АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

КОМПЛЕКС СВАВОЛІ І ІЛЮЗІЙ ЯК КРИМІНОГЕННА ФОРМА ВОЛІ І СВІДОМОСТІ

Читайте также:
  1. B) Спортивная форма
  2. B. на процессе сбора, передачи и хранения информации
  3. C) в тексте нет информации
  4. C.) При кодировании текстовой информации в кодах ASCII двоичный код каждого символа в памяти ПК занимает
  5. CASE-технологія створення інформаційних систем
  6. CMS, редактирование информации
  7. D. процессы самоорганизации, информационные процессы и процессы управления в живых системах
  8. g) процесс управления информацией.
  9. I Курс I I семестр (полная форма обучения)
  10. I. ИНФОРМАЦИЯ, КОТОРУЮ НЕОБХОДИМО ЗНАТЬ ДО НАЧАЛА АНКЕТИРОВАНИЯ
  11. II. Формальная логика как первая система методов философии.
  12. III Рондообразная форма.

 

Унікальний матеріал для наукового дослідження морфології
волі і свідомості злочинця представлений у творчості Ф.М.Достоєвського, який збагатив розуміння душі людської відкриттями, одержаними в результаті художнього дослідження феномена сваволі.

Ці відкриття, очевидно, стали можливими завдяки особливій
творчій інтуїції Ф.М.Достоєвського, що виявляє себе в його методі дослідження дійсності.

Який же цей метод? Його можна помітити вже у ставленні
Ф.М.Достоєвського до психології. Завдяки своїй творчій інтуїції він проникливо помітив, що при вирішенні етичних проблем сама по собі психологія як інструмент дослідження є "з двома кінцями". Це означає, що сама по собі психологія невизначена (двозначна), вона однаковою мірою може бути використана для здобуття двох протилежних рішень однієї і тієї ж етичної проблеми. Пізнавши цю властивість, притаманну психології, Ф.М.Достоєвський у своєму художньому дослідженні душі людини застосовував психологію, доповнюючи її "позитивними фактами". У цьому методі і проявляється особливістю його творчої інтуїції. Поєднання психології і "позитивних фактів" у руках Ф.М.Достоєвського, з одного
боку, сприяло реалізації можливостей і того, й іншого, а з другого боку - усувало ті недоліки, які у них з'являються, коли вони не поєднуються між собою.

При найближчому розгляді досвіду художнього дослідження
душі людини, що належить Ф.М.Достоєвському, вбачається, що те, чим доповнював він психологію, ті "позитивні факти", з допомогою яких він перетворював психолоґію "з двома кінцями" у психологію визначену (недвозначну), - це не що інше, як соціологія. Очевидно, творча інтуїція Ф.М.Достоєвського обдарувала його методом, застосування якого підтверджує передбачення Т. Рібо, сприйняте пізніше Е.Дюркгеймом, про те, що в майбутньому психологія знайде свій вищий розквіт у соціології.

Ймовірно, зв'язок між психологією і соціологією може бути
інтерпретований у відповідності з "законом годинника" таким чином. Виходячи з того, що терміном "соціальне" ми домовились у даній роботі позначати предметне буття людини у суспільстві, соціологія - це наука про предметне буття людини, яке продукує її волю. Отже, зв'язок між психолоґією і соціологією визначається зв'язком між психікою людини у суспільстві (тобто свідомістю) і предметним буттям людини у суспільстві (тобто волею) у відповідності з "законом годинника". Психологія перестає бути "з двома кінцями", якщо вона поєднується з соціологією, і навпаки - соціологія перестає бути "з двома кінцями", якщо вона поєднується з психологією. Тому доля і психології, і соціології така, що, розвиваючись, вони все більше диференціюються і інтеґруються між собою таким чином, що утворюють нову галузь науки - соціопсихологію, котра досліджує заданий "законом годинника" комплекс, що складається з предметного буття людини у суспільстві (тобто волі) і психіки людини у суспільстві (тобто свідомості).

Творча інтуїція Ф.М.Достоєвського допомогла йому відчути цей зв'язок між психологією і соціологією і озброїла його соціопсихологічним методом художнього дослідження душі людини, хоч він і не усвідомлював існування "закону годинника", що лежить в основі вказаного методу. При найближчому розгляді виявляється також, що творча інтуїція Ф.М.Достоєвського підказала йому шлях пізнання душі людини через розгляд проблеми сваволі, яку він намагається вирішити, застосовуючи соціопсихологічний метод, з допомогою ідеї "ґрунтівництва".

Завдяки особливій творчій інтуїції, Ф.М.Достоєвський досягає такого реалізму у своїх творах, який не досягається в протоколах наукових досліджень. Тому твори Ф.М.Достоєвського - це документи про душу людини, ураженої сваволею, гарантом достовірності яких є геній великого художника-дослідника. У дисертації й робиться спроба дослідити комплекс сваволі і ілюзій як криміногенну форму волі і свідомості з допомогою цих документів, засвідчених рукою Ф.М.Достоєвського. Його твори такою мірою реалістичні, що мають властивості емпіричного матеріалу для наукового дослідження. Так їх розглядали багато філософів, психологів, кримінологів і зокрема Ф.Ніцше, З.Фрейд, Е.Феррі та інші.

 

Виходячи з цього, у дисертації робиться спроба знайти у творах Ф.М.Достоєвського своєрідне документальне підтвердження (або спростування) наступної гіпотези: злочин - це прояв комплексу сваволі і ілюзій, що утворюється у людей, які беруть участь в економічному обміні в формі непідприємництва. З цією метою за допомогою соціопсихологічного методу досліджуються такі твори письменника: "Записки з Мертвого дому", "Записки з підпілля", "Злочин і кара", "Біси", "Брати Карамазови", публіцистика 1861-1865 рр., "Щоденник письменника" та деякі інші.

 

Проведене дослідження показало наступне. Ф.М.Достоєвський зробив соціопсихолоґічне відкриття, "прочитавши", завдяки своїй творчій інтуїції, в розглядуваній ним дійсності образ злочинної "людини з підпілля", що уражена "бісом сваволі" і "блудом свідомості" в результаті "відірваності від ґрунту" ("неділовитості"). Сформулювавши це своє відкриття у "Записках з підпілля", що вийшли в світ у 1864 році, він до кінця свого життя займався
дослідженням відкритого ним феномена.

 

При найближчому розгляді виявляється, що в представлених
Ф.М.Достоєвським "документах" про душу людську "біс сваволі" і "блуд свідомості" - це не що інше, як комплекс сваволі і ілюзій, а "відірваність від ґрунту" ("неділовитість") - це не що інше, як участь в економічному обміні у формі непідприємництва. Таким чином, підтверджується запропонована у дисертації гіпотеза про те, що злочин - це прояв комплексу сваволі і ілюзій, що утворюється у людей, які беруть участь в економічному обміні у формі непідприємництва.

 

Пізнання комплексу сваволі і ілюзій як криміногенної форми волі і свідомості сприяє також розгляду проблеми співвідношення "сваволі" і "нової волі". У романі "Злочин і кара" ця проблема представлена у вигляді проблеми співвідношення "злочинця" і "людини - новатора" (типу Сократа). Герой роману Раскольніков, розглядаючи цю проблему і намагаючись знайти принципову різницю між злочинцем і людиною-новатором, стверджує, що звичайний злочинець, тобто людина-новатор сократівського типу, - це той, хто вчиняє злочин "заради ідеї". З цього випливає, що і злочинець, і людина-новатор є людьми, у котрих воля знаходиться у стані сваволі. Але це не так. Людина-новатор відрізняється від злочинця тим, що вона має не сваволю "заради ідеї", а нову волю, що утворюється у неї в результаті прилучення до нового "ґрунту", який виникає у будь-якому суспільстві за законом його розвитку. Таким був, зокрема, Сократ, котрого співгромадяни-консерватори, прилучені до старого "ґрунту", не змогли відрізнити від злочинця.

 

Розглядаючи в своїх працях цю ж проблему, Ф.Ніцше на відміну від героя "Злочину і кари" стверджує, що всі злочинці – це люди-новатори. На відміну від Ф.М.Достоєвського, який вважав, що сваволя - це хвороба духу людини, якої треба позбавлятися прилученням до "ґрунту", Ф.Ніцше вважав, що сваволя - це здоров'я духу людини, невірно приписуючи сваволі якості нової волі, котра властива людині-новатору. Людина-новатор дійсно виходить за межі існуючих норм права і моралі, але лише тією мірою, в якій вони застаріли, проявляючи при цьому не сваволю, а нову волю.

Ф.Ніцше розуміє людину-новатора як надлюдину, що має "волю до влади", причому воля ця у неї знаходиться у стані сваволі.

Дослідження морфолоґії волі і свідомості людини, яке приводить до висновку про існування різних форм волі - сваволя і несваволя, стара воля і нова воля - вказує на те, що відкрита А.Шопенгауером "воля до життя" може бути правильно зрозуміла, якщо її розглядати в цих різних формах, тобто, розрізняючи "волю до життя" у злочинця, у незлочинця, у людини-консерватора, у людини-новатора.

ГЛАВА IV.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)