|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Співвідношення Конституції і ідеології у протидії злочинності
Коли Верховна Рада України проголосувала за прийняття нинішньої Конституції України, деякі народні депутати плакали від радості. Очевидно вони, як і багато інших громадян України, свою радість пов’язували зі сподіваннями, що прийнята Конституція здатна, «запрацювавши», ощасливити народ, в тому числі у сфері протидії злочинності. Але ці сподівання виявилися марними. І це цілком закономірно, бо вказані сподівання були породжені досить поширеною у суспільстві правовою ілюзією начебто Конституція, як і інші законодавчі акти, є самодіючою «машиною», яка, набравши чинності, буде наводити в країні порядок. Ілюзія «самочинності» Конституції глибоко укорінилася у свідомості людей, і це відобразилось навіть у мовній практиці вживання словосполучення «конституція діє», «закони діють», «нормативно-правовий акт не діє» тощо. Насправді Конституція, як і будь-який інший законодавчий акт, не може «діяти» сама - вона може лише застосовуватися людьми, наділеними волею і свідомістю, виконуючи роль інструмента.
Не заперечуючи того факту, що інструмент може бути як хорошим, так і поганим, слід зазначити, однак, що те як він буде застосовуватися залежить від стану волі і свідомості людей, які цей інструмент застосовують.
Виходячи з цього, ілюзії «самочинності» конституції слід протиставити концепцію інструментальної функції законодавства (включаючи сюди і конституцію)[72]. Законодавство, у тому числі і конституцію, - це не що інше, як інструмент (хороший чи поганий) у руках людей, що його застосовують (або повинні застосовувати). Згідно з цією концепцією можна зробити наступні висновки: 1) закон діє лише тоді, коли його застосовують люди; 2) закон діє лише так, як його застосовують люди. Як люди будуть застосовувати закон, у тому числі конституцію, залежить від стану їхньої волі і свідомості. Цей стан визначається соціальною культурою людей, під якою слід розуміти міру узгодженості їхньої волі і свідомості із природними законами соціального життя.
Однією із найважливіших складових соціальної культури людей є ідеологія. Ідеологія людей – це їхні уявлення про закони Матері - Природи, відповідно до яких упорядковуються певним чином їхні воля і свідомість. Правова ідеологія – це уявлення про закони природного права, відповідно до яких упорядковуються воля і свідомість тих, хто, зокрема, застосовує законодавство (конституцію).
Застосування Конституції, як і будь-якого іншого закону, неможливе без наявності певної правової ідеології у головах тих, хто її застосовує. Ідеологія – це свого роду правила, яким має слідувати той, хто застосовує що-небудь (інструмент, пристрій, препарат, законодавство тощо). Отже, без ідеології неможливе застосування чого-небудь, і яка ідеологія – таке і застосування. Відсутність правової ідеології у людей спричиняє нездатність до застосування ними законодавства (конституції). Неадекватна предмету ідеологія закономірно спричиняє неадекватне застосування предмету. Зокрема, протиприродні правові уявлення, тобто, такі, що суперечать законам природного права, породжують у людей так званий «комплекс сваволі і ілюзій», який проявляється у вигляді зловживання при застосуванні законодавства, в тому числі конституції.
Так склалося, що українське суспільство, намагаючись позбавитись ідеології волюнтаризму і утопізму «комуністичних» часів, не набуло поки що сучасної прогресивної ідеології. Через відсутність належної ідеології в громадян України сьогодні у суспільстві маємо Велику Соціальну Драму, що є наслідком відсутності орієнтирів для розрізнення людей хороших і поганих, добра і зла, істини і неістини, свободи і сваволі, справедливості і несправедливості, моральності і аморальності, норми і патології, краси і некраси, прогресу і регресу, й т.п.
