|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Національна ідеологіяКожна етнічна і національна спільність бачить власний шлях розв'язання національного питання, обґрунтовуючи свою правоту за допомогою певних аргументів та ідей. Сукупність ідей та уявлень щодо інтересів "своєї" етнонаціо-нальної спільноти становить національну ідеологію. Серцевиною її стає національна ідея, тобто усвідомлення народом єд-і ності своєї політичної мети, свого історичного призначення і потреби спільної волі для їх реалізації. Українська національна ідея має глибоке коріння. У своєму розвитку вона пройшла ряд етапів. Один із них нерозривно пов'язаний з національно-визвольною боротьбою українського народу доби козаччини за створення української держави. Другий розпочався в середині XIX ст. і пов'язаний з громадсько-політичною діяльністю учасників Кирило-Мефодіївсь-кого товариства (1845-1846 pp.) М. Костомарова, М. Гулака, В. Білозерського, Т. Шевченка, П. Куліша, О. Маркевича та інших. Увінчує цей період громадсько-політична діяльність І. Франка, М. Грушевського та інших діячів періоду становлення і розвитку Української Народної Республіки (УНР), яка, власне, стала реальним втіленням української національної ідеї. Третій етап утвердження української національної ідеї пов'язується з появою у 60-х роках дисидентського руху на те-рені СРСР, у тому числі і в Україні. Практичне своє втілення українська національна ідея одержала у здобутті 1991 р. державної незалежності. Саме державна незалежність протягом багатьох століть і визначала сутність української національної ідеї. Досягнувши державної незалежності, українська національна ідея наповнилася новим змістом — побудовою демократичної правової держави (Конституція України, ст. 1). Важливим компонентом національної ідеології виступає також національна мрія (уявлення про бажаний результат національних прагнень) та національний ідеал (уявлення про найдосконалішу модель національно-соціального устрою). Національна ідеологія зародилася і розвивалася разом із капіталістичними відносинами у процесі поглиблення міжнародного розподілу праці, який викликав потребу захисту національної економіки на світовому ринку. Для означення національної ідеології найуживанішим терміном є "націоналізм". В його основі, як відомо, покладена національна свідомість. Взагалі, свідомість — це насамперед людське світобачення, людське світосприйняття, отже, і світобудівництво. Національна свідомість — один із різновидів людської свідомості, який ґрунтується на уявленнях про соціальні вартості, норми певної національної свідомості. Найбільш рельєфно національна свідомість виражається формулою "ми — не ми", одночасно вона є і засобом національної інтеграції. Національна свідомість формується широким арсеналом ідео-лого-релігійно-духовного механізму, який врешті-решт і визначає зміст націоналізму, його сутнісні відмінності. Останні тісно пов'язані з тими інтересами, що відстоюються під гаслами націоналізму. Одна справа — націоналізм бездержавного, гнобленого народу, який виборює право мати свою національну державу, інша справа — націоналізм народу, який має таку державу. Гноблений народ, як правило, перебуває у статусі етнічної чи національної меншини і виступає на політичній арені, насамперед, з позицій етнічного чи національного інтересу. Тому націоналізм поневолених народів є, як правило, етнічним (етнонаціоналізмом). Із проголошенням незалежності й утворенням національної держави етнонаціоналізм, щоб стати об'єднувальною силою для всього суспільства, повинен трансформуватися в політи-ко-територіальний націоналізм, у якому нація тлумачиться як сукупність усіх громадян держави. Націоналізм державних націй, як правило, є політико-тери-торіальним, тому в більшості цивілізованих країн він виступає ідеологією державного будівництва. Отже, сам по собі зміст поняття "націоналізм" не містить чогось неприродного, антигуманного. Однак коли в нього вкладаються суб'єктивно-уявні аспекти, тоді зміст його трансформується в різного роду патології — фашизм, расизм, шовінізм, супернаціоналізм, екстремізм і т. п. Останні, звичайно ж, не є власне націоналізмом, вони є його сурогатами. Взагалі, у питанні ставлення до націоналізму можна виділити кілька точок зору. Найбільш поширеними серед них є дві. Одна з них заперечує будь-які позитивні риси в націоналізмі, інша ж, навпаки, їх визнає. Зокрема, великий російський мислитель М. Бердяев високо оцінював роль націоналізму. На його думку, націоналізм є позитивним благом і цінністю, оскільки через нього проходить творче утвердження, розкриття та розвиток індивідуального народного буття, в якому з середини повинна розгортатись вселюдськість. Надзвичайно високо оцінював позитивну роль націоналізму відомий громадсько-політичний діяч Індії Дж. Неру. У книжці "Відкриття Індії" він, зокрема, писав, що націоналізм, як і раніше, залишається одним із наймогутніших стимулів, що рухають народи, з ним пов'язані почуття народу, усвідомлення спільності умов існування і життєвих цілей. "Ось тому необхідно, — закликав Дж. Неру, — підтримувати націоналізм і його постійну притягальну силу для людського духу". За радянської доби будь-які прояви націоналізму жорстоко придушувалися. Компартійна пропаганда робила все для того, щоб не просто формувати негативне ставлення до цього суспільного феномену, а виробити упереджене ставлення до націоналізму. "Конструктивність" компартійної політики до націоналізму відчутна ще й сьогодні, уже в умовах існування державної незалежності країн на терені колишнього Радянського Союзу, хоча, на думку багатьох дослідників, сучасний націоналізм позбавлений рис агресивності та ксенофобії і, будучи спрямованим на національне піднесення, захист національного суверенітету, зміцнення сили і підвищення активної ролі національної держави, став ідеологією, яка не суперечить демократичним і гуманістичним засадам. Націоналізм — це ідеологія нації, головна мета якої — створення й забезпечення всіх необхідних умов для прогресивного національного розвитку. Тому прагнути подолати націоналізм — марна справа. Навпаки, треба всі прогресивні тенденції в ньому розвивати на користь націоналізму, а отже, й вселюдському поступові. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |