|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Філософія ПросвітництваІсторична епоха XVII-XVIII ст. дістала назву Просвітництва. Класичне визначенняПросвітництва дав І. Кант: "Просвіта є виходом людини зі стану незрілості, відповідальність за яку несе вона сама. Незрілість – це нездатність обходитися власним розумом без стороннього керівництва". Для Просвітництва характерні звеличення розумута самостійного мислення індивіда, дистанціювання від традиції та авторитету, повага до свободиі позитивне ставлення до здатності розумно розв'язувати всі питання. Скепсис просвітників щодо традицій та авторитетів породжує критику релігії: перевірка її розумом відкидає "забобонність", замінює її раціональним благочестям. Особливим завданням просвітників було встановлення відносин віротерпимостіу відносинах між общинами. Типовий у цьому розумінні деїзм – Бог дав поштовх створенню світу і відтоді в нього не втручається. Застосування математики і метод спостереження спричинили прорив у природознавстві. Прикладом може виступати механіка Ньютона – всеохоплююче квантитативне пояснення природи, яке ґрунтується на принципі чіткої причинності і відкидає зайві гіпотези. На цю епоху припадає багато наукових відкриттів. На поступі в оволодінні природою заснована віра в прогрес, характерна для Просвітництва. Із соціального погляду, для цієї епохи характерне піднесення буржуазії, чому сприяв розвиток економіки. Цей процес супроводжується лібералізмом у теорії: як економічне вчення він вимагає свободи ремесла і торгівлі. Його девіз: «Нехай робиться, нехай діється». До цього додається і філософське обґрунтування прав індивіда на противагу державі та співгромадянам. В Англії виникають важливі юридичні документи, які гарантують ці свободи, наприклад, акти «Habeas-Corpus» (1697 p.) та «Декларація прав» (1689 p.). Особливе місце в просвітництві залишив представник німецької філософії Хрістіан Вольф (1679 – 1754 р.р.). Він писав простою, відносно доступною німецькою мовою. В нього вчились всі представники класичної філософії. Його праця «Про загальну практичну філософію» викладена математичним методом. Викликала увагу у Лейбніца, Канта, Ломоносова та інших. Йоган Гердер (1744 – 1803 р.р.) – відкрив по суті новий етап німецького просвітництва. Він відмовився від однобічного раціоналізму і підкресював роль почуттів. Стає найбільш впливовим мислителем і головним натхненником руху «Буря і натиск». Визначальне значення у житті суспільства по Гердеру має культура, яка поєднує людей. Культура – результат і, водночас, стимул розвитку суспільства. Йоган Гаман (1730 – 1788 р.р.) – теоретик руху «Буря і натиск», він же вчитель Й. Гердера. Заклав підмурок, так званій, «філософії почуття і віри». Робить висновок про принципову нездатність понятійного мислення осягати живу дійсність. Остання, за Гаманом, внутрішньо суперечлива, дисгармонійна. Його вчення стимулює «дискусію про пантеізм». Ефраїм Лессінг (1729 – 1781 р.р.) – намагався обгрунтувати правомірність зведення релігії до моралі, а тим самим хотів вивести останню з під впливу релігії. У своєму творі «Виховання людського роду» проводив думку, що людство лише у «дитинстві» і «юнацькому віці» потребує засвоєння моральних принципів у їх релігійній формі, а за досягнення «зрілості», воно усвідомлює самодостатність моралі, знаходячи в ній «нове євангеліє». Йоган Гете (1749 – 1832 р.р.) – мислитель і митець. Світ постає у його мисленні як сукупність живих форм і їх метаморфоз. Термін «морфологія», що був запропонований Гете, мав на меті схоплення сутності «діалектики органічного». Єдність руху живих форм втілюється для Гете у «профеномені» – перетворенні однієї й тієї самої живої форми. Розуміння сенсу життя, людської історії, моралі – крізь призму символу «зла», що знайшло своє відображення у його «Фаусті». В образі Фауста Гете фіксує по суті тип новоєвропейської вольової і цілеспрямованої людини, для якої «спочатку була справа».
Першоджерела: 1. Антология мировой философии. Т2. – М.: Мысль, 1970. – 776 с. 2. Беркли Дж. Сочинения / Сост., общ. ред. и вступит. статья И. С. Нарского. – М.: Мысль, 1978. – 556 с. 3. Боэций. Утешение философией. – М.: Наука, 1990. – 414 с. 4. Бруно Д. О причине, начале и едином // Диалоги. – М.: Алетейа, 2000. – 320 с. 5. Бэкон Ф. Новый Органон // Соч.: В 2-х т. – М. Мысль, 1971. 6. Гоббс Т. «Левіафан». К.: Дух і літера., 2000. 7. Григорий Богослов. Избранные сочинения. В 2 тт. – М.: Троице-Сергиева лавра, 1994. 8. Декарт Р. Размышления о методе. – Соч. В 2-х т. – М.: Мысль, 1994. 9. Кампанелла Т. Город Солнца // Утопический роман ХVІ – XVII веков. – М., 1971. – С.143 – 191. 10. Лейбниц Г.В. Рассуждения о метафизике // Соч. В 4-х т. – М.: Мысль, 1983. 11. Лок Джон. Два трактати про врядування. – К
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |