|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Політична модернізаціяНаприкінці 50-х років XX ст. в межах порівняльної політології виник самостійний напрям аналізу політики - теорія політичної мо- дернізації (теорія політичного розвитку). Внесок в її розвиток зробили Г. Алмонд і Д. Пауелл у праці «Порівняльна політологія. Підхід із позицій «концепції розвитку» (1966), С. Ейзенштадт - «Модернізація: протест та зміна» (1966), С. Хантінгтон - «Політичний порядок у суспільствах, що змінюються» (1968), Л. Пай, С Верба, Дж. Ла-паломбара та інші. У підсумку теорія перетворилась на обґрунтування загальної моделі глобального цивілізаційного процесу. її суть полягає в описі характеру і напрямків переходу від традиційного до раціонального суспільства в результаті науково-технічного прогресу, соціально-структурних змін і перетворення нормативно-ціннісної системи. Теорія прагне пояснити джерела, характер і напрямки політичних змін, які спрямовані на досягнення потрійної мети - раціоналізації влаіди, створення диференційованої політичної структури і забезпечення масової політичної участі. Примітно, що в ній відсутні поняття «капіталізм» і «соціалізм». Згідно з теорією, політична система залежить не від характеру суспільно-економічної формації, а від типу осучаснення - способу переходу від пануючих у суспільстві традиційних цінностей до сучасних раціональних структур. Теорія модернізації представляє загальносоціологічний напрямок - «соціологію розвитку», джерелами якої є концепції М. Вебера, Ф. Тенніса і Т. Парсонса. В ній виділяють два типи модернізації. • Оригінальна чи спонтанна є характерною для країн, які пережили перехід до раціональних соціальних структур через поступовий тривалий внутрішній процес - Англія, СІЛА, Німеччина тощо. • Вторинна або відбита є характерною для відсталих країн, що використовують досвід передових держав; це осучаснення «навздогін»; основний чинник вторинної модернізації - соціокультурні контакти цих країн з уже існуючими центрами індустріальної і пост-індустріальної культури. Теорію модернізації умовно можна назвати теоретичним обґрунтуванням сучасного політичного процесу, оскільки політична модернізація розглядається як зростання здатності політичної системи постійно і ефективно адаптуватись до нових зразків соціальних цілей і створювати нові види інститутів; їх нова якість полягає в тому, що вони забезпечують не лише контроль над ресурсами, але й канали для дійового діалогу між урядом і населенням. Цільові настанови модернізації передбачають: - появу конкуруючих політичних організацій, які поширюють свій вплив на різні функціональні сфери; - мобілізацію соціальної периферії і зростання рівня участі в політиці за допомогою виборчих прав, виникнення опозиційних партій, незалежної преси і добровільних асоціацій; - формування і швидке збільшення раціональної політичної бюрократії; - посилення централізації урядових функцій; - формування здатності політичної системи акумулювати претензії і вимоги різних соціальних груп і створювати відповідні політичні інститути для регулювання соціальних процесів. Політична модернізація неминуче зустрічає дві основні групи суперечностей. • Конфронтація універсальних стандартів (ринок, плюралізм форм власності, багатопартійність) і традиційних цінностей. Перші необхідні для економічної ефективності, другі визначають політичну лояльність і національну єдність (раціональним силам протистоять фундаменталістська віра в колективну унікальність національної єдності). • «Синдром модернізації» як суперечлива взаємодія між процесом диференціації ролей і функцій у політичній системі, імперативами рівності і можливостями модернізованої політичної системи до інтеграції цих ролей і функцій. Іншими словами, рішення і дії на «виході» політичної системи поки не відповідають рівню висунутих до неї вимог «на вході», тим більше на етапі різноманітних перетворень. Це неминуче створює як мінімум три основні види криз: кризу легітимності, кризу політичної участі і кризу регулювання конфліктів. Криза легітимності виникає внаслідок неспівпадання чи неузгодженості мети і цінностей реформаторського режиму з уявленнями основної частини громадян про необхідні форми і засоби політичного регулювання, норми справедливого правління тощо. Ця криза сягає корінням характеру змін у сучасному суспільстві під час зламу соціальної структури, коли статусу важливих консервативних інститутів загрожує небезпека, а зростаючі вимоги основних соціальних груп не сприймаються політичною системою. Для зміцнення легітимності необхідно здійснити комплекс заходів по зміні законодавства і державного управління у відповідності до нових вимог щодо створення такої політичної системи, легітимність якої ґрунтується на традиціях населення; необхідно прийняти легальні запобіжні заходи на підтримку законності і правопорядку, розмежувати політичні інститути і збройні сили. Подолання кризи легітимності може бути реалізоване в трьох напрямах: - здобуття легітимності шляхом реальної ефективності реформ; - залучення на свій бік консервативних елементів за рахунок поступовості реформ і гарантії збереження високого статусу впливових традиційних інститутів і груп, навіть після втрати ними влади, тому генералітет армії після скорочення витрат на ВПК у раніше мілітаризованій країні не чинить опір реформам; - диференціація джерел влади; у демократичних суспільствах джерело влади міститься в загальній згоді дотримуватись норм, що базуються на цінностях політичної системи і конституції; усунення лідера і його партії не веде до кризи політичної системи. У перехідних суспільствах все навпаки: джерело влади і представник влади ототожнюються населенням, тому невдоволення урядом може привести до згортання реформ і до зміни режиму. Криза політичної участі пов'язана з тим, що на етапі модернізації зростає чисельність суб'єктів політики, конкуруючих із політичними лідерами за доступ до прийняття рішень. Політична система перехідного суспільства повинна враховувати плюралізм інтересів, що виник, задовольняти та інтегрувати ці інтереси в річище перетворень. Штучне створення перешкод для досягнення владичновими суб'єктами політики може викликати радикалізацію їх вимог і дій щодо усунення реформаторів від влади. Разом з тим розширення політичної участі неминуче посилює можливості впливу на владні структури з боку маргінальних верств. Ці верстви завжди переважають у процесі зламу соціально-класової структури. Вони є носіями традиційних цінностей - маргінальний консерватизм може взяти гору над реформізмом реформаторського Центру; егалітаристська психологія, притаманна малокваліфікованим групам з низьким рівнем доходів, може стати перешкодою для ринкових реформ. У багатонаціональних державах залучення до політичного життя соціальних груп, що претендують на участь у владних структурах, ставить перед Центром завдання збереження територіальної цілісності і національної єдності. Криза регулювання конфліктів — результат взаємодії кризи легітимності і кризи участі. Злам тоталітарних структур і загальної зарегульованості дає потужний початковий імпульс «негативної свободи»: • політичні ініціативи та інновації зазнають зміни в соціо-культурному середовищі, деформуються поза межами впливу центральної влади, причому ці деформації можуть набути руйнівного характеру; посилюється вплив місцевих структур (партій, рухів, організацій) і прагнення до їх відмежування від впливів іззовні, тобто від Центру; • посилюється орієнтація населення на регіональні норми і традиції, а не на Центр. Суть кризи полягає у вкрай слабкому проникненні центральної влади в різні сегменти соціального простору і відбиває супеечності, які виникають через прагнення правлячих сил реалізувати свої рішення в усіх сферах соціального життя. В умовах модернізації суперництво груп за ресурси влади, за панування лише «своїх» цінностей і за владні повноваження ведуть до появи великої кількості центрів впливу. Вони мають можливість змінювати на свою користь зміст управлінських рішень центральної влади. Ця криза отримала й іншу назву - криза інклюзивності (англ. inclusive - «те, що включає в себе») як послідовне падіння ефективності рішень, прийнятих Центром, на нижчих рівнях влади. У Росії, наприклад, постійно виникають і відтворюються суперечності між федеративним урядом і суб'єктами федерації; їх спричиняють і падіння престижу Кремля, і конституційні прорахунки у визначенні прерогатив регіональної влади. Як правові суб'єкти Федерації діють республіки, області та краї, причому деякі області за своїм економі-ко-політичним потенціалом значно перевищують суверенні республіки, але мають обмежені порівняно з ними права в місцевому самоврядуванні. Звідси природне тяжіння до «самоавтономізації» і непідкорення московській владі. В унітарних державах ця криза є менш помітною, але її прояви мають місце і в Україні, і в Білорусі. Є очевидним, що в цьому випадку необхідна модифікація політичної системи шляхом внесення поправок і доповнень до Основного закону в розділ, що регулює відносини центральної і місцевої влад. Криза регулювання конфліктів за своїм політичним змістом має інституціональний характер. її витоки в республіках СНД закладені ще в радянській політичній системі, в основі якої лежав принцип зрощення всіх видів влади і концентрації її в руках керівної партії. Формально в СРСР існувала представницька система в особі Верховної Ради (радянського парламенту), була судова влада, але ці влади мали вторинний характер і контролювались КПРС. В умовах повної монополізації влади однією партією відсутня чітка регламентація та інституціоналізація політичного процесу, прийняття політичних рішень. У той час у радянській Федерації панував абсурд: всі рішення приймались партією, але від імені народу і держави. Окремі, але дуже важливі рішення взагалі приймались вузьким колом осіб (подібно до Росії середньовіччя), як це було з афганським питанням. Формальне розмежування влад і закріплення їх функції в новій Конституції Росії не подолало інституціональної кризи. Те саме стосується «розділеної» влади на політичній периферії: місцеві влади суперничають між собою і з Центром, генерують постійні конфлікти і підривають легітимність Кремля і самої ідеї державної влади. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |