АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Етапи розвитку і напрямки іудаїзму

Читайте также:
  1. Альтернативні моделі розвитку. Центральна проблема (ринок і КАС). Азіатські моделі. Європейська модель. Американська модель
  2. Аналіз технічного рівня розвитку підприємства
  3. Б процес збільшення і розвитку приміської зони великих міст
  4. Ви никнення й розвитку виробничих відносин, виокремлення в способі
  5. Вибір стратегії соціально-економічного розвитку України
  6. Вивчення витоків рухливих ігор, обґрунтування закономірностей їх розвитку.
  7. Визначення тенденції розвитку.
  8. Виникнення економічної теорії та основні етапи її розвитку.
  9. Виникнення, джерела та основні періоди розвитку індуїзму
  10. Висвітлить класичний етап в розвитку соціології – 15 б.
  11. Виховна робота з педагогічно занедбаними дітьми. Принципи, шляхи і етапи перевиховання важковиховуваних дітей.
  12. Відновлення репресій у 60-70-х рр. ХХ ст. Їх наслідки для розвитку культури.

Перший період в історії іудаїзму тривав до XIX століття і може бути визначений як рабино-талмудичний. У цей час рабинами («за­коновчителями») на основі тлумачення Тори відповідно до умов життя євреїв у феодальному світі було завершене складання другого після Біблії джерела віровчення — Талмуда (III - V ст. н. е.). У Тал­муді знайшли своє відображення нові релігійні ідеї, яких не було в Біблії: віра в загробний світ, посмертну відплату й воскресіння мерт­вих.

Наступний етап у розвитку іудаїзму наступив на початку XIX століття й був зв'язаний з буржуазно-правовою емансипацією євреїв і руйнуванням на цій основі середньовічних гетто в країнах Західної Європи. У даних умовах виникає перший буржуазний різновид іу­дейської релігії — реформований іудаїзм. Сутність реформи зводи­лася до пристосування іудаїзму до нових умов життя євреїв у капіта­лістичному світі шляхом осучаснення догматики і звільнення релі­гійного культу від усього, що не влаштовувало асимільованого єв­рейського буржуа, котрий прагнув до інтеграції в капіталістичній си­стемі господарства й у капіталістичному суспільстві в цілому. Ідео­логи реформи відмовилися від зв'язку догмата про месію з уявлен­нями про повернення євреїв у Палестину й відродження єврейської держави й оголосили іудаїзм «універсальним» вченням, а євреїв не «національною», а тільки «релігійною» спільністю. В області культу реформований іудаїзм скасував давньоєврейську мову як обо­в'язкову мову богослужіння, впровадив органну музику в синагозі, що стала називатися «храмом», і зробив інші зміни, наблизивши іу­дейський культ до протестантського. Переглядові піддалися й багато релігійних обрядів і свят.

У другому десятилітті XX століття в США виникає третій на­прям у сучасному іудаїзмі — консервативний, що незабаром набуває поширення в інших західних країнах. Спочатку він постав як про­міжний між ортодоксальним і реформованим іудаїзмом, увібравши багато рис віровчення й культу як першого, так і другого.

Релігійний еклектизм консервативного напряму особливо ви­явився в області культу. Богослужіння в синагогах цього напряму відбувається, як і в реформованих храмах, без відокремлення чо­ловіків від жінок, з використанням органної музики й хорового співу. Разом з тим, як це прийнято в ортодоксів, чоловіки повинні бути в головних уборах і молитовних покривалах (талес). Суботи в консервативних конгрегаціях слід дотримуватися неухильно, хо­ча, на відміну від ортодоксальної регламентації, дозволено корис­туватися транспортом для потреб богослужіння, а також радіо і телебаченням, якщо їх програми «личать духовному характеру су­боти». Не виключаючи зовсім англійської мови, як і інших націо­нальних мов, консервативні рабини вважають давньоєврейську го­ловною мовою богослужіння й вимагають, щоб ця релігійна тра­диція зміцнювалася в практиці конгрегацій. Обов'язковими ви­знаються й усі талмудичні заборони, встановлені талмудичними правилами.

Американська дійсність у 30-х роках минулого сторіччя поро­дила новий - четвертий - напрямок іудейської релігії - реконструкціонізм. Реконструкціонізм розгорнув широку пропаганду ідеї про не­розривність іудаїзму і єврейства, намагаючись переконати в тому, що бути євреєм — значить бути послідовником іудейської релігії.

У VIII в. н. е. в іудаїзмі виник серйозний розкол, що послужив причиною появи секти караїмів. Поширившись серед євреїв Іраку, Сирії й Палестини, караїмство відкидало Талмуд, а разом з ним і йо­го апологетів з Рачинського середовища (останніх караїми називали рабонітами, тобто сліпими прихильниками хибних авторитетів). Од­нак згодом караїмство втратило соціальний характер народної єресі й перетворилося на не менш ортодоксальну релігійну організацію, ніж її супротивник — біблійно-талмудичний іудаїзм. У наш час не­великі громади караїмів живуть у країнах Передньої Азії, Північної Африки, Південно-Східної Європи й деяких інших районах. В Ізраї­лі мешкає близько 7 тисяч караїмів, що вважаються там етнічною групою, пов'язаною з євреями. Незначна кількість караїмів є на те­риторії колишнього СРСР (Україна — Крим, Литва).

В Ізраїлі продовжує своє існування невелика іудейська секта са­маритян, що виникла в V в. до н. е. й сьогодні нараховує кількасот чоловік. Проголошуючи себе нащадками древніх ізраїльтян, вони відкидають не лише Талмуд, а й більшість біблійних джерел, за винятком одного П'ятикнижжя (Тори). Незважаючи на те, що рідною мовою самаритян є арабська, вони, як і караїми, вважаються спорід­неними з євреями в етнічному відношенні.

На початку XVIII в. серед єврейських мас України й Польщі ви­ник широкий рух хасидизму (від давньоєврейського «хасид» — бла­гочестивий), що являв собою спочатку релігійну форму соціального протесту низів проти общинної верхівки й рабинів. Основоположни­ком хасидизму вважається Ізраїль Бешт (1700 - 1760), чиє вчення бу­ло записане його послідовниками Я. Хакогеном і А. Шохетом, остан­ній опублікував у 1815 р. книгу «Шивхе Хабешт» («Молитви Бешта»), у якій виклав основні засади хасидського віровчення. Бешт ви­ступав проти релігійного аскетизму, проголошував релігійно-пантеї­стичне ставлення до світу, яке відкидало подвоєння його на земний і неземний, пропагувало ідею присутності бога (Шехіни) у світі лю­дини.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)