|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Методика аналізу ліричних творівТакий літературний рід, як лірика, має дві визначальні специфічні риси: по-перше, на відміну від епосу та драми, у яких об’єктом зображення є різноманітні сторони людського буття, лірика зосереджена на репрезентації внутрішнього світу людини; і по-друге, у творах, які належать до епічного та драматичного родів, авторська свідомість ніби розчиняється у художній тканині твору, а у ліриці – виявляється відкрито, хоч і набуває при цьому різноманітних форм, і сам автор постає у ній не тільки як об’єкт зображення, а й як суб’єкт, який є одним з елементів естетичної структури твору. Надзвичайно точно і глибоко на причини тих труднощів, які виникають у зв’язку з вивченням ліричних творів, вказав В. Г. Маранцман. На думку цього видатного методиста, тільки поезія здатна поєднати речі, начебто непоєднувані, наприклад, такі: И очи синие, бездонные Цветут на дальнем берегу (О. Блок); Там олеандри всі в крові І сонце ранене в траві На багрянистім горизонті (Ґ. Аполлінер); Гзе-гзе-гзэо пелась цепь Так на холсте каких-то соответствий Вне протяжения жило Лицо (В. Хлєбніков), – що для тверезої і, так би мовити, побутової свідомості є абсолютно катастрофічним. Важко з цим не погодитися, але до цього треба додати й інше: тільки поезія здатна створювати зі звичайних слів, які використовуються у тому числі й у побуті, диво, яке має здатність, як спалах сонячного проміння, перевернути душу. Скажімо, рефреном повторювані рядки з вірша Б. Пастернака „Зимова ніч” складаються із трьох, нічим не визначних слів: Свіча горіла на столі, Свіча горіла, – а ти ніби потрапляєш зовсім в інший світ, у світ, у якому в неймовірний спосіб зливаються вічність і мить. І як ти не намагаєшся, а так і не можеш зрозуміти, чому, з яких причин так сталося і так діється. Втім недаремно, певно, давні греки зображали музу поезії Евтерпу з двома флейтами у руках, що символізує співзвучність поета та читача, яка (співзвучність) й породжує лірику. Отже, на цьому рівні проблеми сприйняття, особливо в аспекті співпереживання, емоційного анґажування у дивний, чужий, але водночас і твій власний світ, виходять на перший план, а „вивчення лірики у школі наділено цілою низкою специфічних властивостей, поза межами яких контакт читача з поезією не відбудеться”. За вказаних умов перед учителем постають такі завдання: · створити „установку” на сприйняття ліричних творів взагалі і конкретної поезії зокрема; · забезпечити сприятливий для сприйняття лірики емоційний фон; · подбати про особистісний вимір сприйняття учнями ліричних творів; · уміти самому виразно читати вірші таким чином, аби створити враження монологу, що начебто народився „сьогодні, тут і зараз” і що має характер конкретної зверненості; · організувати аналіз вірша у такий спосіб, щоб не зруйнувати перше враження „алгеброю” аналітичних прийомів, і знайти такі шляхи розгляду ліричного твору, аби вони мали прихований та опосередкований характер. Як досягти виконання перелічених завдань? Передусім учитель повинен сам любити поезію і добре розуміти її. А над усе треба уникати „хірургічних методів втручання” у плоть поетичних творів, які стають предметом вивчення на уроках літератури. І, як й в інших випадках, чи не найкращим методом досягнення цієї мети є проблемний підхід. Такий підхід не суперечить й пропонованому мною парадоксальному принципу, відповідно до якого чим далі ми відходимо від поверхневої „адекватності”, тим ймовірніше наближаємося до вирішення проблеми. Хоча і у цьому аспекті лірика становить певний виняток з правила, оскільки аналізом вірша може бути його виразне читання. Прикладом різних прийомів аналізу ліричних творів може бути уривок з конспекту уроку, який присвячено творчості Б. Пастернака. Тема. Борис Пастернак. Музичність і яскрава мальовничість пастернаківських поезій. Мета: продовжити та завершити аналіз лірики Б. Пастернака, визначити, завдяки чому поет стверджує ідею спорідненості життя і творчості, усвідомити значення для нього поетичної творчості як засобу проникнення у сутність речей і буття, поглибити поняття про філософську лірику, про звукопис, художню деталь у ліричному творі, розвивати розуміння і прихильність учнів до поетичної творчості. Обладнання: портрет Б. Пастернака, музичний супровід з творів О. Скрябіна, К. Дебюссі, Ф. Шопена, уривки вірша „Визначення поезії” на партах в окремих учнів. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |