|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Еволюція догматики іудаїзмуКризові процеси в іудаїзмі, як і в інших релігіях, сприяли тому, що релігійні ідеологи стали на шлях активного переосмислення традиційних конфесіональних цінностей і їх пристосування до рівня свідомості сучасних віруючих. Слід сказати, що іудаїзм, як і інші релігії, завжди мав свою систему теологічних уявлень, «символ віри», обов'язковий для кожного віруючого. Спочатку цей символ віри відбився на сторінках Старого завіту, потім був доповнений есхатологічними уявленнями талмудичних трактатів, яким іудейське духівництво приписувало, як і Старому завіту, божественне походження. Під впливом боротьби з караїмською теологією представники ортодоксального іудаїзму почали цілий ряд спроб сформулювати власний «символ віри». Та обставина, що жодна релігія, у тому числі іудаїзм, не може обійтися без системи теологічних уявлень, знаходить своє підтвердження й у практиці сучасних напрямів іудаїзму, кожен з яких визначав своє ставлення до «символу віри» негайно або незабаром після свого виникнення. Віра в єдиного бога є наріжним каменем «символу віри» іудаїзму. З цим основним догматом іудейські теологи пов'язують всі інші уявлення іудейської релігії. Концепція бога, вироблена ортодоксальними теологами й сприйнята консерваторами, справила - у свою чергу - істотний вплив на сучасне реформоване богослов'я. Колишня доктрина бога-Щеї, що була сформульована в ранній період реформи на основі неокантіанської філософії, очищається від філософсько-секуляризованих рис і, відкидаючи антропоморфізм, одночасно втілює ідею бога в образ його. Саме в такому вигляді ця ідея знайшла вираження в сучасному реформованому «символі віри». Проголошуючи бога духовним началом, теологи-модерністи відмовляються від, сказати б, речовинно-субстратних його визначень. Бог як безкінечність позбавлений речовинної атрибутики, - стверджують вони. Остання притаманна лише даності, що — на відміну від бога — завжди кінцева. З монотеїстичними уявленнями іудаїзму тісно пов'язаний і догмат про месію. Зміст цього догмата полягає у визнанні божественного втручання в долі світу й людей, здійснюваного за допомогою посланника бога — спасителя людства, із приходом якого пов'язується ціла серія есхатологічних подій: страшний суд, воскресіння мертвих, встановлення царства божого і т. п. Месіанські ідеї були породжені настроями розпачу, що охопили населення Іудеї й Ізраїлю в умовах зовнішнього поневолення, що насувалося. Сутність сучасної модернізації ідеї біблійного месіанізму полягає насамперед у прагненні звільнити її від есхатологічного характеру. З концепцією монотеїзму пов'язаний і інший основний догмат іудейської релігії — «богообраність» євреїв. Від самого початку ідея «богообраності» перепліталася з месіанством, у якому вона знаходила свою реалізацію. Саме прихід месії повинен був реалізувати цю ідею, затвердивши керівництво «обраного» народу в системі «пакс юдаїка» — іудаїзованого світу. Модернізація догмата «богообраності» іудейськими апологетами, особливо з табору реформованих теологів, привела до зречення традиційного погляду на єврейську діаспору як на духовну трагедію народу. Розселення євреїв за межами Палестини, що прийняло особливо значні розміри в І ст. н. е., після поразки єврейських повстанців у Першій іудейській війні, стало розглядатися не як покарання за гріхи, а як «необхідна міра для здійснення ізраїльської місії поширення слова божого серед народів землі». Підхід до діаспори як до засобу практичної реалізації «провіденціальної місії» євреїв характерний у цілому для всіх напрямів західного іудаїзму, за винятком ізраїльського, ортодоксальні рабини якого, як і раніше, вважають розсіювання карою господньою. Історія іудаїзму й аналіз ідеологічних змін, що відбувалися в минулому й продовжують відбуватися в наш час у структурі іудейського світогляду, підтверджують той факт, що ця релігія, як і будь-яка інша, прагне говорити з віруючими на зрозумілій їм мові. Це значить, що на різних етапах історії апологети іудаїзму, щоб усталити його вплив і роль, повинні були пристосовувати уявлення віровчення до рівня свідомості віруючих, враховувати ті соціальні й культурні реалії, в умовах яких жили люди. Головною особливістю сучасної конфесіональної модернізації є відома десакралізація іудейського «символу віри» й значне проникнення секуляризованого начала в зміст релігійних уявлень. У загальній формі це виражається в прагненні соціалізувати ці уявлення, звільнити їх від есхатологічної орієнтації або — принаймні — послабити її значення. Названі тенденції, особливо очевидні в практиці реформованого й реконструкціоністського напрямів в іудаїзмі, не обійшли й два інших напрями — консервативний і ортодоксальний, хоча тут (особливо - в ортодоксії) ці тенденції виражені трохи слабкіше. Соціалізація релігійних уявлень, насичення їх актуальним змістом, що розглядається як основа активної життєвої позиції сучасного віруючого, підсилює культурологічну роль іудаїзму, його значення в національній культурі євреїв, незалежно від того, вважають вони себе віруючими чи ні. В останньому випадку ставлення до іудаїзму найчастіше приймає обрядовий характер і сприймається насамперед як засіб національної ідентифікації, данина поваги до культурної спадщини свого народу, данина пам'яті предків. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |