|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Історія становлення етичних кодексів психолога у світі та в УкраїніЯк ми вже зазначали, діяльність психолога-професіонала пов’язана з так званим «людським фактором», тому вона вимагає слідувати певним нормам, які регламентують у першу чергу взаємостосунки з клієнтами та колегами, своєрідному «кодексу честі» професіонала. Від того, як побудує свою роботу психолог, залежать долі його клієнтів. Тому він особливо відповідальний у виборі моральної позиції, принципів, методів роботи, які їй відповідають. Спроб розробити «кодекс честі» психолога доволі багато, хоча, наскільки нам відомо, вони існують лише в «локальних» варіантах, прийнятих в окремих асоціаціях. Спонтанна поява перших професійно-етичних кодексів передувало виникненню наукових етичних поглядів та теорій. Воно відноситься до періоду ремеслового розподілу праці в умовах розвитку та становлення середньовічних цехів у ХI-ХII ст. Саме у цей період з’явилися цехові устави, які містять ряд моральних вимог по відношенню до професії, характеру праці та учасників трудового процесу. Поява етичних кодексів, як писаних, так і не писаних, отримало щоденну потребу в регулюванні взаємостосунків між людьми в тій чи іншій професійній сфері і представляло собою прояв моральної свідомості. Конкретні ситуації, в яких опинялися люди, виконуючи свої професійні завдання, визначали зміст професійної етики. Професійна етика нерозривно пов’язана з прийнятою у суспільстві системою моралі. Суспільні моральні норми конкретизуються і коректуються професійною діяльністю. Порушення трудової етики супроводжується руйнуванням загальних моральних установок і правил. Наукові основи професійної етики спеціалістів системи «людина-людина» закладені деонтологією (від грецьк. deonthos – повинний) – вченням про належну поведінку, вчинки, образ дій. Виникнення деонтології пов’язане з ім’ям англійського священика, філософа І.Бентама (ХVIII ст.), який вкладав у це поняття релігійно-моральний зміст. У сферу деонтології входить вивчення моральних якостей спеціалістів, які визначають виконання професійного обов’язку і ставлення до об’єкта діяльності, а також вивчення взаємостосунків всередині колективу, особливостей професійного виховання, а також аналіз тих специфічних моральних норм, які властиві даній професії. Деонтологія швидко поширилась і вкоренилась в медицині, виражаючи комплекс етичних правил, норм і принципів, якими керується лікар. Цілком очевидно, що уявлення про виняткову важливість моральних, етичних питань у діяльності лікаря склались задовго до появи терміну «деонтологія». Про це свідчать висловлювання лікарів стародавнього світу, їх заповіти, які дійшли до нашого часу. Яскравим прикладом морального кодексу лікарів, своєрідним символом обов’язку та відповідальності і для сучасних лікарів є «клятва Гіппократа». Мабуть, лікарі перші зрозуміли, наскільки важливим є слово у взаємодії з пацієнтом і наскільки великою є роль етичних засад діяльності лікаря, його етичної культури, етичних моральних переконань щодо професійної діяльності. Згодом з’явилися етичні кодекси у юристів, викладачів, зараз – у політтехнологів, фахівців із паблік-рілейшнз, журналістів і т.д. Усе це свідчить про те, що разом із дотриманням певних норм законодавства, правових норм необхідно дотримуватися ще й етичних норм, які не відображені у законодавстві. Лікарська етика близька до етики психологів. Між психологічними та лікарськими принципами існує нерозривний зв’язок. Так само, як і при підготовці медичних спеціалістів, етика перетворюється в саму суть становлення психолога-професіонала. Етика поряд з отриманням теоретичних знань з психології людини і набуттям навичок діагностичної, дослідницької, профорієнтаційної і консультаційної роботи, визнається обов’язковим і вагомим елементом професійного, особистісного і духовного росту психолога. У зарубіжних країнах кодекси психолога виникли на початку минулого століття й активно розвивалися, але не тільки в плані аналізу практики і внесення коректив у статут чи в кодекси, а й у плані наукових досліджень етичних аспектів діяльності психолога. На жаль, у нашій країні проблемам етики не приділяється достатньої уваги. В основі етичних кодексів лежать моральні норми, які виражають собою категорії добра, тобто такі загальні принципи, вироблені в історії людської культури і цивілізації, слідування яким складає благо для людей, приносить їм користь, робить їх щасливими. Етичні кодекси ґрунтуються на нормах моралі, а не права. Це означає, що людина, яка його порушує, не підлягає суду у відповідності з законом, не може отримати покарання, яке допускає застосування до неї мір примусу. У роботу психолога етичний кодекс вводиться тому, що далеко не всі проблеми, з якими у житті зіштовхується психолог, можуть мати однозначне і точне правове вирішення, бути розписаними і представленими у формі юридичних норм, які регламентують дії психолога в тій чи іншій соціальній ситуації. Йому часто доводиться діяти і приймати рішення на основі інтуїції та відчуттів, що не допускається в юридичній практиці. Джерелами, на основі яких вироблено норми етичного кодексу психолога, є: філософія, релігія, культура, звичаї, традиції, ідеологія, політика, які виступають як сфери чи атрибути людської діяльності, що задають базові принципи моралі для створення та функціонування етичного кодексу. У більшості професійних організацій, які об’єднують психологів, психоконсультантів та ін., кодекси професійної етики схожі перш а все тим, що відображають модель стосунків двох людей: психолога та досліджуваного/клієнта. Найбільша міжнародна організація психологів – Міжнародний союз психологічної науки – The International Union of Psychological Science, заснований у 1951 р. і на сьогодні об’єднує психологів 54 країн (національних психологічних асоціацій). Міжнародний союз організовує всесвітні психологічні конгреси (останній XXVI Міжнародний психологічний конгрес відбувся у 1996р. в Канаді). Окрім національних асоціацій до Міжнародного союзу входять різноманітні міжнародні об’єднання спеціалізованої спрямованості – наприклад, Міжнародна асоціація прикладної психології, Європейська асоціація експериментальних соціальних психологів, Міжнародне товариство вивчення розвитку поведінки та ін. Поряд з всесвітніми психологічними конгресами, Союз організовує і конференції за спеціальними тематиками. У сусідній Росії у 1994р. було створено Російське психологічне товариство, до якого входять 54 регіональних відділення. Керівництво товариством здійснює Координаційна рада, яка обирається з’їздом Товариства, а між з’їздами – Президент та Президія Координаційної Ради. Товариство має свій устав. На сьогодні (2007 р.) Президент Російського психологічного товариства – доктор психологічних наук, академік Російської академії освіти Є.О.Клімов. Американська психологічна асоціація прийняла у січні 1963 р Етичні стандарти психолога (надруковані в журналі «Американський психолог», січень, 1963р.), поправки внесені у вересні 1965 р. та грудні 1972 р. [3, c.443-458]. Існують самостійні кодекси психологів різних шкіл або спілок, кожен із них може по-своєму трактувати прийнятну та неприйнятну поведінку психолога, і які-небудь спірні чи складні випадки повинні розглядатися крізь призму кодексу тієї школи чи асоціації, в якій психолог-«винуватець» перебуває. Етичний кодекс психолога в Україні було прийнято на І Установчому з’їзді Товариства психологів України 20 грудня 1990 р. у м.Києві. В Україні існує Комісія з етики, заснована Товариством психологів України. Вона провидить роботу, спрямовану на правильне тлумачення психологами Етичного кодексу, здійснює контроль за його додержанням, забезпечує формування у психологів сприйняття цього Кодексу як зобов’язання перед громадськістю, як одного з важливих актів чинного законодавства. Окрім Товариства психологів існує сила-силенна громадських організацій – професійних співтовариств (наприклад, Ліга практикуючих психологів, Асоціація професійних психологів, Асоціація політичних психологів і т.д.). На жаль, ці організації малопотужні та не досить впливові. Немає в науковому співтоваристві й людей, які б солідно та ґрунтовно працювали над проблемами професійної етики. Тим часом в США та Західній Європі написано сотні книг, які стосуються цього питання. Суперечливість проблематики змушує періодично змінювати етичні кодекси, вносити доповнення. Їх переглядають на кожному з’їзді психологів. Так, наприклад, Американська асоціація психологів, у якій підхід до етичних питань, мабуть, найбільш структурований, протягом останніх тридцяти років тричі виправляла кодекс професійної етики. Подібні кодекси прийняті в кожній країні. Вони різняться окремими положеннями, але всі ґрунтуються на нормах моралі, загальнолюдських цінностях та легітимності діяльності психолога.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |