|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
ЛІТУРГІЯ РАНІШОСВЯЧЕНИХ ДАРІВ
Головна особливість літургії Ранішосвячених Дарів полягає у тому, що на ній не здійснюється Таїнство євхаристії, а віруючі причащаються Ранішосвяченими Дарами, тобто освяченими раніше, на попередній літургії св. Василія Великого або св. Іоана Золотоустого. Літургія Ранішосвячених Дарів бере початок від перших віків християнства. Перші християни дуже часто причащалися св. Христових Таїи, дехто навіть і в будень. Було також визнано незручним у дні суворого посту, як у дні скорботи і сумувань за гріхи свої, проводити повну літургію, яка є найурочистішою з усіх церковних служб. Але, щоб дати можливість віруючому причащатися і серед тижня у дні посту, було встановлено, не порушуючи характеру великопісного богослужіння, в деякі дні причащати віруючих раніше освяченими дарами. Для цього і була введена у служби Великого посту літургія Ранішосвячених Дарів. Остаточне ж укладення чину цієї літургії і письмовий текст її було зроблено св. Григорієм Двоесловом, Папою Римським, у УІ ст. Літургія Ранішосвячених Дарів звершується по середах і п'ятницях у перші шість тижнів Великого посту; у четвер п'ятого тижня Великого посту, коли поминається преп. Марія Єгипетська; інколи 9 березня - у свято сорока севастійських мучеників (якщо цей день припадає у піст і не в суботу чи неділю) і в перші три дні Страсного тижня (Великий понеділок, Великий вівторок, Велика середа). Літургія Ранішосвячених Дарів звершується після великопісних часів і складається з вечірні і літургії вірних, але тільки без найважливішої частини - освячення дарів. Часи звершуються великопісні (третій, шостий і дев'ятий часи), на яких, крім звичайних псалмів, читаються кафизми. Після кафизм з вівтаря виходить священик і перед Царськими вратами читає тропар кожного часа, з відповідними стихами, роблячи доземний поклін, а співці тричі співають цей тропар. У тропарі Третього часа ми просимо Господа, Який послав ученикам Святого Духа, не позбавити Його і нас. У тропарі Шостого часа ми молимо Господа Ісуса Христа, Який добровільно прийняв за нас, грішних, розп'яття на хресті, простити наші гріхи. У тропарі Дев'ятого часа ми просимо Христа, померлого за нас, умертвити гріховні почуття нашого тіла. Наприкінці кожного часу читається з колінопреклонінням молитва св. Єфрема Сиріна: "Господи і Владико життя мого..." На Шостому часі буває читання паремії з пророка Ісаї. Після Дев'ятого часа - "зображальні": співається дев'ять євангельських заповідей блаженств з доданою молитвою розкаяного розбійника на хресті: "Пом'яни мене, Господи, коли прийдеш у Царство Твоє", потім читається кілька молитов, з молитвою Єфрема Сиріна, і відпуст. Після цього, одразу ж, починається вечірня літургійним виголосом: "Благословенне Царство Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків". Вечірня до малого входу проводиться у звичайному порядку. Після входу і співу: "Світло тихе..." читець посередині храму читає дві паремії: одну - з книги Буття, де розповідається про падіння Адамове та його нещасливі наслідки; другу - з притч Соломонових, які спонукають любити і шукати Божественної премудрості. Між цими пареміями Царські врата відчиняються, і священик, тримаючи в руках запалену свічку і кадило, після слів: "Премудрість, станьмо побожно!" - благословляє ними віруючих і викликує: "Світло Христове просвічує всіх". У цей час віруючі, визнаючи своє недостоїнство і благоговіючи перед Христом, як перед вічним Світлом, Який дає світло і освячує людину, схиляються до землі, стоячи на колінах. Після другої паремії Царські врата знову відчиняються і посередині храму співці (один чи три) повільно співають вірші з псалма: "Нехай піднесеться молитва моя, наче кадило перед Тобою, підношення рук моїх — жертва вечірня". Під час співу цих стихів віруючі стають на коліна, а священик, стоячи поред престолом, звершує кадіння. Потім, одразу після цього, вечірня закінчується молитвою св. Єфрема Сиріна: "Господи і Владико життя мого..." і починається головна частина літургії Ранішосвячених Дарів. У перші три дні (понеділок, вівторок і середу) Страсного тижня після цієї молитви читається Євангеліє, а в інші дні одразу виголошуються єктенії: потрійна, за оголошених та за вірних (дві малі єктенії), як і на звичайній літургії. Після завершення цих єктеній, тобто під час великого входу, замість "Ми таємно херувимів..." хор співає: "Нині Сили Небесні з нами невидимо служать..." Під час співу цієї пісні Царські врата відчиняються. Звершується кадіння вівтаря. Після закінчення першої половини цієї пісні після слів: "...ось жертва таємна звершена невидимо дориноситься", звершується перенесення раніше освячених дарів з жертовника на престіл (великий вхід): попереду диякон з кадилом і свічкою, а за ним - священик з дискосом на голові і чашею в руці виходять на солею і, нічого не промовляючи, мовчки вносять їх у вівтар і ставлять на антимінсі, заздалегідь розкритому на престолі. Після цього Царські врата зачиняються, а хор закінчує перерваний спів. Оскільки св. дари вже освячено (тобто це є тіло і кров Христові), то віруючі під час перенесення їх стають на коліна. З уваги на те, що на цій літургії не буває освячення дарів, пропускається все, що має відношення до цього священнодійства. Тому після великого входу і виголосу священиком молитви: "Господи і Владико життя мого..." звершуються тільки три останні частини літургії вірних: а) приготування віруючих до причастя; б) причащения священнослужителів і мирян; в) подяка за причастя з відпустом. Все це відбувається так само, як і на повній літургії, з деякими змінами, зважаючи на значення літургії Ранішосвячених Дарів. Заамвонна молитва читається інша. В цій молитві священик від імені віруючих дякує Богу, що сподобив їх дожити до днів посту для очищення душі і тіла, і просить, щоб Він допоміг вчинити добрий подвиг посту, зберегти незмінною православну віру, стати переможцем над гріхом і неосудно дожити, щоб поклонитися святому Христовому Воскресінню. ЗААМВОННА МОЛИТВА Владико Вседержителю, Ти все творіння премудро сотворив і невимовним промислом та многою благістю привів нас до цих священних днів на очищення душ і тіл, на втихомирення пристрастей, у надії воскресіння. Ти в сороковий день вручив угодникові Твоєму Мойсееві скрижалі, Богом писаний Закон. Дай і нам, Милостивий, подвигом добрим трудитися, час посту закінчити, у вірі єдність зберегти, голови невидимих зміїв сокрушити і переможцями над гріхом стати, і щоб могли ми неосудно поклонитися і Святому Воскресінню. Бо благословенне і прославлене всехвальне і величне ім'я Твоє, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на вікі віків. Амінь. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |