АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Моральне значення співчуття

Читайте также:
  1. XIV. 7. Вимірювання електрорушійних сил. Застосування методу вимірювання ЕРС для визначення різних фізико – хімічних величин
  2. А) Означення множини. Операції над множинами
  3. Автоматизоване робоче місце бухгалтера (АРМБ): призначення, функції та його рівні.
  4. Автоматизоване робоче місце бухгалтера (АРМБ): призначення, функції та його рівні.
  5. Аналогічно обчислюють значення по інших позиціях.
  6. Аналогічно обчислюють значення по інших позиціях.
  7. Бази даних, їх призначення та основні елементи.
  8. Бази знань та їх призначення
  9. Біржова торгівля. Товарна та фондова біржа, їх функції та значення
  10. Блок визначення мінімального або максимального значення MinMax
  11. Будова, призначення та правила використання порошкових вогнегасників.
  12. Бухгалтерські рахунки, їх призначення, функції і побудова

До моральної категорії "співчуття" в історії етичної думки прослідковується різне ставлення.

Співчуття визнається як безкорисне й непотрібне (наприклад, даосизм, стоїки). Так, Лао-Цзи твердив: "Небо і земля позбавлені співчуття... І мудрий не має співчуття". Згідно з доктриною даосизму, співчуття лише позбавляє спокою того, кому співчувають, і зовсім йому не допомагає. Представник німецької класичної філософії І. Кант називав співчуття природною схильністю та не вважав його моральним чинником.

Однак співчуття визначається і як прояв моральних чеснот людини (християнські мислителі та богослови). За християнською етикою, людина повинна прагнути любити, співчувати тощо. На цьому ґрунтуються всі людські взаємини. Згадаймо заповідь Христа про любов до ближнього: "Потрібно жаліти ближнього як самого себе".

Відчуття, подібні до співчуття, можуть переживати тварини й, навіть, рослини. Про це свідчать безліч наукових спостережень за світом природи. Приміром, ще в 1968 р. американський інженер К. Бекстер провів експеримент. Він спорудив апарат, який кидав дрібних рачків по одному в киплячу воду, та помістив його до сусідньої кімнати з тією, де були рослини, приєднані через електроди до апарата-самописця. Інженер помітив, що рослини реагують (відзначалися певні електричні коливання) на занурення в киплячу воду тільки живих рачків (реакції рослин на занурення мертвих рачків апарат не реєстрував). Звідси, висунули припущення, що навіть рослини мають певне відчуття переживання. Однак, що це за відчуття — невідомо.

Сьогодні залишається очевидним лише те, що тільки людині властивий духовний вимір такого людського почуття, як співчуття. Тож співчуття як моральна категорія є суто людською даністю.

Співчуття людини — це здатність поділяти з іншими радість або тугу, захоплюватися успіхами іншого чи сумувати з приводу невдач.

Співчуття може набувати двох форм — співрадості та співстраждання. Існує така думка, що "друг пізнається в біді". Це означає, що справжній друг не кине в біді, допоможе в скрутну хвилину, принаймні — співстраждатиме. Співстраждання є більш глибше почуття, ніж співчуття. Як зазначає В. Малахов, співстраждання означає: добровільне моральне залучення до того полюса людського самопочуття, котрий найбільшою мірою сприймає всю складність, стражденність, уразливість реального життя людини.

У сучасній культурі також вважають, що співрадіти складніше, ніж співстраждати: справжній друг той, хто здатний не лише сумувати з приводу ваших невдач, але й щиро радіти вашим досягненням. Чому це так? Адже аморальним чинником людської свідомості є заздрощі. Саме вони є перешкодою до щирої співрадості.

У житті ж здатність людини і до співпереживання, і до співрадості вимагає значних зусиль волі в подоланні деяких егоїстичних рис людської природи, гордині. Людина, що наділена здатністю співчувати в обох формах (чи то співрадіти, чи співпереживати), відзначається високою мораллю.

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.)