АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Багатовимірність людського буття: співвідношення біологічного і соціального в людині

Читайте также:
  1. Аналіз та оцінка рівня соціального розвитку регіонів України
  2. В) тема абсурду людського існування в філософії А.Камю
  3. Види загальнообов’язкового державного соціального страхування
  4. Драма смислу людського існування в філософії екзистенціалізму:
  5. Єдність національного та загальнолюдського в українській етнопедагогіці
  6. Ж. ПРАВО СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ
  7. Класифікація НС соціального характеру
  8. Логіка складання соціального прогнозу
  9. Методи здійснення публічних видатків та проблеми співвідношення постатейного (бюджетно-кошторисного) та програмно-цільового фінансування
  10. ОДНА ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ. Хто з видатних вчених вперше в історії науки досліджував проблему співвідношення свідомого й несвідомого?
  11. Основні пріоритети та показники соціального розвитку національної економіки. Стан соціальної сфери України

Багатомірність людини проявляється в біологічному, психічному та соціальному відношеннях. Біологічне в людині – це відносно самостійна підструктура, що глибоко пов’язана з еволюцією живої природи, має свою специфічну організацію. В людині біологічно обумовлені: тривалість життя та різні його етапи, тип нервової системи, природні потреби, статеві, вікові властивості, задатки щодо різних видів діяльності (музики, математики, малювання тощо), обдарованість; біологічно запрограмовані також певні видові ознаки раси, що є результатом пристосування до різних регіонів планети. Біологічно кожний людський індивід унікальний, має неповторний набір генів, що несе інформацію, яка передбачає існування властивих лише даній людині ознак. Психічне в людині містить внутрішній духовно-душевний світ, свідоме та позасвідоме, волю та переживання, мислення та пам’ять, характер та темперамент; сюди входять і індивідуальні властивості окремих психічних процесів, що стали властивостями особистості - індивідуальні прояви емоцій, відчуттів, сприйняття.

Однак, людина в першу чергу є суб’єктом суспільних відносин. Під соціальним в людині мається на увазі, перш за все, знання, уміння і звички, здатність її мислити і практично діяти, володіти мовою, дотримуватись певних норм поведінки і системи цінностей, соціогенні потреби. Хоча дитина з’являється на світ як людська істота, вона лише кандидат у людину. Її вводить у світ людей суспільство, яке регулює і наповнює поведінку індивіда соціальним змістом. Усе це набувається людиною в суспільстві через механізми соціалізації, тобто залучення людини до світу культури. Докладніше про це йтиметься в питанні “Особистість та суспільство”.

Співвідношення соціального та біологічного в людині складне і суперечливе. Основна проблема полягає у визначенні того, яке з начал домінує, визначає формування людини, її розвиток. Обмежений розгляд індивіда в тих чи інших рамках, перебільшення одного з моментів призводить до спрощеного тлумачення співвідношення біологічного і соціального в людині, на основі яких виникають різні версії панбіологізму або ж пансоціологізму, іншими словами, біологізаторські і соціологізаторські концепції людини.

Біологізаторські (натуралістичні) концепції абсолютизують роль біологічних начал в людині і принижують значення соціального (культурного). До таких концепцій відносяться: расизм, соціал-дарвінізм, соціобіологія. Новітні концепції соціал-біологізму і соціал-дарвінізму на альтернативно поставлене питання: “Гени чи соціум”? – провідне місце відводять генам. Іншу крайність являють собою соціологізаторські концепції, що принижують значення біологічних факторів в поведінці людини.

Але людину слід розглядати як єдність біологічного і соціального. Вона живе одночасно за законами двох світів: природного і культурного, проте основні якості людини: здатність практично діяти, свідомість, мова –все ж таки мають соціальне походження. Яскравим прикладом взаємодії біологічного і соціального є розвиток здібностей. Людина народжується, маючи певні задатки, але чи сформується на їх основі талант або геній, чи переростуть вони у здібності в певній сфері людської діяльності - це залежить від умов виховання, від соціального середовища.

У ХХ столітті біологічне начало в людині піддається сильному впливу з боку соціальних, технологічних і екологічних факторів. Цей вплив переважно негативний. В умовах сучасної високорозвиненої технічної цивілізації адаптивні можливості людського організму по цілому ряду параметрів близькі до вичерпання, що проявляється у так званих хворобах цивілізації - стресах, сердечно-судинних та психічних захворюваннях.

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.002 сек.)