|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Основні твориПерший твір Б. Спінози – «Короткий трактат про Бога, людину і її щастя» на– писаний приблизно в 1660 р. До 1661 р. відноситься «Трактат про вдосконалення розуму». Написання основного твору «Етика», який був опублікований після смерті Спінози в 1677 p., датується приблизно 1661 р. Історія філософії Єдиним твором, що був опублікований за час його життя і під власним іменем є «Основи філософії Декарта, доведені геометричним способом» з долученням «Метафізичних розмислів». Спіноза був надзвичайно освіченим вченим. Джерелом його творчості були пізньоантична філософія, середньовічна єврейська схоластика Маймоніда і Авіцеброна, схоластика XVI–XVH ст., філософія Відродження (Дж. Бруно, Р. Декарт, Т. Гоббс).
Істина
Спіноза не задається питанням, яка методологія досягнення істини, і які її ознаки, щоб задовольнити виключно абстрактний теоретичний інтерес, але досліджує, яка істина здатна надати смисл людському існуванню, чи є вона благо, досягнувши якого можна забезпечити людині щастя. Основна праця Б. Спінози «Етика», яка дуже чітко побудована на принципах дедуктивно–геометричного методу, є дуже подібною Евклідовим «Началам». Метод, застосовуваний Р. Декартом, і високо оцінений Т. Гоббсом. Метод має багато прихованих мотивів для свого застосування, оскільки суто математичні методи могли б звузити цілі, яких хотів досягти Спіноза. Дослідникам видається, що те, проти чого виступав Спіноза є: заперечення а) властивий більшості схоластам абстрактний метод побудови силогізму; б) правил риторики, притаманних епосі Відродження; в) занадто багатослівний (раввінський) методу викладу. Однак цей метод не може бути зведений лише до данини інтелектуальній моді Нового часу. Зв'язки, котрі пояснюють реальність, і як її розуміє Спіноза, є виявом певної раціональної необхідності, якщо все, з Богом включно, гіпотетичне можна «довести» з такою ж абсолютною строгістю, то евклідів метод виявляється найбільш відповідним. Окрім того, метод дає перевагу неемоційного витлумачення предмету: «Не сміятися, не плакати, не відвертатися, а розуміти». Питання субстанції Ще Арістотель писав, що відповідь на вічне питання: Що таке субстанція? послідовно дає вирішення іншим метафізичним проблемам. За Арістотелем, все, що існує, у дійсності виявляється лише субстанцію, або ж формою її прояву. Те ж твердить і Спіноза: «У природі не існує нічого, окрім субстанції та її проявів». Частина III. Філософія Нового часу ХУІ–ХУІІІст. За Б. Спінозою, всупереч Декарту, існує лише одна субстанція. Така субстанція є причиною самої себе («causa sui«), і не може не бути визнаною як реальність, яка обов'язково існує. Якщо субстанція є «те, що в собі і для себе», тобто дещо, що не потребує нічого іншого для власного існування, то субстанція співпадає з «причиною самої себе». Декартова духовна і тілесна субстанції у Спінози перетворюються лише на два із нескінченної кількості «атрибутів» субстанції, а думки і речі, як і все емпіричне, стали проявами («модусами») субстанції, інакше, тим, що сприймається лише через субстанцію. Цим визначається принципова відмінність структури субстанцій Р. Декарта від структури Субстанції Б. Спінози. Вже зазначалося, що стосовно Р. Декарта варто вести мову не про принципову онтологічну дуалістичність, а про онтологічну множинність субстанцій. Якби цей чинник не враховувався Б. Спінозою, ми б отримали погляд на субстанцію, яка, всупереч Р. Декарту, була причиною самої себе (мала іманентну причину), була єдиною і однією, та мала б всього два атрибути – протяжність та мислення. Однак Б. Спіноза веде мову не про два атрибути субстанції, а про нескінченну кількість атрибутів субстанції, застосувавши, відтак, не суто визначений кількісний показник, скільки принцип множинності субстанцій. Збіг субстанції з Богом Спіноза пояснює наступним чином: «Я усвідомлюю Бога як абсолютно нескінченну істоту, тобто субстанцію, складену з нескінченної множини атрибутів, кожний з яких відбиває і нескінченну сутність». Дана субстанція – Бог, – вільна, тому що вона існує і діє за необхідністю своєї власної природи: вона вічна, оскільки існування міститься в її сутності. Все це існує у восьми визначеннях в «Етиці» Спінози. А висновок такий: Бог є єдино існуючою субстанцією. Атрибути. Субстанція (Бог), яка є нескінченною, виявляє і здійснює свою сутність у нескінченній кількості форм і образів: – це «атрибути». Атрибути, оскільки кожен з них виявляє нескінченність божественної субстанції, мусять сприйматися «самі по собі», інакше, один без допомоги іншого. Однак, атрибути не можуть бути причиною самих себе. Із нескінченного різноманіття атрибутів субстанції, люди, за Спінозою, знають лише два: мислення і протяжність. Але протяжність і мислення є лише атрибутами Бога. Бог не є тілесним, але протяжним, оскільки предмети стають належними не до Бога, а до атрибуту. За визначенням Б. Спінози атрибути є формою прояву субстанції Модуси. Окрім субстанцій, зведених до атрибутів, існують модуси. Б. Спіноза визначає модуси як стани прояву субстанції. Тобто, модуси походять з атрибутів і виявляють собою призначення атрибутів. Однак Спіноза не переходить безпосередньо від нескінченних атрибутів до кінцевих Історія філософії модусів, а передбачає існування нескінченних модусів, які обіймають серединне положення. Наприклад, нескінченні модуси нескінченного атрибуту мислення є нескінченний розум і нескінченна воля; нескінченні модуси нескінченного атрибуту протяжності – рух і стан спокою. Нескінченним модусом виявляється також світ як сукупність предметів. Перехід від нескінченного до кінцевого Б. Спінозою не доводиться, а констатується. Нескінченне породжує лише нескінченне, а кінцеве має своєю причиною кінцеве. У цьому і полягає основна проблема онтологічної основи теорії Б. Спінози: не існує безперечного переходу від нескінченного до кінцевого.
Нескінченні модуси атрибути субстанція Своєрідним можна визнати і пантеїзм філософа. Б. Спіноза розрізнює «natura naturans«– «породжуючу природу», що є Бог, і «natura naturata» –«породжену природу» – світ, наслідок цієї причини, який, однак, цю причину утримує іманентне у собі. Таким способом філософ намагається пояснити єдність Бога та субстанції у її проявах, і, водночас, розрізнити джерело божественної сутності і наслідки її нічим не обмеженої діяльності. Оскільки ж нічого не існує поза Богом – концепція Спінози є пантеїстичною. Згідно з пантеїстичною основою розгортається і чинність принципу детермінізму. Рух і спокій є нескінченними модусами атрибуту протяжності, і, водночас основою існування окремих речей. Кожна природна річ, кожне явище має зовнішню причину. Як природа у цілому (що є причиною самої у собі), так і кожна окрема річ підлягають універсальному закону причинності: «У природі не існує речі, про яку не можна було б спитати, чому вона існує». Але Б. Спіноза відкидає телеологічний компонент причинності. Оскільки Бог і Субстанція (Природа) є одне й те ж, Бог, як довершеність і досконалість, не може мати будь–якої мети, тобто рівня для вдосконалення (Цим забезпечується критика Б. Спінозою антропоморфізму у поглядах на Бога, перекладання на Нього людських чинників життя). Лише розум вимагає досліджувати природу такою, якою вона є. Кожна матеріальна річ необхідна у системі природи. Ця необхідність визначається, по–перше, єдиною природою Бога, з якої ця річ випливає як логічний наслідок (логічна необхідність), і, по–друге, зовнішніми причинами, іншими речами (фізична необхідність). З точки зору Розуму – Частина III. Філософія Нового часу XVI–XVIII сг. ці причини збігаються. Взятий у цілому загальний порядок природи набуває характеру абсолютної або логічної необхідності. З огляду на становище розуму, це становище логічно виключає існування випадковості. Випадковість є лише наше незнання певного зв'язку у цілісній логічній системі. Б. Спіноза не протиставляє свободу необхідності. Але визначає її через необхідність. Він розрізняє два види необхідності: вільну і вимушену. Друга, за Спінозою, не є істинною необхідністю. Річ буде вільною, якщо вона діє відповідно до власної природи. Таким може бути лише Бог, або субстанція як causa sui (причина самої себе). Вона не має зовнішньої причини і не знає примусу. Усі інші речі, модуси атрибутів мислення і протяжності є вимушеними. Принципові твердження Р. Декарта щодо розрізнення світу на матеріальну субстанцію та духовну започаткували і відмінні способи подолання цієї онтологічної самостійності. Практично неможливо було пояснити співмірність процесів, які визначалися протяжністю та мисленням, їхня імовірна взаємність тяжіла чи до нівелювання розрізнення, тобто злиття до єдиної субстанції, чи до кардинального визнання незалежності змістів у кожній з субстанцій. З точки зору Б. Спінози саме ідея паралелізму вирішує картезіанську проблему. Будь–яка ідея (а під ідеєю йдеться як про будь–який мисленний зміст, виявлений у будь–якій формі – простій чи складній), оскільки вона існує, є об'єктивною, тобто має відповідність у предметному порядку. Ідеї і речі являють собою не що інше, як два різних аспекти однієї й тієї ж сутності, події. Саме тому дослідження за допомогою розуму і застосування саме розуму дає людині можливість мати істинне знання і висновувати про систему універсальних взаємодій, які мають чинність у матеріальному та духовному світі. Відтак, Б. Спіноза не розрізнює в абсолюті різниці між ідеями істинними і неістинними: він вирізняє лише ідеї більш відповідні і менш відповідні. Б. Спіноза вважає, що існує три роди пізнання: 1) гадка і уява; 2) раціональне пізнання; 3) інтуїтивне пізнання. 1) Перший рід пов'язаний з емпіричним матеріалом, відчуттєвими сприйняттями і образами. Ця форма, теоретично незрівнянна з наступними, надзвичайно важлива, її неістинність полягає в недоліку ясності і чіткості. Ця форма обмежується окремими випадками і не передає зв'язку і відношень причин, або ж загального порядку Природи. 2) Пізнання другого роду (Ratio) є пізнанням власне науковим, або ж формою пізнання, яка знаходить власне відбиття у математиці, геометрії, фізиці. Але не лише це. Йдеться про форму пізнання, яка ґрунтується на адекватних ідеях, спільних для всіх людей, і таких, що дають загальні визначення речей. Це Історія філософії ідеї кількості, форми, руху і т.д. Раціональне пізнання охоплює не лише окремі ідеї, але й незбіжні зв'язки між ними. Відтак, раціональне пізнання установлює причинний ланцюг у його необхідності – адекватне, відповідне пізнання. 3) Третій рід пізнання полягає у баченні речей, які випромінюються Богом – Божественне бачення. Оскільки сутність Бога пізнається при посередництві атрибутів, котрі її складають, інтуїтивне пізнання обумовлюється наявністю відповідної, адекватної ідеї атрибутів Бога і приводить до ідеї сутності речей. Всі три роди пізнання різняться лише рівнем чіткості, самим непевним у першому, і найвищим у третьому випадках – при інтуїтивному баченні, коли не існує необхідності навіть у якомусь опосередкуванні (доведеннях). Пізнання будь–якої дійсності є пізнанням Бога.
Філософія Д. Локка Джон Локк народився 29 серпня 1632 р. у Рінгтоні, графство Сомерсет, у сім'ї індепендента, чиновника суду. Освіту Д. Локк отримав у Вес–тмінстерській монастирській школі. Саме в цей час був страчений король, і країну охопив новий тип суспільних відносин, що мало, проте, виявлялось у школі. Однак майбутній філософ і творець теорії розподілу влади став свідком революційних процесів у суспільстві. У 1652 р. Локк вступає до коледжу Христової церкви Оксфордського університету, з яким була пов'язана згодом практично вся наукова діяльність філософа. Д. Локк не прийняв запропонованого йому духовного сану, відтак зміг отримати право на викладання лише давніх мов та риторики, а згодом і моральної філософії. Саме в цей час Локк починає цікавитися природничими науками, що згодом привело до переосмислення підстав традиційної філософії. Водночас Д. Локк подає до Оксфордського університету прохання про можливість отримання ступеня доктора медицини. Йому відмовляють, і в 1667 р. він приймає запрошення лорда Антоні Ешлі Купера (графа Шефтсбері) на місце домашнього лікаря, і переїжджає в Лондон. Особливий вплив на нього в цей час мали особисті товариські стосунки з Робертом Бойлем та Томасом Сіднемом, прихильниками дослідного вивчення проблем фізики та медицини відповідно. У 1668 р. Локка обирають членом Лондонського королівського товариства за заслуги у дослідженні природничих дисциплін. Соціально–політичне напруження, що охопило суспільство, завдячуючи зв'язкам з лордом Шефтебері, втягнуло і Д. Локка. Проблеми полі– Частина III. Філософія Нового часу XVI–XVII1ст. тичні водночас приводять філософа до вирішення проблем філософських. Саме завдяки участі у гуртку (близько 1670 р.) стала можливою поява провідного філософського твору мислителя «Досвід про людське розуміння», роботу над яким філософ завершив через декілька десятків років, підсумувавши розгляд проблем гуртка. З 1672 р. Д. Локк перебуває у Франції. Саме там він безпосередньо ознайомлюється і вивчає всі сучасні йому зразки Нової філософії, водночас реалізуючі політичні доручення однієї із політичних партій Англії. З 1679 р. по 1682 р. Д. Локк перебував у Лондоні і брав найактивнішу участь у політичних баталіях країни. Саме це призвело до того, що у 1683 р. він був вимушений, після річної напівпідпільної діяльності, емігрувати до Голландії. У цей же час королівська адміністрація увільняє Локка з посади в Оксфордському університеті, а згодом звертається з офіційною вимогою до голландської влади про видачу філософа. Це призвело до необхідності напівлегального перебування Локка у Голландії. У грудні 1686 р. Локк завершує працю над «Досвідом про людське розуміння. На цей час припадає і активна літературна діяльність, котра охоплює найрізноманітніші галузі гуманітарного життя. Після завоювання Вільгельмом III Оранським влади у Англії, роком пізніше Д. Локк повертається у 1689 р. до Лондона. Його політичні амбіції і схильності дають змогу перебування на значних чиновницьких посадах. Вершиною цієї діяльності стало заснування Англійського банку. З 1691 р. Локк припиняє активну чиновницьку діяльність і оселяється в помісті Оте. Цей період життя означений значними філософськими дослідженнями, особливо полемічного характеру. 28 жовтня 1704 р. Д. Локк помер. Епістолярна спадщина Локка складає значний доробок. Сучасні англомовні видання налічують понад ЗО томів, куди включені окрім філософських, праці з політики, економіки, виховання, релігії, історії та ін. Загальна онтологічна концепція Д. Локка була викладена в його праці «Елементи натуральної філософії», яка була поєднанням власних поглядів з концепціями природничників, зокрема І. Ньютона, П. Гассенді і Р. Бойля. Д. Локк визнає існування зовнішнього середовища, яке не залежить від нашого визначення його власного існування, і може бути даним у формах людського знання. У теорії Локка поєднується традиційний атомізм із законами світової і земної механіки, як джерела руху та зміни. Таким чином, Локк поєднує у цілісну систему, що функціонує за єдиними законами, фрагменти об'єктивного середовища. Саме ця відкрита для майбутніх уточнень система, виявляється цариною застосування людиною власних інтен–цій, намірів та потреб, яка залежить від її здібностей і здатностей оперувати цією цілісністю. Ця ж система стане і предметом палких суперечок, зокрема Історія філософії навколо співвідношення відчутгевих предметів та матеріальної субстанції, а також розрізнення якостей речей на первинні та вторинні. Практична значущість знання про зовнішній світ, за Д. Локком, прямо пропорційна структурі знання про структуру ж і механізм пізнавальних здатностей людини. Структура ж знання залежить від ставлення людини до об'єктивного середовища. Найперше, Д. Локк розрізняє у проблемі буття світу чотири питання: 1. Чи існує багатоманітний світ матеріальних об'єктів? 2. Які властивості цих матеріальних об'єктів? 3. Чи існує матеріальна субстанція? 4. Як виникає у нашому мисленні поняття матеріальної субстанції і чи може це поняття бути виразним і чітким? На перше питання Локк відповідає ствердно і безумовно. До другого слід підійти із спеціальним дослідженням. Відповідь на третє питання проголошує, що якщо існує загальна і спільна підстава речей, то вона мусить бути матеріальною, а поняття матерії безумовно містить ідею суцільно однорідної матерії. Можливість існування духовної субстанції не стверджується, але й не заперечується. Ймовірність відсутності духовної субстанції може бути виведеною з того, що мислення може бути набутком матерії. Щодо відповіді на четверте питання, то у Д. Локка чітко окреслюється неспівмірність двох переходів: перехід від єдиноподібної матерії до багатоманітності в речах і речей цілком дійсних. Проте проблема виникає тоді, коли виникає намір розглянути зворотній процес. Визнання матеріальної субстанції як основи речей логічно поєднується з наступним кроком визнання проявів цієї субстанції – систему матеріальних, досвідно–відчуттєвих речей. Однак рух від речей до матерії зазнає перепон. Якщо матеріальність визначається відчуттєвістю, та має предметний прояв, то як можливо водночас сприйняти відчуттєво субстанцію, але не у предметній формі, а у формі загальної основи всіх предметів. Відтак, матеріальна субстанція стає опорою (support) чи опорами для емпіричних субстанцій, що, власне, і надає останнім сенс матеріальності. Головна суперечність полягала в тому, що подібна опора мусила бути позбавлена якісного визначення, що призводило до численних проблем із визначення первинних властивостей речей. Ця невизначеність призвела до того, що Д. Локк делегує деякі із властивостей речей у якісні ознаки –атрибут матеріальної субстанції, дещо уподібнюючи її декартівській. Відповідно виникало ускладнення і з проблемою руху у відношенні до матерії. Безатрибутивність матерії не передбачала руху власним станом. Необхідно було визначення джерела руху, що вносило специфічний антиматеріалістичний компонент. Цей підхід можна розглядати як різно– Частина ПІ. Філософія Нового часу XVI–XVIII ст. вид деїзму. Іншою проблематичною обставиною є кількісне означення явищ психіки та природи, хоча це чітко узгоджується із природничою картиною причинно–наслідкових зв'язків. Одним із вихідних положень теорії пізнання Д. Локка було визнання походження всього людського знання із досвіду. Це було практичне гасло емпіричної філософії, генетичне коріння якого сягає ще Епікура. Але емпіризм може бути різним, так як у досвіді можна вбачати або ж відчуттєві сприйняття людей (сенсуалізм), або ж стан психіки у цілому, і зокрема розуму (емпіричний раціоналізм). Сенсуалізм водночас буває або ж ідеалістичним, коли заперечується існування зовнішнього матеріального чинника відчуттів, або ж матеріалістичним, коли досвід розглядається як сукупність відчуттєвих сприйняттів об'єктивно означених об'єктів –тип сенсуалізму, що належить Локку. Локк є продовжувачем матеріалістичної лінії Бекона, Гоббса і Гас–сенді. Усталення цього принципу вимагає спростування позадосвідних, необ'єктивованих чинників і джерел знання – вроджених ідей або принципів. Об'єктом критики Локка стали головні представники трьох філософських шкіл: ідеалістично спрямовані картезіанці, зокрема Ніколя Мальбранш; кембріджські платоніки на чолі з Генрі Мором і Ральфом Кедвортом; англійський філософ Герберт Чербері, і, власне, Р. Декарт. Критика вроджених ідей у Локка ґрунтується на впевненості філософа в існуванні єдиного джерела знання – зовнішнього предмета, що фіксується відчуттями. Ні до народження людини, ні в час (Декарт), ні потім не виявляється людського середовища, власне – внутрішнього, яке б містило позадосвідний об'єм знань. З іншого боку, джерелом знання не може бути і сприйняття людиною Бога, оскільки Локк доводить, що ідея Бога є надзвичайно неоднозначною для філософії, а стосовно природи Бог не може бути її елементом, отже, – матеріальним об'єктом, який не втрачає власних божественних атрибутів: або – або. Досвідний характер сприйняття заперечує і наперед завданий ідеал життя світу, який би містився поза природними законами взаємодії матеріальних тіл. Далі Локк вказує на неможливість писання до того, як розум зможе орудувати відчуттєво означеними ідеями, і на невизначеність поняття потенційного знання, котре закладене в ще немислячому мисленні. Цей напрям критики був спрямований на вчення Ґ. Ляйбніца про вроджені потенції. Водночас, Локк не заперечує певних схильностей людського індивіда, що вже окреслюється при народженні. Але наголошує на тому, що ці схильності теж мають досвідну основу. Велике принципове значення мала критика поглядів, що слідували із вчення про вроджені ідеї, у якому стверджувалося, що загальні ідеї, як Історія філософії правило, складають перший етап пізнання. Локк доводить, що спільні навчальні аксіоми не мають статусу очевидностей, безсумнівних істин, відтак вони не можуть мати характеру універсальних визначників наукового дослідження. Вся ця сукупність критичних зауважень призводила до необхідності обґрунтування загальних складових вчення про знання (епістемологія), як структуру передумов осягнення зовнішньої дійсності. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.015 сек.) |