|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Марксистська філософіяПомітний внесок у німецьку класичну філософію зробили Фрідріх Енгельс (1820– 1895 р.р.) і Карл Маркс (1818 – 1883 р.р.). Розуміння Фейєрбахом людини (матеріалістичний антропологізм), його етична інтерпретація людини не втратили актуальності для філософської моральної теорії К. Маркса і Ф. Енгельса. Вони створили матеріалістичне розуміння історії, застосували діалектичний метод для дослідження суспільного виробництва, держави, всіх її складових (ідеї історичного матеріалізму). Заслуга Маркса полягає у створенні концепції соціального відчуження людини, з'ясування парадоксальності її буття, за якого вона стає «чужою» власній діяльності, її умовам, засобам, результатам і самій собі, а також в осмисленні умов її подолання (ліквідація приватної власності на засоби виробництва та експлуатації найманої праці). Творча співпраця Маркса і Енгельса втілилася у створенні нової філософії —марксизму. Її основою є послідовно матеріалістична версія сутності природи, суспільства, людини, войовничий атеїзм, принциповий раціоналізм і комуністичні переконання. Єдність основних позицій Маркса і Енгельса дала підставу атестувати їх як «подвійну особистість». Водночас між ними були і досить кардинальні розбіжності, насамперед у поглядах на природничі науки і філософію природи. Енгельс, зокрема, був прихильником дарвінізму (теорії еволюції), а Маркс вважав метод Дарвіна грубим. На відміну від Енгельса Маркс не вживав поняття «діалектичний матеріалізм». З часом марксистські філософські ідеї стали основою неомарксизму (критична теорія суспільства) тощо. Попри численні спроби оголосити марксистську філософію «віджилою», звинуватити її у антигуманізмі, «історицизмі», утопізмі і пророцтві, методологічні положення, сформульовані Марксом щодо аналізу класичного капіталізму, логіки теоретичних схем суспільного буття тощо і на сьогодні привертають увагу багатьох науковців. Зокрема, актуальним залишається те, що, розвиваючи європейську традицію поглядів на суспільство, Маркс сформулював плідне в методологічному сенсі положення: «Спосіб виробництва матеріального життя зумовлює соціальний, політичний і духовний процеси життя взагалі». Сучасні західні філософські авторитети високо оцінюють значення Марксової концепції «звільнення людини» в контексті суспільної та людської історії (Е. Фромм); марксистський погляд на історію, її «сутнісний вимір» (М. Хайдеггер); актуальність «тих сторін марксизму, яких конче потребуємо» (А. Макінтайр); спробу Маркса «зробити наші практики та інститути більш справедливими і менш жорстокими» (Р. Рорті). Філософські погляди К.Маркса і Ф.Енгельса це матеріалізм (діалектичний та історичний). При розгляді даного питання спочатку потрібно звернутись до ідей Ф.Гегеля і Л.Феєрбаха. Так, як погляди К.Маркса і Ф.Енгельса сформувалися під впливом їх ідей. Це видно по творах: "Рукописи 1844р.", "Німецька ідеологія", "Капітал". Вони поширили матеріалізм на розуміння історії і суспільних явищ, а тим самим створили матеріалістичне розуміння історії. К.Маркс і Ф.Енгельс підняли на вищий щабель матеріалізм. Вони тлумачать людину, як практичну, а отже культурно-історичну істоту. Взявши практику за основу відношення людини і світу, вони відкрили нові перспективи для матеріалістичного тлумачення проблем історії та культури. По-іншому, ми бачимо відношення особи і свободи, практичної діяльності і знання. К.Маркс і Ф.Енгельс ставили собі в заслугу те, що вони матеріалістично переосмислили діалектику Ф.Гегеля. Вони проголосили діалектику філософським методом, який всупереч метафізиці розглядає всесуще в розвитку, визначає його через протилежні категорії. Так, Ф.Енгельс констатував закони діалектики та намагався довести їх істинність прикладами тогочасного природознавства. Він намагався надати гегелівським положенням характеру законів. К.Маркс услід за Л.Феєрбахом констатував відчуження людини в сучасному йому суспільстві, але це відчуження він трактував більш універсально. Марксизм є спадкоємцем німецької класичної філософії, його продовженням. Ідеологія по К.Марксу приховує, завуальовує справжні соціальні інтереси, бо вона і є відображенням соціального буття. Філософія марксизму постає не просто як творіння адресоване іншому розуму, а насамперед, як вияв і прояв певних соціальних інтересів і суспільних відносин. Важливе значення марксистської теорії діалектики має ідея загального взаємозв’язку усіх явищ. Кожна річ у світі пов’язана з іншою і є "відлунням усього Всесвіту" (Ф.Енгельс). Самі уявлення про діалектику є не що інше, як універсальний, діалектичний метод пізнання, який становився в еволюції філософської методології. Необхідно з"ясувати історію самого формування та розвитку філософських поглядів К.Маркса і Ф.Енгельса, зміст їх концепції матеріалістичної діалектики. Відомо, розуміння діалектики як методу, встановлює відношення мислення в його теоретичній формі, об’єктивних зв’язках та процесах природного світу, що є характерним для матеріалістичної теорії марксизму. По К.Марксу життя суспільства ґрунтується на матеріальному виробництві, яке включає продуктивні сили і виробничі відносини. Сам історичний розвиток суспільства зумовлений, перш за все, розвитком продуктивних сил (техніки), що приводить до зміни виробничих відносин. Він відокремив кілька універсальних етапів в історичному розвитку людства. В основу його концепції, як свідчать рукописи К.Маркса, покладено гегелівську схему. У сучасній соціальній філософії ці етапи фіксуються як традиційне та індустріальне суспільство. Основою (базисом) він проголошував економічні відносини. Надбудовою – політичні, правові, релігійні, моральні, естетичні та філософські ідеї. Базис по К.Марксу визначає надбудову. Зміна базису і зумовлює зміну останньої. Його вчення справило значний вплив на соціальну теорію XIX – XX ст. Це помітно у поглядах М.Вебера, К.Маннгейма.
Першоджерела: 1. Антология мировой философии: В 4-х т. – М.: Мысль, 1970. 2. Гегель Ф. Основи філософії права. – К., Юніверс, 2000. – 336 с. 3. Гегель Ф. Наука логики // Энциклопедия философских наук: В 3-х т. – Т. 3. – М.: "Мысль", 1977. 4. Губерський Л. Філософія: Хрестоматія (від витоків до сьогодення): навч. посіб. / за ред. Л. Губерського – К.: Знання, 2009. – 621 с. 5. Кант І. Критика чистого розуму. – Симферополь: "Реноме", 2003. – 464 с. 6. Маркс К. Капітал. В трех томах. – М.: Мысль, 1988. 7. Маркс К., Енгельс Ф. Німецька ідеологія // Твори. – М.: Мысль, 1955. – Т.3. – 544 с. 8. Фейербах Л. Сущность христианства: Избр. филос. произведения: В 2-х т. – Т. 2. – М., 1995. 9. Фихте И.Г. Сочинения. – В 2-х т. – СПб.: Мифрил, 1993. 10. Хрестоматия по истории философии: Западная философия: Учеб. пособие. В 3-х ч. М.: Гуманит. издат. центр «ВЛАДОС», 1997. 11. Шеллинг Ф. Сочинения в 2-х т. – М.: Мысль, 1989. 12. Энгельс Ф. Анти-Дюринг. Т. 20. – М., Политиздат, 1978.
Література: 1. Андрущенко В.П., Волович В.І., Горлач М.І., Головченко Г.Т., Губерський Л.В. та ін. Філософія. Підручник. – Харків: Консум, 2001. – 671 с. 2. Бичко І.В. та ін. Історія філософії: Підручник для студентів вищих закладів освіти. – К.: Либідь, 2001. – 408 с. 3. Виндельбанд В. История новой философии в ее связи с общей культурой и отдельными науками. – В 2 т. – М.: ТЕРРА-Книжный клуб; 2000. 4. Гулыга А.В. Немецкая классическая философия. – 2-е изд., испр. и доп. – М.: Рольф, 2001. – 416 с. 5. Історія філософії: Підручник / Ярошовець В.І., Бичко І.В., Бугров В.А. та ін..; за ред. В.І.Ярошовця. – К.: Вид. ПАРАПАН, 2002. – 774 с. 6. Історія філософії: Словник./ За заг. ред. В. І. Ярошовця. – К.: Знання України, 2005. – 1200 с. 7. История диалектики. Немецкая классическая философия / Т.И. Ойзерман, А.С. Богомолов, П.П. Гайденко и др. – М.: Мысль, 1978. – 363 с. 8. Новая философская энциклопедия. В 4-х томах. – М.: Мысль, 2010. 9. Новіков Б.В. Творчість як спосіб здійснення гуманізму. – Монографія. – К.: НТУУ «КПІ», 1998. – 310 с. 10. Причепій Є.М., Черній А.М., Чекаль Л.А. Філософія: Підручник. – К.: Академвидав, 2008. – 592 с. 11. Спиркин А.Г. Философия. Учебник. – М.: Гардарики, 2006. – 736 с. 12. Хамітов Н.В., Крилова С.А., Гармаш Л.Н. Історія філософії. Проблема людини та її меж: навчальний посібник. – К.: Наукова думка, 2000. – 494 13. Ярошовець В. Історія філософії: Словник / За заг. ред. В. Ярошовця. – К.: Знання України, 2005. – 1200 с. 14. Ящук Т.В. Філософія історії. Курс лекцій. Навчальний посібник / Ящук. – К.: Либідь, 2004. – 536 с.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.) |