|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
ПОЛІТИЧНИЙ РОЗВИТОК І МОДЕРНІЗАЦІЯЗасновник соціології французький учений Огюст Конт виділяв у науці про суспільство (яку він спочатку назвав соціальною фізикою) два основних рівні — соціальну статику і соціальну динаміку. Якщо соціальна статика покликана розкрити взаємозв'язок між соціальними інститутами в загальній системі, представленій як єдиний організм, то соціальна динаміка спрямована на вивчення процесів соціальних змін, «що відбуваються внаслідок розпаду або перебудови соціальних структур»1. Смелзер Н. Социология. — М.: Феникс, 1998. — С. 39. Слідом за соціологією уявимо собі в такий же спосіб і політичну науку, де теорія політичних систем — це розділ аполітичної статики», що розкриває структуру політики, умови існування та основні закономірності функціонування політичних інститутів, у той час, як аполітичною динамікою» перед нами постають політичні процеси, з якими пов'язані основні зміни в політичному житті. Таким чином, якщо поняття «політична система» відбиває цілісність політики, взаємозв'язок елементів, що забезпечують її стабільність і рівновагу, то поняття «політичний процес» розкриває характер взаємодії різних суб'єктів політичної системи, виражає мінливість та безперервний розвиток політики. Політичний процес (лат. ргосезтз — просування) — це діяльність суб'єктів політичних відносин, що відбиває стадії зміни політичної системи. У сучасному політичному житті будь-якого суспільства можна виділити низку політичних процесів. Класифікація основних видів політичного процесу подається в таблиці 7. 1. Отже, політичний процес визначається характером політичних змій, під якими можуть розумітися перехід політичної системи з одного стану в інший; перетворення, що відбуваються в політичній структурі суспільства, політичній культурі й політичній поведінці; трансформація політичних інститутів; ускладнення форм політичної взаємодії та ін. Залежно від якісних і кількісних характеристик змін виділяють дві основні форми перебігу політичних процесів: режим функціонування та режим розвитку. Режим функціонування політичного процесу характеризується простим відтворенням сформованої моделі відносин, використанням усталених механізмів реалізації політичної влади. Пріоритет традицій над інноваціями охороняє політичну систему від якісних змін, надаючи всій системі достатню стабільність і стійкість. Режим функціонування має яскраво виражений циклічний характер, що проявляється в послідовній зміні певних фаз здійснення основних політичних дій, реалізації політичною системою встановлених функцій. Табл. 7. 1. Типологія політичних процесів
«Функції процесу — це... різні форми активності, необхідні для вироблення й здійснення політичного курсу в політичній системі будь-якого типу: артикуляція інтересів, агрегація інтересів, реалізація влади, винесення судових рішень. Ми називаємо ці форми активності функціями процесу, оскільки вони відіграють необхідну роль при формулюванні політичного курсу. Соціалізація, рекрутування та комунікація, прямо не пов'язані з формулюванням і здійсненням політики, вкрай важливі для політичної системи. Ми говоримо про них як про системні функції, оскільки саме вони визначають, чи збережеться система, чи зміниться». Алмонд Г., Паі/елл Дж., Стром К., Далтон Р. «Порівняльна політологія сьогодні»
Цикли політичного процесу, як правило, визначаються проведеними з певною періодичністю виборами до органів державної влади, які, стаючи «підтримкою» політичної системи, легітимізують дії політичної влади. У тоталітарних державах, де повністю відсутня політична конкуренція, такий режим досягає свого крайнього прояву — так званого політичного застою, котрий проявляється в практично повній «консервації» політичного життя, що, у свою чергу, істотно гальмує економічний, соціальний і культурний розвиток суспільства. Класичним прикладом політичного застою є радянська політична система періоду правління Л. Брежнєва 70-х рр. XX ст. У цей час політичне життя в СРСР відрізнялося найбільшим консерватизмом, розширенням бюрократичного й партійного апарату, практично повною відсутністю реформ, посиленням репресій