АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Місце політичних відносин у системі суспільних відносин

Читайте также:
  1. II. Соціальні відносини як форма прояву соціальних взаємодій.
  2. Автоматизоване робоче місце бухгалтера (АРМБ): призначення, функції та його рівні.
  3. Автоматизоване робоче місце бухгалтера (АРМБ): призначення, функції та його рівні.
  4. Аграрне виробництво в національній економіці. Форми господарювання і земельні відносини
  5. Адміністративно-правових відносин.
  6. Алгоритм дій керівників органів виконавчої влади та місцевого самоврядування при виникненні НС
  7. Аудит у системі господарського контролю
  8. Взаємовідносини органів державної влади й місцевого самоврядування з органами Служби безпеки України
  9. Взаємовідносини органів публічної влади із судовими органами
  10. Ви никнення й розвитку виробничих відносин, виокремлення в способі
  11. Вивчення та облік епізоотичного стану місцевості
  12. Види правовідносин

 

Суспільство є системою відносин, зв’язків між людьми в процесі їхньої діяльності в різних сферах суспільного життя. Найважливішими такими сферами є: економічна, політична, соціальна, духовна, або соціокультурна.

З позиції матеріалістичного, марксистського, розуміння закономірностей існування суспільства, суспільні відносини поділяються на дві основні групи:

1) первинні, що формуються в сфері економіки, матеріального виробництва і складаються з приводу власності, розподілу, обміну та споживання. Такі відносини утворюють базис суспільства;

2) вторинні (ідеологічно-духовні) – виростають на основі базису і становлять його надбудову.

Економічні відносини формують соціальні (класові), а через них – політичні, котрі своєю чергою є визначальними щодо соціокультурних. Отже, політика насамперед глибоко опосередкована економічними, базисними відносинами і виражає їх у концентрованому вигляді.

Політика і економіка пов’язані між собою через поняття „ влада ” – економічна (володіння засобами виробництва, речами, панування в сфері розподілу тощо) і політична (виключна здатність і можливість здійснювати визначальний вплив на суспільство і окремих індивідів). Діалектика взаємовпливу цих сфер означає, що економічна діяльність набуває політичного змісту, а політична трансформується в економічну, або ж, як мінімум, отримує економічну складову, проявляє свою дію в економіці. Формами цього процесу є економічна, бюджетна, цінова, політика держави, її участь в процесах планування, виробництва, розподілу, опора на матеріальні ресурси при здійсненні внутрішньої політики (соціальні, демографічні програми) та забезпечення зовнішньополітичних потреб.

Значною мірою політика також пов’язана зі сферою культури, історією, моральністю, етикою, гуманістичними засадами суспільства, ідеологічними поглядами, релігією, національно-етнічними особливостями країни тощо.

Особливі стосунки пов’язують політику та ідеологію. Якщо моральність, культура, знання, релігія впливають на політику опосередковано і далеко не завжди в конкретних ситуаціях визначають і надихають політику, то ідеологія злита з нею щонайтісніше. Політика невіддільна від свідомості суспільства і людини, її інтересів, потреб, цілей, світогляду. Реальну політику здійснюють партії, що є носіями і генераторами ідеології, нерідко у досить гострому протистоянні ідей.

Непростим є зв’язок поточної політики з наукою, однак зі сферою знання вона пов’язана безпосередньо і нерозривно, оскільки завжди існує особливе політичне знання (політичний досвід, уроки, інформація про стан суспільства і його запити), без якого розробка і здійснення політики неможливі, навіть якщо воно не обтяжене теорією і реалізується у виді емпіричних прийомів, стандартних дій, маніпуляцій, популістських рішень, які можуть досягти тимчасового успіху.

Суперечливою виглядає і взаємозалежність політики і права. З одного боку, право (у юридичному розумінні – закон) забезпечує стабільність політичної системи суспільства, визначає межі діяльності влади і опозиції, а з іншого, при недостатньому рівні демократії, авторитарних і тоталітарних режимах може стати знаряддям регресивної, антинародної політики, засобом розправи з політичними опонентами.

Висока проникна здатність політики, її універсальність і всеосяжність породжують проблему кордонів, меж політики як допустимо можливого, доцільного простору її дії, впливу і тиску на інші суспільні сфери.

Лише найбільш загальні і політично нейтральні сфери – культура, мораль і певною мірою наука – не можуть бути надмірними, якщо проникають у сфери економіки, права, тої ж політики чи ідеології. І навпаки, надмірна експансія політики й ідеології, а також релігії призводить до виникнення негативних, іноді небезпечних для суспільства явищ: ідеологізації економіки, культури, мистецтва, політизації права, контролю за свідомістю, приватним життям громадян. Співвідношення різних регулятивних сфер значною мірою характеризує громадянське обличчя суспільства, політичний режим країни. У правових, громадянських суспільствах виявляється тенденція до зниження ролі політики як регулятора суспільних відносин, а у нестабільних, демократично нерозвинених, особливо у перехідні, кризові періоди, зростає роль політичних методів регулювання, посилюються авторитарні тенденції, а дія інших чинників – економічних, моральних, культурних – зменшується.

Стосовно допустимих меж політики існують чотири основних погляди:

1) тоталітарний (можливий максимальний вплив політики на суспільство, її проникнення в усі сфери, навіть особисте життя);

2) анархічний (будь-яка політика у розумінні політичної влади є насиллям над особистістю, тому має бути замінена широким самоврядуванням народу);

3) ліберальний (політика і громадянське суспільство мають бути якомога чіткіше розділені, займати кожен свій простір. Державна влада покликана виконувати лише роль „нічного сторожа”, тобто оберігати особисту і громадську безпеку, створивши максимальні можливості для вияву індивідуальності людини, що не суперечить суспільним інтересам;

4) кейнсіанський (за ім’ям англійського економіста Джона Кейнса (1883 – 1946), котрий у 30-ті рр. XX ст. обґрунтував потребу відійти від ідей і практики класичного буржуазного лібералізму, оскільки капіталізм не може бути абсолютно саморегульованим, і політики повинні нести відповідальність за благополуччя соціальної системи, тому держава на основі угоди з підприємцями може втручатися в економіку, трудові відносини, банківську систему).

 

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)