|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Тема 7. Філософська думка в УкраїніПлан лекцій 1. Витоки української філософії. 2. Філософія Києво-Могилянської доби. 3. Григорій Сковорода як засновник української класичної філософії. 4. Філософія Просвітництва та романтизму в Україні. 5. Філософія української національної ідеї. Проблематика української філософії, починаючи від її витоків і до сьогодення, розглядається або окремо, після розгляду основних різновидів світової філософії, або вписаною в контекст світової філософії як один із її варіантів. Так, в контексті передфілософського (міфологічного) світогляду розглядаються світоглядні особливості української міфології, а під час висвітлення філософії гуманізму розглядають погляди українських гуманістів і т.д. Обидва підходи цілком правомірні. Для забезпечення системного розгляду виникнення і розвитку української філософії. При з’ясуванні витоків української філософії слід зважати на те, що вона формувалась під впливом світоглядних уподобань етнічно неоднорідних племен, які багато століть населяли українські землі, - скіфів, кіммерійціваріїв, сарматів, трипільців тощо. Чимало звичаїв цих народів засвоєно українською культурою. Від скіфів, зокрема, бере початок традиція вшанування гостей хлібом-сіллю, вишивати одяг на плечах, рукавах і грудях. Від них походить обряд побратимства. Скіфська людність у дохристиянську добу породила юного мислителя царського роду Анахарсіса Скіфського, про якого давньогрецькі філософи писали як про гідного славетної когорти «семи мудреців». Один із перших істориків античної філософії, грек Діоген Лаертський писав про Анахарсіса як про дотепного «спостерігача народних звичаїв», наводив його сентенції щодо моральних оцінок «належної» і «неналежної» поведінки. Схильність скіфського мудреця до красномовних висловлювань породила приказку «Говорить, як скіф». Анахарсіс, подібно до Геракліта, високо цінував міру («приборкуй язик, чрево та уду»), звертав увагу на відносність якостей речей (виноградна лоза має три грона — насолоди, сп'яніння та мерзоти; язик людини водночас гарний та поганий). Анахарсісу належать цікаві судження стосовно критерію істини, її відносності. Кожний фахівець, зазначає скіфський мудрець, або «простак», пересічна людина, яка має власну точку зору, відмінну від іншого. У цей період діяли скіфські мислителі Стратонік, Скіф Боспоренін, Аббіріс Гіпербореєць, Дефіл. Це є свідченням того, що тисячолітня історія української філософії сягає дохристиянської доби, її витоки можна простежити в язичницьких (поганських) ритуалах і обрядах, притаманних магічному світосприйняттю наших пращурів. З часом це світосприйняття набуло міфологічного характеру. Однією з історичних пам’яток міфологічної минувшини праукраїнців є «Велесова книга». Представлена у ній характеристика праукраїнців відображає типові ознаки язичницького світосприйняття, є східнослов'янським варіантом магічного і міфологічного типів світогляду-Його основними складовими були культ Природи, визнання законів Всесвіту, звичаєве право (Ява, Нава і Права). Однак деякі історики і археологи висловлюють сумніви щодо достовірності «Велесової книги». Праукраїнці контактували з Давньою Грецією, оскільки елліни (засновники європейської філософії), починаючи з VII ст. до н. е., заснували в Чорномор'ї десятки міст-держав, через які в Україні поширювалися перші філософські знання. Давньогрецькі історики (Таціт, Діоген Лаертський) залишили багато описів і міркувань про світоспоглядання праукраїнців. Діалог давньоукраїнської міфології та епосу з візантійським християнством, котре культивувало ідеї грецької філософії, зокрема платонізм, позначився на формуванні києворуської ментальності і світоглядної культури. Становлення і розвиток філософської думки києворуської доби відбувалося в межах християнського віровчення, Що позначилося і на формі його викладу. У наукознавчих Українських творах цього періоду охоче вживаються терміни «філософ», «філософствувати» («промова філософа» перед князем Володимиром в «Повісті минулих літ»). Філософським світоглядним значенням сповнені «Слово про Закон і Благодать», «Слово о полку Ігоревім» та інші писемні твори того часу, в яких відображені історичні і культурні якості українства — обожнювання землі, прагнення до свободи, патріотизм тощо. Один із найдавніших українських мислителів (кінець XII — початок XIII ст.) Данило Заточник у своєму світському творі «Слово», або «Моління», формулює засадничу для визначення самобутності української філософії ідею «філософії серця», визначаючи серце як істинне Я людини, виразник її самості. Ця ідея зумовлює сутність українського філософського кордоцентризму (Г. Сковорода, П. Юркевич). Важливу роль у розвитку філософської культури тогочасної України відіграла перша українська вища школа — Острозька академія (заснована прибл. 1576—1580 рр.), де вивчали сім «вільних наук» — граматику, риторику, діалектику (логіку), арифметику, геометрію, фізику й астрономію, їх викладання здійснювалося з орієнтацією на філософію як мудрість з пошуками істини на шляху містичного єднання з Богом. Діяльність «братчиків» сприяла заснуванню у 1615 р. Києво-Могилянської Академії, де вперше в історії України філософію почали викладати окремо від теології, трактуючи її як систему дисциплін, покликаних віднайти істинну причину всіх речей, даних людині Богом. У лекціях професорів академії (Г. Кониський, Ф. Прокопович, Г. Щербицький) порушувались філософські проблеми істини і методів її пізнання, раціоналізму та емпіризму, свідомості і самосвідомості, матерії та її форм (руху, простору і часу). Значна увага приділялася проблемі людини, з'ясуванню сенсу її життя — «життя в істині» (Данило Заточник), етичним (теоретичним і практичним) проблемам — блага, свободи, щастя, гідності. Подальший розвиток української філософії пов'язаний з діяльністю вихованця Києво-Могилянської академії, філософа Г. Сковороди, який започаткував класичну версію вітчизняного філософського знання. Знавець латинської, грецької, давньоєврейської та інших іноземних мов, глибоко обізнаний з досягненнями античної і світової культур, поет і музикант, філософ-мандрівник (понад 25 років подорожував) Г. Сковорода масштабно уособлював це знання. У його вченні яскраво виявився людиноцентристський вектор філософських пошуків українських мислителів. Науку про людину та її щастя Сковорода вважав найважливішою з усіх наук. У своїх роздумах він спирався на такі головні християнсько-світоглядні категорії, як віра, надія, любов: «Крізь любов та віру людина пізнає себе». Характерною ознакою його філософії є діалектичний погляд на світ і світ людини: потойбічний та посейбічний, духовний і тілесний; дві «людські натури» (людина «внутрішня» і «зовнішня»). До надбань світової філософії належить категоричний імператив «українського Сократа», за яким критерієм щастя є «споріднена» з людиною праця («сродньїй труд»). Навіть визначення філософії Сковорода пропонує, виходячи з «людського духу»: «Коли думки спокійні, серце мирне — то й усе світле, щасливе, бажане. Оце є філософія». Всю багатоманітність світу він поділяв на три світи: макрокосмос (Всесвіт), мікрокосмос (людина), символічний світ (світ Біблії). Життя і творчість Г. Сковороди — блискучий зразок ставлення мудреця до людського світу пристрастей, зваб, ілюзій: «Світ ловив мене, але не спіймав». У його особистості яскраво втілений софійний дух філософської культури («вчити, як потрібно жити» і «жити, як учив»). Сковорода є одним із представників оригінальної «філософії серця», засадою якої було визнання першості духовного, морального начала в житті людини: «Кинь Коперникові сфери, глянь в сердечні печери». «У серці людини знаходиться джерело тих явищ, які закарбовані особливостями, що не випливають з жодного загального поняття чи закону». Філософія Юркевича, як і філософія Сковороди, значно випередила свій час. Ідеї про духовне, «сердечне» єство людини були належно поціновані і розвинуті наступними поколіннями філософів-ідеалістів, зокрема В. Соловйовим, С. Булгаковим, М. Бердяєвим, І. Франком. Вчення Сковороди і Юркевича глибоко закорінені у філософсько-політичну, культурно-мистецьку традицію України. Її в романтично-символічному, образно-поетичному стилі втілювали у своїх творах Леся Українка, М. Гоголь. Філософія українського духу з новою силою прозвучала в творчості Т. Шевченка, у поезії якого набули нової сили стрижнева для української культури тема єдності віри, надії і любові, культ свободи і вольності. Для філософії України характерна також загострена увага до соціальної і політичної проблематики, що виявилася на сучасному етапі еволюції української філософської думки. У творах Михайла Драгоманова (1841 —1895), Івана Франка (1856—1916), Лесі Українки (1871 — 1913) порушуються проблеми суспільно-політичного ідеалу, що ґрунтується на принципі філософського розмаїття думок, вивільнення людини — «вічного революціонера», носія духу, «що тіло рве до бою», ліризму української душі і драми її реалізації. І. Франко захоплювався античною філософією (Сократом, Антісфеном, Платоном), добре знав твори Канта, Гегеля, Шопенгауера, Гартмана, Ніцше. Окремий етап формування української філософії становлять погляди мислителів, що розвивали філософію національної ідеї України. Саме в кін. XIX-на поч. XX ст., розвиток філософської думки проходив в нерозривній єдності з пробудженням національної самосвідомості українського народу. На відміну від філософів-просвітників, які розвивали академічно-раціоналістичну традицію філософствування, мислителі національної ідеї зосереджували свою увагу на ідеї нації, досліджували її сутність, призначення й властивості. Їх філософія набирала конкретного культурно-історичної та ідейної спрямованості. На відміну від романтиків, мислителі цього періоду були прагматично і навіть позитивістично налаштованими. Вони відходили від наївних пошуків душі народу та месіанських уявлень про Україну. Під впливом науки, розвитку матеріалістичної філософії та ідей соціалізму, мислителі національної ідеї намагалися вивести усвідомлення національних питань на теоретичний рівень, віднайти шляхи і засоби реального здобуття і розбудови Української державності. Серед представників національної філософії були мислителі різних шкіл. В групу мислителів позитивістського спрямування можна об’єднати М. Драгоманова, І. Франко, Л. Українку, М. Грушевського, В. Винниченка. Усі вони перебували під впливом соціалістичних ідей, але розвивали їх переважно у народницькому ключі. Для них українська ідея – це розвиток соціальної, народної, федеративної України. В групу українських мислителів націоналістичного спрямування можна віднести І. Нечуй Левицького, Б. Грінченка, М. Міхновського, Ю. Липу, Д. Донцова. Основне своє завдання вони бачили у формуванні радикальної ідеології інтегрального націоналізму, яка б встановлювала чіткі пріоритети нації та національної свідомості, визначала мету у встановленні незалежної української держави. Для обґрунтування такого ідеалу мислителі-націоналісти окреслили чіткі теоретичні позиції та визначили практичні кроки. На відміну від народно-соціалістичного варіанту української ідеї, прихильники націоналізму робили акцент на методах встановлення національної влади, засобах її утримання, способах проведення україноорієнтованої політики. Провідну роль в цьому має відіграти національна еліта, яка об’єднає навколо себе представників усіх класів та верств населення безвідносно до їх вірувань, мов та соціальних вподобань. Мислителі націоналістичного спрямування виступали проти наївності романтиків та соціалістів, а також критикували інтернаціоналістську позицію більшовиків. Помітні місця в історії української філософії, насамперед у соціальній та політичній філософіях, посідають такі мислителі, як М. Драгоманов, В. Липинський, Д. Донцов, Д. Чижевський, у творах яких домінують ідеї національного самовизначення, «духу українства», проблема цінностей, значущості національної ідеї. Першоджерела: 1. Губерський Л. Філософія: Хрестоматія (від витоків до сьогодення): навч. посіб. / за ред. Л. Губерського – К.: Знання, 2009. – 621 с. 2. Донцов, Д. Твори. 1. Геополітичні та ідеологічні праці / Д. Донцов; Ред. Баган О. – Львів: Кальварія, 2001. – 488 с. 3. Вінніченко В. Відродження нації. – К.: Наукова думка,1990. 4. Історія філософії України. Хрестоматія / Упорядники М.Ф. Тарасенко, М.Ю. Русин, А.К. Бичко та ін. – К., Либідь, 1993. – 576 с. 5. Сковорода Григорій. Кольцо. Дружеский разговор о душевном мире // Зібрання творів у 2-х т. – Т.1. – К.: Наукова думка, 1973. – 532 с. 6. Франко І.Я. Поза межами можливого // Зібрання творів у 50-т. – Т.45. – К.: Наукова думка, 1986. 7. Шевченко Т.Г. І мертвим, і живим, і ненарожденним землякам моїм в Україні і не в Україні моє дружнєє посланіє // Кобзар. – К., 1972. 8. Шевченко Т.Г. Кобзар. – Київ: Дніпро, 1974. – 623 с.
Література: 1. Андрущенко В.П., Волович В.І., Горлач М.І., Головченко Г.Т., Губерський Л.В. та ін. Філософія. Підручник. – Харків: Консум, 2001. – 671 с. 2. Бичко І.В., Бойченко І.В. та ін. Філософія: Підручник для студентів вищих закладів освіти. – Київ: Либідь, 2001. – 406 с. 3. Горський В.С. Історія української філософії: Курс лекцій. – Київ: Наукова думка, 1996. – 286 с. 4. Іваньо І.В. Філософія і стиль мислення Г.Сковороди. – К.: Наукова думка, 1983. – 270 с. 5. Ільїн В.В. Український гуманізм: тотожність раціонального та ірраціонального. – К.: КДТЕУ, 1999. – 412 с. 6. Історія філософії: Підручник / Ярошовець В.І., Бичко І.В., Бугров В.А. та ін..; за ред. В.І.Ярошовця. – К.: Вид. ПАРАПАН, 2002. – 774 с. 7. Історія філософії: Словник./ За заг. ред. В. І. Ярошовця. – К.: Знання України, 2005. – 1200 с. 8. Київ в історії філософії України. / В.С. Горський, Я.М. Стратій, А.Г. Тихолаз, М.Л. Ткачук. – К.: Вид. дім "KM Academia", 2000. – 264 с. 9. Кремень В.Г., Табачник Д.В., Ткаченко В.М. Україна: альтернативи поступу (критика історичного досвіду). – К.: Видав. Київ, 1996, – 793 с. 10. Попович М.В. Нарис історії культури України. К.: «АртЕк», 1998. – 728 с. 11. Причепій Є.М., Черній А.М., Чекаль Л.А. Філософія: Підручник. – К.: Академвидав, 2008. – 592 с. 12. Огородник І.В., Русин М.Ю. Українська філософія в іменах: Навчальний посібник. – К.: Либідь, 1997. – 328 с. 13. Ярошовець В. Історія філософії: Словник / За заг. ред. В. Ярошовця. – К.: Знання України, 2005. – 1200 с.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.) |