|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Релігійний культКультова система має складну, в деяких релігійних системах не досить розвинену, структуру. Найпоширенішим її елементом є обрядова практика. Обряд — це сукупність стереотипних дійств, встановлених звичаєм і традицією певної соціоетнічної спільноти, символізують ті чи інші ідеї, норми, ідеали й уявлення. Найсуттєвішим моментом також є те, що релігійний культ базується на вірі в наявність між людиною й предметом віри можливості встановлення певних взаємовідношень. Напевне, найдавнішою формою такого «вертикального» зв'язку були умилостивлювальні дійства, починаючи з примітивних жертвоприношень і кінчаючи високо-духовними молитвами. Молитва — це вербальне (словесне) звернення людини до об'єкту своєї віри. Релігієзнавці стверджують, що ця практика склалася на ґрунті язичницьких заклинань, замовлянь як елемент магії слова. Ось чому досі суттєвим у традиційних релігіях (як буддизм, католицизм і православ'я, іслам тощо) є чітке й незмінне промовляння (рецитація) тексту молитви (мантри), навіть на архаїчній формі мови. Найскладнішу структуру культової системи й дійства мають розвинені зрілі форми релігій, які включають тривалі богослужіння, здійснення особливих обрядів — таїнств, поклоніння святим, іконам і скульптурам, дотримання постів тощо. Усі ці дійства формують богослужебний канон, який має незмінну, догматично дотримувану форму й нормує проживання парафіянами кожного дня життя, «річного кругу», «седмичного» (тобто тижневого) кругу тощо (див. Християнство). Тут значну роль відіграє естетичний бік богослужіння, який у свою чергу теж регулюється канонами віровчення. Як зазначають дослідники релігії, у процесі богослужіння за допомогою культової практики в свідомості парафіян відтворюються певні релігійні образи, символи, думки, збуджуються певні емоції. І як результат негативні емоції трансформуються в позитивні: зникає стан пригніченості, занепокоєння, незадоволеності, внутрішнього дискомфорту, натомість приходять відчуття полегшення, радості, спокою й умиротворіння, приплив сил тощо. Первинною ланкою інституту релігії є релігійна група. Вона виникає на ґрунті спільного відправлення релігійних обрядів, у яких утілюються ті чи інші релігійні уявлення. На ранніх стадіях культури людства, коли культові дійства співпадали із матеріальним виробництвом і суспільним життям узагалі, коло їх учасників включало всіх членів соціуму, було йому тотожним. Саме культова практика давала змогу відокремлювати одну спільноту від іншої. У самому культовому дійстві брали участь усі члени соціуму (первісної общини) на рівних основах, а диференціація їхніх функцій здійснювалася за статево-віковим принципом. Але з ускладненням суспільного життя відбувається спеціалізація людей, котрі відіграють більш важливу роль у обрядах. Поступово в релігійних групах вирізняються спеціалісти з проведення культових дійств: чаклуни, маги, шамани, волхви тощо. Вони створюють спеціалізовану професійну групу з проведення й організації обрядів. І якщо спочатку (наприклад, у Стародавній Греції) такі люди просто обиралися з членів общини, то з часом, у процесі інституціоналізації релігії — з одного боку, й ускладнення соціальних зв'язків — з іншого, починають формуватись організації служителів культу — жрецькі корпорації, їх формування глибоко специфічне в різних культурних регіонах: від обрання чи посвячення до добровільного зречення від світського життя й походження із замкненої касти. Але й на цьому етапі релігія ще не постає як незалежний, самостійний соціальний інститут. Дослідники релігії виділяють чотири основних типи релігійних організацій: церква, секта, харизматичний культ і деномінація.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |