|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Стародавній Рим
Марк Тулій Цицерон (106-43 рр. до н.е.; “Про закони”, “Про державу”, “Про обов’язки”): - державу визначав як справу, надбання усього народу. Держава є узгодженим правовим спілкуванням усіх громадян. Головною причиною появи держави є вроджена потреба людей жити разом, а також необхідність охороняти власність; - обгрунтував республіканський принцип побудови держави; - основна мета державної влади - безпека громадян, подолання у них страху один перед одним; - розрізняв три форми правління (царську владу, аристократію, демократію), між якими існує кругообіг. Ідеальною є форма, яка поєднує елементи усіх трьох форм; - заперечував ідею правової і майнової рівності громадян; - заклав основи міжнародного права: сформулював принцип необхідності дотримання зобов’язань за міжнародними договорами.
Сенека Луцій Антей (5 р. до н.е. – 65 н.е.; “Дослідження про природу”, “Про милосердя”, “Про душевний спокій”): - відстоював ідею духовної свободи всіх людей, незалежно від їх становища в суспільстві; - об’єктом рабства може бути тілесна, а не духовна частина людини; - всі люди рівні, оскільки є “товаришами по рабству”, бо залежні від повелінь долі. Особливості релігійно-політичних вчень Середньовіччя: - розвиток соціально-політичної думки в основному зусиллями релігійних діячів; - обґрунтування теологічної теорії політичної влади; - перебільшення ролі релігії у порівнянні із світською владою у політиці (доктрина “двох мечів” (один меч церква зберігає при собі, інший – вручає володарям, щоб ті могли вершити земні діла і водночас виконувати волю церкви).
ПОЛІТИЧНІ ПОГЛЯДИ МИСЛИТЕЛІВ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ Аврелій Августин (354-430 рр.; “Сповідь”, “Про град божий”): - утверджував віру в силу людини, яка пов’язана із любов’ю до Бога; - гріховне суспільство або не знає вищого закону, або не може його здійснити; - вважав, що реальна держава – це різновид необхідного зла, виправдання для неї - в служінні церкві, яка може користуватися примусом для знищення інаковіруючих); - ототожнював поняття “влада” із турботою; - розвинув ідею верховенства церкви над державою. Фома Аквінський (1226-1274; “Про правління царів”, “Сумма теології”): - держава розглядається як певна частина універсального порядку, творцем і правителем якої є Бог; - головну мету держави бачив у збереженні суспільної злагоди і громадянського миру, які досягаються наданням людині прийнятних умов для існування; - віддавав перевагу монархії, заснованій на мудрості правителя і обмеженій законами; - виступи проти влади вважав великим гріхом, але на випадок нестерпної тиранії допускав убивство тирана народом; намагався обґрунтувати верховенство церкви над світською владою.
Марсилій Падуанський (1280-1343; “Defensor Pacis”, “Defensor minor”; висунув ідею народного суверенітету і правової держави): - заперечував претензії Папи на владу над світом; - був проти підпорядкування політики засадам релігії і моралі; - держава не обов’язково мусить бути імперією; - держава існує як представництво народної волі та володіє суверенітетом, що дає їй право видавати закони, обирати уряд, обмежувати владу монарха; - народ через закони має контролювати уряд.
Особливості політичної думки епохи Відродження та Нового часу: - розвиток гуманізму у політичній теорії, звільнення її від теології; - аналіз проблем прав і свобод людини, закону і держави, демократичного устрою суспільного життя; - формування ліберальної політичної ідеології; - обґрунтування необхідності розподілу влади; - характеристика правової держави; - аналіз цінностей і механізму функціонування буржуазної демократії; - формування концепції прав людини і громадянина. ПОЛІТИЧНІ ПОГЛЯДИ ПЕРІОДУ ВІДРОДЖЕННЯ ТА НОВОГО ЧАСУ: Італія - Ніколо Макіавеллі (1469-1527; “Володар”, “Міркування про першу декаду Тіта Лівія”, “Історія Флоренції”) намагався звільнити політику від релігійних і моральних основ. Сутність віровчення важлива не з точки зору його істинності, а з точки зору суспільної вигоди. Відстоював гасло “мета виправдовує засоби”, що означало можливість порушення задля слави і могутності моральних норм. Допускав аморальність правителя лише у випадках смертельної небезпеки для вітчизни, в усіх інших випадках правитель повинен бути чесним і справедливим. Ідеалом державного правління була змішана республіканська форма Стародавнього Риму. Проте їй повинна передувати одноосібна диктатура для приборкання свавілля аристократів і наведення твердого порядку.
- Віко Джамбатіста (1668-1744; “Основи нової науки про суспільну природу націй”) розглядав історію як продукт діяльності самих людей, хоч і визнавав, що світ створений Богом. Виклав концепцію про державу як засіб захисту пануючої форми власності. Розвиток суспільства не залежить від правителів, а проходить за об’єктивними закономірностями. Вивів ідею циклічності історії, як загального закону розвитку усіх народів, історія яких має всезагальний характер.
Англія - Томас Гоббс (1588-1679; “Філософські основи вчення про громадянина”, “Левіафан, або Матерія, форма і влада держави церковної та громадянської”) вважав, що людина – це не суспільно-політична істота, а суто егоїстична тварина, що провокує “війну всіх проти всіх”. Люди повністю відмовляються від своїх прав, беззастережно підкоряються абсолютній владі, щоб позбутися постійного страху за своє життя, безмежні права держави зосереджуються у руках абсолютного монарха, а тому поділ влади на гілки неприпустимий; влада монарха не підлягає будь-якому контролю, і він стоїть над законом; держава – це суспільство, а суспільство – це держава; відкидав пріоритет церкви над світською владою);
- Джон Локк (1632-1704; “Два трактати про правління”; засновник політичної доктрини лібералізму) на перше місце ставив потреби й інтереси людини, на друге – інтереси суспільства, на третє – інтереси держави; хоч і підкреслював мирний характер людей у природному стані, однак не виключав можливості виникнення загрози існування природних прав людей (люди лише частково делегують права, обмежуючи таким чином владу, даючи їй “мінімальні” повноваження, зберігаючи при цьому індивідуальні особливості); держава виникла з первісного миру злагоди з метою забезпечення природних невідчужуваних прав і захисту приватної власності; передані державі права, свободи людьми не втрачаються, вони тільки зберігаються державою, найдосконалішою формою якої є не абсолютна, а конституційна монархія; Дж.Локк вважав, що влада поділяється на законодавчу (встановлює норми поведінки громадян), виконавчу (вживає заходів щодо застосування законів) і федеративну (або союзну) (визначає відносини держави з іншими державами). Судову владу Дж.Локк не відмежовував від виконавчої. Виступав за створення світового уряду.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.) |