|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Дисидентський рух
Започаткувала дисидентський етап опозиційного руху Українська робітничо-селянська спілка (УРСС), яку очолив Левко Лук’яненко. Вона діяла у Львові в 1958-1961 рр. і ставила за мету здобуття незалежності шляхом виходу зі складу СРСР на основі відповідних статей радянських конституцій (ст. 14 Конституції УРСР і ст. 17 Конституції СРСР). Після арешту на закритому судовому процесі шістьох членів організації засудили до 10-15 років табірного ув'язнення. Л. Лук'яненку дали розстрільну статтю, пізніше замінену 15-річним ув'язненням. У 1964 р. утворено Український Національний фронт. Одним із дисидентів стає колишній генерал Петро Григоренко. Політика властей щодо церкви На початку 50-х рр. усі греко-католицькі приходи були ліквідовані, а їхні храми й монастирі передані РПЦ. Влада пішла назустріч РПЦ. Рада у справах РПЦ при Раді міністрів СРСР заявила, що про відновлення уніатської церкви не може бути й мови. КДБ оточив пильною увагою тих, хто контактував з пастирем греко-католицької церкви митрополитом Й. Сліпим. Митрополит давно відбув строк ув 'язнення, але його тримали на поселенні в Красноярському краї. Погром церкви Протягом 1957-1964 рр. майже половина українських церковних громад залишилася без храмів. Припинили діяльність дві третини монастирів. У 1961 р. М. Хрущов заявив, що будь-які витрати на реставрацію церков є розбазарюванням народних коштів. Після цього з державного обліку було знято 740 історичних пам'яток переважно культового походження.
Розвиток науки Протягом 1956-1965 рр. в АН УРСР з'явилося десять нових науково-дослідних установ. Половина їх розміщувалася в Києві, решта - в інших містах України. У Києві постали Інститут проблем лиття (1958), Інститут хімії високомолекулярних сполук (1959), Інститут напівпровідників (1960), Інститут геофізики (1960), Інститут кібернетики (1961). В Інституті фізики у 1960 р. став до ладу атомний реактор, за допомогою якого роз- горнулися дослідження в галузі фізики атомного ядра. Фізико-технічний інститут у Харкові увійшов у програму розвитку атомної енергетики, якою керував І. Курчатов. Інститут електрозварювання ім. Є. Патона перетворився на потужний науково-технічний комплекс з власними конструкторськими бюро і дослідними виробництвами. З 1957 р. почали виходити спеціалізовані журнали академічних установ гуманітарного профілю: «Український історичний журнал», «Економіка Радянської України», «Радянське право», «Народна творчість та етнографія». В лютому 1963 р. Інститут мовознавства АН УРСР і Київський університет ім. Т. Шевченка зібрали на наукову конференцію близько 800 учителів, письменників і науковців. Деякі з виступаючих відверто засуджували теорію двомовності націй, яка стала мало не офіційною стараннями таких запопадливих мовознавців, як І. Білодід. Лунали пропозиції про запровадження української мови в усіх установах, забезпечення її вживання у видавничій справі і в кіновиробництві. Конференція перетворилася на прилюдний осуд мовної політики партії. Літературний процес У 1959 р. О. Довженко став лауреатом Ленінської премії за далекий від казенних канонів кіносценарій «Поема про море». В. Сосюра написав чудові поеми «Мазепа» і «Розстріляне безсмертя», автобіографічну повість «Третя рота». Опублікувати їх тоді йому не вдалося М. Стельмах створив романи «Кров людська - не водиця», «Хліб і сіль». За роман «Тронка» О. Гончар був удостоєний Ленінської премії. Г. Тютюнник написав роман «Вир». В літературу увійшло покоління шістдесятників.. Серед представників цього покоління ми бачимо такі яскраві імена, як І. Дзюба, І. Драч, Р. Іваничук, Л. Костенко, Р. Лубківський, Б. Олійник, Д. Павличко, В. Симоненко, В. Стус. Найбільш безкомпромісно письменники виступали проти мовної політики державної партії. Особливо послідовно боролися з русифікацією Л. Дмитерко, С. Крижанівський, М. Рильський. Нові керівники КПРС змушені були визнати несправедливими безглузді звинувачення деяких композиторів і авторів лібретто у політичних помилках, зроблені в часи панування головного сталінського «мистецтвознавця» А. Жданова. 28 травня 1958 р. вийшла постанова ЦК КПРС, в якій визнавалися несправедливими звинувачення, адресовані опері В. Мураделі «Велика дружба» та операм українських композиторів К. Данькевича «Богдан Хмельницький», і Г. Жуковського «Від щирого серця». Водночас у цій постанові вказувалося не необхідність і надалі «боротися проти удаваного «новаторства», зараженого впливом реакційного буржуазного мистецтва». В умовах «відлиги» з особливим натхненням почали працювати визнані метри української музики і талановита молодь -К. Данькевич, Г. Жуковський, С. Людкевич, Г. Майборода, П. Майборода, Ю. Мейтус, Л. Ревуцький, А. Штогаренко. В жанрі оперети добилися успіхів А. Кос-Анатольський, О. Сандлер, Я. Цегляр. В народі користувалася визнанням творчість композиторів-пісенників О. Білаша, А. Філіпенка, І. Шамо. Театральне мистецтво залишалося елітарним, хоч кількість відвідувачів театральних вистав неухильно збільшувалася. У театрах працювала плеяда таких майстрів, як А. Бучма, М. Крушельницький, Ю. Лавров, М. Романов, Н. Ужвій, К. Хохлов, Ю. Шумський, Г. Юра. Образотворче мистецтво розвивали такі прославлені майстри, як М. Божій, М. Де регус, В. Касіян, К. Трохименко, О. Шовкуненко, Т. Яблонська. Здобули широке визнання яскраві майстрині декоративно-прикладного мистецтва К. Білокур і М. Примаченко. В літературне життя включилися письменники, яким вдалося вижити у концтаборах або на засланні - Б. Антоненко-Давидович, В. Гжицький, Н. Забіла, О. Ковінька, 3. Тулуб та ін. мистецтва Аудиторія кіноглядачів на переломі 50-х і 60-х років перевалила за 700 млн на рік, тобто була у 50 разів більша, ніж театральна. Півтора - два десятки нових фільмів кожного року - такою була сумарна продукція трьох кіностудій в Одесі, Києві і Ялті
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |