|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
ДЕРЖАВНИЙ СУВЕРЕНІТЕТ — УМОВА НАЦІОНАЛЬНОГО ВІДРОДЖЕННЯПозитивні процеси політичного життя мають універсальний характер. Вони є чинником прогресу всього людства. Це не суперечить неминучості досить істотної специфіки політичного життя кожного народу. Даються взнаки його національні традиції, політичні здобутки, культура і господарський стан, особливості національного менталітету та ін. Саме таке поєднання, переплетення загальнолюдського і національного є реалією політичного буття кожного народу. Воно в умовах національного відродження має особливе значення як для розуміння політичного процесу, так і для його оптимального, гуманістичного і демократичного спрямування. Національне відродження (в сучасній західній літературі— етнічний ренесанс) — один із найголовніших чинників сучасного політичного життя багатонаціональних держав і міждержавних стосунків. Загалом це явище має глобальний характер. Особливо відчутним воно стало з 60-х років. Щодо сутності національного відродження, то йдеться про усвідомлення етносом себе як нації, як дійової особи історії та сучасного світу. При цьому, мабуть, треба враховувати його змістову неоднаковість — залежно від того, якого народу воно стосується. Одна річ, якщо йдеться про первинну стадію утворення націй в сучасному розумінні (як це, наприклад, нині відбувається в деяких країнах Африки — коли нація вперше виникає, йде на зміну племенній організації), і зовсім інша, коли об'єктом і суб'єктом процесу є народ, що має свою "національну" історію і прагне відродитися як нація. Саме таким є український народ. Національний ренесанс не є простим відновленням усього історичного минулого народу. Навіть якщо йдеться про відродження національного духу, то цей процес не можна розуміти як повернення до старих форм культури. Власне кажучи, цього і не може бути, як і повернення до архаїчних форм господарського укладу, політичних та інших структур, ідейно-політичних доктрин, адекватних минулому, його реаліям. Національне відродження — це не реставрація нації і аж ніяк не реанімація всього, що було в її історії. Відродження — це модернізація нації, її оновлення в системі реалій сучасного життя, в поступі загальнолюдської цивілізації. Тобто мовиться про багатогранний процес засвоєння на основі критичного переосмислення традицій народу і водночас створення сучасних господарських, соціокультур- них, політичних та інших структур, інститутів та цінностей, завдяки яким нація виступала б не просто етнічною спіль- ністю, а стала б сувереном своєї долі. Це процес розкриття творчого потенціалу народу, його інститутів і цінностей в інтересах історичного поступу. Поява етнічного "парадоксу" в багатонаціональній дер- жаві, де проголошувались "розв'язання національного питання", "інтернаціональна єдність і дружба націй і народностей" є наслідком як глобальних тенденцій, так і таких, що були властиві тільки колишньому СРСР. Основа цих процесів неоднозначна. Безумовно,.велике значення мають соціально-економічні фактори. В глобальному плані національне відродження відображає підсвідоме прагнення людей чинити протидію невілюючому та уніфікуючому впливові науково-технічної революції на їхнє життя, в тому числі на національну самобутність. Разом з цим розвиток засобів масових комунікацій — телебачення, радіо, преси, транспорту сприяє зростанню національної самосвідомості. З одного боку, народи стають ближчими одні до одних, а з другого — їхня несхожість, самобутність, відмінність щодо інших вперше по-справжньому усвідомлюється, а не просто відчувається. Науково-технічна революція спричинилася до повсюдного зростання національної інтелігенції. Саме вона, особливо гуманітарна, виступає головним носієм національної самосвідомості. До того ж різко посилилася урбанізація, стрімко зростають міста. А саме туди дедалі інтенсивніше переміщаються центри національної культури. Отже, вона професіоналізується, перестає бути тільки етнографічним атрибутом, впливає на душі і розум сильніше, а це зумовлює зростання національної самосвідомості. Впливає і нерівномірність розвитку народів. Науково-технічна революція і зростання національної самосвідомості зробили цю нерівномірність особливо відчутною. Виникає своєрідний "національний комплекс" і як результат — прагнення до національного самоутвердження. Потяг до національного відродження — це реакція на тоталітарну політику національної уніфікації, спробу адміністративними методами прискорити тенденцію до "зближення націй". Національне відродження передбачає забезпечення суверенітету народу. Йдеться про прагнення домогтися автономії права на самовизначення, яке лежить в основі всіх визвольних рухів проти іноземних імперіалістичних зазіхань, незалежно від того, в якому ідеологічному "одязі" вони виступають. Суверенітет — це сукупність повновладдя нації та прав, що гарантують незалежність особи. Він забезпечується насамперед державністю, комплексом конституційних прав і нормативних юридичних актів, а також традиціями і неписаними правилами поведінки. Дуже істотну роль відіграють демократичні гарантії — соціальні, економічні, культурні. Якщо йдеться про націю, то її суверенітет виявляється у можливості вільного політичного самовизначення, в праві на зайняття такої, що історично склалася, території та на природні ресурси, а також у верховенстві її законодавства і вибраної державної влади, в національному громадянстві. Національний суверенітет як загальнолюдська гуманістична цінність у сучасних умовах набуває особливого значення у зв'язку з відновленням пріоритету саме загальнолюдських цінностей. Визнання суверенних прав нації аналогічне визнанню прав людини. Воно надає гуманістичної і демократичної спрямованості політичному розвиткові держави, яка прагне до непідвладності іншим державам. Суверенітет — та основа, на якій внаслідок вільного самовизначення встановлюється той чи інший політичний характер державності, соціальної і культурної цілісності суспільства. Він передбачає узгодження природного невід'ємного права основної нації на збереження і розвиток власної культури і самобутності з принципом забезпечення громадянських прав і культурного самоврядування всіх національних та етнічних груп, що живуть на певній території. Суверенітет — явище політичне, оскільки здійснюється тільки в системі держав. Він передбачає обов'язкову наявність незалежної національної державності. Така державність є формою політичної організації народу, яка забезпечує йому найкращі умови для економічного, соціального і духовного розвитку. Без власної національної держави, тобто такої, що побудована на етнографічних землях певного народу, неможливий його всебічний розвиток. За умови відсутності національної держави народ приречений на загибель. Бездержавний народ не може бути суверенним. Потреба власної незалежної національної держави випливає з найглибших національних почуттів кожної нації. Нації прагнуть бути господарями на своїй землі, хочуть бути вільними. Цього вимагає від них почуття національної честі, гордості і патріотизму. Реальну і повну свободу може дати їм саме незалежна національна держава. Мовиться, звичайно, про демократичну державу. Національне відродження на тоталітарній основі при нехтуванні свободою особи — міф, який при спробі його реалізувати закінчується національною катастрофою, великими втратами для народу. За своєю природою національне відродження є процесом глибоко і послідовно демократичним, при якому людина, особистість, її свобода мають пріоритетне значення. Отже, засади ліберальної демократії — то підвалина національного відродження. Саме в такому розумінні національна держава виступає і як умова національного самовизначення в аспекті її зовнішніх функцій і в геополітичному плані. Вона — істотний фактор національного відродження з точки зору своїх внутрішніх функцій, за своїм внутрішньонацюнальним спрямуванням. Особливо, якщо йдеться про "денаціоналізований" народ, що до того входив до багатонаціональної унітарної держави. Без державного захисту і сприяння неможливе культурне відродження нації, формування національної економіки, забезпечення соціальної згоди народу, гарантування свободи та суверенності кожного громадянина і становлення громадянського суспільства. Саме з урахуванням зазначених зовнішніх і внутрішніх напрямів діяльності виявляється особливе призначення держави як засобу національного відродження. Ідея національної держави є фактором згуртованості, інтеграції людства. Виходячи з того, що воно поділяється на нації — найбільш стійкі і глибинні форми спільностей, а прагнення до національної незалежності є природним для кожного народу, єдино можливою, раціональною, гуманною і демократичною виступає саме система вільних національних держав усіх народів світу. Система незалежних національних держав найкраще відповідає інтересам усіх народів, всього людства. Існує два підходи до національного відродження. Насамперед воно розглядається як однобічний процес дедалі більшого утвердження національної свідомості. Вона з'являється вперше серед інтелігенції і згодом передається масам. Другий підхід розглядає національне відродження як досить складний процес, що характеризується різними стадіями. їх кількість і хронологічні межі різні автори інтерпретують неоднаково. Так, М. Грох виділяє три прогресивні стадії національного відродження. Перша — період наукового зацікавлення, коли окремі інтелігенти "віднаходять" національність і накреслюють контури свідомості. Друга — період патріотичного відродження, коли маси включаються у відродження. Третя — поява масового національного руху з політичними наслідками. Щодо України XIX ст., то Р. Шпорлюк відзначає наукову, культурну та політичну фази національного відродження. П. Магочій називає такі стадії: збирання спадщини, коли окремі вчені, просто ентузіасти знаходять мовні, фольклорні, літературні та історичні залишки певного народу; закладання культурних організацій (читалень, театрів, бібліотек, національних домів тощо), поширення через школи і видання знань про національну спадщину, яку вже зібрано або яка далі збирається; заснування партій та інших організацій, які уможливлюють участь у політичному процесі. Для обох цих підходів характерна одна і та ж риса — кінцевою метою є самостійна держава. Національна держава жодною мірою не означає зневаги, тим більше обмеження інтересів громадян некорінної національності. "Національність" держави полягає і в тому, що вона забезпечує умови для розвитку всіх національних груп, що входять до її складу, в тому числі і тих, що знаходяться в діаспорі стосовно своїх націй. Р. Дарендоф вважає це кроком до створення світового громадянського суспільства. Створення національної держави не самоціль, як в цілому утвердження політичного суверенітету. Це, мабуть, вирішальний засіб національного відродження, яке відбувається на тлі і в контексті конкретних історичних умов, без урахування яких неможлива всебічна модернізація народу, його національне відродження. Такою домінуючою реальністю є всебічна "інтернаціоналізація" економіки, перетворення технологій у загальний здобуток людства, формування всесвітньої системи інформації, політична взаємозалежність народів. Отже, створюється єдиний економічний, інформаційний та політичний простір людства. І доля кожного народу, його національне сьогодення і майбутнє залежать від оптимального входження в цей простір, оскільки не єдиним національним духом живе будь-який народ. Звичайно, тут вирішальним чинником повинен бути нормальний глузд. Але реально це залежить і від загального стану національної свідомості, складовою частиною якої є емоційне сприйняття дійсності. Тобто вибір оптимальної форми державності як форми залучення до людської спільності не може бути нав'язаний нації — це справа її власного розуму і вибору, який, проте, є результатом взаємодії і протиборства сил, з яких складається народ України, тих політичних партій та лідерів, що їх уособлюють. Політичний спектр національного відродження дуже широкий. Він включає різноманітні напрями політики. Це, наприклад, політика в галузі відродження духовності нації, в галузі освіти, демографічна, молодіжна, економічна, екологічна політика. В подальшому викладі ці аспекти національного відродження не розглядаються. Акцент робиться на вузловій проблемі, передумові всього іншого — проблемі політичного суверенітету. При всій важливості національної державності утвердження політичного суверенітету не зводиться до відродження держави. Справжній суверенітет можливий тільки за умови одержання повноцінної політичної системи. Отже, якщо йдеться про політичний аспект національного відродження України, про її самовизначення, то мається на увазі утвердження не тільки державності, а й інших організаційних інститутів політичної системи як знаряддя здійснення владної волі її народу. Запровадження адекватних законів і правових норм, формування відповідної політичної ідеології, тобто всіх складових політичної системи. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |