|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ. Актуальність дослідженняАктуальність дослідження. Динаміка - кількісна і якісна - злочинності в усьому світі, і в Україні зокрема викликає сьогодні особливу стурбованість громадськості.
Як свідчить досвід, розвиток цивілізації супроводжується експансією злочинності. Однак, при найближчому розгляді цього ж
У зв'язку з цим наукове дослідження механізмів, котрі зумовлюють динаміку злочинності, виходить до пріоритетних напрямків у сучасних гуманітарних науках. Разом з тим, є всі підстави вважати, що досі спроби знайти адекватне пояснення цих механізмів не призвели до створення такої концепції, яка послужила б основою для розробки ефективної “технології” боротьби зі злочинністю. При цьому треба мати на увазі, що дослідження волі і свідомості злочинця є ключовими як для пізнання механізмів кримінальної поведінки, так і для розробки методик боротьби з нею. Усе це свідчить про актуальність даного дослідження. Не дивлячись на “методологічну закріпаченість” наукової думки, значний вклад у дослідження механізму кримінальної поведінки внесли зокрема вчені (юристи і психологи) колишнього Радянського Союзу, у тому числі й України: Ю.М.Антонян, І.Д.Бех, Л.І.Божович, В.В.Гульдан, І.М.Даньшин, У.С.Джекебаєв, О.Л.Дубовик, М.І.Єникеєв, А.Е.Жалінський, А.П.Закалюк А.Ф.Зелінський, М.В.Костицький, М.М.Коченов, В.М.Кудрявцев, І.П.Лановенко, Н.С.Лейкіна, В.Г.Лихолоб, О.М.Леонтьєв, К.К.Платонов, О.Р.Ратінов, С.А.Тарарухін, І.К.Туркевич, Л.Б.Філонов.
Сучасні дослідження механізму кримінальної поведінки на Заході відрізняються від вказаних своєю методологічною "розкріпаченністю". Це, звичайно, зумовлює свободу наукової творчості, що сприяє плідності досліджень. Однак така "розкріпаченність" обумовлює також їх відкритість для іншої крайності, схильності до методологічного нігілізму, який проявляється у відступі від прогресивних наукових принципів, сформульованих в епоху Просвітництва. Дисертант у своєму дослідженні волі і свідомості злочинця намагався подолати як методологічну "закріпаченість”, так і методологічний нігілізм.
Виходячи з викладеного, дисертант сформулював так проблему Об'єктом дослідження є особистість злочинця. Предмет дослідження - механізм формування і реформування волі і свідомості злочинця.
У відповідності з цим метою дисертаційного дослідження є пізнання закономірностей утворення форми волі і свідомості, котра проявляється у вигляді кримінальної поведінки, для розробка на основі цього концепції перетворення волі і свідомості злочинця в практиці боротьби зі злочинністю. Для досягнення вказаної мети у дисертації були поставлені наступні завдання: а) підготувати адекватний методологічний інструментарій; б) розглянути з допомогою спеціально підготовленого методологічного інструментарію морфологію (устрій) волі і свідомості злочинця, включаючи: (1) елементи волі і свідомості; (2) зв'язок елементів волі і свідомості; (3) види зв'язку елементів волі і свідомості; (4) механізм утворення видів зв'язку елементів волі і свідомості; в) результати вказаного розгляду використати для розробки
Виконанню вказаних завдань передувало висунення таких 1. Етичність і неетичність (у тому числі й кримінальність) поведінки - це прояв відповідної форми волі і свідомості людини. 