інакомислячих, розвитком військово-промислового комплексу, що знекровлював економіку країни. Саме ці фактори на початку 80-х рр. призвели до різкого спаду темпів економічного росту й уповільненню науково-технічного прогресу, ввівши країну в системну кризу. Політичний процес, що характеризується високою інтенсивністю тих чи інших політичних змін, у політичній науці називають політичним розвитком. Цей термін був введений у науковий обіг в 50-х рр. XX ст. американським соціологом Т. Парсонсом для відображення динаміки політичного життя. Політичний розвиток представляє собою таку зміну (або набуття) якостей і характеристик політичної системи, що дозволяє їй адаптуватися до нових умов соціально-політичного життя. Режим розвитку політичного процесу супроводжується істотною зміною структури і характеру політичних відносин, механізмів функціонування елементів політичної системи, а також характеру її взаємодії із зовнішнім середовищем. Намагання вчених виявити джерела, характер і спрямованість політичних змін у суспільствах, що змінюють моделі економічного та політичного розвитку, призвело до формування теорії політичної модернізації. Під політичною модернізацією (фр. тойетізайоп, від тойегпе — сучасний) розуміють процес, пов'язаний із формуванням або відновленням інститутів політичної системи, а також характеру політичних відносин. Основний внесок у розвиток теорії політичної модернізації зробили такі вчені, як Г. Алмонд, Д. Пауелл, Л. Пай, С. Хантіштон та ін. На відміну від поняття аполітичний розвиток», термін аполітична модернізація» вживається стосовно до країн, що здійснюють перехід від традиційного (доіндустріально-го, аграрного) до індустріального суспільства. У більшості розвинених сучасних країн політична модернізація відбувалася в період з кінця XVII до початку XX ст., протягом якого виникали нові політичні інститути, з'являлися різноманітні форми політичної участі громадян у політичному житті, формувався новий тип політичної культури. Виділяють два основних типи модернізації: — первинну (оригінальну) або органічну модернізацію; — вторинну (віддзеркалену) або неорганічну модернізацію. Первинна модернізація реалізовувалася в США, а також країнах Західної Європи шляхом еволюційного розвитку всіх сфер громадського життя, що призвело до формування громадянського суспільства та виникнення нового типу політичної системи. Так, наприклад, у Великобританії процес модернізації політичної системи, по суті, бере свій початок ще в середині XVII ст., коли були істотно розширені повноваження парламенту та уряду, і, тим самим, закладені основи політичної системи нового типу. В середині XVIII ст. в Англії формуються перші прообрази політичних партій — торі та віги, а політичні реформи призводять до остаточної ліквідації абсолютизму й встановлення конституційної монархії. Інституціональні зміни англійської політичної системи закінчуються лише в середині XIX ст. з утворенням перших політичних партій — ліберальної та консервативної, а остаточне становлення громадянського суспільства пов'язується з прийняттям закону про місцеве самоврядування в кінці XIX ст. Вторинна модернізація (Росія, Бразилія, Туреччина та ін.) здійснювалася шляхом запозичення досвіду розвинених країн, що вже пройшли цей етап. Даний тип модернізації, заснований не на внутрішньому розвитку, а на впливі зовнішніх факторів, відрізнявся набагато більшою інтенсивністю, але, при цьому, й істотною нерівномірністю змін, що відбувалися в суспільстві. Спочатку в політичній практиці (та й у політичній науці також) політична модернізація сприймалася винятково як вестернізацгя (англ. тюеМегп, від тезі — захід), тобто безумовна орієнтація на американський або західноєвропейський спосіб життя, західні моделі політичної поведінки, духовні та політичні цінності. Однак спроби прямого запозичення західних політичних стандартів, заміна цінностей традиційного суспільства цінностями західної цивілізації на практиці далеко не завжди виявлялися ефективними, що призвело до переосмислення теорії політичної модернізації в 70-90 роки XX ст., з урахуванням своєрідності історичних і національних умов реформування традиційних політичних систем.
«Щоб прийти до демократії, потрібне не копіювання конституційних законів або парламентської практики будь-якої вже існуючої демократії, а здатність чесно поглянути на свої специфічні конфлікти та уміння винайти або запозичити ефективні механізми їх вирішення». Растоу Д. «Переходи до демократії: спроба динамічної моделі»
Внаслідок модернізації самої теорії модернізації виникли концепції «часткової модернізації» (що припускає можливість включення традиційних інститутів і цінностей до нових політичних структур), «кризової (регресивної) модернізації», і навіть «тупикової модернізації». 1 Пугачев В. II., Соловьеи А. И. Ввсдеіше в іюлитологию. — М.: Аспект Пресе, 1997,-С. 428. Тенденція до здійснення культурної та політичної модернізації впливає на суспільство, стимулюючи громадянську участь, легітимацію політичної влади, прагнення до поліпшення життєвих умов та ін. Разом з тим модернізація завжди відбивається на стабільності суспільства, його культурній та політичній системах, підриваючи традиційні основи легітимності та політичного порядку, змінюючи звичні життєві уклади, цінності і норми поведінки. На початку XXI ст. наслідком процесу політичної та соціокультурної модернізації стало придбання сучасними державами Західної Європи і Північної Америки рис пост-індустріального суспільства, в умовах якого всезростаюче значення набувають постматеріальні цінності: соціальна рівність, захист навколишнього середовища, культурний плюралізм і самовираження. Г. Алмонд і Дж. Пауелл у своїх дослідженнях відзначали, що постматеріальні цінності стали джерелом виникнення нових соціальних груп (таких, як екологічні та феміністські рухи, різні асоціації із захисту суспільних інтересів). Нові цінності нереформатували політичний порядок для індустріальних демократій: все більше громадян висувають вимоги до політичної влади, пов'язані із захистом навколишнього середовища, розширенням свобод, гарантіями соціального захисту. В останні десятиліття XX ст. в межах теорії політичної модернізації активно вивчається проблема демократизації — переходу від різних форм недемократичного політичного режиму до демократії. Багато в чому інтерес до даної проблематики обґрунтований тими політичними процесами, що відбувалися в країнах Східної Європи в 90-х рр. XX ст. Демократизація (гр. а'етоз — народ і кгаіоз — влада) у політичній науці визначається як процес зміни політичної системи, що характеризується розширенням політичних прав і свобод громадян, виникненням політичного та ідеологічного плюралізму, збільшенням форм участі населення в політичному житті, децентралізацією державної влади, реалізацією принципу розподілу влади, а також побудовою громадянського суспільства. Розглядаючи основні фази переходу до демократії, американський політолог Д. Растоу стверджує, що для генезису демократії необхідна низка факторів: почуття національної єдності, наявність стійкого конфлікту, а також свідомий вибір демократичних процедур. Крім того, і сама політична еліта, і суспільство повинні усвідомити та засвоїти нові правила політичного життя. Перехід до демократії не може бути легким і швидким, він супроводжується різними конфліктами і кризами. Потрібен досить тривалий період для того, щоб не тільки інституціоналізувалися ті зміни, що відбулися в структурі політичної системи, але й у свідомості людей закріпилися нові для них цінності, норми і зразки поведінки. Так, ще в XIX ст. французький учений Алекс де Токвіль, аналізуючи протиріччя «демократичної революції», вказував на небезпеку швидкого переходу до демократичної системи, відзначаючи, що встановлення рівності серед народу, який не звик до політичної свободи, неминуче призводить до тиранії більшості, від якої до тиранії одноособової — усього один крок. Це підтверджується й подіями, що відбувалися у Франції після революції XVII ст., і подіями на початку XX ст. в Росії, коли революції 1917 р. призвели до встановлення в країні тоталітарного політичного режиму. Чимало парадоксів зустрічаються й на шляху демократизації політичного режиму. Так, американський політолог А. Пшеворський у праці «Демократія і ринок»1 відзначає два можливих рівні виникнення конфліктів: між прихильниками й супротивниками автократії та між самими демократичними силами за місця в майбутній політичній системі. Ця ситуація породжує наступну дилему: для того, щоб прийти до демократії, антиавтокра-тичні сили повинні об'єднатися в боротьбі проти авторитаризму, але щоб перемогти в умовах демократії, вони повинні суперничати одна з одною. 1 Пшеворский А. Демократка и ринок. Политические и зкономические реформи в Восточной Европе и Латинской Америке. — М.. 1999. Напевне, найоригінальнішою сучасною концепцією демократизації є запропонована американським політологом С. Хантінгтоном теорія «третьої хвилі демократизації»-Виділяючи певні періоди («хвилі») збільшення й скорочення кількості переходів до демократичних режимів, Хантінгтон розглядає в цілому процес демократизації як глобальний, здатний, в остаточному підсумку, охопити всі політичні системи світу (схема 7. 1.). Корені першої хвилі демократизації Хантінгтон вбачає в американській і французькій революціях, відзначаючи, що справжнє виникнення демократичних інститутів відбувається вже в XIX ст. Початок першої хвилі вчений пов'язує зі скасуванням майнового цензу й розширенням виборчого права в США в 1828 р.
Схема 7. 1. Хвилі демократизації та відкоти.
Y — загальна кількість країн, що відносяться до демокритичних режимів; X — часовий інтервал процесу демократизації
Швейцарія, Франція, Великобританія та інші європейські держави також здійснили перехід до демократії протягом сторіччя. До 1926 р. вже налічується понад ЗО країн, у яких встановлюються демократичні інститути. Однак для країн, що встановили демократичні режими напередодні Першої світової війни, країн, в яких нові демократичні цінності, що прийшли на зміну традиційним, не встигли закріпитися у свідомості громадян, швидкі зміни призвели до сумного результату — відновленню авторитарного або виникненню нового, значно жорсткішого варіанта автократії — тоталітарного політичного режиму. Хантінгтон підкреслює, що більш ніж з десятка країн, що створили демократичні інститути до 1910 р., лише Греція пережила після 1920 р. такий «відкіт», тоді як із сімнадцяти країн, що сприйняли демократичну ідею в 1910-1931 рр., зберегли її тільки чотири.
«Перший відкіт почався в 1922 р. з березня в Римі, коли Муссоліні з легкістю одержав у своє розпорядження неміцну та корумповану італійську демократію. Близько десятиліття знадобилося, щоб демократичні інститути, які ледь оперилися, у Литві, Польщі, Латвії та Естонії були скинуті внаслідок військових переворотів. Такі країни, як Югославія і Болгарія, які ніколи не знали реальної демократії, підкорилися новим формам більш жорсткої диктатури. Захоплення влади Гіт-лером покінчило з демократією в Німеччині, зробивши неминучою загибель австрійської демократії і, в результаті, поклало в 1938 р. кінець чеській демократії. Грецька демократія була остаточно похована в 1936 р. Португалія в 1926 р. стала жертвою військового перевороту, що потягнув за собою довгу диктатуру Салазара. Військові путчі відбулися в 1930 р. у Бразилії та Аргентині. Уругвай повернувся до авторитаризму в 1933 р. Військовий переворот 1936 р. призвів до громадянської війни в Іспанії й загибелі Іспанської республіки в 1939 р. Нова обмежена демократія, встановлена в 1920-ті рр. в Японії, на початку 1930-х рр. виявилася витиснутою військовим правлінням». Хантиштон С. «Третя хвиля. Демократизація наприкінці XX століття»
Початок другої хвилі демократизації пов'язаний із перемогою антигітлерівської коаліції в Другій світовій війні та розпадом світової колоніальної системи, що призвело до виникнення низки нових держав (Індії, Пакистану, Шрі-Ланки, Малайзії та ін.) і встановленню демократичних інститутів у Західній Німеччині, Італії, Австрії, Японії, Кореї. Наприкінці 1940-х — на початку 1950-х рр. демократичний режим встановлюється в Туреччині та Греції. У Латинській Америці до кінця 1940-х рр. демократія відновлюється в Уругваї, Бразилії, Аргентині, Перу й деяких інших країнах. Однак друга хвиля демократизації, що характеризувалася в порівнянні з першою хвилею набагато більшою інтенсивністю, виявилася досить нетривалою, і до кінця 1960-х рр. повністю вичерпала себе. Хантінгтон відзначає, що з кінця 1950-х рр. політичний розвиток і транзит режимів набу-івають чітко авторитарного характеру. Найбільшого масштабу другий відкіт досяг у Латинській Америці — Перу (1962), Бразилія (1964), Болівія (1964), Аргентина (1966), Еквадор (1972), Уругвай (1973), Чилі (1973). Зачепив другий відкіт і азіатські країни (Пакистан, Корея, Індонезія, Філіппіни), а також практично повністю захопив країни Африки, шо стали незалежними в період з 1956 р. по 1970 р. (за винятком Ботсвани). У Середземномор'ї авторитарні режими встановлюються в Греції та Туреччині. Третя хвиля демократизації починається з 1974 р. і проявляється, насамперед, у Південній Європі. Першим впав авторитарний режим у Греції, згодом — у Португалії, а зі смертю Франко починається процес демократизації в Іспанії. Протягом п'ятнадцяти років після падіння португальської диктатури демократичні режими прийшли на зміну авторитарним майже в тридцяти країнах. Наприкінці 1970-х рр. хвиля демократизації докочується до Латинської Америки (демократичні режими встановлюються в Еквадорі, Перу, Болівії, Уругваї, Бразилії та інших країнах). У 1977 р. демократичний рух заявляє про себе в Азії — Індія, проживши півтора роки в умовах надзвичайного стану, повертається на демократичний шлях. У середині 1980-х рр. демократії встановлюються на Філіппінах, у Південній Кореї та Пакистані. Наприкінці десятиліття демократична хвиля захлеснула Східну Європу, що призвело до розпаду комуністичного світу та утворення цілої низки нових держав, які вставали на шлях демократичного розвитку. Пік третьої хвилі демократизації припадає на 1991-1992 рр. До кінця сторіччя третя хвиля демократизації поступово слабшає, і Хантінгтон виділяє 4-5 країн, що відновлюють авторитарні режими. Загальна (кількісна) картина процесу демократизації станом на кінець XX ст. наведена у таблиці 7. 2.
«Чи завершилася «третя хвиля»? У 1991-1192 рр. поширення свободи у світі, схоже, досягло вищої точки. І, хоча кількість авторитарних режимів скоротилася, те ж саме можна сказати й про ліберальну демократію. Відбувається процес «конвергенції», який призводить до появи «змішаних різновидів напівдємократичних режимів». Чи означає це, що ми перебуваємо на порозі третьої «відкотної хвилі» демократизації? Така, досить жахлива перспектива ще не стала невідворотною: «відкотної хвилі», безумовно, можна уникнути. Якщо ми не хочемо повторення традиційної схеми й прагнемо уникнути чергового «відкоту», насамперед, необхідно, щоб у найближчі роки відбулася консолідація тих демократій, які виникли в роки «третьої хвилі». Суть консолідації полягає в досягненні широкої й глибокої легітимації, такій, за якої всі найважливіші політичні актори — як на елітному, так і на масовому рівні — впевнені, що для їх країни демократичний режим краще будь-якої іншої реальної альтернативи, яку вони можуть собі уявити. Поглибленню демократії будуть також сприяти інституціоналізація такої системи політичних партій, яка буде стимулювати масову участь, залучати до політичного життя маргшалізовані групи й встановить живі зв'язки між організаціями громадянського суспільства, партійними відділеннями та посадовими особами на місцевому рівні». Даймонд Л. «Чи пройшла третя хвиля демократизації?»
Таблица 7. 2. Хвилі демократизації та відкоти}1 Хантингтои С Третья волна. Демократизация в конце XX п. — М., 2003.
Таким чином, С. Хантінгтон стверджує, що демократизація — це глобальний процес, котрий з кожним десятиліттям охоплює все більшу кількість сучасних держав. Розвиваючи дану теорію, відомий англійський соціолог Е. Гідденс відзначає, що демократія — «ймовірно, найпотужніша з ідей XX ст.»1. Гидденс 3. Ускользающий мир: как глобализация меняет нашу жизиь. М.: Весь. Мир, 2004. - С. 82. Дійсно, сьогодні у світі залишилося зовсім небагато країн, які не називають себе демократичними. Навіть колишній Радянський Союз або сучасний Китай визначали себе не інакше, як країни «народної демократії». <<б буквальному значенні єдиними державами, що відкрито заявляють про свою недемократичність, — відзначає Гідденс, — залишаються останні напівфеодальні монархії, на кшталт Саудівської Аравії, та й вони, швидше за все, не зможуть не відчути впливу демократичних тенденцій»2. 2 Гиддеис 3. Ускользающий мир: как глобализация меняет нашу жизиь. М.: Весь Мир, 2004. - С. 82. При цьому, на думку вченого, у сучасному світі виникає так званий парадокс демократії. Він полягає в тому, що поки демократія поширюється по усьому світі, у зрілих демократичних країнах, які інші країни повинні, здавалося б, брати за зразок, все більше й більше зростає розчарування в демократичних процесах. Пояснюється цей факт тим, що традиційні для демократії механізми правління все менше відповідають новим умовам життя, у тому числі гнучкості й динамізму, необхідним у постіндустріальному світі, який заснований на активному обміні інформацією. Колишні механізми управління просто не працюють у суспільстві, громадяни якого перебувають у тім самому інформаційному середовищі, як і ті, хто ними управляє. Тому, на думку Гід-денса, для підтримки існування демократії необхідна демократизація самої демократії. Причому така демократизація необхідна не тільки зрілим демократичним державам, вона може сприяти й розвитку нових демократій. Так, наприклад, у Росії, на думку Гідденса, внаслідок збереження сильних «авторитарних обертонів» з минулого, неможливо побудувати відкрите й демократичне суспільство винятково «зверху», його необхідно терпляче створювати через відродження громадянської культури.
«У різних країнах демократизація демократії може приймати різні форми, в залежності від конкретних умов. Але жодну сучасну країну не можна вважати настільки передовою, щоб вона не мала потребу в цьому процесі. Демократизація демократії означає ефективне делегування повноважень там, де — як у Великобританії — занадто багато влади все ще зосереджено на загальнодержавному рівні. Найчастіше вона передбачає й конституційні реформи, а також більшу прозорість у політичній сфері. Політичним партіям доведеться тісніше, аніж раніше, співробітничати з «групами інтересів», наприклад, екологічними рухами. Демократизація демократії залежить також і від виховання потужної громадянської культури». Гідденс Е. «Світ, що тікає: як глобалізація змінює наше життя»
ГОЛОВНЕ В РОЗДІЛІ: 1 Політичний процес — це діяльність учасників політичних відносин, що відбиває стадії зміни політичної системи. Політичні процеси можна поділити на внутрішньополітичні та зовнішньополітичні, стабільні та нестабільні, еволюційні та революційні, конфронтаційні та консенсуальні, тривалі та короткочасні, глобальні та регіональні, відкриті та латентні. 2. Відповідно до якісних і кількісних характеристик змін, виділяють дві основні форми протікання політичних процесів: режим функціонування і режим розвитку. 3. Під політичною модернізацією розуміється процес, пов'язаний із формуванням або відновленням інститутів політичної системи, а також характеру політичних відносин. Термін «політична модернізація» вживається стосовно до країн, що здійснюють перехід від традиційного до сучасного суспільства. Виділяють два основних типи політичної модернізації: первинну (оригінальну) і вторинну (віддзеркалену) модернізацію. Демократизація визначається як процес зміни політичної системи, що характеризується розширеннямполітичних прав і свобод громадян, виникненням політичного та ідеологічного плюралізму, збільшеннямформ участі населення в політичному житті, децентралізацією державної влади, реалізацією принципурозподілу влади, побудовою громадянського суспільства.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.01 сек.) |