|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
В умовах сучасного світу
До традиційних соціально-політичних ідей і течій відносяться лібералізм, консерватизм, соціалізм, соціал-демократія, релігійні концепції та доктрини. Термін “ лібералізм ” походить від лат. liberalis – вільний. Цим терміном позначається ідейно-політична течія та соціально-політична теорія, в якій обґрунтовується пріоритет природних і невід’ємних прав індивідів, а державне втручання у приватне життя обмежується. Він почав використовуватися у першій половині XIX ст., але витоки лібералізму походять ще з епохи революцій XVII – XVIII ст. Як самостійна ідеологічна течія, лібералізм сформувався на базі політичної філософії Джона Локка, Томаса Гоббса, Ієремії Бентама, Шарля-Луї Монтеск’є, Адама Сміта та ін. Ідеологія лібералізму виникла у період боротьби проти феодалізму, абсолютизму та духовного панування церкви. Ліберальні ідеї були вираженням світогляду середнього класу, який був представлений вільними підприємцями. До цього часу лібералізм є провідною соціально-політичною течією у світі. Батьківщиною ліберальних ідей і першим місцем їх практичного втілення була Англія. Тут зуміли обмежити владу монарха ще за часів середньовіччя, коли в континентальній Європі панував абсолютизм. “ Велика хартія вільностей ”, що була прийнята у 1215 р., обмежувала права монарха та проголошувала права громадянина на особисту свободу і безпеку. Лібералізм виходить з положення, що світ підпорядковується законам, які не підвладні людині. Тому природним принципом поведінки людини мають бути здоровий глузд і адаптація до обставин і вимог суспільства. Найважливіший принцип ліберальної ідеології – це свобода людини як умова реалізації нею своїх невід’ємних життєвих прав. Економічна доктрина класичного лібералізму ґрунтується на декількох положеннях: право людини на власність; вільний ринок; вільна конкуренція; незалежність економічної діяльності від держави. Політичний лібералізм розглядає свободу людини як абсолютну цінність, обмежену тільки законом. Згідно з ліберальним ідеалом, мета створення держави полягає у збереженні та захисті природних прав людини, головною функцією держави у внутрішніх справах має бути охорона власності громадян. Відносини між окремою людиною і державою повинні мати договірний характер, а верховенство закону є інструментом соціального контролю. Суспільний пріоритет належить громадянським свободам – вони переважають над політичними та юридичними нормами. Вплив держави конституційно обмежений, вона не повинна втручатись в економічне життя суспільства. З самого початку лібералізм звертався до високоморальної особи, яка діє виважено, поєднує свої інтереси з інтересами соціального цілого і несе за нього відповідальність. З часу свого виникнення лібералізм відстоював критичне ставлення до держави, принципи високої політичної відповідальності громадян, релігійну віротерпимість та ідею конституціоналізму. Головними проблемами ліберальної ідеології були і є: визначення ступеня та характеру державного втручання у приватне життя індивіда, поєднання демократії та свободи, вірності Батьківщині та універсальних прав людини. Спроби вирішити ці проблеми призвели до виникнення у лібералізмі численних внутрішніх течій. Поряд з традиційним лібералізмом з’явилась його нова форма – неолібералізм. Неолібералізм – це насамперед нове розуміння соціальної та економічної ролі держави. Неоліберали намагаються поєднати основні ліберальні цінності з тотальною опорою на державу, або з соціально орієнтованими ідеями, що стверджують більшу відповідальність суспільства за добробут людей, а не окремого індивіда. На думку неолібералів, сучасна держава повинна не тільки охороняти власність, але й захищати та підтримувати дрібних і середніх підприємців шляхом прийняття антимонопольного законодавства. Неоліберали найважливішою перевагою політичної системи вважають справедливість, а завданням уряду – орієнтацію на моральні принципи та цінності. Політична програма неолібералів ґрунтується на ідеях згоди між правлячими та підлеглими, необхідності участі мас у політичному процесі, демократизації прийняття рішень. Вони вже не визначають демократичність політичного життя рішеннями більшості, а віддають перевагу плюралістичним формам здійснення державної влади. З одного боку, в неолібералізмі зберігається орієнтація на публічні види людської діяльності та сприйняття моралі як приватної справи людини, що не сприяє зміцненню зв’язків і відносин у суспільствіта обмежує електоральну базу неолібералізму. З іншого боку, саме головні цінності лібералізму зумовили зміни у багатьох країнах світу та дали життя теоріям політичної участі і демократичного елітизму. Це дало можливість деяким вченим вважати, що світова спільнота наближається до універсалізації держав, які втілюють принципи свободи та рівності громадян і тому здатні вирішити всі проблеми людського суспільства. В основу політичної програми неолібералізму покладені ідеї: консенсусу між тими, хто управляє, й тими, ким управляють; необхідності участі мас у політичному процесі, демократизації процедури прийняття управлінських рішень; плюралізм форм організації та здійснення державної влади. Теоретичні розробки відомих неолібералів Р. Даля, Ч. Ліндблюма, Ф. Хайєка, Д. Ешера, Г. Олсона сформували принципово нові уявлення про роль і функції держави в сучасному світі. Місце класично-ліберальної теорії “держави нічного сторожа” займає ідея “держави добробуту”, суть якої полягає в суттєвій зміні функцій і завдань держави. Перш за все – помірне, але раціонально-необхідне втручання держави в економіку, що має на меті створення та підтримку сприятливих умов для конкуренції. Ідея “відповідальності держави” за добробут усіх громадян, що лежить в основі цієї концепції, принципово протистоїть ідеї ринкового регулювання відносин розподілу. Саме ці егалітарні риси теорії і практики неолібералів були піддані критиці в 70–80-х рр. XX ст. представниками “неоконсервативної хвилі”, які вбачали в державі-покровителі небезпеку для ефективного функціонування капіталів, а також для існуючої системи цінностей. Консерватизм (від лат. conservare – зберігати) – це соціально-політична течія, орієнтована на збереження та зміцнення форм економічного, соціального та політичного життя, що склалися в суспільстві, традиційних духовних цінностей та заперечення революційних змін. Ця течія виникла після Великої Французької революції як наслідок критичної оцінки її досвіду та результатів. Засновниками консерватизму вважаються Едмунд Берк, Жозеф де Местр та Луї Бональд. Книга Е. Берка “Роздуми про революцію у Франції”– стала “біблією” консерватизму. Консерватори вважають, що людський розум обмежений у своїх можливостях, а суспільними справами править божественна сила. Соціальний процес вони розглядають як результат спроб і помилок, досвід, накопичений у соціальних інститутах та цінностях, – це поняття вищі за розуміння результату діяльності людини, отже вона не повинна змінювати того, що існує. Для консерваторів держава – це постійно існуюча органічна цілісність, окремі частини якої з’являються, змінюються та зникають, але в сутності своїй держава є незмінною. На їх думку, збереження минулого може зняти напругу з сучасності і тому має розглядатися як моральний борг відносно прийдешніх поколінь, а індивідуальна свобода руйнує цілісність людської спільноти. До характерних рис консервативної ідеології належать: ставлення до конституції як до прояву найвищих принципів, що не можуть змінюватись людиною; впевненість у необхідності верховенства закону та обов’язковості моральних засад у діяльності незалежного суду; розуміння громадянської законослухняності як форми індивідуальної свободи. Існує кілька інтерпретацій консерватизму. Історична інтерпретація розглядає консерватизм як аристократично-клерикальну реакцію на Велику Французьку революцію, як намагання зберегти феодальні порядки, заперечити ліберальних прагнення як небезпечні для стабільного розвитку держави. Антропологічна інтерпретація розглядає консерватизм як вічну загальнолюдську позицію з такими ідеями й цінностями, як традиції, стабільність, авторитет, порядок, свобода разом з відповідальністю тощо. Людина розглядається як істота, що керується у своїх діях інстинктом, почуттям, розумом. Суспільство вище за окремого індивіда, а права людини витікають з її обов’язків. У ситуаційній інтерпретації консерватизм розуміється як спосіб мислення і дій класів, прошарків і соціальних верств, які намагаються зберегти існуючі порядки. Це позиція, що постійно повторюється у різні часи соціальними групами, партіями, рухами. Як і лібералізм, консерватизм поступово змінювався, бо змінювалось суспільство. По-перше, захищаючи цінності індустріального суспільства, консерватори почали чинити опір державному втручанню в економіку, оскільки воно, на їх думку, гальмує розвиток вільного ринку та конкуренції. По-друге, криза в індустріальних державах на початку XX ст. сприяла появі різних реакційних консервативних течій. Наприклад, антисемітизму, расизму, націоналізму, що не приймають демократію та пропагують національну дискримінацію. Після Другої світової війни виникли нові форми консерватизму: національний, технократичний, християнсько-католицький, реформаторський та ін. Вони значно пом’якшили своє ставлення до державного регулювання економіки та участі населення в управлінні, але при цьому дуже рішуче ставили питання про зміцнення законності, державної дисципліни та порядку. Поступова еволюція консервативних ідей призвела до появи неоконсерватизму – ідеологічної течії, що сформувалася після економічної кризи в західних країнах 1973–1974 рр. Неоконсерватизм досить вдало пристосував традиційні цінності консерватизму до реалій постіндустріального суспільства. В умовах кризи суспільного життя в капіталістичних країнах неоконсерватизм поставив на перше місце в суспільству як найвищі духовні цінності сім’ю та релігію, а також соціальну стабільність, що ґрунтується на взаємодопомозі держави та громадянина, міцному державному порядку, недовірі до надмірної демократизації. Орієнтири сучасного неоконсерватизму спрямовані на збереження в суспільстві універсальних моральних законів, без яких неможливий економічний і технічний розвиток суспільства. На відміну від ліберальної держави, що зорієнтована на індивіда, який самостійно шукає сенс буття, держава неоконсерваторів ґрунтується на моральних принципах і збереженні цілісності суспільства, забезпеченні необхідних індивіду життєвих умов на засадах законності і порядку. Неоконсервативної ідеології дотримуються нині великі політичні партії в західних країнах (республіканська в США, ліберально-консервативна в Японії, консервативна у Великобританії та Данії). Неоконсерватори усвідомлюють необхідність технологічних, соціально-економічних і політичних змін у суспільстві постіндустріальної доби. У багатьох країнах правління неоконсервативних партій виявилося досить ефективним. Їм вдалося приборкати інфляцію, зменшити безробіття, стимулювати ділову активність та ліквідувати збиткові галузі промисловості. Неоконсерватизм пропонує людям ясну форму взаємовідносин між соціально відповідальним індивідом і політично стабільною державою та поєднання раціонального ставлення до дійсності з моральними принципами. Ідея соціальної справедливості відома людству з давніх часів, але форми соціалістичного вчення вона набула лише у XIX ст. Перші спроби окреслити ідеал соціалізму започаткували мислителі Нового часу Т. Мор і Т. Кампанела, а наприкінці XVIII –початку XIX ст. утопічні соціалісти С ен-Симон, Р. Оуен, Ш.Фур'є. У середині XIX ст. К. Маркс та Ф. Енгельс запропонували теорію “наукового соціалізму”, пов’язавши можливість побудови соціалістичного ладу з повною ліквідацією приватної власності та перспективою історичного становлення комуністичного суспільства. Суспільно-політичний ідеал соціалізму ґрунтується на суспільній власності в різноманітних формах, відсутності експлуатації, соціально забезпеченій свободі особистості, справедливому розподілі матеріальних благ і духовних цінностей залежно від затраченої праці. Соціалізм заперечує значення економічної свободи індивідів, конкуренції та неоднакової винагороди за працю. Головний пріоритет у соціалістичній доктрині належить не індивіду, а державі, не еволюційним соціальним процесам, а політичному регулюванню. Марксистське розуміння соціалізму ґрунтується на формаційному підході до розвитку всесвітньої історії, теорії додаткової вартості і теорії класової боротьби. К. Маркс і Ф. Енгельс у своїх дослідженнях капіталістичного суспільства дійшли висновку, що в його надрах постійно відбувається глобальний соціальний конфлікт – антагоністичне зіткнення інтересів буржуазії і пролетаріату. Головна причина цього конфлікту – у нерівному відношенні зазначених класів до засобів виробництва: капіталісти володіють ними, а робітники позбавлені такого права, що генерує загальний стан напруженості та протистояння. З цього К. Маркс робить висновок: необхідний насильницький злам капіталістичного ладу й буржуазної держави, заснованої на парламентаризмі, який по суті є ширмою для панування багатих над бідними. Нове суспільство має бути засноване на принципі самоуправління народу, що значно розширює сферу управління. Але оскільки одразу неможливо залучити до державного управління всіх трудящих, то народне самоуправління має здійснюватись “найбільш свідомими” представниками народу – партією-авангардом. Громадсько-управлінські функції у комуністичному суспільстві втрачають свій політичний характер і перетворюються на просте адміністрування, але право на його здійснення матимуть не всі, а тільки найбільш достойні громадяни. В.І. Ленін доповнив теорію марксизму наприкінці ХІХ – на поч. ХХ ст., в умовах, коли провідні капіталістичні країни вступили в стадію імперіалістичного розвитку, жорстокого воєнно-політичного протистояння між собою. Це ще більше загострило соціальні протиріччя і дало підстави говорити про безпосереднє визрівання соціалістичних революцій. Підготовку до революції та її здійснення, за ленінським вченням, повинна була виконати централізована, ідеологічно вишколена, суворо дисциплінована політична партія “нового типу”. Обгрунтовуючи тези про першочерговий початок революції у “найслабшій ланці” імперіалістичних держав (менш соціально розвинутих, а значить, менш політично стабільних), В. Ленін і його прихильники – “більшовики” (частина тогочасної російської соціал-демократії) стали провідниками найбільш радикальної (революційно-марксистської) течії в науковому соціалізмі. Від марксистської теорії класична соціал-демократична концепція соціалізму відрізняється не революційним, а еволюційним (за допомогою реформ) перетворенням капіталістичного ладу на соціалістичний. При цьому зберігається приватна власність, але об’єктом пріоритетного розвитку має бути так званий “середній клас” як основа соціальної рівності та справедливості. Засновником такого підходу вважається німецький соціал-демократ Е. Бернштейн (1850–1932). Він критикував марксистське розуміння пролетаріату як однорідної соціальної цілісності і вважав що пролетаріат ні кількісно, ні морально-політично не досяг тієї стадії розвитку, яка дала б йому змогу відіграти роль провідної сили в управління суспільними процесами та здійснювати усю повному державної влади. На думку Е. Бернштейна, перехід до соціалізму може відбутися через поступову соціалізацію капіталізму. Тому найближчі цілі робітничого класу полягають не в революційній боротьбі за політичну владу, а за розширення економічних та політичних прав (участь у виборчих кампаніях, акціях протесту тощо). Соціалізм, в концепції Е. Бернштейна, – це не конкретний суспільний лад, а ідея такого ладу, соціально-етичний ідеал, навколо якого трудящі маси повинні об’єднувати свої зусилля, беручи участь в процесах загальної демократизації суспільства. Широко відомою стала формула Е. Бернштейна: “Кінцева мета – ніщо, рух – все”. Проти таких поглядів активно виступало ленінське (більшовицьке) крило російської соціал-демократії, але “бернштейніанство” знаходило підтримку серед “меншовицької” частини соціал-демократів Росії. З початком Першої світової війни (1914–1918) європейська соціал-демократія, що була до того часу об’єднана в ІІ Інтернаціоналі, розкололася на дві частини: партії, які підтримували дії своїх урядів у війні (наприклад, німецькі соціал-демократи), і ті, що вважали війну з боку всіх країн-учасниць несправедливою і антинародною та закликали до повалення урядів, котрі її розв’язали і продовжують (російські більшовики). Серйозні ідейні розбіжності між “революціонерами” і “реформістами” в соціал-демократії проіснували фактично до кінця 80-х рр. ХХ ст. У сучасному світі соціал-демократичні доктрини достатньо популярні. У 70–80-х рр. ХХ ст. сформувалися нові центри соціал-демократії в Латинській Америці та Африці. На межі 1980–90-х рр. відбувся ренесанс с.-д. партій в країнах Східної Європи та в новоутворених державах – колишніх республіках СРСР. Сьогодні у світі налічується понад 80 партій соціал-демократичної орієнтації, що налічують близько 20 млн. членів. Переважна більшість їх об'єднана в Соціалістичний Інтернаціонал, заснований у 1951 р. До складу цієї авторитетної міжнародної організації входить Соціалістична партія України. Ідеологічною основою соціал-демократії є доктрина демократичного соціалізму. Базові цінності соціал-демократії – свобода, справедливість, рівність і солідарність. Вирішальна умова утвердження соціалізму – здійснення справжньої демократії. “Декларація принципів”, яка була прийнята 1989 р. на конгресі Соцінтерну, проголосила вірність основним цінностям демократичного соціалізму. Сучасна соціал-демократія віддає перевагу еволюційному розвитку політичного процесу, розглядаючи його як поетапне наближення до загальносуспільної мети – гарантування соціальних прав трудящих, ліквідації всіх форм гноблення, дискримінації, забезпечення