|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Політичні форми етнонаціональної організаціїДля здійснення визначальної мети — забезпечення власних інтересів етнонаціональної спільності як суб'єкта політичного процесу — створюються наиоптимальніші для цього форми самоорганізації. Історичний досвід свідчить, що найбільш прийнятною і по- ширеною формою такої самоорганізації є національна держава. Діалектика відносин між етнонаціональними спільностями і державою виявляється, як правило, у двох варіантах: або на ція, що сформувалася на базі одного етносу, творить державу; або, навпаки, держава за допомогою свого апарату об'єднує різні етноси, що опинилися в межах її території, в одну націю. Перший шлях веде до формування етнічної нації. Цим шляхом пройшла більшість народів, зокрема, італійський, польський, німецький та ін. У другому випадку формується політична нація. Такими є північно-американські нації. На європейському континенті до них можна віднести французьку, процес формування якої розпочався після Великої революції (1789 p.), коли Франція перетворилася в єдину та неподільну республіку, а нація стала синонімом держави. З цього часу все населення (провансальці, баски, каталонці, бретонці, ельзасько-лотарингські німці та інші), що проживало в кордонах Франції, стало іменуватись французьким. На азіатському континенті політичним шляхом націєтворен-ня формується індійська нація. Зовнішні відмінності між етнічною і політичною націями можуть змінюватися залежно від обставин, внутрішні ж є більш стійкими і протягом тривалого часу зберігають свою життєздатність. Етнос, який творить "свою" державу, як правило, втягує у цей процес також інші етнічні та етнографічні групи, що мешкають поруч з ним, а тому новопостала національна держава не може бути моноетнонаціональною. Це означає, що поняття "нація" у такій державі поступово виходить за межі титульного етносу, який відігравав найважливішу роль у її виникненні. З іншого боку, держава, у межах якої первісно об'єднані в одну політичну націю різні етноси, етнічні та етнографічні групи, формує, хоча б заради зручності, спільне управління, запроваджує єдину мову діловодства, єдиний правопорядок, спільну концепцію історії, прийнятну для всіх співгромадян, і т. п. Таким чином, створюються окремі спільні ознаки нації, які об'єктивно не можуть не мати етнічного забарвлення. Останнє справляє вирішальний вплив на процес формування нації, її ментальність. Сьогодні в світі практично немає моноетнонаціональних держав. З певними застереженнями до останніх можна віднести Японію і Норвегію, де автохтони становлять відповідно 99 і 96 відсотка від загальної кількості мешканців цих країн. У процесі державотворення в кожній із країн залишилися уламки інших національностей, етнічних і етнографічних груп, котрі через різні історичні обставини, добровільно чи примусово опинилися поза своїм етнічним ядром. Вони можуть проживати як компактно, так і дисперсно, мати свою національну державу, з якою продовжують підтримувати зв'язок. Щоправда, сучасна політична історія фіксує випадки, коли окремі етноси (наприклад, курди), хоча і мають свою етнічну територію, але не мають своєї державності, а буває і так, що окремі етнічні групи не мають своєї етнічної території (ассирійці, цигани і деякі інші). У багатьох національних державах-імперіях навіть автохтонні мешканці, що компактно проживають на власній території, за правовим статусом мало чим відрізняються від етнічних груп. Такий їх стан і є об'єктивною передумовою виникнення національно-визвольних рухів, головна мета яких — здобуття незалежності і побудова національної держави, форма і зміст якої обумовлені встановленим в ній державно-політичним устроєм. Історії відомі три основні форми державного устрою — унітарна держава, федерація, конфедерація. Унітарна держава — єдине державне утворення, територія якого не має національно-державних одиниць, хоча може мати адміністративно-територіальні одиниці (області, райони і т. п.), управління якими здійснюється з центру. В унітарній державі переважну більшість населення складає однорідне в етнічному відношенні населення. У такій державі основним суб'єктом політики виступає корінна нація, хоча надаються всі можливості проявити себе в цій ролі й іншим етнонаціональ-ним спільностям. Федерація — спілка юридично самостійних державних утворень (республік, штатів, земель), кожне з яких делегує спільним вищим органам влади частину своїх повноважень. У федерації кожне національно-державне утворення проявляє себе як суб'єкт політики, хоча і має певні обмеження, пов'язані з виконанням зобов'язань щодо вказівок з центру. Федеративний устрій передбачає єдину конституцію, грошову одиницю, єдине громадянство, спільність території тощо. Федерація є державно-правовим союзом. Конфедерація є міжнародно-правовим об'єднанням, створеним для координації певних дій (воєнних, зовнішньополітич- них і т. п.). Конфедеративний устрій не передбачає спільних органів державної влади, відсутні єдине громадянство, єдина грошова одиниця і т. ін. Рішення, що ухвалюються більшістю членів конфедерації, не є обов'язковими для кожного з них окремо. На конфедеративних засадах був укладений союз швейцарських кантонів. Швейцарія і досі формально титулується конфедерацією, хоча на практиці набула рис федерації. Етнонаціональне і класове в системі суспільних відносин Етнічність довела свою життєздатність і, власне, вже зайняла свою нішу в системі відносин кожного поліетні-чного суспільства. Сучасний суспільно-політичний розвиток наочно засвідчує, що вплив етнічності на всі сфери життєдіяльності людей неоднозначний і глибоко суперечливий. Цей досвід свідчить і про те, що у будь-якому суспільстві поліетнічність створює певні труднощі, особливо при формуванні спільної загальнонаціональної ідентичності, запровадженні державою єдиних суспільних норм, стереотипів поведінки, творенні єдиної національної ідеології тощо. Разом з тим, абсолютизація етнічності іноді може стати суттєвою перешкодою для поєднання у свідомості індивіда етно-групової і націодержавної лояльності. Історія суспільного розвитку зафіксувала немало випадків, коли пам'ять про минуле, наповнена відчуттям гордості представників однієї етнічної групи, викликає негативні емоції у сусідньої. Це може стосуватися оцінок відомих історичних постатей, воєнних дій та їх наслідків і т. д. За умов, коли взаємоповага між носіями однієї етнічності ґрунтується виключно на усвідомленні приналежності до однієї культурної системи, виникає психологія етноцентризму — психологічного феномену, який часто веде до зневажливого ставлення до культур інших народів. Етнічні особливості проявляються і на загальнонаціональному рівні, зокрема, у правових нормах, виборі напрямів господарського розвитку, формулюванні зовнішньополітичних пріоритетів тощо. Етнічність непомітно присутня у всіх спільних проявах, справляючи величезний вплив на формування національного стилю життя. Ось тому будь-яка абсолютизація етнічного гальмує процес націєтворення в багатонаціональних державах. Будь-яке суспільство — складний організм, у якому всі складові взаємопереплетені. У дискусії про рушійні сили суспільного розвитку марксизм тривалий час відстоював ідею, що такою силою є клас. Значна група його опонентів такою силою вважає етнонаціональні спільності. Історія довела хибність класової теорії історичного процесу. Однак це не означає, що класовий фактор є абсолютно недієвим у суспільстві і тепер все можна пояснити за допомогою самої лише етнічності. Етнонаціональні і класові спільності, хоча і є явищами різного порядку, але все ж мають певний ступінь взаємопроникнення. Етнонаціональні спільності, що формуються навколо певних культурних систем, не є одноманітними як у соціальному, так і в професійному планах, і зазнають соціально-економічної стратифікації — поділу на більш і менш заможних, на різні професійні групи і т. д. Тому етнічна солідарність завжди зустрічається з викликом соціально-класової солідарності. За вміло поставленої пропаганди, як це вдалося більшовикам під час революції, класові засади можуть взяти гору над етнічними. Нерідко етнонаціональні спільності соціально стратифікова-ні не лише усередині себе, а й між собою. Найчастіше таке трапляється у багатоетнонаціональних імперіях, коли підкорена група зазнає колоніальної експлуатації. Часто її члени зосереджуються у якійсь конкретній професійній сфері. У таких випадках етнічна приналежність майже повністю зливається з класовою, що дає можливість поєднувати національні гасла з класовими і навпаки. Зараз у науці переважає думка, що неможливо повністю і точно зрозуміти історичний процес, ігноруючи як етнонаціональні, так і соціально-класові його складові. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |