АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Розвиток суспільства

Читайте также:
  1. II. Розвиток математичних знань.
  2. II. Розвиток математичних знань.
  3. II. Розвиток математичних знань.
  4. II. Розвиток математичних знань.
  5. II. Розвиток математичних знань.
  6. II. Розвиток математичних знань.
  7. II. Розвиток математичних знань.
  8. II. Розвиток математичних знань.
  9. III. Розвиток математичних знань.
  10. III. Розвиток математичних знань.
  11. III. Розвиток математичних знань.
  12. III. Розвиток математичних знань.

Під впливом змін в економіці в українських землях формується становаорганізація суспільства, яка базується на підставі юридично визнаних прав, привілеїв та обов’язків.Шляхта. Верхній щабель в соціальній ієрархії займала шляхта, що включала на етапі становлення(ХІV-XV ст.) декілька груп панівного класу, які несли військову службу у князя і могли утримувати себе підчас походів (представники княжих родів литовської та давньоруської династій, члени великокнязівськоїради, найзаможніші феодали і дрібна шляхта. Питома вага шляхти серед українського населення Литвистановила майже 5%.Духовенство – окрема верства українського суспільства. Протягом XIV-XVII ст. його становище,роль і місце були неоднаковими. У литовську добу духовний стан перебував під опікою держави, мав значніправа і привілеї, і становив майже 10% населення. Духовенство було біле – світські священика, і чорне –чернецтво. Джерелами існування духовенства, окрім прибутку, що надходив в результаті церковноїдіяльності, були: десятина, дрібна данина натурою. Деякі великі церкви та монастирі володіли земельнимиугіддями, селами.Прагнучи до самостійної «церковної організації» в межах своєї держави, зусиллями литовських князів у1458 р. була відновлена київська митрополія. Вона управляла діяльністю 10 єпископів та підпорядковуваласябезпосередньо константинопольському патріархові. Однак, в XVI ст. у церкві сталося багато подій, якіпринижували авторитет православної церкви, свідчили про її кризи. На соборах православної церкви (зокрема,віленський – 1508-1509 рр., Берестейській – 1596 р. та ін.) було засуджено: купівлю парафій замість соборногообрання; єпископів та священників-двоєжонців; розглядалися питання про позбавлення сану порушників,занепад церкви та ін.З XVI ст. активно розгорнули свою діяльність засновані при церквах братства: вони рішучевиступали проти патронату литовських та українських панів над церквою (їхня благодійна діяльність посутті перетворилася на патронат, який з XV ст. набуває форми звичайного володіння церквою або монастирем); проти польсько-католицької пропаганди національних і релігійних обмежень українців, протиаморальності серед духовенства. Братства боронили інтереси православної церкви в судах і перед королем.Опікувалися її матеріальними проблемами, контролювали діяльність єпископів та митрополита, засновувалиі утримували школи, допомагали знедоленим.Міщанство. Протягом XIV-XV ст., в процесі перетворення міст в самостійні організації, їхнаселення формується в окрему спільність – міщанство. Однією з причин усамостійнення міст був рістнаселення, що займалося виключно ремеслом і торгівлею. Представники окремих професій об’єднувалися уцехи будівельників, шевців тощо. Перша цехова організація в українських землях виникла у 1386 р. у шевцівПеремишля. У XV ст. цехи поширилися на всю Україну. Вони стали самоуправною, досить замкненоюгромадою із власним статутом, судом і виборним «цехмайстром» на чолі. Подібна організація сприялапідвищенню якості продукції, вводила контроль над нею тощо.Міщанство поділялося: на декілька головних прошарків: патриціат (найбагатші та найвпливовішігородяни й промисловці); бюргери (цехові майстри та торговці середнього рівня залежності) та плебс(ремісники, дрібні торговці та селяни).


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)