АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

ПІДПОРЯДКУВАННЯ КИЇВСЬКОЇ МИТРОПОЛІЇ МОСКОВСЬКОМУ ПАТРІАРХАТУ

Читайте также:
  1. Архітектура Київської Русі. Собор святої Софії.
  2. В Україні дипломатичне красномовство започаткувалося у часи Київської Русі,
  3. Вплив християнства на духовну культуру Київської Русі.
  4. Досягнення культури Київської Русі за часів Ярослава Мудрого.
  5. Еволюція політичних ідей від Київської Русі до козацько-гетьманської держави
  6. Зміцнення командно-адміністративної системи управління архівами та їх підпорядкування НКВС
  7. Зовнішня політика князів у процесі створення Київської держави.
  8. Київської Русі і державності .
  9. Культура Київської Русі та Галицько-Волинського королівства IX—XIV ст.
  10. Література Київської Русі.
  11. Мистецтво Київської Русі
  12. Містобудування, архітектура та образотворче мистецтво доби Київської Русі

Московські царі та Патріарх намагалися надати своєму підступному акту законного вигляду. 1686 року до Цар-города вирядили послів з Москви і від гетьмана Самой-ловича. На шляху вони зустрілися з Олександрійським Патріар­хом Досифеєм, відомим і впливовим каноністом, який спочатку рі-

шуче відмовився визнати незаконне приєднання Київської митро­полії до Москви й осудив цей акт як канонічно та морально не­правильний, безпідставний, свавільний. Він також осудив царсь­ку обіцянку дати щедру винагороду Константинопольському Пат­ріархові після одержання грамот про відречення від Київської ми­трополії, назвавши це "явною симонією" (продажем духовних да­рів за гроші).

Константинопольський Патріарх Діонисій, який змінив тоді на патріаршому престолі Патріарха Якова, погодився поступитися Київською митрополією Москві, отримавши наказ турецького ве­ликого візира, зацікавленого з політичних міркувань у збереженні миру з Москвою. На рішення Патріарха вплинули також і щедрі подарунки, передані послами: збереглася його розписка про те, що він одержав "три сорока соболів і двісті червоних". За ці "срібняки" первосвятитель Церкви-матері продав її Церкву-донь­ку, Київську митрополію, яка була вірна їй протягом семи сто­літь.

Акт переходу Київської митрополії під юрисдикцію Москви був стверджений офіційними грамотами: митрополит Київський має і далі обиратися за звичаєм митрополії (тобто її помісним Собором); поставлення Київського митрополита у Москві не по­винно вважатися обов'язковим; відправляючи богослужіння, митрополит Київський має насамперед поминати Константино­польського Патріарха, а вже після нього - Московського. Цією останньою умовою Константинопольський Патріарх намагався хоч би символічно зберегти традиційний зв'язок із Церквою в Україні.

Неканонічність передачі (а фактично продажу) Київської мит­рополії Москві було визнано вже протягом першого року. У 1687 році Собор Константинопольської Церкви позбавив Пат­ріарха Діонисія патріаршого престолу. Одним із головних звину­вачень проти нього було те, що він відпустив Київську митропо­лію неканонічно. Але скасувати цей трагічний для Української Православної Церкви акт Царгород уже не мав можливості. Піс­ля семи століть фактичної автокефалії під юрисдикцією Констан­тинопольського Патріарха для Української Церкви настала темна доба московської неволі.

ВПЛИВ УКРАЇНСЬКОЇ ДУХОВНОЇ ОСВІТИ НА МОСКОВЩИНУ

Задовго до підпорядкування Київської митрополії Москов-ський Патріархат спільно з державною владою широко ви­користовував українське духовенство, українських учених, щоб подолати неуцтво, яке панувало на Московщині, зокрема в церковному житті. Московський Патріарх Філарет, батько царя Михайла Федоровича, у смутну добу побував у польському поло­ні, побачив боротьбу православних братств проти Берестейської унії і зрозумів велике значення освіти у справах віри. Повернув­шись до Москви, він заснував патріаршу греко-латинську школу.

У 1649 р. цар викликав до Москви з Київського братського мо­настиря українських учених Єпифанія Славинецького, Арсенія Сатановського, Дамаскина-Птицького та інших навчати та пере­кладати з грецької мови церковні книги і богословські твори.

Боярин Федір Ртищев, товариш знаменитого Московського Патріарха Никона, заснував біля Москви Андріївський монастир і поселив у ньому переважно київських ченців, які утворили вчене братство, що стало осередком церковно-освітнього життя. До пос­луг учених Київської академії широко вдавався Патріарх Никон при виправленні богослужбових книг за давньогрецькими оригіна­лами. Цій богослужбовій реформі та культурному і духовному впливу Києва на Московщину чинили великий опір прибічники патріархальщини та неуцтва, через що в Московській Церкві ви­ник розкол. Розкольники XVII століття у Московщині відомі під назвою старовірів або старообрядців.

Однак вплив освіти з Києва на Московщину не послабився. Вченому ченцеві Києво-Печерського монастиря Симеону Полоць­кому цар Олексій доручив виховувати сина, царевича Федора. Симеон Полоцький відновив живу проповідь у церквах, яка не практикувалася тут майже 200 років, бо її вважали єрессю. Він видав власні проповіді ("Духовна вечеря"), подавши приклад ін­шим, завдяки чому у Москві перестали боятися проповідей та вва­жати їх "дивацтвом".

З працею київських учених пов'язано також заснування у Москві, за зразком Києво-Могилянської академії, Слов'яно-грець-ко-латинської академії - вищої школи, реорганізованої пізніше в Московську духовну академію. Духовні школи в інших містах

Московщини відкривали також переважно українські архипастирі, наприклад у 1703 р. таку школу в Ростові заснував святитель Дмит-рій Ростовський (Туптало).

Російський цар Петро І проводив свої реформи з допомогою не тільки іноземців - вихідців із Західної Європи, а й українців -переважно з вихованців Києво-Могилянської академії. Так, у цер­ковній реформі, яка полягала у скасуванні патріаршества та ство­ренні Св. Синоду, найбільшу роль відіграв архиепископ Феофан Прокопович, колишній ректор Київської академії. За написаним ним "Духовним регламентом" (1721 р.) був установлений новий порядок управління в Російській Православній Церкві - сино­дальний, а також створилася система духовної освіти в Росії.

Видатними архипастирями Російської Церкви у той період ста­ли митрополит Степан Яворський (місцеблюститель патріаршого престолу після смерті Патріарха Адріана до часу утворення Св. Синоду) та Феофілакт Лопатинський (архиепископ Тверський, член Св. Синоду) - обоє українці, вихованці Київської академії.

У другій половині XVII та першій половині XVIII століття чи­мало архипастирів-українців прославилися святим життям і вели­кою духовною та культурною працею не тільки серед свого наро­ду, а й у Росії, зокрема в Сибіру. У різні часи, особливо на зламі ХІХ-ХХ століть, прославлені нетлінням святих мощей та побож­ною пам'яттю у народі, ці архипастирі були визнані святими угод­никами Божими, поряд з іншими новопрославленими святими в Російській Православній Церкві - такими як Митрофан, єпископ Воронезький, Тихон Задонський, Серафим Саровський, Питирим, єпископ Тамбовський. До угодників Божих з українців належать: святий Димитрій, митрополит Ростовський, святий Інокентій, єпис­коп Іркутський, святий Феодосій, єпископ Чернігівський, святий Іоасаф, єпископ Білгородський, і святий Іоан, митрополит То­больський.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)