АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Категорія милосердя в етиці

Читайте также:
  1. Благо й істина в етиці
  2. Власність як економічна категорія. Сутність власності, її економічний та правовий зміст
  3. Гідність як категорія моральної свідомості
  4. Естетичне як універсальна категорія естетики
  5. Категорія буття: її смисл і специфіка. Матеріальна єдність світу та її світоглядний зміст
  6. Категорія вартості (цінності) в економічній науці; альтернативні підходи
  7. Категорія приміщень та будівель за вибухопожежною та пожежною небезпекою
  8. Мова як історична категорія: статика і динаміка, синхронія і діахронія.
  9. Особливості роботи в залежності від спеціалізації за категоріями справ.
  10. Підприємництво як економічна категорія і фактор виробництва
  11. Поняття любові в етиці

В етичній теорії сформувалося декілька підходів до потрактування категорії милосердя.

Перший підхід визнає тотожність понять "милосердя" та "співстраждання", поняттю "людяності" (конфуціанство, Аристотель). У конфуціанстві, зокрема, милосердя (людяність) — жень — вважалося основою доброчинності й основним життєвим принципом. Такий підхід до категорії "милосердя" викладений у словнику з етики під редакцією Аверинцева і А. Гусейнова, де зазначається, що милосердя — це співстраждальне, доброзичливе, турботливе ставлення до іншої людини. Звідси, милосердя протистоїть байдужості, безсердечності, ворожості, насиллю, "гніву" (згідно з Аристотелем).

Другий підхід визнає за милосердям діяльне прагнення допомогти іншому, що не завжди вимагає співстраждання та співчутливої схильності до нього. Акцент в цьому підході робиться на "задіяності", тобто співучасті індивіда в долі іншого, що відстоювала і християнська етика також. Християнство визнавало певну змістову схожість "милосердя" з поняттям "милостиня". Свідченням цього є тексти Старого Завіту, де в перекладі на різні мови в одних і тих же місцях вживаються різні слова — "милосердний", "милостивий", "людинолюбивий". Згідно з християнською етикою, милосердям характеризується співчутливе ставлення до людей, а йому протистоїть недбальство і безтурботність. Моральний бік милосердя в такому разі проявляється в тому, що, обмежуючи себе матеріально, людина жертвує собою заради іншого.

Такий підхід розкритий у підручнику з етики В. Малахова, де зазначається: "Милосердя передбачає чітко окресленого суб'єкта, який, керуючись моральними прагненнями, від надміру власного буття чинить добро тим, кого усвідомлює саме як інших, відмінних від себе, хоча здебільшого й не без сердечної схильності до них".

Третій підхід до потрактування категорію "милосердя" ототожнює з поняттям "альтруїзм": альтруїзм вичерпується доброзичливим ставленням до інших. Така думка поширилася в європейській культурі в Новий час.

Цей підхід зазнає критики тому, що саме так підкреслюється значущість самозакоханості, адже, як стверджують багато мислителів, якщо вимагається полюбити ближнього, то чому б спочатку не полюбити себе. Усе зрештою звелося до заклику кожному набути власного обличчя, ствердити свою особистість (Ф. Ніцше). Насправді ж в милосерді самозакоханості не приділяється увага. Милосердя співвідносне не із самозакоханістю, а з ідеалом.

Милосердя є вищою моральною вимогою, загальнолюдською цінністю.

Необхідно сказати про ще одну особливість милосердя. Милосердя не може розглядатись як вимога. У реальному житті для людини воно є лише рекомендацією, хоча мораль людини вимірюється її здатністю до милосердя.

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)