Цей шлях є нічим іншим, як засобом опанування бажаннями. На цьому шляху досягається нірвана – стан незворушності й спокою, який перериває сансару – безкінечність народжень. Гаутама Будда надавав своїм повчанням форми бесід. Його вчення було систематизоване послідовниками у двох найбільш відомих школах — хінаяні, яку утворили на Півдні, і махаяні, погляди котрої поширили на Півночі. Джайнізм виник водночас з буддизмом, має спільні з ним мотиви. Вважає, що перервати карму (долю, прокляття) Санжари можна аскетичним життям. Джайнізм наполягає, що пізнання не зводиться до сприйняття. Висновки і свідоцтва є неодмінно достеменними. У цій школі розробляється своєрідна теорія умовного судження. Відповідно до неї, кожне звичайне судження (висловлене недосконалим розумом на кшталт нашого) вважається правильним щодо окремої частини предмета, і виражає лише ті погляди, що лежать у підгрунті даного судження. Такий підхід до судження, з одного боку, робить джайністів більш терпимими щодо висловлювань інших людей, а самому судженню надає гіпотетичного характеру. Етика джайністів, це етика реальної допомоги людини самій собі, етика сильних і смілих. Чарвака-локаята – єдина матеріалістична школа Давньої Індії. Основою світу вважає п’ять елементів – воду, вогонь, землю, повітря і ефір. Кожний з них складається зі своїх атомів, які незнищенні й незмінні. Заперечує водійське вчення про карму і сансару, існування Бога і душі. Її моральному вченню притаманний відхід від уставлених традицій індійської культури. Як специфічна форма духовної культури філософія виникла в давні часи і подолала складний шлях. Щодо того, коли і де виникли перші філософські вчення, деякі авторитети філософії дотримувалися західноцентричної точки зору. Так, Гегель вважав, що «філософія у власному сенсі започатковується на Заході». Саме тут в античну добу, за його словами, виявилася свобода самосвідомості, що і породило філософію. У східних народів мислення тоді перебувало на стадії спостереження, тобто на дофілософському рівні. Однак західноцентризм у поглядах на походження (генезис) філософського знання поступово був подоланий. Становлення філософської думки у країнах Давнього Сходу (Єгипет, Вавилонія, Індія, Китай) почалося задовго до виникнення першоєвропейської — античної (давньогрецькі) філософії. Герместична філософія істотно вплинула на філософські погляди Платона і Піфагора, а також позначилася на сучасних концепціях герменевтики та інших новітніх філософських вченнях. Отже, зачатки філософської думки, формування її першопонять розпочалося в країнах Давнього Сходу задовго до виникнення перших давньогрецьких філософських шкіл. Попри те, що деякі греки вважали себе творцями філософії, найосвіченіші з них визнавали, що філософська мудрість прийшла у Європу зі Сходу. Філософські погляди мислителів Давнього Китаю та Індії. Конфуціанство — вчення китайського філософа, творця однієї із перших зрілих філософських концепцій Кунфу-цзи («вчителя Кун») (прибл. 551-479 до н. е.) є етико-релігійним, оскільки позбавлене натурфілософської частини (основи філософії західного зразка як світоглядної теорії). Питання онтології, космології, логіки в конфуціанстві майже відсутні. Тільки у працях послідовників Кунфу-цзи, насамперед Мен-цзи і Чжу Сі, конфуціанство набуває певних системазованих ознак. Однак неоціненним є значення конфуціанської філософії в становленні таких важливих складових філософії, як етика і філософська педагогіка. Засновником конфуціанства - етичної філософсько-релігійної доктрини – є Конфуцій, який жив і проповідував своє вчення в епоху «боротьби царств». Конфуціанство вважається духовною основою китайського суспільства. Мудрець Кун Фуцзи (справжнє ім’я Конфуція) є водночас і виразником китайської моральності (він висловив те, що китайці на рівні стихійної свідомості вважали істиною), та її творцем, оскільки надав їй чітких канонічних форм. Конфуціанство – філософське вчення, яке проголошує верховенство добра у світі, захищає непорушність установлених небом суспільних норм. Основою конфуціанської моральної концепції є вчення про жень – людинолюбства. Важливим місцем у вченні Конфуція посідає поняття «лі» (правило, норма, ритуал, церемоніал). Неухильно дотримуватися установленого «лі» - одна з головних вимог конфуціанства. Без «лі» не може існувати держава. Якщо не існує «лі», то немає відмінностей між правителями і підданими, верхами і низами, літніми і молодими. Даосизм. Засновником даосизму – другої за значенням течії у філософії Китаю – є Лао-цзи, якому приписується авторство трактату «Дао де цзін». Якщо конфуціанство в основному звернуте до суспільної проблематики, то дао-сизм зосереджується на природі, світі. Основним його поняттям є дао – шлях, доля, природна закономірність, всепороджаюча порожнеча, невидиме, яке наявне у видимому. Воно позбавлене форми, перебуває в безперервному русі. «Перетворення невидимого (дао) безкінечні. (Дао) – найглибинніші ворота народження… Воно існує вічно… і його дії невичерпані», - зазначається в трактаті. Даосизм – філософське вчення, згідно з яким природа і життя людей підпорядковані загальному божественному законові дао. Трактат «Дао де цін» містить чудові зразки наївної діалектики, зокрема здогади щодо місяця протилежностей у світі. «Коли всі в Піднебесній (так китайці називали свою державу) дізнаються, що прекрасне є прекрасним, що добро є добром, виникає і зло. Тому буття і небуття породжують одне одного…» Всі істоти містять у собі протилежні часточки – «ян» та «інь». Дао, як небуття, заперечення субстанцій. Дао, як принцип зародження та закономірність світу. Де, як принцип становлення.
Першоджерела: 1. Антология мировой философии. 1 т. – М.: Мысль, 1969. – 576 с. 2. Антология даосской философии. – М.: Тов. Клышников-Комаров, 1994. – 448 с. 3. Будда. – Мн.: Современное слово, 1998. – 316 с. 4. Конфуций. – Мн.: Современное слово, 1998. – 379 с. 5. Хрестоматия по истории философии: Западная философия: Учеб. пособие. В 3-х ч. М.: Гуманит. издат. центр «ВЛАДОС», 1997.
Література: 1. Андрущенко В.П., Волович В.І., Горлач М.І., Головченко Г.Т., Губерський Л.В. та ін. Філософія. Підручник. – Харків: Консум, 2001. – 671 с. 2. Асмус В.Ф. Античная философия. – М.: Высшая школа, 1976. – 544 с. 3. Бичко І.В., Бойченко І.В. та ін. Філософія: Підручник для студентів вищих закладів освіти. – Київ: Либідь, 2001. – 408 с. 4. Всемирная энциклопедия: Философия. – М.: ACT, Мн.: Харвест, – Современный литератор, 2001. – 1312 с. 5. Губерський Л. Філософія: Хрестоматія (від витоків до сьогодення): навч. посіб. / за ред. Л. Губерського – К.: Знання, 2009. – 621 с. 6. Історія філософії: Підручник / Ярошовець В.І., Бичко І.В., Бугров В.А. та ін..; за ред. В.І.Ярошовця. – К.: Вид. ПАРАПАН, 2002. – 774 с. 7. Історія філософії: Словник./ За заг. ред. В. І. Ярошовця. – К.: Знання України, 2005. – 1200 с. 8. Причепій Є.М., Черній А.М., Чекаль Л.А. Філософія: Підручник. – К.: Академвидав, 2008. – 592 с. 9. Рассел Б. Історія західної філософії. – К.: Основи, 1995. – 759 с. 10. Таранов П.С. От Соломона до Роджера Бэкона. – М.: ООО "Изд. АСТ", 2001. – 441 с. 11. Таранов П.С. От Периандра Коринфского до Ван Шоуженя. – М.: ООО "Изд. АСТ", 2001. – 350 с. 12. Чанышев А.Н. Курс лекций по древней и средневековой философии. – М.: Высшая школа, 1991. – 512 с. 13. Ярошовець В. Історія філософії: Словник / За заг. ред. В. Ярошовця. – К.: Знання України, 2005. – 1200 с. 14. Ящук Т.В. Філософія історії. Курс лекцій. Навчальний посібник / Ящук. – К.: Либідь, 2004. – 536 с. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.) |