|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Іоанн Скот Еріуґена
Іоанн Скот Еріуґена (бл. 810 – бл. 877) – філософ раннього середньовіччя, творець першої цілісної філософської системи передодня схоластики. Ірландець за походженням, отримав ґрунтовну освіту на батьківщині в одній з монастирських шкіл, де, завдячуючи кращим традиціям англо–саксонського церковного виховання, на відміну від освітянських канонів континентального європейського Заходу, з мов досконало вивчали не тільки латину, але й грецьку мову. До того ж, Іоанн Скот Еріуґена знав античну філософію і високо цінував Платона і Арістотеля. Проте, значна частина життя і діяльності припадає на Париж, куди він був запрошений як знавець платонізму, візантійської і західної патристики, перекладач з грецької. Справа в тім, що королю Франції онуку імператора Карла Великого Карлу Лисому від свого батька залишився у спадщину Історія філософії «корпус Ареопагітиків». Але серед викладачів Палатинської школи не було фахівців з давньогрецької, тому у 843 р. Іоанн був запрошений до французького двору з Англії, де викладацьку діяльність мав поєднати з роботою над перекладом на латинську мову творів Діонісія Ареопагіта і його коментатора Максима Сповідника. Крім того, йому належать переклади робіт Василія Великого, Григорія Назіанзіна і Григорія Нісського. Під впливом їх ідей був сформований світогляд ірландського мислителя, який найшов своє втілення у оригінальних творах останнього. Створюючи власне систематизоване знання про світ, Іоанн Скот Еріуґена звертався не тільки до патристики, але й до досвіду античної спадщини, яку переосмислює у християнському дусі. Основні праці: «De praedestinatione» («Про божественне передвизначення») і «De divisione naturae» («Про розподілення природи»). Свій життєвий шлях мислитель закінчив на батьківщині, куди був покликаний у 882 р. Альфредом Великим для викладацької діяльності. Закінчив своє життя Іоанн Скот Еріуґена абатом Мальмесбері при загадкових обставинах. Проблема пізнання. Гносеологічне кредо Іоанна Скота Еріуґени: істинна філософія співпадає з істинною релігією, бо і розум, і авторитет (Св. Писання) мають єдиним витоком Божественну мудрість, тому в релігії не може бути нічого неузгодженого з розумом. Проте, людський дух внаслідок гріхопадіння Адама відійшов від безпосереднього споглядання Істини, тому засвоєння істин, про які свідчить Св. Писання, потребує зусиль такого розуму, що повернутий до Бога, тобто просвітлений вірою. Розум людини не в змозі заперечувати, або ставити під сумнів Божественне слово. Але треба усвідомлювати, що Одкровення лише вказує, де і як людині шукати істину, проте, не дає її людству у готовому і адаптованому до історичного часу вигляді. Тому істинність будь–яких людських висловлювань (навіть Отців Церкви) має бути підтверджена розумом. Філософська система Іоанна Скота Еріуґени – неоплатонізм зі значними елементами раціоналізму. Та, чи відповідає вона принципам християнства? За формою дотримуючись християнської догматики і намагаючись поєднати неоплатонізм з християнством, автор фактично розробив першу в історії середньовічної західноєвропейської філософії пантеїстичну систему, що ототожнювала Бога з природою. Християнський догмат про творення світу Богом Іоанн Скот Еріуґена розгортає на підґрунті неоплатонівського принципу еманації як послідовного породження більш загальною природою природи більш конкретної, шляхом сходження від Бога у якості найвищої реальності, єдності і загальності – до множинності та одиничності, до небуття, а також зворотне сходження за допомогою узагальнюючих ідей до Бога. Цей процес обіймає чотири сходинки, або так звані чотири природи. Частина II. Середньовічна філософія та філософія доби Відродження Перша – природа, нестворена, але така, що творить, є Бог, тобто Те, що перевищує буття і небуття; у надсутності Бог непізнаваний і невизначений жодною категорією; для Еріуґени – це Бог–Отець. Як абсолютно безформне і незбагненне Бог постає як Ніщо. У собі Самому Він дійсно –«ніщо з усього», бо Він вище і поза усяким буттям. Тому відносно Себе Самого Він знає, що Він Є; але, ЩО Він є, – цього Бог не знає. Це найвища діюча причина усіх речей. Друга природа – природа створена, але така, що творить. Вона є сукупністю усіх першооснов і первинних форм, що мисляться Богом як первинні образи і водночас як причини речей. Друга природа осмислюється Іоанном Скотом Еріуґеною як акт отримання Богом буття, де Він являє себе як світ Божественних ідей, «Логос», або Бог–Син. Ідеї Бога не є пасивні думки, але такі, що містять в собі творчі потенції. Вчення про тварність Божественних ідей, а разом з цим і Бога–Сина свідчить, що, знаходячись під впливом платонізму, Еріуґена не розрізнює «творення» і «народження» –поняття, які були розведені у традиційній християнській свідомості вже після дебатів Афанасія і Арія на Нікейському Соборі (325 р.). Тому для Іоанна Скота Еріуґени ідеї – то є зразки усього сущого, що одвіку перебувають у Логосі, проте, не дорівнюють вічності Бога–Отця, бо створені останнім. Звідси – висновок, що Бог–Син є природою нижчою за Бога–Отця, протиставляє автора християнським ортодоксам Середньовіччя. Третя природа – природа створена, але така, що не творить; це реальний світ одиничних речей, що породжений світом ідей. Тобто індивідуальні тілесні речі виникають з всезагального (ідей). Яким чином? Еріуґена дотримується платонівської (і неоплатонівської) традиції у своїх поглядах на природу тіла. У добу патристики ця традиція знайшла своє втілення і перше християнське переосмислення у Григорія Нісського в роботі «Про устрій людини», яка мала величезний вплив на ірландського мислителя. З неї випливає, що кожне тіло може бути усвідомлене як певна міра характеристик: розміру, кількості, якості, фігури, кольору... Поза тілом усі вони є абстракціями. Проте, у конкретному поєднанні вони (умоспоглядальні і безтілесні) створюють ілюзію самостійної тілесності, що постає як наслідок злиття цих акциденцій. Еріуґена вважає, що друга і третя природи тотожні за Божественною сутністю, але протилежні за своїм існуванням. Так, буття другої природи є вічним, тобто поза часом і простором, у той час, як існування третьої природи відбувається у просторі і часі скінченим чином. Тому Іоанн робить висновок, що третя природа є наслідком гріхопадіння і віддалення людини від Бога. Тобто чуттєвий світ не був вільним творінням Бога, і йому навіть не слід було б існувати, так само, як людині не слід було б грішити. Саме тому чуттєвий світ не повинен існу– Історія філософії вати вічно. Подібно до того, як людина має шанс повернутися у Божественне лоно, так і чуттєвий світ має повернутись до своїх причин. Повернення речей до Бога має здійснюватись певним чином, про що свідчить призначення четвертої природи. Четверта природа є природою нествореною і такою, що не творить. Тут Бог постає у якості Мети усіх речей і усього світового процесу, що повертає усіх їх до (у) Себе. Таке повернення обумовлено спокутою людиною гріха. Таким чином, втілення і спокутування постають суттєвими моментами цілісного теогонічного процесу, що завершується поверненням речей до Бога. Порівнюючи першу і четверту природи, можна зрозуміти, що вони відмінні не за сутністю, а лише за напрямом руху: «від Першоєдності», або «до Першоєдності». У цьому процесі самопородження Бог постає як «початок, середина і кінець». Він є «все у всьому». Проблема універсалій. Іоанн Скот Еріугена – прибічник філософського реалізму. Він стверджував, що «загальне» і «єдине» існують поза «одиничним» і «конкретним» та передує їм. Чим більш загальним є поняття (універсалія), тим більш реальним є його існування у якості самостійної сутності. Так, індивід існує завдяки його залученню до «виду», а «виду» – до «роду». Звідси діалектика визначається як мистецтво логіки, проте вона не є простим витвором людського розуму. Вона закладена у природу усіх речей Богом. Раціоналізм і пантеїзм вчення Еріугени мали значний вплив на німецьку містику і філософську думку взагалі. Проте, на думку Альберта Штьокля: «Систему Еріуґени можна назвати геніальною, але її не можна назвати християнською...» Тому не дивно, що його вчення було засуджене Церквою у 1050 і 1225 pp.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |