|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Розподіл церкви. Догматичні відмінності католицтва й православ'я
У середині IX ст. стався конфлікт між папством та патріаршеством, який поклав початок церковному розколу, що часто зветься схизмою. У середині XI сторіччя виникає криза, що призвела до остаточного розриву між двома церквами. Усе почалося з послання патріарха Михаїла Керуларія грецькому єпископу Іоанну Транійському, що на той час обіймав кафедру в Південній Італії. У посланні йшлося про «відступництво» західної церкви від догматичної та культової ортодоксії (тобто правильності, від грецького слова orthodoxos -«правильна думка»). Основним об'єктом обурення в посланні був звичай причащатись не квасним хлібом, як у східній церкви, а прісним. У відповідь патріарх скликає собор, у рішеннях якого легатів було схарактеризовано як «нечестивих людей», котрі «прийшли з пітьми заходу до царства благочестя... неначе грім, або буря, або голод, або, краще, неначе дикі вепрі, щоб сплюндрувати істину». На соборі було піддано анафемі як папських легатів, так і того, чию волю вони репрезентували. Так у 1054 р. стався розкол, який фактично існує й нині. Православний Символ віри, сформований та затверджений на Нікейському всесвітньому соборі 325 р. та доповнений на Константинопольському всесвітньому соборі 383 p., проголошує, що Богдух святий може виходити лише з Бога-отця. Римо-католицька церква робить додаток «і від сина» (вже згадуване «філіокве»). Хоч і католики, і православні визнають усі сім християнських таїнств: хрещення, миропомазання, євхаристію (причастя), каяття, шлюб, священство й соборування, виконуються вони в різних конфесіях по-різному. Наприклад, при хрещенні православних немовлят занурюють у воду, а не кроплять, як у католиків; миропомазання (конфірмація) в православних проводиться слідом за хрещенням, а не через декілька років, як у католиків; у православних у храмі хлібом і вином причащають усіх, а не лише клір, як у католицтві, та ін. У католицтві, крім того, припускаються кілька літургій на день (літургія, або обідня - це служба, що її відправляють між сходом сонця та полуднем). Існують також відмінності в інтер'єрах храмів. Наприклад, у католицькому храмі відсутній звичний для православних іконостас, але є багато скульптур. Різняться храми й у архітектурному відношенні. Існують також інші важливі відмінності між католицтвом та православ'ям. У православ'ї лише чернецтву — людям, що з власної волі зреклися суєтного світу — заборонено шлюб; у католицтві ж існує так званий целібат — обов'язкова безшлюбність усього духовенства, що її було затверджено в XI ст. папою Григорієм VII. Впроваджуючи целібат, католицька церква намагалася зберегти свою земельну власність, уникнувши її розподілу між нащадками священнослужителів. Католики хрестяться п'ятьма пальцями, православні — трьома, причому спочатку через праве плече, а не ліве, як це звично в католицтві. Служба божа в православній церкві правиться національними мовами. Довгий час у католицьких соборах усіх країн службу правили лише латиною. Другий Ватиканський собор дозволив правити службу національною мовою країни, лишивши латину як офіційну мову католицької церкви та держави Ватикан. Зауважимо, що і в православ'ї використовується мертва мова - церковнослов'янська, але це притаманно російській церкві. Суттєві відмінності існують і в ієрархії католицького та православного світів. Католицтво має єдиного главу — папу римського та єдиний центр — Ватикан. Православ'я ж поділене на автокефальні (тобто самостійні) церкви, кожна з яких очолюється патріархом. За константинопольським патріархом лишилося традиційне «перше місце за честю», але це зовсім не означає, що він є головним у православному світі.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |