|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Тематика доповідей та рефератівЕтичні риси професійної культури. Моральні засади моєї майбутньої професії. Етика ділового спілкування. Поняття і сутність етикету. Зародження і розвиток європейського етикету. Етикет: історія і сучасність. Етикет професійної діяльності. Правила етикету в конкретних ситуаціях. Культура мови і мовний етикет. Ритуали у сучасному житті. Етикет у родинних стосунках. Основні вимоги до особистості ділової людини та її імідж. Мода і етикет.
Глосарій: Абсолют (лат. absolutus - безумовний, необмежений) - те, що ні від чого не залежить, безвідносне; вічна, нескінченна першооснова світу, наприклад, «абсолютна ідея». Абстракція (лат. abstrakto - відокремлюю) - один з моментів пізнання, який полягає у мисленному відокремленні й виділенні в самостійні об’єкти окремих сторін, властивостей, відношень певних предметів пізнання. Агностицизм (грець. - непізнаваний) - філософське вчення, яке заперечує можливість пізнання сутності речей і закономірностей розвитку дійсності. Аксіологія (від грець. axios - цінність і logos - вчення) - філософське вчення про цінності. Алогізм - міркування, що порушує закони логічного мислення, нелогічність взагалі, що веде до двозначності, суперечливості, бездоказовості і виключає можливість пізнання істини. Альтруїзм (лат. alter - інший) - моральний принцип, що полягає у безкорисливому прагненні до діяльності на благо інших. Аналогія (грець. analogia - відповідність, подібність, схожість) - умовивід, в якому на основі схожості предметів за одними ознаками робиться висновок про можливу схожість цих предметів за іншими ознаками. Анамнезис (грець. anamnesis - пригадування) - термін платонівської філософії, який означає стан людської душі, що згадує бачене нею в потойбічному світі. Антагонізм (грець. antagonisma - суперечка, боротьба) - одна з форм суперечностей, яка характеризується гострою непримиренною боротьбою ворогуючих сил, тенденцій. Антиномія (грець. antіnomia - суперечність у законі) - суперечність між двома твердженнями, кожне з яких однаковою мірою логічно доведене в цій системі. Антитеза (грець. antithesis - протиставлення, суперечність) - у логіці - судження, що суперечить тезі; у філософії Г. Гегеля - другий з трьох ступенів тріади. Антропологія філософська – один з напрямків сучасної філософії, що вивчає природу людини, людських властивостей та відносин; основне завдання вбачає в розробці цілісного вчення про походження і розвиток людини, про особливості людського способу життя, місце і роль людини в світі, її пізнавальні, комунікативні та творчі можливості. Антропогенез (від. грець. антропос - людина та генезис - походження) - процес історико-еволюційного виникнення й розвитку людини як суспільної істоти, пов’язаний з формуванням і розвитком її первісної трудової діяльності, свідомості, мови. Антропоморфізм (грець. антропос - людина і morphe - вигляд, форма) - наділення предметів природи, небесних тіл, тварин, а також надприродних істот (духів, богів) зовнішністю і фізичними властивостями людини. Антропоцентризм (грець. антропос - людина і лат. centrum - осереддя, центр) – один з філософських і світоглядних принципів, у відповідності з яким людина ставиться в центр світу, розглядається як творчий суб’єкт, відіграє ключову роль у пізнанні світу та його перетворенні. Апатія (грець. a – заперечення, pathos – пристрасть) – стан байдужості, відсутність спонукання до будь-якої дії; в етичному вченні стоїків під апатією розуміється безпристрастність, душевна непорушність, стан, коли почуття не заважають діяльності розуму. Апорія (грець. aporia - безвихідь) - утруднення у вирішенні проблеми, пов’язаної з суперечністю між даними спостереження та спробами їх мисленого аналізу. Апріорі (лат. apriori - з попереднього) - філософське поняття, що позначає знання, що передує досвіду. Архетип (грець. arche - початок і typos - образ) - в аналітичній психології термін, що позначає «первісні уявлення» або «універсальні форми думки»; колективне несвідоме – пам’ять поколінь, яка сформувалася тоді, коли наші предки тривалий час переживали схожі події. Аскетизм (грець. asketes – навчений, борець) – зречення радощів життя, відлюдництво, умертвління плоті задля досягнення моральної досконалості. Атараксія (грець. ataraxia - хвилювання, незворушність) - поняття давньогрецької етики про душевний спокій як мету й форму поведінки, до якої повинна прагнути людина. Атрибут (лат. attributio - надаю, наділяю) - необхідна, суттєва, невід’ємна властивість предмета або явища, без якої вони не мають своєї визначеності і не можуть ні існувати, ні мислитися. Афект (лат. affectus - хвилювання, пристрасть) - сильне і водночас короткочасне емоційне переживання. Благо - поняття, яким позначають все, що має для людини позитивне значення; розрізняють блага матеріальні і духовні. Буття -ключове поняття філософської онтології, що асоціюється з пошуком першооснов або першопричин світу. Верифікація (лат. verus - істинний і facio - роблю) - встановлення істинності наукових тверджень у процесі їх емпіричної перевірки. Відчуження - поняття, що характеризує, по-перше, процес і результати перетворення продуктів людської діяльності (як практичної, так і теоретичної), а також властивостей і здібностей людини у щось незалежне від людини і пануюче над нею; по-друге, перетворення будь-яких явищ і відносин у щось інше, ніж вони є самі по собі, перекручення у свідомості людей їх реальних життєвих відносин. Воля - інтегральна здатність свідомості, що регулює і мотивує поведінку людей і дозволяє долати перепони, визначати цілі, здійснювати вибір, приймати та реалізувати рішення. Волюнтаризм (лат. voluntas - воля) - напрям у філософії, який проголошує основою буття волю; діяльність, що керується лише суб’єктивними бажаннями та рішеннями. Гедонізм (грець. hedone - насолода, задоволення) – філософсько-етичне вчення, за яким найвищим благом і метою життя людини є насолода. Генезис (грець. genesis - виникнення, зародження) - поняття, що виражає як момент походження, виникнення предметів і явищ, так і процес їх закономірного розвитку. Герменевтика (грець. hermeneutikos - мистецтво тлумачення) - у класичній філології вчення про інтерпретацію рукописних і друкованих давніх текстів; у сучасній філософії метод тлумачення культурно-історичних явищ. Гідність – особливе моральне ставлення людини до себе, що виявляється в усвідомленні своєї самоцінності й моральної рівності з іншими людьми. Гілозоїзм (грець. hyle - речовина, матерія і zoe - життя) - філософське вчення, за яким здатність відчувати нібито притаманна всій матерії. Гносеологія (грець. gnosis - пізнання і logos - вчення) - розділ філософського знання, що вивчає природу пізнання та можливості пізнання людиною світу та самої себе. Гуманізм (лат. humanos - людський, людяний) - в широкому значенні – система поглядів, що визначає людину як вищу цінність, її право на свободу, щастя тощо; у вузькому значенні - культурний рух епохи Відродження. Дедукція (лат. deductio - виведення) – логічний прийом, який характеризується спрямованістю міркування від загальних передумов (принципів, аксіом) до часткових наслідків; метод дослідження, при якому окреме пізнається на основі знання загальної закономірності. Деїзм (лат. deus - Бог) – філософське вчення, згідно якому Бог є першопричиною світу, але потім не втручається в протікання природних і суспільних процесів. Деміург (грець. demiurgos - ремісник, творець) - в ідеалістичній філософії творче начало, творець Всесвіту; в теології - Бог. Детермінізм (лат. determinatio - визначений, обмежений) -філософське вчення про загальну об’єктивну зумовленість явищ природи, суспільства та людської волі. Дефініція (лат. - definitio - визначення) - логічне визначення змісту якогось поняття. Дихотомія (грець. dichotomia - поділ на двоє) - тип поділу понять, коли виділяються два видових поняття, причому до змісту одного з них включена ознака, яка є запереченням відповідної ознаки другого поняття. Діалектика (грець. dialektike - мистецтво ведення бесіди, полеміки) – в Давній Греції - мистецтво полеміки, логічний метод встановлення істини шляхом виявлення та подолання суперечностей у судженнях супротивника; в сучасному розумінні: а) об’єктивний процес розвитку явищ на основі виникнення, боротьби та розв’язання притаманних їм суперечностей; б) філософська наука про універсальні закони руху і розвитку природи, суспільства та мислення. Догматизм (грець. dogma - думка, вчення, положення) - некритичне беззмістовне мислення за шаблонами, оперування готовими, раз назавжди виробленими формулами; спосіб засвоєння та застосування знань, коли те чи інше вчення або положення сприймається як закінчена вічна істина, сліпа віра в авторитети. Дуалізм (лат. dualis - двоїстий) – філософське вчення, згідно якому дух та матерія, ідеальне та матеріальне є два незалежних начала, що не обумовлюють одне одного. Душа - термін, яким позначається психіка, внутрішній світ людини, її самосвідомість; в релігії - нематеріальна потойбічна безсмертна сила, що тимчасово перебуває в тілі. Евдемонізм (грець. eudaimonia – щастя, блаженство) - етичний принцип, (близький до гедонізму) за яким основою моральності є прагнення людини до щастя: особистого - індивідуалістичний евдемонізм, або суспільного - соціальний евдемонізм. Евристика (грець. heurisko - знаходжу) - термін, яким позначають галузь знання про творчу діяльність, пов’язану з пошуками шляхів відкриття нового в судженнях, ідеях, способах діяння; терміном «евристика» позначається наука, що вивчає творчу діяльність. Егалітаризм (франц. букв. - зрівнялівка) - різновид утопічного соціалізму, що обстоює принцип зрівняльного розподілу засобів виробництва між дрібними приватними власниками й організацію виробництва на основі індивідуального господарства. Егоїзм (лат. ego - Я) – морально-етичний принцип, який означає таку поведінку людини, коли вона, прагнучи до задоволення лише власних інтересів, нехтує інтересами суспільства й інших людей. Егоцентризм (лат. ego -я і centrum - осереддя, центр) - 1) філософський і етичний принцип, за яким індивід, особистість вважається центром Всесвіту; 2) негативна, хвороблива риса характеру, яка проявляється в крайньому індивідуалізмі, егоїзмі. Екзистенція (лат. ех(s)istentia - існування) - основна категорія екзистенціалізму, яка позначає внутрішнє буття людини, те непізнаване, ірраціональне в людському «Я», внаслідок чого людина є конкретною неповторною особистістю; вперше термін «екзистенція» застосував датський філософ С. К’єркегор. Еклектизм, еклектика (грець. еklego - обираю) – 1) механічне поєднання в одному вченні різнорідних, органічно несумісних елементів, які безпринципно запозичуються з протилежних концепцій; 2) напрям в античній філософії II ст. до н.е. - II ст. н.е., для якого характерні поєднання елементів різних філософських систем і тенденція до нівелювання відмінностей між вченнями й школами. Емпатія (грець. empatheia – співпереживання) – позараціональне пізнання людиною внутрішнього духовного світу інших людей, що грунтується на співпереживанні. Емпіризм (від грець. еmpeirіа - досвід) - напрям у теорії пізнання, який на противагу раціоналізмові вважає єдиним джерелом і критерієм пізнання чуттєвий досвід. Ентелехія (від грець. enteles – завершений, здійснений і echo - маю) - у філософії Арістотеля внутрішня мета руху, закладена в прихованому вигляді в кожному бутті до його здійснення; діяльне, формуюче начало. Епістемологія (від грець. – episteme – достовірне наукове знання і logos – вчення) – теорія наукового знання; термін “епістемологія” з’явився на початку ХХ століття для позначення філософського аналізу науки. Есхатологія (грець. eschatos - останній, крайній та logos – вчення) – релігійне вчення про кінцеву долю світу і людини. Євгеніка (грець. еugenes - породовистий) – наука, що вивчає, розробляє шляхи і методи активного впливу на еволюцію людства, вдосконалення його природи. Зняття - одна з центральних категорій філософії Г. В. Ф. Гегеля, яка позначає одночасно знищення та збереження чогось. Ідеал (грець. іdеа - першообраз) - уявлення про найвищу досконалість, що, як взірець, норма та найвища мета визначає певний спосіб і характер дії людини чи суспільного класу. Ідеалізм (грець. іdеа - вигляд, першообраз) - протилежний матеріалізмові філософський напрям, який намагається довести, що дух свідомість, мислення, ідеальне є первинним, а буття, природа, матеріальне - вторинним. Ідеальне – суб’єктивний образ об’єктивної реальності, що виникає в процесі цілеспрямованої діяльності людини. Ідеологія (від грець. іdеа і logos - вчення) - система політичних, економічних, правових, моральних, естетичних філософських і релігійних поглядів, що виражають інтереси певних класів або соціальних груп. Ідея (грець. іdеа - вигляд, образ, начало) - форма духовно-пізнавального відображення певних закономірних зв’язків та відношень зовнішнього світу, спрямована на його перетворення. Іманентний (від лат. іmmanens - властивий, притаманний чомусь) - внутрішньо притаманне, на противагу трансцендентному - зовнішньому; випливає з природи самого явища. Імператив (лат. іmperativus - владний, наказовий) - вимога, наказ, закон; у І. Канта - загальнозначима моральна вимога на противагу особистому принципу (максимі). Індивідуалізм (від лат. - іndividuum - неподільне) - риса світогляду та принцип поведінки людини, коли інтереси окремого індивіда абсолютизуються, протиставляються колективові та суспільству. Індивідуальність – неповторно-самобутній спосіб буття конкретної особистості в якості суб’єкта самостійної діяльності, індивідуальна форма суспільного життя людини. Індетермінізм (лат. in – заперечення, determinare – визначати, обмежувати) - філософське вчення, що заперечує об’єктивну зумовленість явищ природи, суспільства та людської психіки, необхідний і закономірний зв’язок між ними. Індукція (лат. іnductіо - наведення) – протилежний дедукції логічний прийом, що характеризується спрямованістю міркування від одиничних стверджень до загальних положень; метод дослідження, при якому загальне пізнається на основі знання одиничних випадків. Інтеріоризація (лат. interior – внутрішній) – формування внутрішніх структур людської психіки через засвоєння зовнішньої соціальної поведінки. Інтуїтивізм - напрям у філософії, який абсолютизує інтуїцію як єдиний вірогідний вид пізнання. Інтуїція (лат. - іntuitio, від intueor - уважно дивлюсь) - спосіб осягнення істини через безпосереднє чуттєве споглядання чи умогляд на відміну опосередкованого, дискурсивного характеру логічного мислення. Ірраціоналізм (лат. - іrrationalis - нерозумний, несвідомий) - у гносеології принцип філософських вчень, які обстоюють обмеженість раціонального пізнання, протиставляють йому інтуїцію, віру, інстинкт як основні види пізнання. Істина - адекватне відтворення в пізнанні об’єктивності, результат певного, визначеного практикою гносеологічного відношення, при якому пізнавальний образ суб’єкта виступає як адекватне відображення дійсного стану об’єкта. Історизм - принцип наукового пізнання, згідно з яким процеси дійсності мають розглядатися в їхньому закономірному історичному розвитку, в тісному зв’язку з конкретно-історичними умовами їхнього існування. Картезіанство - вчення французького філософа, математика Р. Декарта (латинізоване ім’я Саrtesius - Картезій, звідси і назва). Категоричний імператив (лат. іmperativus - наказовий) - термін, запроваджений Кантом, для позначення безумовного веління моральної свідомості будувати свою поведінку згідно до законів; умовою категоричного імперативу є свобода волі. Категорія (грець. kategoria - висловлювання; основна й загальна ознака) - універсальна форма мислення та свідомості, яка відображає загальні властивості й відношення об’єктивної дійсності, загальної закономірності розвитку всіх матеріальних, природних, духовних явищ. Конвенціоналізм (від лат. соnventio - угода, договір) - філософська концепція, за якою наукові теорії та поняття є не відображенням об’єктивного світу, а наслідками довільної угоди, конвенції між вченими, що укладається за принципами «зручності» й «економії мислення». Конформізм (лат. соnformis - подібний, відповідний) - пасивне пристосовницьке прийняття готових стандартів у поведінці, безапеляційне визнання існуючих порядків, норм і правил співжиття. Креаціонізм (лат. сгеаtio - створення) – вчення про створення світу, живої і неживої природи в єдиному творчому акті. Критерій (грець. kriterion – мірило для оцінки чогось) - мірило достовірності людських знань, їхньої відповідності об’єктивній дійсності. Логіка (грець. 1оgike - наука про умовивід) - наука про закони, форми та прийоми мислення, які забезпечують досягнення об’єктивної істини в процесі міркування та пізнання. Логос (грець. 1оgos - поняття, думка, розум) - термін давньогрецької філософії, що вживається в значеннях «слово», «смисл», «судження», «пропорційність», «основа», «розум» і набуває значення об’єктивної закономірності, необхідності. Маєвтика (повивальна майстерність) - пізнавальний метод, що його виробив Сократ, який порівнював свою діяльність, що допомагає народженню істини, з мистецтвом повитухи. Матеріалізм (від лат. materialis - речовинний) - протилежний ідеалізмові філософський напрям, який виходить з того, що природа, буття, матерія є первинними, а свідомість, мислення, дух - вторинними. Метафізика (грець. meta – після, за та physika – природа) - 1) в історії філософії термін вживається для позначення філософських вчень про надчуттєві, недоступні досвідові начала буття; 2) протилежний діалектиці спосіб мислення та метод пізнання, який розглядає предмети й явища поза їхнім внутрішнім зв’язком і розвитком, не визнає внутрішніх суперечностей як джерела саморуху. Метаетика (грець. meta – після та ethos – звичай) – наука про об’єктивні підстави існування різних моральних і етичних систем. Метод (грець. methodos - шлях до чогось) – спосіб досягнення мети, організації практичного та теоретичного освоєння дійсності, зумовлений закономірностями відповідного об’єкта. Методологія (від метод і грець. logos - вчення) - 1) вчення про методи пізнання та перетворення дійсності; 2) сукупність прийомів дослідження, що застосовуються в якійсь науці. Монізм (грець. monos - один, єдиний) - протилежний дуалізмові та плюралізмові філософський принцип пояснення різноманітності світу як прояву єдиного начала - матерії або духу. Мораль (від лат. mos, moris – звичай) – система поглядів, уявлень, норм, оцінок, що регулюють поведінку людей; одна з форм суспільної свідомості. Моральний вибір – акт моральної діяльності, який полягає в тому, що людина, виявляючи свою суверенність, самовизначається стосовно системи цінностей і способів їх реалізації в лінії поведінки чи окремих вчинків. Мудрість - позатеоретична форма світоглядного філософського осмислення дійсності та розв’язання практичних питань на основі життєвого досвіду та розуму. Натурфілософія (лат. natura - природа та філософія) - система умоглядних і часом фантастичних уявлень про природу, що розробляється у філософських вченнях переважно в епоху Відродження і Нового часу. Неопозитивізм - один з основних напрямів західноєвропейської філософії XX ст., сучасна форма позитивізму (див.); простиставляючи науку філософії, вважає, що єдино можливим знанням є тільки спеціально-наукове знання; єдине завдання філософії вбачає в аналізі мовних форм знання, ігноруючи усі інші проблеми філософії. Нігілізм (лат. nihil - ніщо, нічого) - заперечення загальноприйнятих цінностей: ідеалів, моральних норм, культури, традицій. Об’єкт пізнання – поняття філософії, що виражає те, на що спрямована активна пізнавальна діяльність людини як суб’єкта пізнання. Об’єктивація - перетворення суб’єктивного (властивостей, притаманних суб’єкту) в об’єктивне (у властивості об’єкта), що відбувається в процесі суспільної практики. Об’єктивний ідеалізм – один із основних різновидів ідеалізму; визнаючи первинність духу і вторинність матерії, на відміну від суб’єктивного ідеалізму, першоосновою існуючого вважає не особистісну людську свідомість, а певну об’єктивну надлюдську свідомість – “абсолютний дух ”, світовий розум. Основні представники: Платон, Гегель. Омана – ілюзорне усвідомлення дійсності, що обумовлене в кожний даний момент обмеженістю історичної практики. Онтологія (грець. ontos - суще і logos - вчення) – філософське вчення про буття. Особистість – людський індивід в аспекті його соціальних якостей, котрі формуються в процесі історично-конкретних видів діяльності і суспільних відносин. Пантеїзм (грець. pan - усе і theos - Бог) - філософське-релігійне вчення, за яким Бог є безособовим началом, розлитим по всій природі, тотожним з нею або з її субстанцією. Парадигма (грець. paradeigma - приклад, взірець) – сукупність теоретичних та методологічних передумов, що визначають конкретне наукове дослідження; зразок, модель для вирішення конкретно-дослідницьких задач; введене американським дослідником Т.Куном в роботі “Структура наукових революцій”. Патристика (лат. pater - батька) - один з провідних напрямів ідеології в епоху Середньовіччя, що мав на меті тлумачення біблійних текстів, питань теології тощо. Персоналізм (лат. - persona - особистість) - течія в сучасній західноєвропейській філософії, яка розглядає особу як первинну реальність і найвищу духовну цінність. Плюралізм (лат. pluralis - множинний) - філософська концепція, за якою існує кілька або безліч незалежних субстанціональних першоначал або видів буття. Позитивізм (від лат. positivus - позитивний) - напрямок у сучасній філософії, що проголошує єдиним джерелом істинного знання конкретні (досвідні) науки і заперечує пізнавальну цінність теоретичного умоглядного пошуку (філософського дослідження); за своєю суттю являє собою емпіризм. Природжені ідеї – поняття і положення, котрі, згідно уявленням ідеалізму, притаманні мисленню споконвічно і не залежать від досвіду; родоначальником цього вчення був Платон; вчення про природжені ідеї визнавали Р.Декарт, Г.Лейбніц та інші. Провіденціалізм (лат. providentia - передбачення, провидіння) - теологічне розуміння причин суспільних подій як прояву волі Бога, а їх сенсу - як наперед визначеного наміру Бога. Раціоналізм (від лат. ratio - розум) - 1) у широкому розумінні - філософський напрям, що протиставляє містиці, теології, ірраціоналізмові переконання у здатності людського розуму пізнавати закони розвитку природи та суспільства; 2) напрям у теорії пізнання, який, на противагу сенсуалізму (емпіризму), вважає єдиним джерелом і критерієм пізнання розум (теоретичне мислення). Релятивізм (лат. relativus - відносний) - 1) принцип відносності людських знань; 2) суб’єктивно-ідеалістичне вчення, яке абсолютизує відносність людських знань, заперечує моменти абсолютно істинного в них і на цій підставі заперечує об’єктивну істину, пізнаваність світу. Рефлексія (лат. reflexio - обернення назад, відображення) - термін для позначення такої риси людського пізнання як дослідження самого пізнавального акту, діяльності самопізнання, що дає змогу розкрити специфіку духовного світу людини. “Річ у собі” та “річ для нас” - філософські терміни, що означають: перший – речі, як вони існують самі по собі, незалежно від нас і нашого пізнання; другий – речі, як вони розкриваються людиною в процесі пізнання. Ці терміни особливого значення набули у XVIII столітті у зв’язку з запереченням можливості пізнання “речей у собі” у філософських поглядах Дж.Локка та І.Канта. Самосвідомість – виокремлення людиною себе з об’єктивного світу, усвідомлення та оцінка свого відношення до світу, себе як особистості, своїх вчинків, дій, думок, відчуттів, бажань, інтересів. Свідомість - властивий людині спосіб відношення до світу через суспільство, вироблену систему знань, закріплених у мові, в усіх її смислах і значеннях; найвища форма відображення матерії. Свобода - притаманна людині специфічна здатність до активної діяльності відповідно до своїх намірів, бажать та інтересів, в ході котрої вона досягає поставлених перед собою цілей. Свобода волі - один з аспектів свободи, в якому розкривається здатність людини приймати рішення із знанням справи, панувати над собою. Сенсуалізм (від лат. sensus - почуття, відчуття) - напрям в теорії пізнання, який визнає відчуття єдиним джерелом знань; протилежний раціоналізмові. Скептицизм (грець. skeptikos - недовірний, той, хто досліджує) - філософське вчення, що піддає сумніву можливість достовірного пізнання об’єктивного світу. Спонтанний (лат. spontaneus - довільний) - характеристика процесів, що виникають не під впливом зовнішніх дій і причин, а внаслідок власного саморуху, довільно; самодіяльність, здатність до активних дій, зумовлена внутрішніми імпульсами. Суб’єкт (лат. subjectum - те, що лежить в основі) - носій певного роду діяльності. Суб’єкт пізнання - свідома істота, що пізнає; суб’єктом може виступати як окрема людина, так і група осіб, що зайняті дослідженнями; можливості суб’єкта пізнання визначаються не лише індивідуально-особистісними і колективними ресурсами, а й конкретно-історичним контекстом культури і суспільства, в якому він знаходиться. Суб’єктивний ідеалізм – філософський напрямок, представники якого відхиляють існування об’єктивної реальності, що не залежить від волі і свідомості суб’єкта, єдиною реальністю вважають сукупність відчуттів, переживань, настроїв і дій суб’єкта; представники класичної форми суб’єктивного ідеалізму – Берклі, Юм, Фіхте. Сублімація (лат. sublimo - високо піднімаю, підношу) - одне з основних понять теорії психоаналізу, особливий вид відхилення інстинктів від притаманної їм спрямованості та переключення їхньої енергії на досягнення соціальних і культурних цілей. Субстанція (лат. substantia - сутність) - філософська категорія для позначення кінцевої основи всієї різноманітності явищ природи та історії, якою є саморух матерії. Схоластика (грець. schole - вчений, вчена бесіда, школа) - тип середньовічної філософії, цілком підпорядкованої релігії; мала на меті обґрунтування, систематизацію та захист теології за допомогою раціоналістичних засобів. Сцієнтизм (лат. scientia - знання, наука) - світоглядна позиція, в основі якої лежить уявлення про наукове знання як найвищу культурну цінність, достатню умову орієнтації людини у світі. Таліон (лат. talio – помста, що досягається завданням однакової шкоди) – первісний звичай, який регуляв відносини між кровнородинними колективами і зобов’язував родичів при здійсненні помсти керуватися нормами простої рівності. Телеологія (грець. telos - мета, кінець і logos – вчення) - вчення, за яким розвиток є здійсненням наперед визначеної мети, і все в розвитку природи і суспільства є доцільним. Тріада (грець. trias - трійка, трійця) - термін, яким позначають ідею про триступінчатість розвитку: теза, антитеза, синтез. Універсалії (лат. universalis - загальний) - філософський термін, який вживався для позначення загальних понять (стіл, люди) на відміну від одиничних (даний конкретний стіл, дана конкретна людина); широко використовувався в середньовічній схоластиці. Універсум (лат. universum - світ, всесвіт) - філософський термін для позначення об’єктивного світу як цілісності, що перебуває в постійному саморусі й кожна частина якої є ланкою в нескінченному ланцюгу розвитку матерії. Утилітаризм (лат. utilitas - користь, вигода) - принцип оцінки всіх явищ з точки зору їх корисності, можливості бути засобом для досягнення будь-якої мети; напрямок в етиці, що вважав користь основою моралі і критерієм людських вчинків. Утопія (грець. u – немає, topos – місце, букв. неіснуюче місце) - термін, яким позначають ідеальні, науково необгрунтовані проекти взірцевого суспільного устрою. Уявлення - чуттєво-наочний образ предметів, явищ дійсності, світу в цілому, який містить узагальнення суспільного та індивідуального досвіду людей. Фальсифікація (лат. falsificatus - підроблений) - спосіб перевірки наукових результатів (гіпотез, теорій, ідей) через спростування положень, які їм суперечать. Фаталізм (лат. - fatalis - визначений долею) – визнання панування над суспільством і людиною невідворотних сил, які наперед визначають їх долю. Футурологія (лат. futurum - майбутнє і logos - вчення) - галузь наукових знань, що охоплює перспективи розвитку соціальних процесів: вчення про майбутнє. Щастя – стан найвищого внутрішнього задоволення людини умовами свого буття і осмисленістю життя, реалізацією свого людського призначення.
Список рекомендованої літератури: Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.033 сек.) |