вільного розвитку кожної особи. У центрі уваги соціал-демократії знаходиться ідея створення “соціальної держави” як інструменту формування “солідарного суспільства”, в якому мають поєднатися два великих досягнення XX ст.: індивідуальність творчості та колективна солідарність. Визнається примат громадянського суспільства над державою. Партії-члени Соцінтерну вважають, що демократичного соціалізму поки що можна досягти лише в окремих країнах, але демократія стає найважливішим засобом народного контролю над тими силами, що змінюють нашу планету, не турбуючись про її збереження. Саме тому Соцінтерн приділяє велику увагу охороні навколишнього середовища, об'єднанню прогресивних сил людства у боротьбі проти загрози ядерної війни, розповсюдження хімічної та біологічної зброї. З погляду сучасної соціал-демократії, демократичними процесами мають бути охоплені всі сфери життя суспільства: політику, економіку, соціальні відносини, культуру. У 70–90-ті роки XXст. почалося зближення соціал-демократії з лібералізмом, що позначилося на організаційних принципах соціал-демократичних партій (внутрішньопартійна демократія, свобода дискусій, терпимість до інакодумців). Політичний стиль соціал-демократів відзначається практицизмом, здатністю коригувати свої позиції з важливих проблем щоразу, коли вони перестають відповідати реальностям. Практичними завоюваннями соціал-демократії в країнах Заходу вважаються: створення інституту соціального партнерства, ефективної системи соціального захисту, досягнення гідного життєвого рівня для трудящих верств населення. Класичні орієнтири соціал-демократії з часом доповнювалися новими концепціями: концепцією якості життя, самоврядного соціалізму, економічної демократії. Властива сучасній соціал-демократичній теорії концепція якості життя намагається встановити тісний зв'язок між традиційними матеріальними інтересами та новими потребами трудящих. Якість життя трудящих – це найвища цінність у соціальній державі, діяльність якої спрямована передусім на соціальну сферу. Концепція самоврядного соціалізму передбачає залучення всіх громадян суспільства до процесу опрацювання і винесення рішень. Такий соціалізм активізує маси громадян, громадянські організації та організації місцевого самоврядування. Держава не ліквідується, але практично всі її функції передаються органам самоврядування. Самоврядний соціалізм передбачає політичну демократію: багатопартійність, свободу опозиції, можливість перебування при владі декількох партій тощо. Після Другої світової війни соціал-демократичні партії Німеччини та Скандинавських країн почали втілювати концепцію економічної демократії. Її сутність полягає в забезпеченні участі трудящих в управлінні підприємствами та економікою взагалі. Для цього створюються органи соціального партнерства або економічного самоврядування. У своїх гаслах сучасні соціал-демократи близькі до лібералів, оскільки основним девізом економіки вони вважають не перерозподіл доходів, а збільшення виробництва та захист соціальних прав індивідів. У XX ст. в деяких європейських країнах набула поширення ідейно-політична доктрина фашизму. Фашизм (від лат. fascio – пучок, в’язка, об’єднання) перетворився в ідейно-політичну течію та політичний рух на початку 20-х рр. XX ст. у Німеччині та Італії і став різновидом тоталітаризму. Фашистська політична доктрина складається з фрагментів, які були взяті з різноманітних політичних і філософських течій. У політичній доктрині фашизму індивід – це ніщо. Він має розчинитись у вищій силі нації та відчувати гордість від участі в ній. Згідно з фашистською ідеологією, головна мета виховання – вміти стерти з людської поведінки контури особистісного “Я”. Проповідь самопожертви, що, з одного боку, спрямована на тих, чиє економічне становище унеможливлює відчуття особистого щастя, а з другого – вона підпорядкована ідеї створення особистості “нового типу” – “надлюдини”. Лише “надлюдина” може подолати негаразди життя, здатна покінчити з розпустою та брехнею і при цьому вона має право нехтувати мораллю, руйнувати традиції та вирішувати долю інших людей. Фашистська ідеологія заперечує цінності демократії та лібералізму, оскільки вони, на думку ідеологів фашизму, розбурхують “застарілі інстинкти” людини, бо через політичну конкуренцію, боротьбу за владу демократія гальмує єдність нації. Для політичної доктрини фашизму ідеалом суспільного ладу є тоталітаризм. Тільки тоталітарна держава може здійснити всеосяжний контроль за особою та суспільством в ім’я єдності та процвітання “великої раси”. Природа такої держави дає змогу вести війну, а війна робить націю сильною й загартованою. Канцлер фашистської Німеччини Гітлер вважав, що кожне покоління повинно мати свою війну. А той народ, що не може завоювати собі життєвий простір, має загинути, оскільки не заслуговує права на життя. Політику фашизм визначає дуже своєрідно: це – мистецтво здійснення боротьби народу за життя, за його земне існування. Зовнішня політика – це мистецтво забезпечення для окремої нації “необхідного життєвого простору” в “достатніх” розмірах, якості та формах відповідно до її “расової цінності” й чисельності. Внутрішня політика розглядається фашистами як функція зовнішньої політики, яка має надати могутності у боротьбі за існування. Основу фашистського світогляду сформували ідеї расизму. Німецькі нацисти (націонал-соціалісти) вважали, що на світі є лише одна раса, яка має право на існування. Це так звана арійська, нордична, тобто німецька раса. До її складу входять німці та деякі народи німецького коріння. Кров, що тече в їхніх жилах, є носієм героїчного духу, творчого генія, почуття відповідальності та гідності. Ця кров надає особливу інстинктивну мудрість, яка не залежить від інтелекту. Подібні якості тим вищі, чим чистіша кров. Тільки німці є власне людьми, але серед цих простих людей виділяється одна “надлюдина” – фюрер (вождь). Решта людства, крім арійської раси, – це складова тваринного світу і поводитися з ними треба відповідно: їх можна і навіть потрібно знищувати, якщо цього потребують інтереси арійської раси. Фашисти будь-якої національності завжди формували свою ідеологію на засадах національної виключності та “месіанської” ролі свого народу. Расизм став підвалиною і неофашистської ідеології. Неофашизм – це модифікований повоєнний фашизм. Він виник у 60-х рр. XX ст. Сучасні неофашисти піддали гітлерівський расизм певному удосконаленню. Гітлерівську тезу про перевагу німців над усіма народами було відсунуто на другий план. Тепер неофашисти протиставляють кольоровим народам” білу людину взагалі. Вони наголошують на зв’язку расистського вчення з мальтузіанством і часто посилаються на тезу неомальтузіанців про “демграфічний вибух” у країнах Азії, Африки та Латинської Америки, який оголошується джерелом “смертельної загрози” для всіх цивілізованих націй. Ідеологи неофашизму, з одного боку, постійно звертаються до витоків фашистської доктрини, намагаються відродити “справжній”, “первинний”, “чистий” фашизм, з іншого лицемірно відмежуватися від злочинів “колишнього” фашизму. У наш час серед неофашистів поширилась теорія “нового”, “гуманізованого” фашизму французького письменника М. Бардіна. Він вважає, що фашизм – це лише психологічна схильність людей до рішучих дій, незалежно від соціальних інтересів. Особливе місце в ідеології фашизму посідає проблема культури. Це пов'язано з тим, що в епоху НТР зростає суперечність між культурою та цивілізацією. Ідеологи фашизму вважають, що в наш час зростає інтенсивність праці, яка призводить до перенапруження психофізичних можливостей людей. Реакцією на надмірні навантаження, високі темпи життя, ускладнені вимоги до виробництва є прагнення до простоти та ясності. А простоту і ясність можна знайти тільки в ідеології фашизму. З 1970-х рр. організації фашистів усього світу проводять загальні збори. У 80–90-х рр. неофашисти спробували координувати свої дії в міжнародному масштабі. Неофашистські організації діють практично в багатьох країнах світу. Прогресивне людство виробило потужні політичні та правові методи боротьби з подібними ідеологіями, що дає підстави для сподівання, що неофашизм історично приречений. Але громадяни усіх країн мають дуже уважно ставитись до появи ідей, які прагнуть закріпити перевагу окремої нації над іншою і не зупиняються перед застосуванням насильства заради досягнення своїх цілей. До традиційних соціально-політичних течій відносяться і соціально-політичні доктрини, що містяться в релігійних вченнях католицизму, православ’я та ісламу. Католицизм – найчисленніший напрям у сучасному християнстві. Він найбільш поширений в Італії, Іспанії, Португалії, Франції, Бельгії, Німеччині, Австрії, Польщі, Ірландії, Угорщині, Словаччині, Хорватії, Литві, США, країнах Латинської Америки. Із закінченням епохи Середньовіччя, протягом тривалого часу католицька церква офіційно декларувала “невтручання” у світські, мирські, зокрема соціально-політичні справи. Але починаючи з 60-х рр. ХХ ст., після II Ватиканського вселенського собору (1962–1965 рр.), спостерігається новий підхід, спрямований на відновлення впливу католицької церкви в суспільно-політичному житті та подолання відцентрових тенденцій у самому католицтві. Ще енцикліка папи римського Льва XIII “Regum novarum” містила тезу про необхідність участі церкви у вирішенні соціальних проблем. Папа Іоанн XXIII (енцикліка “Pacem in terris”) виступив проти політики гонки озброєнь, папа Павло VI (енцикліка “Populorum progressio”) визнав право на боротьбу проти несправедливостей, навіть на революцію. Сучасна католицька церква проголошує виважений, “середній”, курс: енцикліка папи Павла Іоанна II “Laborem exercense”підкреслювала розбіжності поглядів церкви з програмами як соціалізму, так і капіталізму. Але з метою досягнення справедливості допускаються контакти з представниками інших вірувань і навіть з атеїстами. Церква все більше уваги зосереджує на проблемах соціального становища людей, захисту їхніх прав. Сучасні ідеологи католицизму дуже уважно ставляться до соціальних реалій і бачать сучасний світ в усьому його різноманітті та взаємозалежності. Католицька церква не тільки визнає єдність світу, але й робить важливий висновок про необхідність міжнародного співробітництва щодо вирішення глобальних світових проблем. Якщо раніше думка про збереження миру і життя кожної людини як найбільшої цінності на землі висловлювалась у найзагальнішій формі, то тепер підходи до цих проблем стають більш конкретними. Остання енцикліка Іоанна Павла II (помер у 2005 р.) “Centesimusannus”має такі найважливіші положення: справжній мир ніколи не може бути результатом військової перемоги; над світом продовжує тяжіти загроза ядерної війни, що може призвести до загибелі людства; треба зрозуміти, що боротьба за знищення супротивника та сама війна не можуть бути факторами прогресу; досягнення НТР не повинні служити знаряддям війни. У соціальній сфері ідеологи католицизму зосередились на тому, чого не повинно бути у сучасному суспільстві, зокрема зловживань та егоїзму власників, абсолютизації ринку – потрібно встановити контроль з боку держави за розвитком ринкової економіки. Сучасний католицизм визнає права трудящих на страйк, але найбільш прийнятним засобом соціального захисту трудящих має бути політика реформ. Посилилась увага католицької церкви до захисту прав людини. І хоча головними з них визнаються релігійні свободи, церква підтримує увесь комплекс прав людини у тому вигляді, як вони сформульовані в документах ООН, Ради безпеки та співробітництва в Європі. Це означає, що католицька церква офіційно визнала принцип свободи совісті, рівноправність усіх релігій, віросповідань і навіть атеїзму. Змінилось також ставлення католицизму до проблем демократії. Католицька церква, не відмовляючись від того, що джерелом влади може бути лише Бог, визнає і цінить демократичну систему, тому що вона надає право громадянам обирати і контролювати правителів та змінювати їх конституційним шляхом. Зараз католицька церква успішно утверджує ідеї своєї соціально-політичної доктрини в свідомості різних прошарків населення. У багатьох європейських країнах виникли демократичні християнські партії. За них традиційно голосують селяни, середні прошарки населення та значна частка робітників. Віровчення православ'я має загальнохристиянську основу і ґрунтується на Святому письмі і Святому переказі. Православ'я не визнає догмати, що були прийняті католицизмом; після поділу церков, у нього склалася своя культово-обрядова система. Ідеологи православ’я вважають, що розробка власної соціальної програми не входить до обов’язків церкви. Але, на їх думку, церква може та повинна здійснювати своє покликання в області суспільного життя. Треба зазначити, що православна церква ніколи не прагнула світського панування або державної влади. Православне вирішення питання про владу полягає в тому, що церква та держава мають різні суспільні завдання, але допомагають одне одному. Держава править, але не наказує церкві і не займається місіонерством. Церква ж, в свою чергу, судить про все своїм християнським мірилом і її зброя – совість, наставляння, викриття та відлучення. На відміну від католицизму, у православ’я немає єдиного центру, і воно не виступає як єдина церква. Зараз у світі існує 15 самостійних православних церков, найбільш впливовою з яких є Російська православна церква. В Україні православ’я представлене трьома церквами: Українською Православною Церквою Київського Патріархату (УПЦКП), Українською Автокефальною Православною Церквою (УАПЦ), Українською Православною Церквою Московського патріархату (УПЦМП). Стосунки між ними, особливо на рівні керівництва, залишаються досить напруженими. Подолання цього протистояння мало б важливе значення не лише для православної церкви, а й для загального поліпшення політичної ситуації в Україні, для досягнення громадянської злагоди. Іслам – одна з найпоширеніших світових релігій, за кількістю послідовників посідає друге (після християнства) місце у світі. Іслам виник у VII ст. в Аравії і зараз поширений більш ніж у 120 країнах світу. Проголошений державною релігією в Алжирі, Афганістані, Бангладеш, Бахрейні, Джибуті, Єгипті, Йемені, Західній Сахарі, Йорданії, Іраку, Ірані, Катарі, Коморських островах, Кувейті, Лівії, Мавританії, Малайзії, Мальдівах, Марокко, ОАЕ, Омані, Саудівській Аравії, Сенегалі, Сомалі, Тунісі. Священна книга мусульман – Коран, проте визнаються також Інджил (Євангелія) та Таура (Тора). Своєрідним доповнення до Корану є Сунна – життєпис засновника ісламу пророка Магомета – та її письмові виклади - хадиси й хабари. Найголовніші напрями ісламу – сунізм (90% віруючих) і шиїзм. Усі ісламські ідеологи виходять з того, що соціальні принципи, що містяться в Корані, почали здійснюватись у мусульманській спільноті (умміі), яку колись створив Магомет. Головною рисою соціального життя спільноти було прагнення до розвитку в людині духовного, морального начала, ствердження принципів рівності та братерства між мусульманами. У Корані майнові розбіжності, багатство та бідність кваліфікуються як природний факт, встановлений самим Аллахом. Приватна власність визнається священною, а норми шаріату (букв. “шлях праведного життя”) суворо карають злодіїв. Іслам встановлює принцип закята (обов’язкової милостині багатих на користь бідних), забороняє лихварство, обмежує розміри індивідуальних капіталів шляхом поширення права спадкоємства на широкий загал родичів. Етичне вчення ісламу пропонує бути справедливим, милостиво ставитись до одновірців, відплачувати за добро добром, бути щедрим, робити добрі справи, зокрема: нагодувати голодних, шанувати сиріт, добре ставитись до батьків тощо. Такі ідеї дуже привабливі для народних мас. Вони є ідеями соціальної справедливості, досягнення гармонії у суспільстві. Дуже значним їх вплив виявився у другій половині XX ст., коли на шлях самостійного розвитку стали десятки колишніх колоніальних держав в Азії та Африці. Ідеї Корана лежать в основі ісламської концепції політики. Вихідним постулатом у ній є ствердження, що вся влада належить Аллаху. З цього положення виходить, що ті, кому належать повноваження займатися справами людей і суспільства, не є їх справжніми правителями. Справжнім законодавцем у світі ісламу є Аллах, а законодавча діяльність людей має здійснюватись відповідно до положень Корану та історично-правової традиції, започаткованої практикою пророка. Постулатами Корану ісламські теоретики обґрунтовують і доктрину міжнародних відносин. Головним в ісламській концепції світового порядку є положення про розподіл світу на спільноту мусульман та весь інший світ. Положення про розподіл світу, однак, не означає визнання юридичної рівності між ісламською та неісламською його частинами. Згідно з ісламською доктриною, держава не може претендувати на рівність, якщо вона не досягла певного рівня цивілізованості. А свідченням необхідного рівня розвитку є прийняття ісламу. Визнання існування світової спільноти, розподіл світу, запевнення в мирній спрямованості доктрини та водночас священний обов’язок розповсюджувати іслам суперечать одне одному. Це підтверджується і політичною реальністю. Існує багато прикладів того, що озброєне насильство становить частину сучасної практики поширення ісламу в світі. Спроби здійснити ідеї ісламської концепції світового порядку наштовхуються на протидію з боку немусульманських народів. На практиці ця концепція виявилась нездійсненною, як і концепція створення єдиної ісламської держави. Більш реально виглядає ідея “ісламської солідарності” як соціально-політична модель взаємовідносин між мусульманськими країнами в сучасних умовах. Результатом руху “ісламської солідарності” може бути вихід мусульманських організацій і країн з ООН та утворення Організації об'єднаних мусульманських націй зі своєю Радою Безпеки, створенням мусульманського “спільного ринку” та об'єднаних мусульманських збройних сил.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.012 сек.) |