|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Сутність етносу та нації. Поняття «національне» і «націоналізм»У формуванні політичного життя суспільства величезну роль відіграють такі суб'єкти політики, як нації та етнічні групи. Етнонаціональні процеси в багатьох регіонах світу спричиняють глибокі конфлікти, соціальні струси з численними жертвами. Усе це обумовлює актуальність даної теми, її теоретичне і практичне значення. Питання сутності, характеру, форм життєдіяльності етносів і націй вивчає складова політології — етпнополітологія. У багатьох вищих навчальних закладах сучасних держав ет-нополітологія є самостійною галуззю знань і навчальною дисципліною, оскільки проблеми міжетнічних, міжнаціональних відносин є дуже гострими для більшості багатонаціональних держав світу. Поняття «етнос» (від гр. ethnos — народ, плем'я) увійшло в історико-етнографічну науку з Давньої Греції, де воно вживалося для позначення окремих племен, народів. Народи-етно-си виникають на певному етапі розвитку людства. Згідно з біблейським сказанням про «Вавилонський натовп» спочатку люди жили в одному місці, становили один народ і розмовляли однією мовою. Одного разу вони замислили побудувати вежу «з главою до небес». За це святотатство бог Ягве змішав мову людей так, щоб вони не розуміли один одного, а людей розкидав по всій Землі. Скільки було тоді створено мов і кордонів, Біблія не повідомляє. Етноси-народи у своєму розвитку пройшли ряд етапів. Першим типом етнічної спільності буврід — кровно-родинна спільність людей. З розвитком родових відносин виникло плем'я — етносоціальна спільність людей із власною назвою, територією, мовою (діалектом племені), своїми звичаями, культовими обрядами. Іншим типом стала народність — етносоціальна спільність людей, яка характеризується єдністю членів за походженням, культурою, мовою, історичною долею. Як докапіталістична етнічна спільність, народність мала ознаки натурального господарства та господарської відокремленості різних регіонів. Народність стала необхідною сходинкою та базою в процесі формування націй. Рід — плем'я — народність — нація — ось головні етапи становлення та розвитку етнонації. У сучасній суспільствознавчій літературі етнос визначається як стійка соціальна спільність людей, які об'єднані єдиною мовою, своєрідністю культури, побуту, традицій, звичаїв, а також усвідомленням своєї єдності та відмінності від інших подібних спільнот (самосвідомістю). Сукупність усіх цих ознак утворює повну етнічну культуру — систему випрацьованих засобів життя, які стають звичними для цього етносу. З'ясуємо це. Кожен індивід живе у певному будинку, в якому є все необхідне для існування: меблі, одяг, продукти харчування, предмети гігієни. Усе це дає можливість людині вижити як біологічному виду. Однак, крім цього, в будинку є якісь прикраси (картини, вази тощо), призначені для естетичного задоволення. Це стосується життя, яке починається після того, як елементарне фізіологічне існування людини вже забезпечене. Коли всі зазначені фактори перебувають у рівновазі та спокої, життя теж мирне. Проте ось з'являється людина або група людей, які мають інші характеристики, інший набір життєвих факторів, і тоді виникає поняття відмінностей: різні предмети побуту та різне їх призначення; різні ритми занять; різний набір заборон та дозволів — різні культури. Отже, культури етносів різняться засобами життя, які пов'язані з певним місцем і часом. В одних регіонах жінка ходить у паранджі або сарі, в довгих штанцях, в інших — у коротких спідницях або навіть без них; десь заведено мити руки перед їжею, десь замість ложки — палички; в деяких країнах право-сторонній дорожній рух, а в деяких — лівосторонній, та багато іншого. Якщо людина, як носій певної культури, звикає до певного стилю життя, то уявлення іншого стилю для неї неприйнятні, бо не можуть вписатися до її стереотипу. Однак особливо значна взаємонеприйнятність культур має місце, якщо істотно різняться системи заборон і дозволів. Етнічне це насамперед культурне. Сторіччями випрацьова-ний механізм культивації особливого способу життя. Тому ідея асиміляції в іншу культуру не припустима. Кожна культура має цінність та значущість у контексті світової культури. Отже, етноси відрізняються досить істотними рисами. Кожен етнос вважає свою культуру справедливою та не бажає відмовлятися від неї, асимілюватися (зливатися). За різними оцінками на Землі зараз можна налічити від двох до трьох тисяч етнонаціональних утворень, а держав — членів ООН — близько 200. Тільки 270 етносів складаються з понад одного мільйона людей, інші — значно малочисельніші. Є країни переважно мононаціональні (Норвегія — 99,8 % норвежців; Японія — 99 % японців; Австрія — 92,5 % австрійців тощо). Проте більшість сучасних держав багатонаціональні, вони об'єднують корінні етноси та інші етнічні і національні групи, для них проблема етнонаціональних відносин, національної політики залишається однією з найважливіших. Які риси притаманні нації? Що власне становить поняття «нація»? На ці питання в сучасній науковій (та навчальній) літературі однозначної відповіді немає. Наприклад, є погляд, за яким нація тлумачиться як політичний інструментарій, ідеологічний міф. Так, директор інституту етнології та антропології АН Російської Федерації В. А. Тишков вважає, що нація — це політичне гасло та засіб мобілізації, а зовсім не наукова категорія, і це поняття не має права на існування1. 1 Тишков В. А. О нации и национализме // Свободная мысль. — 1996. — № 3. — Ст. 5. Однак більшість вчених-суспільствознавців додержуються іншої думки, згідно з якою нація — це найбільш сталий тип етносу, вона складається в результаті зміцнення соціальних зв'язків — економічних та політичних. Основними рисами нації є спільність мови, території, економічних зв'язків, психічного складу, культури та самосвідомості. Інакше кажучи, нація включає в себе етнічність, а також економічну, соціальну та політичну спільність. Отже, політична спільність виступає як синтезуюча, оскільки вона призначена забезпечувати підтримку національних традицій, звичаїв та ін. Зараз поняття «нація» використовується у двоякому сенсі: в політично-правовому і соціокультурному. При політично-правовому підході під нацією розуміють співгромадянство, політичне об'єднання людей — громадян тієї чи іншої держави. У Конвенції про громадянство, яка була розроблена в межах Ради Європи, поняття «громадянство» визначається як «правові відносини особи з державою без вказівки на етнічне походження цієї особи». У міжнародному праві, коли кажуть про націю, мають на увазі саме громадянські або політичні нації. Використовуючи поняття «національна економіка», «національний прибуток», «національна безпека» (як і «національна академія»), «національне» розуміється не як «етнічне», а як «державне». При соціокультурному підході нація розглядається як спільність людей, для якої характерною є єдність духовної культури, мови, релігії, звичаїв, тобто головних ознак етнічної культури. У політичному житті національна спільність нерідко ототожнюється тільки з релігійною спільністю. Наприклад, виокремлюють арабську націю, об'єднану релігією ісламу. При всій відмінності громадян Єгипту, Саудівської Аравії, Іраку, Тунісу та інших країн, усі вони вважають себе насамперед арабами і тільки потім — єгиптянами тощо. Проте ця єдність не забезпечує їх спільність, і різне розуміння ісламу (поряд з іншими причинами) призводить до кровопролитних війн (Ірак — Іран, Ірак — Кувейт — підтвердження цьому). Більшість націй сформувалися шляхом злиття декількох етнічних груп. Важливим фактором консолідації етнічних груп, їх зближення та спілкування було товарне виробництво і торгівля. Уже в античну епоху почали з'являтися спільноти людей, які мешкали на великих територіях, але спілкувались однією мовою, хоча ці спільноти й не відрізнялись особливою стійкістю. І тільки тоді, коли почав формуватися світовий ринок, а товарно-грошові відносини набули загального характеру, почали зароджуватися сучасні нації. Європа була епіцентром цього процесу, тут раніше, ніж в інших регіонах, склалася система національних держав, у яких злилися декілька етнічних груп. Наприклад, французька нація створилась як результат консолідації північно-французької та провансальської етнічних груп. У Великій Британії, крім англійців, живуть шотландці, уельсці, ірландці. В Іспанії — каталонці, галійці, баски. Швейцарська нація сформувалася з німецько-, франко- та італомовних етносів тощо. Інший шлях формування нації — коли велике етнічне утворення трансформується в націю, при цьому можуть виникнути декілька націй. Наприклад, з давньоруської народності (етносу) сформувалися три нації: білоруси, росіяни та українці. Процес формування націй та спричинені ним рухи зумовлювали створення держав. Якщо врахувати, що більшість держав об'єднували декілька етносів, то однією з головних функцій держави було підтримання порядку і стабільності, обмеження агресивних настроїв одних етносів та оберігання загальних для усіх законів, незважаючи на етнічну та взагалі будь-яку належність. Держава виступає фактором подолання етнічних суперечок. У цьому сенсі держава конституює націю, хоча в межах нації продовжують існувати етнічні групи. Так, у США всі, хто має громадянство, — американці, але американці-японці, американці-українці та ін., у Великій Британії — всі англійці, але англійці-шотландці та ін. Сучасна світова практика свідчить про зростання ролі національної державності, яка стає нормою, світовим правилом, вихідним пунктом на демократичних і добровільних засадах. Виникають нові національні держави, народи на практиці реалізують свої права на самовизначення. Імперські структури (СРСР, ЧРСР, Югославія) практично зруйнувалися. Сучасна історія свідчить про зростання значення етнічних властивостей нації. Проблеми мови, культури, духовного життя взагалі посідають у національних рухах чільне місце. Мовна проблема головує в Бельгії, Канаді; проблеми культури та історичних традицій — у Шотландії, Уельсі, Англії. Етнокультурні проблеми вийшли на перший план і в країнах колишнього СРСР, зокрема в Україні. На цьому ґрунті швидко зростають національна самосвідомість та націоналізм. Національна самосвідомість — це усвідомлення нацією або окремим індивідом своєї належності до певного етносу, який характеризується спільністю історичної долі, характеру, менталітету, психології, культури. Національні звичаї і традиції, що є компонентами буденної свідомості, виступають як засіб об'єднання, інтеграції національної спільності, пробудження національної самосвідомості. Без національної самосвідомості немає та не може бути нації. Відомий дослідник феномену нації Е. Геллнер підкреслював: «1. Дві людини належать до однієї нації, якщо і тільки якщо їх об'єднує одна культура, яка, в свою чергу, розуміється як система ідей, умовних позначень: зв'язків, засобів поведінки та спілкування. 2. Дві людини належать до однієї нації, якщо вони визнають належність один одного до цієї нації. Іншими словами, нації створює людина; нації — це продукт людських переконань, пристрастей та схильностей»1. 1 Геллнер Е. Нации и национализм // Вопросы философии. — 1989. — № 7. — С. 124. У політичному плані національна самосвідомість може відігравати подвійну роль. Це, безумовно, прогресивний процес, що призводить до нового позитивного рівня розвитку національно-етнічної спільності та її взаємовідносин з іншими етнонаціональними групами. Проте надмірний акцент на національну самосвідомість, національні цінності, на шкоду цінностям інших націй та загальнолюдським цінностям, може призвести до націоналізму. Російський філософ В. Соловйов ще у XIX ст. вивів формулу: «національна самостійність — національне самозадоволення — національне самообожнювання — національне самознищення». Якщо «безліч» національної самосвідомості (патріотизму) — то недалеко й до самознищення2. 2 Общественные науки и современность. — 1998. — № 6. — С. 110. Існує декілька підходів, які по-різному оцінюють роль і значення націоналізму. Прибічники позитивного ставлення вважають націоналізм нормальним соціальним явищем, основою розвитку патріотизму. До визначення «націоналізм» вони додають такі прикметники, як «прогресивний», «народний», «науковий», «революційний» та ін. Вони вважають, що «...націоналізм — це ідеологія нації, головна мета якої — створення та забезпечення всіх необхідних умов для прогресивного національного розвитку»3, що це спосіб захисту національних інтересів. Він не віддільний від існування нації і завжди дає про себе знати тоді, коли йдеться про інтереси нації4. 3 Основи політології. — К.: Либідь, 1995. 4 Політологія / За ред. О. І. Семківа. — Львів: Світ, 1994. — С 235. Прибічники іншого підходу вважають націоналізм негативним реакційним соціальним явищем, деструктивною силою, яка привносить регрес у розвиток суспільства. У книзі «Политология: Энциклопедический словарь» (М., 1993) націоналізм визначається як ідеологія, психологія, соціальна практика, світогляд і політика підкорення одних націй іншим, проповідь національної виключності та неперевершеності, розпалення національної ворожнечі, недовіри та конфліктів. Спочатку націоналізм був відносно прогресивним явищем, оскільки головним його завданням була консолідація формуючих націй, їх самовизначення. Націоналізм відіграв свою роль у боротьбі народів, колоній за незалежність, рівноправ'я та рівність у світових політичних і господарських відносинах. У такому розумінні націоналізм сприяв зростанню національної самосвідомості, вирішенню проблем національного розвитку, тобто питань захисту національних інтересів і цінностей, відродженню культури, мови та ін. Проте переважна більшість дослідників-спеціалістів розглядають сучасний націоналізм виключно як реакційне явище. Головною рисою націоналізму є мімікрія, перевернення: свої егоїстичні, антинаціональні спрямування націоналісти намагаються прикрити псевдопатріотичними гаслами, національними інтересами та цінностями. Націоналісти, керуючись національними символами, гаслами загальнонаціонального характеру, грають на національних почуттях людей, національній самосвідомості. Націоналізм лише говорить про національні інтереси, насправді маючи корисливі, вузько-класові цілі. Він виступає виразником інтересів окремих вузьких соціальних верств і ставить їх вище за національні. Характерною для націоналістів є відмова визнати за іншими народами на «власній» території ті права, яких вони вимагають для себе. Для інших — ніякого самовизначення! А що робити з іншими етносами, які проживають на цій території? По-різному. В Югославії (Косово) націоналісти заявили про боротьбу за створення «етнічно чистих територій»; в Азербайджані силою виселяється населення вірменських сіл; у Прибалтиці «некорінне» населення обмежене в багатьох правах і свободах тощо. Для націоналістів «образ ворога» є навіть більш важливим, ніж нація. Ворог — антипод націоналізму, бо якщо його не буде, то націоналізм втрачає сенс, оскільки не зрозуміло, «проти кого ми дружимо». Ворог може бути зовнішнім, а також внутрішнім, як молодший партнер зовнішніх ворожнечих сил. Сучасний дослідник з ФРН Д. Хоффман писав: «Образ ворога відігравав роль інтегратора протягом усієї історії німецького народу та держави». Націоналізм не має майбутнього, оскільки загальна світова об'єктивна тенденція — об'єднання зусиль людства для вирішення завдань, що стоять перед ним, інтеграція. Проте зникне націоналізм ще не скоро, адже він спирається на реальну базу і соціальну структуру «знедолених», яку залишив у спадщину попередній режим.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.) |