АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ РЕДАКТОРСЬКОЇ ЗАСАДИ ІВАНА ФЕДОРОВА

Читайте также:
  1. I. Загальні положення
  2. I. Загальні положення
  3. I. Загальні положення
  4. I. Загальні положення
  5. I. Загальні положення
  6. I. Загальні положення
  7. I. Загальні положення
  8. I. Загальні положення
  9. I.ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  10. II. Методологічні засади, підходи, принципи, критерії формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді
  11. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ
  12. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СВІТОГЛЯДНОЇ ПУБЛІЦИСТИКИ ІВАНА ФРАНКА

Редакторська праця українського друкаря, видавця, письменника Івана Федоровича (Федорова) завдяки збереженню першодруків добре описана в українській історіографії. На жаль, про редакторську працю багатьох інших українських діячів, втілену у видрукованих книгах, є небагато історичних довідок; хоч вона й відбита у творах, але її важко відрізнити від авторської праці (тим більше, коли в одній особі маємо автора, укладача, видавця, редактора, друкаря, коректора).

Редакторська робота Івана Федорова була не тільки оригінальною на той час працею, що проявилася у сфері книгодрукування, вона також віддзеркалювала й загальні тенденції літературної праці, уявлення про текст, його композиційно-структурну організацію, особливості вираження теми. Засади редакторської праці, закладені першодрукарем й ученими-просвітителями того часу, безперечно лягли пізніше й в основу газетно-журнального редагування.

Іван Федоров, або як він сам себе називав «Іван Федорович москвитин» (про походження Федорова немає єдиної думки), як відомо, разом із друкарем-білорусом Петром Мстиславцем випустив у Москві «Апостол» (1564) і два видання «Часовника» (1565). Згодом обидва друкарі очолили друкарню в білоруському місті Заблудові, що належала магнатові Гнату Хоткевичу, видавши там «Євангеліє учительне» (1569), «Псалтир із Часословом» (1570). У Львові за допомогою ремісників Сенька Сідляра та Лаврентія Пухали І. Федоров видав «Апостол» і «Буквар» (1574). Пізніше в Острозі він надрукував грецько-слов'янську «Азбуку» (1578), «Книгу Нового завіту» і складений Тимофієм Михайловичем «Покажчик» до нєї (1580), Острозьку Біблію (1581). Видавнича й редакторська діяльність Федорова започаткувала новий етап у розвитку літератури, відкрила перед нею нові перспективи.

У ті часи редагування формувалося як діяльність, спрямована на утвердження православної ідеології. Православна церква вбачала у друкарстві не стільки засіб уніфікації літургійних книг, скільки основу ідеологічної консолідації суспільних сил, які боролися проти національно-релігійного гніту. Але друкарство вийшло за рамки цих цілей, сприяючи поширенню грамотності, посиленню прогресивних тенденцій у культурному житті. Федоров, як видавець, редактор, письменник, вбачав у книжній справі саме велику просвітительську силу.

Редакторська робота Федорова починалася з текстологічних досліджень існуючих списків книг, які він збирався друкувати. Так, видання у 1564 р. «Апостола», яке сторювалося на основі рукописних редакцій, змушувало І. Федорова та його колегу П. Мстиславця співставляти ці списки. Серйозним аргументом щодо активної участі друкарів у редагуванні «Апостола» слід вважати наявність спільних рис орфографії й пунктуації, які об'єднують всі їхні друки і відрізняють їх від подібних видань інших друкарів. Про текстологічну роботу першодрукарів писав їх сучасник Симон Будний: «Знаю, що свіжі і менші помилки ті друкарі, як самі мені вони про те розповідали, виправили на підставі старих книг, але старі перекручення маркіонівські, гомоузіанські та інших єретиків, не з книг московської казни правити і мало для цього голів Івана Федорова і Петра Тимофійового Мстиславця. Зробили те, що змогли, і за це їм інші мають бути вдячні, але це ще тільки малий початок». Думається, що редакційна правка релігійних текстів здійснювалася першодрукарями не без санкції такого знавця книжності, як митрополит Макарій.

Перед першодрукарями-редакторами постали такі завдання: обрати рукописи для текстологічної роботи, визначити обов'язкові для друкування додаткові статті, якими часто супроводжувалися рукописні книги, уточнити текст, уніфікувати правопис. Важливим редакторським завданням було і композиційно-архітектонічне оформлення тексту, що йшло ще від традицій рукописної книги. Поділ твору на фрагменти, рубрикація текстових блоків, графічно-шрифтові виділення композиційних блоків — ці способи обробки тексту були прообразом технічного та художнього редагування.

Деякі редакторські правки Федорова мали політичне значення. У рукописних «Часовниках» були молитви, в яких віруючі просили Бога дати перемогу над ворогом всім православним князям чи царям. Російський цар Іван IV, який стверджував свою самодержавність політично та економічно, хотів утвердитися ще й ідеологічно. Тому російському друкарю Федорову було вказано, щоб у подібних молитвах замість царів взагалі поставити ім’я одного царя – Івана IV. Таким чином, під час релігійних обрядів ім’я самодержця згадувалося кілька разів, а пам’ятаючи про те, що «Часовник» був ще й першою книгою, за якою вчилися молоде покоління, то ідея самодержавства прищеплювалася новому поколінню ще з дитинства.

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.002 сек.)