|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Феномен націоналізму. Націоналізм-шовінізмУ європейському розумінні і застосуванні сам термін «націоналізм» означає вираження національних інтересів. Сучасна політологія визнає за цим терміном полісемантичність і широко вживає його, характеризуючи різні політичні явища та процеси. Націоналізм - термін, що означає пріоритет (першорядність) національних (етнічних) цінностей перед усіма особистими та інши- ми соціальними (груповими, універсальними) цінностями. Він уживається з метою опису політичної практики, ідеології та соціально-психологічного орієнтування особистості і соціальних спільнот. Як політичний принцип націоналізм - це ґрунтовний принцип державного устрою абсолютної більшості країн світу, у яких нація розуміється як одержавлений етнос. Як політичний чинник націоналізм виявився більш потужним аргументом, ніж світові релігії докапіталістичного суспільства та державні утворення імперського типу в Новітній час. У першому випадку націоналізм протистоїть християнству і космополітизму, у другому - імперіалізму та інтернаціоналізму. Націоналізм як стратегія дії є основою і головною підвалиною політичної стратегії суспільних рухів правого та лівого орієнтування. Плюралізм методологій найбільш яскраво виявляється в аналізі націоналізму як соціально-етнічного феномену, ідеології та політичної практики. Необхідно провести комплексний аналіз цього явища з урахуванням різних тлумачень і методологій. Марксистська теорія націй та деякі інші, немарксистські, тлумачать націоналізм як складно структуроване явище і виокремлюють гносеологічні, соціальні та соціально-психологічні корені націоналізму. Гносеологічні корені є неадекватне, спотворене відображення національних інтересів та особистостей в національній свідомості. Соціальні корені є відображення інтересів певних соціальних груп під маскуванням «єдності нації». Соціально-психологічні корені є гіпертрофоване відображення в повсякденній свідомості національних особливостей своєї соціально-етнічної спільноти і протиставлення її іншим спільнотам (національно-психологічне відчуження). Цей підхід виділяє «три підвалини» націоналізму: • національна винятковість, визнання і пропаганда національної переваги; ■ визнання нерівноцінності інших народів, протиставлення «ми» — «вони»; • пошуки винних у життєвих труднощах в особі представників інших народів. У сумарному вигляді націоналізм розглядається як сукупність взаємопов'язаних аксіом: • пріоритет національних цінностей перед цінностями особистості; • пріоритет своєї національної культури над іншими; • пріоритет державності над іншими формами самоорганізації етносу; • пріоритет національного минулого (часто міфологізованого) і бажаного національного майбутнього над сьогоденням, яке розглядається як «трагічна посмішка» історії; ■ пріоритет «народного» буття і культурної самобутності над життєвими настановами «бездуховної» інтелектуальної еліти (останнє є критика на адресу політичних еліт); • «природа» (»кров і ґрунт») - найбільш міцна основа «національної ідеї». У рамках такої таксономії націоналізм створює вузол між патріотизмом і расизмом. Зрозуміло, що ця методологія аналізу має певні переваги і конкретні вади. Розглянемо інший варіант аналізу націоналізму, методологія якого досить поширена в Україні. Вона вбачає корені, походження та генезу націоналізму в історичному досвіді народів, а не в соціологічних теоріях; у цьому життєздатність і відтворення націоналізму. Ця методологія розглядає рівні націоналізму: • масово-побутовий як прояв патріотизму з любов'ю до рідного, успадкованого від предків; • особистий як відношення особистості до свого народу; при цьому інтереси загалу свідомо є вищими інтересів окремої особи; вона несе відповідальність за долю нації, жертвує в ім'я нації; • суб'єктивно-психологічний як прояв ірраціональної сутності людини з містично-сакральною субстанцією - духом нації; • суспільний - усвідомлення народом себе як суб'єкта політики; • національний - це філософія буття нації, методологія виживання, створення державності і взаємодії нації з іншими народами; • філософський - це світоглядна система, у якій нація онтологічно розглядається як природно-еволюційний ступінь організації людської спільноти, а соціологічно - як суб'єкт та рушійна сила історії; • ідейно-концептуальний - це ідеологія національного життя, національно-визвольної боротьби та національного «державотворення»; • державний - це політика забезпечення особистих і групових потреб через реалізацію загальнонаціональних інтересів. На відміну від марксистського поділу націоналізму на два види цей методологічний підхід не визнає націоналізму пригнобленої нації та націоналізму гноблячої нації (шовінізм). Ця методологічна позиція має раціональне зерно, бо досить добре аргументована. Обидва явища різні за сутність, генезою та функціями. Націоналізм - філософія виживання і буття нації, а шовінізм (термін походить від прізвища наполеонівського солдата Шовена, який виявив особливу ненависть і жорстокість до арабів під час єгипетського походу) - це філософія пригноблення і панування над іншими націями. Націоналізм починається з любові до свого, а шовінізм - з ненависті до чужого. В основі націоналізму - національна ідея; в основі шовінізму - великодержавний імперський інтерес. Націоналізм - це ідеологічний відбиток, матрицею яког.о є сутнісне буття нації. Необхідно підкреслити, що найбільш сумнівною ланкою марксизму є теорія націй як породженої капіталізмом тимчасової єдності та висновок щодо повного підпорядкування національних інтересів класовим інтересам. Тобто підпорядкування не загальнолюдським інтересам, де національне знаходить своє місце в єдності загальнолюдського, а класовим інтересам, які марксисти ототожнювали з інтернаціональними інтересами. «Пролетарії не мають вітчизни» - відомий вислів марксизму, а звідси прогнозування не тільки безкласового, але й безнаціонального суспільства в майбутньому. Сумнівним також є визначення нації як історичної спільноти з такими ознаками: 1) єдність території, 2) єдність економічного життя, 3) єдність історичної долі та психології, 4) єдність культури. Це занадто спрощене і хибне визначення. По-перше, відсутні такі ознаки, як державність і духовність нації. По-друге, таке визначення обумовлює широкі можливості для теоретичного і практичного волюнтаризму. Якщо виходити з цього визначення, то жоден із радянських народів не становив собою націю. У деяких народів була загарбана територія (кримські татари); у інших вона була штучно розмита масовими переселеннями. Унаслідок надмірної централізації та штучної інтеграції, не обумовленої економічними потребами, республіки втратили цілісність економічного механізму. Усвідомлення єдності історичної долі руйнувалося потужним державним ідеологічним апаратом і системою освіти. Національні культури були перетворені в другорядні і ледь животіли. Відомо, що будь-яка абсолютизація в методології приводить до хибних висновків. Потрібне теоретично обґрунтоване і зважене ставлення до націоналізму в його політичному, ідеологічному та соціально-психологічному аспектах. Тому цілком правомірним, на наш погляд, є загальнолюдський підхід. Він, по-перше, вимагає розмежування суто національного і націоналістичного. По-друге, він не вбачає в націоналізмі суто негативного і деструктивного змісту. По-третє, він виділяє в ньому позитивний та негативний моменти, що обумовлені конкретними історичними умовами. Виходячи з цього, ми визначаємо національне як сукупність матеріальних, культурних і духовних цінностей, інтересів та відносин певної етносоціальної спільноти, які не суперечать тотожним цінностям та інтересам інших етносоціальних спільнот. Націоналістичне — це обумовлені класовими або груповими егоїстичними цілями абсолютизація, гіпертрофування та перекручення національного, маскування класового або групового моменту викривленим тлумаченням національного, розрив і протиставлення своїх національних інтересів та цінностей національним цінностям інших етнонаціональних спільнот. У націоналізмі співіснують дві сторони, два прояви, які переважають залежно від конкретної політичної та ідеологічної кон'юнктури. Слід зауважити, що саме термін «націоналістичний» не завжди має негативне змістовне значення, особливо коли це стосується назв політичних партій та рухів. Все залежить від змісту та реальної політики цих суб'єктів політики. Ми звертаємося до загальноприйнятої методології, що забезпечує досить повне уявлення про зміст і сутність націоналізму. Критерії оцінки націоналізму: 1) класова природа (виділення класу, що «задає тон»); 2) спрямованість (політична мета націоналізму); 3) історична роль (прогрес, регрес); 4) національне середовище (переважання того чи іншого етносу); 5) характер національних відносин (рівень етнічної напруженості); 6) чисельність нації; 7) рівень розвитку життя; 8) сила проявів. Структура націоналізму: 1)ідеологія; 2) політика; 3) соціальна психологія (»побутовий націоналізм»). Окремі елементи структури більш «відчутні» в національно-державній конкретиці. Напрямки націоналізму: 1) антифеодальний; 2) антиколоніальний; 3) антиімперіалістичний; 4) антиімперський (постсоціалістичний). Напрямки обумовлені історично і відрізняються за багатьма критеріями. Види націоналізму: 1) інтегральний (стратегія виживання нації); 2) націонал-комунізм; 3) етнічний; 4) релігійний; 5) емігрантський (більш індивідуальний); 6) діаспорний (більш масовий); 7) мовний. Стрижневі принципи аналізу націоналізму: 1) принцип гуманізму (пріоритет загальнолюдського над класовим; національне при цьому є частиною загальнолюдського); 2) класовий підхід (не абсолютизація цього підходу, а зважений аналіз на основі збалансованого врахування класових і по-закласових чинників); 3) історизм (аналіз тільки в конкретному історичному просторі); 4) конструктивізм (сполучення критики націоналістичних проявів з розвитком позитивної теорії). Форми національних проявів: 1) пережитки минулого; 2) місництво; 3) етноцентризм; 4) утриманство; 5) ізоляціонізм; 6) еміграція; 7) погроми; 8) сепаратизм; 9) упередження. Вони не ізольовані одна від одної, а створюють єдиний при-чинно-наслідковий комплекс. Чинники, що сприяють націоналістичним проявам: 1) економічна криза; 2) безробіття; 3) відсутність гласності; 4) різниця в рівнях життя народів; 5) неадекватна міграційна політика; 6) релігійність населення; 7) непрофесійність владних структур; 8) ігнорування компромісних рішень. їх також потрібно враховувати в комплексі, але тут більш помітні «пріоритети». Шовінізм - це абсолютизація переваги «своєї» нації над іншими й зневага до них. Це віра в «особливе» її призначення, у виняткове право бути державною імперською нацією і панувати над іншими «недержавними» націями. Шовінізм є паливо великодержавного шовінізму - культу великодержавності, що має ім'я цієї нації. З шовінізмом органічно споріднені імперіалізм та мілітаризм. Шовінізм є настановою на право абсолютного панування. Чим більші імперські амбіції, тим більший розмах шовінізму. Імперіалізм є шовінізмом у політичній, економічній та військовій дії. Тому можливе поняття «імпер-шовінізм» як синонім шовінізму. Українське питання: історичний екскурс Дехто з радянських ідеологів заперечував існування українського питання. Такі ідеологи не стільки помилялися, скільки хитрували. Можна довести існування цього питання, базуючись на історичних фактах. Українське питання в СРСР існувало (після здобуття незалежності ситуація кардинально змінилась), ми в змозі визначити час його виникнення. Це 1 сталося ще за часів Московії жовтня 1653 року, коли Земський Собор у Москві прийняв рішення приєднати незалежну Україну до Росії та одночасно оголосити війну Польщі, з якою Україна воювала вже п'ять років. Друга дата - це 8 січня 1654 року, коли Переяславська рада під керівництвом гетьмана Богдана Хмельницького пішла на возз'єднання з Росією, як зі спільником в боротьбі за об'єднання батьківщини і визволення українських територій, загарбаних Польщею, Туреччиною та Угорщиною. В «Березневих артикулах» того ж року була узгоджена повна внутрішня автономія України з залишенням гетьманства та структур його влади. Визволення та об'єднання українських теренів було зведено спочатку до того, що в 1667 році Росія і Польща розподілили між собою Україну - Лівобережна перейшла до Росії, а Правобережна відійшла до Польщі (за Андрусівськими мирними угодами). Ще через 14 років за так званим Довічним миром 1686 року з Польщею - Лівобережжя, Київ та Запоріжжя були залишені за Росією. Правобережжя та Галичина відійшли до Польщі, Поділля та Північна Буковина залишилися за Туреччиною, Закарпаття - за Угорщиною. Таким чином, «звільнена» російським царатом у XVII сторіччі, а потім і «об'єднана» у XX сторіччі в радянській імперії тираном Сталіним, Україна три століття не мала державної незалежності (фактично). Українське питання існуватиме доти, доки Україна буде керуватися з Москви, а не з Києва. Царат та більшовизм відкинули її на 300 років назад у національно-державному розвитку. Україна зазнала нищівної деукраїнізації. Але українська нація, як відомо, витримала ці удари. Визнання більшовиками права України на незалежність ще до революції було тактичним кроком щодо цього історичного факту. Захопивши владу, вони конкретизували свою обіцянку - декларували, що визнають самовизначення не народів, а трудящих, тобто визнають таку незалежність, яка залежить від Москви. Тому більшовики не визнали Українську народну республіку (УНР), очолювану професором Грушевським. Але вони визнали Українську Радянську Республіку, створену Раковським, П'ятаковим, Гамарником, Воро-шиловим та ін. Більшовики своїм визнанням української, хай навіть комуністичної незалежності, а також права українців розвивати «національну за формою, соціалістичну за змістом» культуру не вирішили, а навпаки, загострили українське питання. Політична логіка та історичний досвід стверджують, що вирішити це питання спроможна тільки сама Україна. Розташований на водному шляху між Балтійським та Чорним морями, Київ займав надзвичайно вигідне становище у торгово-економічному та військово-стратегічному відношеннях. Але саме ця обставина обумовила національну трагедію України. Не кажучи вже про численних східно-азійських завойовників, Україна мала безліч войовничих сусідів, з якими вона дуже часто конфліктувала, - турків, угорців, австрійців, молдаван, литовців, поляків та росіян. Починаючи з другої половини XVII сторіччя, дві держави виборювали панування над Україною — католицька Польща та православна Росія. Різниця в релігіях мала вирішальне значення щодо вибору «меншого» зла - Росії. Становище України стало загрозливим після Люблінської унії між Польщею та Литвою, коли виникла Річ Посполита (1569). Почалася форсована експансія новоствореної держави на теренах України. Це обумовило національно-визвольну боротьбу українського народу (1648-1654). На чолі цієї війни йшли козацькі війська Запорізької Січі. Запорізька Січ - перша і остання армія в історії, створена на демократичних засадах. Кілька років тривала ця виснажлива для України війна - з тяжкими наслідками для населення, з тимчасовими успіхами і гіркими поразками. Руйнація міст і селищ, виснаження матеріальних та людських ресурсів, зростаюча навала чисельного ворога змусили козаків прийняти рішення, яке було втілене в акті Переяславської ради. Під кутом зору міжнародного права рішення Переяславської ради щодо приєднання України до Росії було «правочинним», як і «Заповіт» останнього грузинського царя, який «подарував» грузинську державу російському царю. Обидва рішення були прийняті за відсутності дійсного суверена — народу. Тому цілком зрозуміло, що український народ був не задоволений наслідками цього акта, і в першу чергу сама Запорізька Січ. Це незадоволення таємно очолив гетьман України з 1687 р. Іван Мазепа. Царська і радянська офіційна історіографія вважають Мазепу «зрадником». У чому ж полягає «зрадництво» Мазепи? Радянські історики стверджували, що Мазепа переслідував мету відірвати Україну від Росії, оголосити її незалежність, користуючись підтримкою інших держав. Мазепа зображений зрадником, і навіть негідником, а генеральний суддя гетьманства Василь Кочубей - національним героєм тільки за те, що він повідомив російського правителя про наміри Мазепи. Мазепа керувався у своєму повстанні проти Росії не особистими інтересами, а національними сподіваннями свого народу. Він розумів, що приймає дуже важливе рішення, від якого залежала подальша доля країни. Перед ним стояли два шляхи та дві лінії політичної поведінки - або погодитися з політикою Петра І, політикою русифікації України, підкоритися цій політиці, або в збройній боротьбі здобути незалежність України. Під час Північної війни між Петром І і шведським королем Карлом XII Мазепа в слушну годину оголосив Переяславський акт анульованим і вступив у війну на боці Швеції. Але армія Петра І здобула перемогу над шведськими та козацькими військами під Полтавою. У відповідь на цю «зраду» Петро І знищив ту силу, завдяки якій Україна була приєднана до Росії, - Запорізьку козацьку Січ (1709). Потім було ліквідовано гетьманство. Управління Україною стало колоніальним. Наприкінці XVIII сторіччя Україна була поділена на намісництва, очолювані царськими намісниками. Потім намісництва, у свою чергу, були перетворені в губернії, за прикладом Росії. Зрозуміло, що російський уряд створив собі соціальні верстви, які допомагали йому гнобити українську націю. По-перше, це козацька верхівка - старшина, яка згодом стала помічником уряду Росії. По-друге, це українці серед найближчого оточення Петра І, які брали участь у втіленні в життя реформ кінця XVI - початку XVII століття. Становище України не змінилося після розподілу Польщі між Росією, Прусією та Австрією за часів Катерини II. В Західній Україні політика «колонізації» змінилася політикою «онімечення». В Східній Україні посилилася політика русифікації. Обидві держави намагалися довести до кінця деукраїнізацію України з метою створити умови для повного домінування. І все ж між австрійською та російською деукраїнізацією була істотна різниця. Австрія визнавала сам факт існування української культури і мови. Росія як «старший брат», слов'янин і єдиновірець не визнавала ні те, ні друге. Вся подальша історія України позначена національними повстаннями, заворушеннями, національно-духовними пошуками українців як у Росії, так і в Австрії. Цілком природно, що політичні лідери нового українського руху в кінці XX ст. апелюють у своїй національній програмі до величного історичного минулого та його цінностей. Українцям є чим пишатися, адже древній Київ був столицею першої великої слов'янської держави, а також місцем хрещення Русі. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.009 сек.) |