|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Українське бароко й особливості української культури періоду першого національного відродженняУ XVII ст. на європейських територіях відбуваються грандіозні соціальні зрушення, що спочатку були пов'язані з релігійними протиріччями, але в ході розвитку набули національного характеру. Це, зокрема, Тридцятирічна війна (1618-1648 pp.). її кінець не випадково збігається з початком визвольної війни українського народу під проводом Богдана Хмельницького: по суті, українські події були останньою, самою далекою хвилею загальноєвропейського національного руху. Перша половина століття в історії України була часом кривавої збройної боротьби із зовнішніми ворогами (Кримським ханством, Туреччиною) і внутрішнім ворогом — шляхетською Польщею, проти якої були спрямовані численні селянські повстання. У цей час формується козацтво як військова сила: легендарний гетьман Петро Конашевич Сагайдачний провів реформу, що перетворила козацтво з колишніх загонів-ватаг фактично на регулярну армію, чиї міць і відвага були відомі всій Європі. В релігійному відношенні козацтво однозначно заявило про себе як про безкомпромісного захисника православної віри. Сам гетьман разом із усім запорізьким козацтвом вписався 1616 р. в Київське Богоявленське братство, якому надавав постійну підтримку. Україна XVII ст. безпосередньо причетна до європейського світу і в соціально-політичному, і в культурному відношенні. Як зауважив свого часу авторитетніший дослідник української культури Є. Маланюк, XV-XVI ст. були в нашій культурі часом все більш відчутних віянь і водночас певної агресії з боку Заходу. У наступному сторіччі і "вітер" (прогресивні впливи в розвитку культури), і "тиск" (католицька експансія в її крайніх формах) досягнуть максимальної сили. В результаті зіткнення наукра-їнській території інтересів католицького Заходу й місцевих національно-православних традицій у XVI ст. відбулися події, чиї масштаб і наслідки проявляться лише в наступному столітті. Мова йде про угоди між українською церквою (точніше, її частиною) і католицькою: унії Люблінську 1569 р. і Берестейську 1596 p., за якою українська церква визнавала верховенство над собою папи римського. Внаслідок Берестейської унії українська церква розділилася на дві: традиційну православну й уніатську (пізніше за нею закріпиться назва "греко-католицька"). Цей факт релігійної свідомості українського народу аж до наших днів є одним з істотних чинників національного культурного процесу. Однією з характерних риси розвитку української культури XVII ст. була оригінальна творча контамінація різних стилів, що в західноєвропейській культурі складали цілі епохи періоди. Це явище отримало назву "згущення", завдяки якому Україна інтенсивно компенсувала своє відносне відставання. "Згущення" розвою української культури в XVI-XVII ст., коли складалася українська культура нового часу, полягало в одночасному співіснуванні ідей Реформації й бароко з ідеями Ренесансу, адже культурні контакти України з західною і центральною Європою сягають у глибину століть, а в період Проторенесансу набули дуже широкого поширення. Одним з яскравих прикладів може служити так звана Горянська ротонда — невелика ренесансного вигляду церква у прикарпатському селі Горяни, побудована й розписана в XIV столітті північно-італійськими майстрами. Подібне об'єднання місцевого й західноєвропейського художнього досвіду збагачувало українську культуру, затверджувало в ній нові тенденції. Кінець XVI — XVII ст. стали часом так званого "першого українського Відродження" (див. розділ "Культура епохи Відродження"). У XVII столітті серед слов'янських культур українська займає одне з провідних місць, поступаючись лише польській, з якою інтенсивно взаємодіє. Ренесансний гуманізм приніс із собою нове бачення людини й пов'язане з ним поняття освіченості в його світському сенсі. Реформація ж як прояв злету релігійної самосвідомості європейських народів, підкреслила значення народу, нації. У результаті з'являються видання Священного Писання національними мовами, серед ша.Шересопницьке Євангеліє (1556 р.) — перший переклад Євангелія українською мовою. Цей знаменний культурний факт вказує принаймні натри обставини: по-перше, наявність людей, що володіли і рідною, й іноземними мовами; по-друге, на досить широке розповсюдження писемності серед народу, який потребував рідної мови для безпосереднього сприйняття текстів Святого Писання. Рівень писемності справді в Україні кінця XVI-XVII ст. був дуже високим: так,, німецький пастор Одебран писав у 1581 p., що в Україні при всіх церквах є школи й викладають у них дяки, тобто люди, що одержали релігійну освіту. Дяк для української культури цього періоду — фігура дуже характерна. На відміну від створеного літературою XIX ст. образу дяка-помічника священика, що за звичай є ледь освіченим стариганом, заклопотаним суто земними справами, дяк на Україні XVI-XVIII ст. це нерідко молода людина, що здобула (або не завершила) освіту, але не одержала священицького сану. Основним заняттям дяка була вчительська праця —адже православні школи існували при церквах, і саме дяк відповідав за справу народної освіти. Колоритний елемент українського суспільства складали так звані "мандрівні дяки", що ходили Україною поодинці чи гуртом й нерідко не гидували й чужим шматком, оскільки освіченість насичувала більше дух, ніж тлінне тіло. Основними ж джерелами існування цієї дуже освіченої, але не дуже організованої братії був свого роду інтелектуальний підряд: вони могли скласти і лист, і скаргу, і віршовану оду за всіма правилами піїтики, і поставити ними ж складену "ггієсу" (так звану "шкільну драму"), і зробити переклад з латини чи грецької. Усі ці знання давала бурса. Власне, освіту давав колегіум — навчальний заклад, бурсою ж називався гуртожиток. Студенти, що там жили, іменувалися "бурсаками" чи "спудеями". На початку повісті М.В. Гоголя "Тарас Бульба" старий козацький полковник Тарас зустрічає синів, що приїхали на канікули з "бурси". Цією "бурсою" міг бути не обов'язково православний (приміром, Києво-Мо-гилянський) колегіум: козацька старшина віддавала дітей і в протестантські, і навіть у єзуїтські навчальні заклади з дуже високим рівнем викладання. До єзуїтських колегіумів могли потрапити й православні (наприклад, майбутній гетьман Богдан Хмельницький), і герой повісті Гоголя красень Андрій, очевидно, не самою зовнішністю полонив вишукану польську панночку: навчали його "у бурсі" й риториці — мистецтву красномовства, й іноземним мовам (не на "хлопській" же українській звертався син козацького полковника до чарівної шляхтянки: відомо, що в Киево-Могилянском Колегіумі учили польську мову). Старий Тарас готував своїх синів до військової кар'єри в Січі, а це потребувало ґрунтовної освіти. Козацька еліта завше надавала освітній справі великого значення й добре розуміла її роль у розбудові української державності: гетьман Іван Виговський, наприклад, у Гадяцькій угоді з Польщею висуває вимоги щодо створення на Україні двох академій не нижче краківської, православних шкіл і друкарень, вільного книгодрукування; за 20 років подібні ж вимоги висував на Варшавському сеймі через своїх послів гетьман Петро Дорошенко. В Україні ще у XVI ст. виникли школи європейського типу. У наступному столітті розвиток освіти значно інтенсифікувався. Так, київський уніатський митрополит Іпатій Потій заснував колегіум у Вільно й школу в Бересті; з метою поширення уніатства серед народу видавалися книги мовою, наближеною до народної мови. Близько 20 шкіл на Україні існувало при монастирях католицького ордена василіан. 1632 р. засновано було перший український вищий навчальний заклад — Киє-во-Могилянську Академію, а 1661 р. — і перший на території України університет — Львівський, що мав 4 факультети, типових для середньовічних європейських універси-тетів: філософський, юридичний, медич-нші, богословський. Величезну роль у розвитку української культури XVII ст. відіграла Києво-Могилянська Академія. її було засновано завдяки турботам Петра Могили, одного з найосвіченіших і найбільш передових людей епохи, видатного українського релігійного й державного діяча. За походженням Могила був знатним молдаванином (сином молдавського господаря), за культурною приналежністю — українським патріотом, за характері освіти й типом особистості — людиною європейських поглядів. Усвідомлюючи нагальну потребу введення в Україні європейської системи освіти, він дві київські школи: Лаврську (при Києво-Печерській лаврі) і Братську, що утримувалася на свої кошти міщанами ремісничого району Подолу. Завдяки об'єднанню викладацьких сил і матеріальних можливостей шкіл виникла нова, більш високого рівня освітня структура — Колегіум, закінчення котрого давало можливість продовжити освіту в будьякому університеті Європи. Хоча формальний статус академії Колегіум одержав лише в 1701 p., фактично із самого початку новий навчальний заклад будувався за зразком європейських університетів: викладалися ті ж дисципліни, мовою навчання також була латинь, що продовжувала залишатися мовою європейської вченості. Значною мірою Києво-Могилянський Колегіум був прообразом Академії наук (другим після Острозької Академії), оскільки тут працювало чимало великих учених, серед них Інокентій Гізель, автор "Синопсиса" — зведеної праці з історії України з найдавніших часів, Мелетій Смотрицький, чию "Граматику" Михайло Ломоносов називав своїми "вратами вченості". Був Колегіум і прообразом Академії мистецтв, адже тут викладалися й художні дисципліни: піїтика, музика, основи драматичного мистецтва. Славилася бібліотека Академії, що включала до початку вісімнадцятого століття набагато більш як 10 тисяч томів (загальний обсяг фондів не встановлено, але відомо, що, коли наприкінці XVIII ст. в бібліотеці сталася перша пожежа, а 1811 р. — друга, загинуло більше 10 тисяч книг — значна частина бібліотеки. Зрозуміло, система навчання була схоластичною, як і вся європейська система університетської освіти. Однак практика іспитів, запроваджена Петром Могилою, була дуже передовою для свого часу. Перевідні й випускні іспити являли собою справжні публічні диспути, а оскільки термін навчання дорівнював 12 рокам, "спудеи" могли одержати чималий досвід публічних виступів, де кожний відстоював свою точку зору, виявляючи ерудицію й обдарованість. Це мало велике значення і для майбутнього священика, і для світської людини: чиновника, ученого, суспільного діяча, адже саме на XVI-XVII ст. приходяться чи не запекліші релігійні полеміки і пов'язаний з ними розквіт публіцистики. Диспутами цікавилися не лише учні й професори. Активними їхніми слухачами були кияни, а також жителі інших міст, що спеціально приїжджали для цього до Києва. Такий інтерес закономірний: адже диспути супроводжувалися процесіями, виступами співаків, театральними дійствами і т.п. Тому в Києві навіть ярмарок намагалися влаштовувати в дні диспутів, оскільки багато покупців і продавців (які, певна річ, аж ніяк не належали до інтелектуальної еліти) прагнули послухати освічених осіб і могли в такий спосіб сполучати комерційні інтереси із задовольнянням культурних запитів. Академічні диспути являють собою дуже яскравий феномен українського культурного життя XVII - початку XVIII ст., своєрідну модель української культури цього часу. Вони ж дають яскраві приклади характерного для бароко синтезу мистецтв: у диспуті треба було виявити ерудицію і вправність у теології (оскільки дискутувалися найчастіше релігійні теми), філософії, риториці (учні повинні були володіти мистецтвом красномовства), драматургії й драматичному мистецтві, літературній творчості і т.д. До диспутів готувалися друковані афіші, що розповсюджувалися у місті (кількість друкарень в Україні XVII ст. була дуже значною, в основному випускалася література релігійного змісту). Пізніше почали друкуватися так звані "конклюзії", тобто тези диспутів. Вони були естетично оформлені художником-графіком і не лише знайомили гостей із проблематикою майбутньої битви розумів, але й слугували своєрідними сувенірами для почесних гостей, у тому числі іноземних. Образотворче оформлення творів, у повній відповідності до принципів барокової естетики, представляло алегоричний контекст диспуту. Зображувалися герої античної міфології й історії, іноді й герої-сучасни-ки: студенти біля будинку Alma mater на знаменитій гравюрі І. Щирсь-кого 'Тріумфальне знамено". Латинські вислови, що прикрашали такі "конклюзії", сповіщали освіченому українцю XVII ст. не менше, ніж герби, алегоричні фігури й символи, якими так багате мистецтво бароко, у тому числі українське. Зі стилем бароко пов'язане широке коло явищ української культури XVII-XVIII ст. Це літературне бароко (поетичні добутки різних жанрів українською, польською й латинською мовами), шкільна драма, що виникла з віршованих діалогів, і шкільний театр, що прийшов на Україну з Польщі і набув тут широкого поширення. Виникнення національного театру на Україні також відноситься до цієї епохи: 1619 р. у Кам'янці Стру-миловій під Львовом представлені були дві інтермедії Якова Гаввато-вича, написані народною мовою на фольклорні сюжети 'Продав кота в мішку" і "Кращий сон"; у них уперше з'являється образ українця — селянина. В архітектурі видатним явищем національної культури стало так зване "козацьке бароко", пов'язане з культурною діяльністю гетьманів, козацької старшини, а також заможного міщанства й вищого духовенства. Спокійні, врівноважені форми не відповідають світовідчуванню людини бурхливої епохи, якою було для України XVII ст. Архітектурні пристрасті сучасників окреслюють для нас емоційно-психологічний образ людини того часу як особистості активної, динамічної, що тягнеться до всього яскравого, святкового, перейнятої пафосом надприродного. Керуючись національними й релігійними почуттями, а також бажанням увічнити своє ім'я, замовники споруджують розкішні дерев'яні й кам'яні церкви, прикрашаючи їх багатоярусними різьбленими іконостасами, цими шедеврами національного мистецтва, настінними розписами й іконами, дарують церквам дорогоцінне начиння й літературу. Такі Вознесенський Собор у Переяславі-Хмельницькому, Покровський собор у Харкові. Тільки на кошти гетьмана Івана Мазепи на Україні було зведено й відреставровано наприкінці XVII — на початку XVIII ст. 20 церков, у тому числі церква Всіх Пречистих у Києво-Печерській лаврі і Софійський собор у Києві. В українському образотворчому мистецтві поряд із традиційним релігійним живописом поширюється портретне мистецтво. До наших днів збереглася безліч портретів видатних персонажів української історії й пересічних людей (міщан, купців, заможних ремісників і членів їхніх родин) роботи українських художників, що свідчать про розвиток портретного жанру, джерела якого ведуть до культури європейського Відродження. Характерною пам'яткою народного образотворчого мистецтва є сюжет "Козак Мамай": зображення коза-ка-запорожця, що сидить під деревом з бандурою в руках. Такі картини у величезній кількості виконувалися безіменними сільськими художниками, що органічно поєднали національне світобачення й барокову стилістику. У музиці стає популярним багатоголосний, так званий партес-ний спів, що прийшов з Європи. У великих типографіях Києво-Печерської лаври, Львова, Чернігова й інших міст розвивається графічне мистецтво: оздоблення книги, книжкова мініатюра, гравюра на дереві й на міді, техніка якої знову ж таки прийшла з Заходу і була засвоєна українськими майстрами. Закономірною для епохи пробудження націонштьної свідомості, якою виявилося XVII ст., була поява історіографічних досліджень. Найціннішою пам'яткою тут є так званий "Густинський літопис" (переписаний 1670 р. в Густинському монастирі на Полтавщині), в якому викладено історію України від Київської Русі до кінця XVI століття. Автор чітко розрізняє історію південної Русі-України й Московського князівства і в цьому питанш виявляє солідарність з позицією польських учених того часу, однак навряд чи автор "Літопису" був поляком: у книзі чітко поставлена проблема генезису самостійної української культури, наявність якої польськими авторами-сучасниками заперечувалася. У "Густинсь-кому літописі" вперше викладено історію українського козацтва, якому присвячено окремий розділ "Про початок Козаків". В цілому нарис культурної історії України XVII ст свідчить про те, що Україна була в цей час не лише периферією загальноєв-ропейського розвитку, а й самобутнім культурним феноменом. Питання для самоперевірки. 1. Які культурно-історичні обставини зумовили специфіку картини світу в культурі XVII ст.? 2. Охарактеризуйте особливості художнього стилю бароко? 3. Які ще художні стилі притаманні були європейській культурі зазначеного періоду? 4. Охарактеризуйте культурно-регіональну специфіку українського бароко. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.) |