Якщо виходити з концепції інструментальної функції законодавства, то слід зробити висновок, що без належної ідеології законодавство, в тому числі Конституція України, будучи одним із соціальних інструментів, не застосовується належним чином. У цьому, на нашу думку, корінь кризи правопорядку в Україні сьогодні. Ця криза проявляється, зокрема, у тому, що через відсутність ідеологічного «стрижня», тобто ідеологічних «правил гри», законодавство стає інструментом, яким люди зловживають, застосовуючи його всупереч законам соціальної природи, відповідно до власної сваволі та власних ілюзій. Цей феномен зловживання законодавством дуже влучно викрив народ у прислів’ї: «Закон що дишло – куди поверни, туди й вийшло!». Відповідно до принципу соціального натуралізму соціальна культура громадян, а значить і ідеологія як одна із складових цієї культури, - вище будь-яких конституцій, законодавчих актів, кодексів, - бо ця культура, так само і її ідеологічна складова, є втіленням у волі і свідомості людей найвищих законів – законів Матері–Природи.
Явно не вистачає сьогодні належної ідеології українським суддям, в тому числі суддям Конституційного Суду України – саме цим визначається сучасний стан правосуддя в нашій країні як результат застосування ними законодавства. Найперше, що кидається у вічі при знайомстві із особистістю судді будь-якої прогресивної країни – це високий рівень соціальної культури цієї особистості, зокрема, озброєність прогресивною ідеологією.
Особливістю Конституційного Суду є те, що, вирішуючи питання про тлумачення норми Конституції при її застосуванні, він не має ніяких правил, крім тих, що сформульовані в доктрині природного права, заснованій на принципі соціального натуралізму[73]. Це тому, що для тлумачення норм Конституції, яка займає найвищий щабель в ієрархії законодавства, не існує ще вищого законодавчого акту, з якого можна було б вивести правила для тлумачення Конституції. Але все-таки щось має бути ще вище Конституції – і це є закони соціальної природи (іншими словами, закони, за якими існує соціальна форма природи, виходячи з ідеї природної цілісності світу [74]). Лише з допомогою доктрини, яка адекватно відображає ці закони суддя Конституційного Суду може надати правильне тлумачення конституційної норми. А така доктрина і є однією із категорій ідеології.
На нашу думку, так звана «політична воля», з допомогою якої Конституція (як і будь-який інструмент) має приводитися в дію, набиратиме стану сваволі (волюнтаризму), якщо політичний діяч чи суддя не буде озброєний ідеологією, що адекватно відображає закони соціальної природи (тобто, так званою «природною» ідеологією або ідеологією соціального натуралізму). При протиприродній ідеологізації (як це мало місце в Україні за часів тоталітаризму) у суспільстві виникає стан, коли «сліпий сліпого веде». А при деідеологізації (як сьогодні в Україні при криміналізмі) у суспільстві виникає стан, коли свобода громадян набирає форми тотального свавілля, у тому числі кримінального. Звідси, і тотальна корупція, заснована на корупційній активності самих громадян, а не лише державних службовців. Деідеологізовані громадяни мають не менше бажання підкупити, наприклад, суддю чи іншого чиновника, ніж він продаватися. Саме ця деідеологізованість громадян, а також неналежний рівень їхньої соціальної культури зводитиме нанівець будь-які реформи в Україні, спрямовані на забезпечення соціального порядку і наведення правопорядку, у тому числі й конституційного. Це – закон політичної кримінології.
Ідеологія тоталітаризму, за якою існував колишній СРСР, у сьогоднішній Україні трансформувалась в тотальну деідеологізацію. Україна сьогодні – це країна, у якій політична воля (воля політиків) і воля громадянська (воля громадян), будучи деідеологізованими, набрали форми сваволі. Та тотальна криза українського суспільства, в тому числі і соціального порядку, яка має місце – це є прояв зазначеної сваволі.
Одним із таких проявів є результат так званих «демократичних» виборів в Україні. І ось чому. Якщо виходити із запропонованої вище концепції соціальної ролі ідеології, то демократичність виборів – означає вільне волевиявлення громадян, за умови, що їхня воля є свідомою, тобто належним чином ідеологізованою. Деідеологізована воля громадян – виборців не може утворювати демократії. Іншими словам, без озброєння громадян демократичною ідеологією може існувати лише псевдодемократія, придатна тільки для того, щоб ті, хто отримує владу зловживали нею, прикриваючись демократичним реквізитом. Ідеологія, на наш погляд, це та «бритва Оккама», за допомогою якої громадяни мають навчитися відрізняти політичних маргіналів від прогресивних політиків, вибираючи їх до влади.
А поки що треба визнати, що влада в Україні доступна лише політичним маргіналам, яким ще належить у майбутньому знайти для себе прогресивну ідеологію, що зробить з них прогресивних політиків. За цих умов громадяни мають перевести свою увагу з наших псевдополітиків, які, будучи деідеологізованими, нездатні вивести країну на шлях прогресу, на ідеологів, бо зараз у їхніх головах вирішується доля України. Народ, що не має належної соціальної культури, і зокрема позбавлений прогресивної ідеології, приречений стати предметом («біомасою») для виборчих маніпуляцій з боку політичних маргіналів і помилитися у своєму виборі, привівши їх до влади. Громадяни не можуть мати «бритви Оккама», вибираючи, наприклад, депутатів, якщо вони деідеологізовані. І це не вина їх, а біда. Тому саме ідеологи, сформулювавши прогресивну ідеологію для українців, виведуть Україну із кризи, у якій її тримають сучасні українські псевдополітики. Існує наступна закономірність: яка ідеологічна озброєність громадян – такий і соціальний порядок у країні. А це означає, що конституційний порядок як результат застосування Конституції України визначатиметься тією ідеологією, яка оволодіє нашими громадянами.
Виходячи з сказаного, що треба робити? Треба всім, хто бажає собі і своїм ближнім щастя і благополуччя засвоїти, що цього можливо досягти лише у суспільстві, у якому існує соціальний порядок, заснований на високій соціальній культурі громадян, стрижнем якої є прогресивна ідеологія. Тому треба піднятися з колін справжній еліті України (тобто, українським Вашингтонам, Джефферсонам, Франклінам) і створити конкуренцію сучасній псевдоеліті (деідеологізованим політичним маргіналам, що позиціонують себе елітою для того, щоб експлуатувати громадян, користуючись своїм «елітним» становищем) у боротьбі за ідеологізацію душ українських громадян. Деідеологізовані громадяни безпорадні мов маленькі діти – ними псевдополітики і так звана «псевдоеліта» (сучасна форма експлуататорів) можуть користатися як хочуть, безкарно зловживаючи демократичним інструментарієм. Для того щоб допомогти українським громадянам звільнитися від цієї експлуатації і створити в країні соціальний порядок, сприятливий для розквіту кожної людини справжня еліта має виконати Велику Місію – озброїти громадян прогресивною ідеологією. Хто це зробить – той зробить найбільше, що можна зробити для України. Якщо сьогодні нечесні люди живуть багатше, ніж чесні, то це тому, що чесні люди не озброєні ефективною ідеологією (як це має місце, наприклад, у протестантських країнах). Від корупції та інших форм кримінальної експлуатації народу Україну може звільнити лише підвищення соціальної культури громадян і, зокрема, озброєння їх прогресивною ідеологією, яка матиме антикримінальний ефект. Як показують, зокрема, уроки втілення тоталітарних (протиприродних) ідеологій ХХ століття, прогресивною може бути лише ідеологія, заснована на ідеї природної цілісності світу, з якої випливає принцип соціального натуралізму (або іншими словами «принцип соціальної природності»). Варто також зазначити, що жодна інша ідеологія не може бути придатною в умовах глобалізації. Очевидно, ознаки ідеологій в усіх сучасних суспільства свідчать про те, що має виникнути нова, глобалізуюча ідеологія. А глобалізуючі властивості може мати лише ідеологія, заснована на ідеї природної цілісності світу: ніяка інша не може бути «спільним знаменником» для усіх народів світу.
А громадяни мають усвідомити – їхня доля не у руках псевдополітиків (не вони можуть ощасливлювати народи), а у своїх власних руках завдяки оволодінню прогресивною ідеологією. Лише такі громадяни здатні забезпечити права і свободи людини і верховенство права в Україні. І ніхто інший – ніякі парламенти, уряди, суди, як їх не реформуй, не можуть це зробити без самих громадян. Роль ідеології у житті людей можна показати за допомогою наступного афоризму: «Дайте мені нову ідеологію і я зміню світ: на краще - якщо це буде природна ідеологія, на гірше – якщо це буде протиприродна ідеологія!».
За цих умов, основним завданням держави стає зробити усе, аби громадяни оволоділи прогресивною ідеологією, без якої вони не зможуть скористатися своїми законодавчо закріпленими правами і свободами і без якої годі навіть сподіватися на втілення в життя принципу верховенства права. Зокрема, держава має створити умови для ідеологічних пошуків і просвітницького руху в Україні – тоді вона виконає свою роль найкращим чином. Не зреалізувавши цю свою функцію, держава не зможе зреалізувати усі інші. Держава має, зокрема, підтримати громадянські інституції, ЗМІ, вчених, митців, які візьмуть участь у пошуку нової ідеології та просвітницькому русі, щоб шляхом конкуренції витісняти на узбіччя суспільного життя ЗМІ, які заробляють собі на життя тим, що, прикриваючись комерційним рейтингом, паразитують на біді деідеологізованості громадян, «впарюючи» їм свій низькопробний і отруйний продукт (згідно з цинічним «Піпл схаває!»). (Звичайно, гроші треба заробляти за законами ринку і журналістам, але заробляння за рахунок експлуатації людських слабкостей – це доля бездарностей, нездатних ні до чого, крім шахрайства.)
Найкраща держава та, що забезпечує своїх громадян «вудкою», з допомогою якої вони самі собі вільно здобувають «рибку», а не годує їх «рибкою» із своїх рук, тримаючи їх за своїх рабів. Прогресивна ідеологія саме і є цією «вудкою», без якої державі не вдасться вирішити соціальні проблеми, як про це нас запевняють наші сьогоднішні політики, випрошуючи у громадян владу. Маємо засвоїти наступну істину: щоб не робила влада, життя в Україні буде таким як у Німеччині чи Японії лише тоді, коли українці матимуть таку ж соціальну культуру і, зокрема, ідеологію як громадяни Німеччини чи японці. Позаяк усі обіцянки нас ощасливити, вирішивши соціальні проблеми, що сьогодні лунають від тих, хто йде до влади – блеф, тому що вони суперечать законам соціальної природи. І найкраща у світі Конституція тут не зарадить, так само як і будь-які не засновані на ідеології реформи: ощасливлювати неможливо всупереч законам Матері-Природи. Однак, слід зазначити, нова ідеологія має сформуватися у громадян природним чином, вільно, завдяки ідеологічній свободі і конкуренції ідей під впливом просвітницького руху у суспільстві, а не насаджуватись з допомогою державної влади протиприродним чином як при тоталітаризмі. Держава має лише створювати умови для ідеологізації суспільства.
Озброєні прогресивною ідеологією громадяни – єдина запорука розквіту України. Інакше Україна приречена перебувати у стані криміналізму, тобто у стані, за якого клас злочинців експлуатує клас незлочинців, зловживаючи владою, законодавством, демократією, правами і свободами тощо.
Отже, українське суспільство стане на шлях демократичних способів протидії злочинності лише тоді, коли громадяни будуть озброєні ідеологією, придатною для демократії (демократичною ідеологією). Отоді і Конституція стане ефективним інструментом забезпечення соціального (зокрема, антикримінального) порядку в Україні.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.) |