2. Форма волі і свідомості людини - у тому числі й злочинця - 8. Реформувати волю і свідомість злочинця можна реформуючи його участь в соціальному обміні. У дисертації дається теоретичне і емпіричне обґрунтування Методологія дослідження: А. У теоретичному дослідженні дисертант застосовує сформульований в епоху Просвітництва принцип натуралізму, у відповідності з яким природа є універсальним законодавцем для всіх явищ, що були, є і будуть, у тому числі соціальних (і духовних). Соціальні (і духовні) явища є не чимось позаприродним, а навпаки - вищою, у порівнянні з фізичними і біологічними явищами, формою розвитку Природи й існують за її законами. Кожній формі Спираючись на ідею природного права, - коріння якої сягають "Багато хто досі намагався надати цій галузі (юриспруденції - Дж. Локк вважав, що злочин є таким тому, що він порушує закон, даний людям природою, а "громадянські закони <...> справедливі лише настільки, наскільки вони засновуються на законі природи, при посередництві котрого вони повинні регулюватися і тлумачитися" (Дж. Локк. Сочинения. - М., 1988. – Т.3. – С.266-268). Італійський кримінолог Р.Гарофало розробляв концепцію Виходячи з цього, дисертант і розробляє методологічний інструментарій для свого дослідження. При цьому виявилося, що реалізувати принцип натуралізму в кримінологічному дослідженні, можна лише спираючись на соціологічні і психологічні дослідження. З цим же зустрівся, зокрема, Л.Й.Петражицький, котрий поставив в 1897-1900 р.р. у правознавстві питання про необхідність відродження ідеї природного права, спираючись на досягнення психології. Саме цим пояснюється те, що в дисертації значне місце Дисертант притримується точки зору сучасного німецького кримінолога Ганса Йоахима Шнайдера, котрий, розглядаючи шляхи розвитку новітньої кримінології у світі, стверджує, що "кримінолог має бути і юристом, і суспільствознавцем (наприклад, соціологом, психологом і т.п.)" (Шнайдер Г.Й. Криминология. Пер. с нем. - М., 1994. – С.6). Б. В емпіричному дослідженні дисертант, виходячи із специфіки розглядуваного предмета і висунутих гіпотез, застосовує наступні методи: 1) метод інтерпретації розглядуваних явищ еx post facto; 2) метод контент-аналізу матеріалів інтерв'ю і кримінальних справ; 3) метод моноґрафічного дослідження еволюції злочинної кар'єри.
За допомогою вказаних методів у дисертації досліджуються: 1) кримінологічні факти; 2) стан волі і свідомості 222 підлітків, що знаходилися на обліку в інспекціях у справах неповнолітніх відділів внутрішніх справ; 3) алгоритм поведінки осіб, що вчинили злочини з необережності за матеріалами 250 кримінальних справ; 4) біоґрафія типового злочинця-рецидивіста.
Крім того, у дисертації розглядаються результати емпіричних
Характерним для методики даного дисертаційного дослідження є те, що автор відмовився від так званої "битви цитат", зосереджуючи свої зусилля на розгляді самих кримінологічних явищ, а не на розгляді точок зору інших кримінологів про ці явища. Кримінолог Марвін Вольфганґ емпірично вивів, що майже половина теоретичних праць кримінологів складаються з безплідної полеміки, що не дозволяє виробити плідних гіпотез для емпіричних досліджень. Полеміка підміняє собою і теоретичні обґрунтування, і емпіричні результати досліджень (див.: Шнайдер Г.Л. Наукові передумови дослідження. Дисертант у своєму дослідженні спирається на ідеї Аристотеля, Гаррі С.Беккера, Макса Вебера, Л.Гараї, Р.Гарофало, П.Гольбаха, Гуго Гроція, Р.Декарта, Ф.М.Достоєвського, Е.Дюркгейма, О.Конта, О.М.Леонтьєва. Дж. Локка, А.С.Макаренка, І.П.Павлова, Й.Прохазки, Т.Рібо, І.М.Сеченова, Г.Спенсера, О.Тоффлера, 0.0.Ухтомського, А.Шопенгауера та інших. Новизна дослідження полягає: - в розробці методології дослідження особистості злочинця, заснованій на принципі натуралізму; - в розрізненні двох форм волі і свідомості людини, що проявляються у двох видах поведінки - етичній і неетичній (у тому числі кримінальній); - у встановленні залежності форми волі і свідомості людини, в Наукове значення результатів дисертаційного дослідження
Дисертаційне дослідження може сприяти розвитку нового напрямку у кримінології - натуралістичної кримінології.
Запропонована у дисертації концепція морфології волі і свідомості злочинця може бути використана для вирішення фундаментальних та прикладних проблем кримінології. Крім того, результати дослідження дозволяють поглибити наукове розуміння волі і свідомості людини взагалі. Практичне значення результатів дисертаційного дослідження полягає у тому, що вони, сприяючи подоланню волюнтаризму і утопізму при розробці стратегії і тактики боротьби зі злочинністю, вказують шляхи до підвищення її ефективності.
У дисертації пропонується нова методика протидії злочинності, заснована на використанні виявленої автором залежності форм волі і свідомості людини від форм участі її в соціальному обміні.
На підставі вказаної методики дисертант розробляє інтегративну концепцію кримінологічної безпеки суспільства, котра передбачає розширення кола нерепресивних засобів боротьби зі злочинністю, що більш ефективно сприяють узгодженості волі і свідомості з законами природи, ніж репресивні. Вказана концепція заснована на ідеї, що підприємництво - єдиний природний конкурент злочинності.
Концепція формування і реформування комплексу сваволі і ілюзій, що проявляється у вигляді кримінальної поведінки може бути використана усіма, хто так чи інакше бореться зі злочинністю та іншими видами неетичності. Вона може використовуватись також для вдосконалення методики етичного виховання. Положення дисертації, що виносяться на захист: 1. Виходячи з принципу відповідності методу пізнання предмету пізнання, для дослідження морфології волі і свідомості людини (у тому числі і злочинця) адекватною є методика дослідження, заснована на так званій "універсальній конституції" природи, котра складається з трьох принципів: принцип годинника, принцип обміну, принцип стратифікації. 2. У відповідності з принципом натуралізму слід розрізняти злочин de facto і злочин de jure. Злочин треба розглядати як особливу форму порушення законів Природи (злочин de facto), а не лише як порушення юридичних законів (злочин de jure). Тільки те, що є злочином de facto (інакше кажучи, природним злочином) законодавець може і повинен визначати злочином de jure: злочин de facto є єдиною підставою для визначення законодавцем злочину de jure). 3. Яка форма участі людини в соціальному обміні, така і форма її волі і свідомості, котрі, в свою чергу, завдають етичну чи неетичну (у тому числі кримінальну) форму поведінці, генеруючи і реґулюючи її.
У людини, що бере участь в соціальному обміні у формі підприємництва, воля набирає форму несваволі, а свідомість – форму неілюзій, утворюючи комплекс несваволі і неілюзій, котрий проявляється у вигляді етичної поведінки. Етичність такої людини є результатом безпосередньої дії на її волю і свідомість законів природи (безпосередня етичність). Етична поведінка такої людини є не змушеною нормами моралі і права (не конформістською).
У людини, що бере участь в соціальному обміні у формі непідприємництва воля набирає форми сваволі, а свідомість – форми ілюзій, утворюючи комплекс сваволі і ілюзій, котрий не будучи змушеним нормами моралі і права до етичного прояву, проявляється у вигляді неетичної, у тому числі кримінальної, поведінки. Етичність такої людини є результатом не безпосередньої дії на волю і свідомість людини законів природи, а опосередкованої дії на волю і свідомість через норми моралі і права (опосередкована етичність). Етична поведінка такої людини є змушеною нормами моралі і права (конформістською). Якщо ж людина з комплексом сваволі і ілюзій в результаті недоліків у вихованні не піддається примусу норм моралі і права до етичності, то її комплекс сваволі і ілюзій проявляється у формі неетичної, у тому числі і кримінальної, поведінки.
Норми моралі і права, а також держава, релігія, різні інститути соціального виховання виникають і існують для того, щоб примушувати не прилучених до законів природи через підприємництво людей, що мають комплекс сваволі і ілюзій, до етичної поведінки. (Уже в посланнях апостола Павла розрізнялися дві форми етичності: етичність від "благодаті Божої" і етичність від "законів Божих". Таке ж розрізнення робив ранньохристиянський філософ Авґустин. Те саме проповідував в XI ст. Київський митрополит Іларіон у своєму "Слові про закон і благодать". У протестантській етиці було відкрито, що "благодать Божа" сходить до тих, хто займається підприємництвом, котре є угодним Богу. Філософи-натуралісти (зокрема Дж. Локк) розрізняли етичність, що походить від злагоди з законами природи і етичність, що походить від підкорення законам, постановленим самими людьми в суспільстві. А.Шопенгауер розрізняв етичність підприємців і етичність непідприємців).
4. Злочини, які вчиняються по умислу, і злочини, які вчиняються з необережності, - це різні форми прояву комплексу сваволі ілюзій. Обережність і відсутність умислу на вчинення злочину в соціальній поведінці при задоволенні людиною потреб - це властивості, що продукуються комплексом несваволі і неілюзій. Необережність і умисел на злочин продукуються комплексом сваволі і ілюзій.
Злочин з необережності - це така форма прояву комплексу сваволі і ілюзій, при якій проявляється намір задовольнити свої потреби таким чином, що це небезпечно випадковим нанесенням шкоди життю, здоров'ю чи інтересам інших людей. Злочин по умислу - це така форма прояву комплексу сваволі і ілюзій, при якій проявляється намір нанести шкоду життю, здоров'ю чи інтересам інших людей, щоб таким чином задовольнити свої потреби. 5. Реформувати комплекс сваволі і ілюзій, що проявляється у 6. Треба розрізняти роль форми волі і свідомості людини і роль природженої і набутої індивідуальності людини у механізмі поведінки. Від форми волі і свідомості залежить етичною чи неетичною (кримінальною) буде поведінка людини. Від індивідуальності (природженої і набутої) людини залежить різновидність прояву (феноменологія) як комплексу несваволі і неілюзій, так і комплексу сваволі і ілюзій, тобто феноменологія етичної і неетичної (кримінальної) поведінки. Питання "Чому людина вчиняє злочин?" треба поділити на два різні питання: (1) Чому людина вчиняє злочин взагалі? і (2) Чому людина вчиняє саме цей злочин, а не інший? Ці питання мають дві різні відповіді: 1. Людина вчиняє злочин взагалі тому, що її воля має форму сваволі, а свідомість - форму ілюзій. 2. Людина вчиняє саме цей злочин, а не інший тому, що її природжена і набута індивідуальність визначає саме такий прояв комплексу сваволі і ілюзій, а не інший. 7. В основі будь-якого залежного від людини фактору, що загрожує національній безпеці знаходиться комплекс сваволі і ілюзій, котрий проявляється у порушенні природних законів існування суспільства. Злочинність є одним з таких факторів і має тенденцію стати домінуючим у порівнянні з іншими. Радикальним засобом досягнення національної безпеки у будь-якій країні, у тому числі кримінологічної безпеки, є сприяння включенню якомога більшого числа людей в узгоджене з природними економічними законами підприємництво, котре створює імунітет проти ураження людей комплексом сваволі і ілюзій. Всі інші засоби, у тому числі і репресивні, є допоміжними. Злочинність не може бути поборена з допомогою самих лише репресивних засобів. Найбільш ефективним засобом проти злочинності є конкуренція їй з боку узгодженого з законами природи підприємництва. Підприємництво – єдиний природний конкурент злочинності. З цього слід виходити при розробці концепції кримінологічної безпеки суспільства. Не кожен, хто має комплекс сваволі і ілюзій скоює злочин, але кожен, хто скоює злочин, робить це тому, що має комплекс сваволі і ілюзій. Для того, щоб уникнути волюнтаризму і утопізму у боротьбі із злочинністю та іншими видами неетичності належить розрізняти фактори, які визначають форму волі і свідомості, і фактори, які визначають індивідуальність прояву (феноменологію) форми волі і свідомості. Апробація дослідження. Матеріали дисертації доповідались на
Висновки і рекомендації дисертаційного дослідження використовувались при підготовці пропозицій до проектів ряду законодавчих актів і нової Конституції України, а також розробниками Федеральної проґрами по посиленню боротьби зі злочинністю на 1994-1995 р.р. Російською Федерацією.
Опубліковані результати дисертаційного дослідження обговорювались також спеціалістами на сторінках наукових видань, зокрема у журналі "Право України" (1992. – №2. – С.90-91), а також в журналі Російської Академії наук "Государство и право" (1992. – №12. – С.151-153).
Цикл наукових праць дисертанта "Закон і злочин (соціопсихологічні дослідження)", в якому викладені положення дисертації, удостоєний премії ім. М.П.Василенка Національної Академії наук України за 1994 р. Структура дисертації. Дисертація складається з Вступу, Тез ТЕЗИ ДИСЕРТАЦІЇ
І. При дослідженні морфології волі і свідомості злочинця треба
II. Досліджуючи волю і свідомість людини, у тому числі і злочинця, слід застосовувати принцип годинника, котрий може бути
III. Будь-яка річ (у тому числі будь-яка людина як суб'єкт) існує не інакше, як беручи участь в обміні речовин. Тому у відповідності з принципом обміну волю і свідомість треба розглядати як "продукти" участі людини, у тому числі і злочинця, в обміні речовин в умовах людського суспільства. Яка форма цієї участі, така і форма (морфологія) волі і свідомості. Воля - це людська форма властивого від природи всім речам
IV. Розвиток живих істот відбувається за принципом нашарування (стратифікації), у відповідності з яким у процесі розвитку будь-якої речі її вища форма існування нашаровується на нижчу, співіснуючи з нею таким чином, але не руйнуючи її. Виходячи з цього, соціальне в людині, у тому числі і вчинюваний нею злочин, - це вища форма її існування, що нашаровується на нижчу, біологічну форму існування людини. Соціальне з'являється з появою вищої форми обміну речовин в умовах людського
V. У відповідності з "законом годинника" суб'єктивне, тобто VI. Викладене дозволяє дати соціопсихологічне визначення осудності, вини, мотиву і цілі злочину. Осудність - це здатність людини проявляти в своїй поведінці волю і свідомість. Вина у злочині - це прояв комплексу сваволі і ілюзій у вигляді злочинного діяння. Мотив злочину - це акт волі, що генерує конкретне злочинне діяння. Ціль злочину - це акт свідомості, що регулює конкретне злочинне діяння. VII. Пізнати механізм поведінки людини, у тому числі і кримінальної поведінки, – це означає пізнати: а) морфологію (устрій) волі і свідомості людини; б) фізіологічну і психологічну індивідуальність людини (котра може бути природженою і набутою). Щоб зрозуміти, чому людина вчиняє неетичний поступок (злочин), треба знайти відповідь на два різних питання: 1) чому людина вчиняє саме неетичний (кримінальний) поступок (відповідь на це питання можна знайти через пізнання морфології волі і свідомості людини); 2) чому людина вчиняє саме цей неетичний (кримінальний) поступок, а не інший (відповідь на це питання можна знайти через пізнання фізіологічної і психологічної індивідуальності людини). VIII. Морфологія (вчення про устрій) волі і свідомості людини, у тому числі і злочинця, повинна розглядати: 1) елементи волі і свідомості; 2) зв'язок елементів волі і свідомості; 3) види зв'язку елементів волі і свідомості; 4) механізм утворення видів зв'язку елементів волі і свідомості. Елементами волі є потреби людини і предмети середовища, що Елементи волі і свідомості пов'язані між собою взаємопокладанням: в устрої волі потреби людини покладають існування предметів середовища, що задовольняють потреби і навпаки, ці предмети покладають існування потреб; в устрої свідомості емоції людини покладають існування мислей (рацій) і навпаки, мислі (рації) покладають існування емоцій. Взаємопокладання елементів в устрої волі і свідомості може бути двох видів: 1) упорядковане світопорядком (тобто існуючим у природі нормальним порядком); 2) не упорядковане світопорядком. Зв'язок елементів волі і свідомості у вигляді упорядкованого IХ. Дві форми волі і свідомості людини (упорядкована і неупорядкована) формуються відповідно двома формами участі людини в економічному обміні: у формі підприємництва і у формі непідприємництва. Підприємництво - це діяльність по створенню товарів (речей і послуг), здатних задовольняти нормальні потреби людей, для еквівалентного обміну на ринку. Підприємництво у такому визначенні - це канал, через який відбувається узлагодження волі і свідомості людей з законами природи, упорядкування їх, формування безпосередньої етичності людини. Участь в економічному обміні, що не має ознак підприємництва визначається Непідприємництвом є, зокрема, наймана праця. У непідприємців етичність формується опосередковано з допомогою моралі, права, релігії, виховання і т.п. Замаскована під підприємництво діяльність, що не відповідає встановленим природою законам економіки, - це слід визначати як псевдопідприємництво, або квазіпідприємництво. Така діяльність не має властивості упорядковувати волю і свідомість людей. До неї відносяться шахрайство, недобросовісна конкуренція, монополізм, спекуляція, виробництво фальшивих товарів, виробництво речей і послуг, що використовуються для задоволення ненормальних потреб людини - наркотиків, порнографічних матеріалів і т.д. X. Комплекс сваволі і ілюзій, - спонукаючи людину порушувати закони природи, - і є універсальним злочинником, коренем будь-якого зла, у тому числі і кримінальної поведінки. Зло, - тобто усе, що порушує закони природи і загрожує людині і людству, - є проявом комплексу сваволі і ілюзій. XI. У відповідності з "універсальною конституцією" природи обмін речовин у суспільстві є джерелом волі людей, а значить і того, що називають
XII. Злочин, будучи проявом комплексу сваволі і ілюзій, - це
ХIII. Якою буде поведінка людини – етичною чи неетичною
XIV. Якою буде феноменологія (різновидність) прояву етичної
XV. В осудної людини інстинкти і неусвідомлене психічне відображення не визначають етичність чи неетичність (кримінальність) поведінки, вони лише визначають феноменологію (характер прояву) етичності чи неетичності (кримінальності) в поведінці людини.
XVI. Виходячи з викладеного механізму поведінки людини, інженерію поведінки (тобто дію на її механізм) можна визначити таким чином: 1) для того, щоб перетворити устрій людини, що завдає неетичність (у тому числі кримінальність) поведінці, в устрій, що завдає етичність поведінці, треба змінити морфологію волі і свідомості людини шляхом прилучення її до участі в економічному обміні у вигляді підприємництва; 2) для того, щоб змінити феноменологію як етичної, так і не
XVII. Принципи "універсальної конституції" природи вказують межі, в яких можуть здійснюватись відкриття і винаходи, відбуватися людська практика. Вони є також критерієм для розрізнення істини і неістини, добра і зла, ефективності і неефективності. Це відноситься і до соціопсихології, у тому числі кримінальної соціопсихології, що досліджує волю і свідомість злочинця, а також до використання соціопсихологічної інженерії в боротьбі зі злочинністю.
ХVIII. Розвиваючи у відповідності з принципом стратифікації
XIX. Незвичайні духовні феномени (геніальність, талановитість, особливі здібності і т.п.) - це лише вища форма розвитку незвичайних фізіологічних і психологічних феноменів, котрі можуть бути природженими і набутими. Однак, наявність геніальності, талановитості, здібностей і т.п. чи відсутність таких не визначають морфологію волі і свідомості людини, а значить не створюють етичність чи неетичність (кримінальність) людини. Етичність чи неетичність (кримінальність) самих цих феноменів визначається формою участі в економічному обміні.
XX. Невиконання правил соціопсихологічної інженерії при дії на механізм поведінки людини перетворює цю інженерію у свавільну (волюнтаристську і утопічну). Біологічні, медичні, правові, моральні і тому подібні засоби дії на фізіологію і психологію людини, що змінюють її індивідуальність, можуть змінювати лише феноменологію етичної і неетичної (у тому числі кримінальної) поведінки, але не змінюють морфологію волі і свідомості людини - у цьому межі дії вказаних засобів на механізм поведінки, у тому - числі і кримінальної.
XXI. Комплекс волі і свідомості, - етичний чи неетичний (у тому числі кримінальний) - не можна створити штучно, тобто без посередництва участі суб'єкта у вищій формі обміну речовин в умовах суспільства - в економічному обміні між людьми. Тому спроби створити етичну чи неетичну (кримінальну) особистість з штучними волею і свідомістю нездійсненні.
ХХII. Керувати волею і свідомістю людини, тобто соціальним
ХХШ. Біологічно активними речовинами можна діяти лише XXIV. Поняття злочину і особистості злочинця поряд з нормативним визначенням (виміром) мають також соціопсихологічне визначення (вимір). Те, що при нормативному визначенні називають злочином, при соціопсихологічному визначенні є не що інше, як прояв комплексу сваволі і ілюзій у поведінці, що має таку міру суспільної небезпеки, за якою держава визнає цю поведінку злочином. Те, що при нормативному визначенні називають особистістю злочинця, тобто особистістю людини, що порушила норму кримінального права, при соціопсихолоґічному визначенні є не що інше, як особистість людини з комплексом сваволі і ілюзій, котрий проявився у вигляді вчинення діяння, що порушує норму кримінального права. Соціопсихологічне визначення злочину і особистості злочинця співвідноситься з нормативним як явище з його виміром. ХХV. Нормативність (норми моралі і права) - це похідне від XXVI. Найбільш сміливо об'явлений Ф.Ніцше той факт, що добро і мораль можуть бути шкідливими, з допомогою "універсальної конституції" природи має наступну психологічну інтерпретацію: добро і мораль стають шкідливими у тому випадку, якщо вони поєднуються з волюнтаризмом і утопізмом. Звідси випливає, що невірно вважати будь-яке добро і будь-яку мораль корисними, однак невірно вважати будь-яке добро і будь-яку мораль шкідливими, як це вважав Ф.Ніцше. XXVII. Злочини, вчинювані навмисно і злочини, вчинювані з необережності, - це різні форми прояву комплексу сваволі і ілюзій. Обережність і відсутність умислу на злодіяння у соціальній поведінці при задоволенні людиною своїх потреб - це властивості, що продукуються комплексом волі і свідомості, упорядкованих світопорядком. Необережність і умисел на злодіяння продукуються комплексом сваволі і ілюзій. Злочин з необережності - це така форма прояву комплексу сваволі і ілюзій, при якій проявляється намір задовольнити свої потреби таким чином, що це небезпечно випадковим нанесенням шкоди життю, здоров'ю чи інтересам інших людей. Злочин по умислу - це такий прояв комплексу сваволі і ілюзій, при якому проявляється намір нанести шкоду життю, здоров'ю чи інтересам інших людей, щоб таким чином задовольнити свої потреби.
ХХVШ. У відповідності з законом кількісної і якісної еволюції знарядь праці, що обумовлює розширення кола підприємців, а також у відповідності з законом кількісної і якісної еволюції потреб людини і її емоцій еволюція комплексу сваволі і ілюзій у суспільстві відбувається таким чином: 1) зменшується число осіб, що мають комплекс сваволі і ілюзій; 2) посилюється інтенсивність прояву комплексу сваволі і ілюзій в тих, у кого він залишається. У випадку соціальних криз (війна, революція, стихійне лихо і т.п.) ця еволюція комплексу сваволі і ілюзій порушується.
XXIX. Існує закон, який можна сформулювати так: розвиток (кількісний і якісний) знарядь праці зумовлює лібералізацію життя людей. Лібералізація життя зумовлює, у свою чергу, дві тенденції: (1) стає більше свободи для проявів комплексу сваволі і ілюзій у формі злочинності; (2) але на протидію цьому стає також більше свободи для зайняття підприємництвом, яке створює імунітет проти ураження людей комплексом сваволі і ілюзій. Виходячи з цього, можна прогнозувати, що злочинність у всьому світі буде зростати, але таким же чином зростатиме і протидія злочинності, створювана підприємництвом, бо це два невіддільні один від одного наслідки лібералізації життя. Очевидно комплекс сваволі і ілюзій, все інтенсивніше проявляючись у вигляді злочинності, справлятиме все більшу загрозу національній безпеці у будь-якому суспільстві. Необхідність протистояння йому змушуватиме суспільства реформуватися відповідним чином, пристосовуючись до законів природи. Зокрема, має підвищуватися роль нерепресивних засобів управління суспільством, що упорядковують волю і свідомість, пов'язаних з удосконаленням участі людей в соціальному обміні. Реформування суспільства має відбуватися у напрямку вдосконалення системи сприяння розвитку підприємництва, котре є природним конкурентом злочинності.
Такими тенденціями визначається динаміка злочинності у суспільстві.
ГЛАВА І. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.024 сек.) |