АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Соціологія сьогодні - пошук синтезу

Читайте также:
  1. Етапи біосинтезу білка
  2. Етносоціологія і соціологія нації
  3. Етносоціологія та предмет її дослідження
  4. Загалом, у західній і вітчизняній соціології виділилось три основних напрямки, в яких проводить свої дослідження соціологія міста.
  5. Загальна характеристика класичної соціології. Протосоціологія
  6. Загальне рівняння фотосинтезу та походження кисню
  7. ЗАХІДНА СОЦІОЛОГІЯ другої половини ХХ ст.
  8. Інформаційний пошук та спільне використання інформаційних ресурсів
  9. Інформаційно-пошукоі системи та їх застосування
  10. Класична традиція”: неокласицизм, неокласичний синтез (від “недосконалої конкуренції” Дж. Робінсон до “неокласичного синтезу” П. Самуельсона)
  11. Лекція 7 СОЦІОЛОГІЯ ПРАЦІ
  12. Методи творчого пошуку альтернатив

Теорія комунікації (Юрген Габермас). 70-90 р.р. ХХ століття.

Вельми важливим теоретичним доробком сучасної соціо­логії, у якому по-новому постає проблема особистості й су­спільства, є теорія комунікативної дії Ю.Габермаса. Тут тра­диційне розуміння взаємин між цими сутностями перенесено в новий спільний контекст, у якому соціум постає як символічно структурований життєвий світ. Струк­турно він почленований на культуру, суспільство й особистість. Культура - це той розумовий багаж, із якого суб'єкти комуні­кативної дії дістають консенсуально прийнятні інтерпретації. Суспільство – легітим­ні порядки, завдяки яким ці суб'єкти вступають у міжперсональні зв'язки, дістають солідарну підтримку, грунтовану на груповій належності. Особистість - набуті компетенції, які виконує і водночас підтримує на належ­ному рівні суб'єкт, здатний до мовлення та дії і спроможний, таким чином, утверджувати власну ідентичність. Жорстка інституціалізація визначає, що інди­відуальне "я" набувають лише за допомогою колективного "ми", а традиція безпосередньо визначає індивідуальну свідомість. Раціоналізація життєвого світу спричиняє його структур­ну диференціацію. Стосовно культури і суспільства це озна­чає поступове виокремлення системи суспільних інституцій від образів світу, стосовно особистості й суспільства - роз­ширення простору випадковості для міжособистісних взаємин, щодо культури й особистості - те, що оновлення традицій дедалі більшою мірою залежить від здатності індивідів до критики та інновацій. Поступово всі структурні компоненти життєвого світу здобувають більший рівень свободи, що в ца­рині культури вимагає критичного перегляду гарантованого знання, в царині суспільства - встановлення генералізованих цінностей та норм, у царині особистості - самокерованої інди­візуалізації. У Габермаса ця суперечливість долається розріз­ненням соціальної та системної інтеграції суспільства: для першої клю­човим моментом є взаєморозуміння і злагода суб'єктів, для другої - нормативне регулювання індивідуальних рішень, які залишаються суб'єктивно неузгодженими. Система за визна­ченням деперсоналі­зо-вана, тут системи дії відокремлені від структур особистості, а, скажімо, культурна традиція втрачає свою зобов'язувальну силу і сама стає матеріалом для ідеоло­гічного маніпулювання. Система, що уособлює економіку і бюрократизований держапарат, успішно "коло­нізує" життєвий світ, презентований приватною (сім'я, вільні асоціації) та пуб-. лічною (об'єднання громадян) сферами.

Основні ідеї Габермаса:

1. Від індивіда акцент зміщується до міжособистісної комунікації. В основі-філософія герменевтики. Мова - дискурсивна форма тексту. Дані соціології - теж тексти. Їхнє розуміння більше розкриває життя суспільства, ніж цифри. Але мова йде про розуміння того, що сховане за словами. «Спрямованість на Іншого» - взаємовплив людей через комунікацію-предмет його досліджень.

2. Комунікація в сучасному суспільстві залежить від політичної системи і культури. Проблемі сучасної освіти присвячена його робота «Знання й інтерес». Зміна пріоритетів у суспільстві повинна відбиватися й у системі освіти. Багато уваги він поділяв дослідженню маосої комунікацію та ії продукту – масової куль­турі, яка породжує маосовго індивида яким легко манюпулювати.

3. Його класифікація соціальних систем в історії також базується на домінанті інтересів: а) техніко - маніпуляційний інтерес (індустріальне суспільство, модернізм і масова культура); б) герменевтичний інтерес (Культура Відродження); в) критично-емансипаторський інтерес (сучасний постмодерністський етап). Хабермас прагнув до звільнення людей від обмежень природи і соціального гноблення. Не випадково він належить до франкфуртської школи неомарксизму.

4. Хабермас докладно досліджує тоталітарні системи і природу тоталітарної влади у всіх сферах громадського життя, у всіх проявах: особистій, сімейній, економічній, політичній, духовній.

Пьєр Бурдьє - «Габітус» і «Соціальні практики». Продовжу­ю­чи ідеї розуміючої соціології і Парсонса, досліджує структуру соціальної дії індивідів і його детермінанти. Поняття «габітус» можна витлумачити як навик, схильність, готовність, навичка до визначених моделей поведінка, мислення і спілкування. Це ментальна характерис-тика індивіда. Вона не уроджена, але формується ще в ранньому дитинстві. Соціальне життя перебуває з взаємодії трьох систем:

 


СТРУКТУРИ HABUTUS ПРАКТИКИ Правила,норми,закони- Схильності,суб'єктивна Реальні способи

Об'єктивні для індивіда. настанови, упередження техніки і дії,

що визначає моделі що витворюють

поведінки,.вибір структури

способу дії,

життєву стратегію.

 

Індивід підкоряється «Габітус» несвідомо, все залежить у великому ступені від соціального середовища, культури, моди, престижу, традицій, тобто від колективного практичного розуму. Габітус складає поле можливостей і виборівдля особистості. Стимулом виступає Конвенція (Угода) між агентами, що дотримують ті або інші практики, у яких відтворюються соціальні структури й інститути.що створюєдовіру між акторами.Соціальний інститут, навіть такий необхідний як економіка, існує не тільки в речах (матеріальних продуктах діяльності- К.Маркс), але й у логіці (практичних установках і мотивах) саме визначеним, а не іншим способом. Так можна зрозуміти речі, не розв'язувані в рамках соціології моря і критичної соціології. Люди дотримуються правил, але при цьому суспільство змінюється. Цей погляд відмінний від драма­тургічного підходу Гофмана, бо хоча, на думку Бурдьє, в реальній прак­тичній діяльності світ нав'язує себе, проте ніколи не розгорта­ється як вистава. Спираючись на думку Е.Ліча, що структурні системи, в яких усі шляхи соціальної дії суворо інституціалізовані, неможливі, і будь-яка система має містити царину, в якій індивід вільний у своєму виборі й може маніпулювати систе­мою на свою користь, Бурдьє формулює відоме положення про габітус як систему диспозицій, що становлять упорядковані структури і водночас функціонують як структури, що структурують. Завдяки дії цієї когнітивної і мотиваційної структури найменш імовірні практики виключаються ще до розгляду як немислимі через безпосереднє підко­рення порядку, який зму­шує "відмовлятися від неможливого і бажати неминучого". Фактично йдеться про спробу створити концепт, здатний подолати одвічну дихотомію "індивід - суспільство". Саме за його допомогою відбувається поєднання об'єктивованого інкорпорованого: "габітус є те, що дає змогу "обжити" інституції, практично привласнити їх і тим самим підтримувати в активному, життєвому, діяльнісному режимі", і водночас він "піддає їх перегляду і пере­творенню", більше за те, він дає інституції можливість здійснитися в усій повноті, коли влас­ність привласнює власника. Інституція життєздатна лише тоді, коли вона об'єктивується не лише в предметах, а й у сталій налаштованості визнавати і виконувати її вимоги (Бурдьє, 1998). Габітус тлумачиться як іманентний закон, "вписаний у тіло спільною історією". Його призначенням є, насамперед, організація колективної дії. Хоча не можна відмежуватися від діалектики диспозицій і можли­востей, наявної в кожному агенті, "вкрай небезпечно аналізу­вати колективну дію за моделлю індивідуальною". Індивідуальність одиничних практик несуттєва порівняно зі спільністю практик представників однакових со­ціальних класів. Отже, габітус є механізмом структурації досвіду, інтеграції досвіду спільного для всіх членів класу, який забезпечує інди­відам відносно стабільний універсум ситуацій, здатних підси­лити їхні диспозиції. Відповідно агенти розгляд­даються, передусім, як носії диспозицій, що роз­різняються за конкретними ознаками доступного і недоступ­ного, того, що "для нас" і "не для нас". Саме завдяки диспози­ціям відбувається узгодження задоволення потреб з об'єктив­ними шансами, внаслідок чого "жити на власний розсуд" оз­начає жити "відповідно до свого становища".Про це далі в диспозиційної теорії особистості.

Е нтоні Гідденс розділяє подібну позицію. Він вважає, що з метою, наміром (інтенціею), причиною і мотивом, яким користується розуміюча соціологія і теорія керування (Скіннер), - треба поводитися обережно. Оскільки не можна вирвати людську дію з її просторово-тимчасового контексту (конкретної ситуації) - це безупинний потік поведінка. Крім цілераціональної дії (М.Вебера), йде постійний рефлексивний моніторинг, що контролює дії суб'єкта. Внутрішньо властиву агентам спроможність розуміти свої дії і чекання Інших, він називав «компетентністю акторів». Він же розділяв суб'єктів дії на «агентів», «акторів» і «учасників».

Агенти - це учасники, що роблять дію і здійснюють рефлексивний моніторинг, але можуть не розуміти умов і наслідків, що актуально впливають на процес.

Актори - учасники, що усвідомлено прийняли свої ролі. Вони здійснюють цілеспрямовану дію, освідомлюючи умови і наслідки.

Учасники - люди потенційно здатні до якоїсь дії. Вони або спостерігають, або присутні, тим самим становлячись учасниками Спів-буття, навіть не підозрюючи про це.

Гідденс увів поняття «ненавмисні» або «неочікувані» дії, які є проявом рефлекторних механізмів або побочними наследками.Бо людина не занє всіх умов та наследків Наприклад, людина випадково зайшла в кімнату і запалила світло, тим самим злякавши злочинця, що там ховався. А його давно розшукувала поліція. Злочинець вискочив і побіг - і був схоплений. Дії, що не були навмисними або усвідом­леними цілями: злочинець у в'язниці і відвернений новий злочин.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.)