АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Зміст форма

Читайте также:
  1. C.) При кодировании текстовой информации в кодах ASCII двоичный код каждого символа в памяти ПК занимает
  2. g) процесс управления информацией.
  3. I Курс I I семестр (полная форма обучения)
  4. II. Формальная логика как первая система методов философии.
  5. IV. Информационный блок.
  6. IV. УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ, ИНФОРМАЦИОННОЕ И МАТЕРИАЛЬНО-ТЕХНИЧЕСКОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ДИСЦИПЛИНЫ
  7. V. Завершите предложения, используя информацию из текста.
  8. V. Завершите предложения, используя информацию из текста.
  9. V. Завершите предложения, используя информацию из текста.
  10. V. Завершите предложения, используя информацию из текста.
  11. V. Операции в пользу мира в информационный век
  12. А не интенсивность, которая выясняется только спустя некоторое время, после получения информации о последствиях.

/ модальність — інтонація
предикативність v “4^^

\Час----------—^- дієслівні форми


Важливою ознакою речення як комунікативної одиниці є
інтонаційна оформленість. Інтонаційна
оформленість речення залежить від мети висловлення і має
такі варіанти: розповідна, питальна, оклич-
на: А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези (Л. У.);
Хіба є хто в світі крилатіший за людину? (Гонч.); Хай би
стала планета блакитною
! (Шв.). Незалежно від мети ви-
словлення інтонація завжди вказує на завершеність речення.

§176. Класифікаціяреченьзаметою
висловлення

Поділ речень за метою висловлення (або установкою) зна-
ходить своє вираження у працях, присвячених синтаксису
простого речення, однак при цьому існує два підходи: 1) поділ
речень на стверджувальні і заперечні; 2) поділ речень на пи-
тальні і непитальні.

Поділ речень на стверджувальні і заперечні
пов’язаний з відповідністю змісту речення дійсності. Ствер-
джувальні — це речення, в яких підтверджується зв’язок
між предметами та їх ознаками у реальній дійсності; запе-
речні — речення, в яких такий зв’язок заперечується: Був
чудовий серпневий ранок
(Коц.); У нас ніяких таємниць
ніколи не було й немає
(Воскр.); Земля не може жити
без сонця
, а людина без щастя (Ст.). Показником ствер-
джувального або заперечного речення на граматичному рівні
є наявність чи відсутність заперечної частки не при присуд-
ку чи головному члені односкладного речення: / не поверне
вже ніхто назад Час правди й справедливості нової
(Павл.); Все життя не таланить не те що мені, а й
моєму батькові не таланило
(36.).

Заперечення може бути загальним або частковим залеж-
но від того, яка інформація заперечується: якщо заперечується
ознака, виражена присудком (частка не стоїть перед при-
судком), то заперечення загальне: Ялини серце ще не б’ється
в скрипці
(Кол.); Огню не спалити, грозі не зламати здо -
бутого нами в боях
(Рил.). Такі речення називаються за-
гальнозаперечними. Якщо ж частка не стоїть перед підме-
том або другорядним членом речення і при цьому запере-
чується суб’єкт, обставина чи означення, то таке заперечен-
ня є частковим: Тільки не веселі, а смутні думки обхопи -
ли материну голову
(П. М.); І ми пили того чудного соку
Снагу джерельну
, а не каламуть (Мал.); Місцина ця дика,
таємнича
, але не понураповна ніжної задумливої по -


ліської краси (Л. У.); / я зійшов на висоту, Зійшов не
першим
, не останнім (Шв.); Коли лежиш в полі лицем до
неба і вслухаєшся в многоголосу тишу полів
, то по -
мічаєш
, що в ній є щось не земне, а небесне (Коц.).

Однак наявність заперечної частки не перед присудком
не завжди є показником заперечного речення. Так, речення
не є заперечним, якщо:

1) частка не повторюється: Ми не стрітись ніяк не
могли
(Г. Ч.);

2) речення з часткою не має відтінок припущення: Що
ж
, Мабуть, не судилося юнакові на цій горі зустріти
сонця схід
(Шв.);

3) речення з часткою не має відтінок необхідності: Як сер -
цю моєму не плакать у світ незахмарно
- ясний? (Г. Ч.);

4) речення з часткою не має відтінок узагальнення: Пе -
ребендя
, старий, сліпий, — Хто його не знає? (Т. Ш.);

5) речення з часткою не має відтінок побоювання: Чи ви
не забудетесь
, хлопці, зустріти мене й привітати? (Кол.);

6) речення з часткою не має відтінок схвалення: / як
цим днем не дорожити
? (Г. Ч.); Чи я ж тобі не вродли -
вий
, Чи в тебе не вдався? (Т. Ш.);

7) частка не входить до складу фразеологізму: Скатер -
тину поміняла
де моє не пропадало! (Жил.).

Заперечні речення можуть розрізнятися за ступенем ви-
раження заперечності. Для підсилення заперечення крім
частки не у реченні використовуються частки ні або спо-
лучники ні - ні, ані - ані: Щоб не зазнала більше Україна
Ні розділу
, ні темного жалю (Павл.); Хай ані мжичка,
ані юга Не занесе твій шлях
(Мал.).

Заперечність найчастіше — характерна ознака розповід-
них речень. Але разом з тим заперечними можуть бути і
питальні, і спонукальні речення, які називаються відповідно
заперечно-питальними та заперечно-спонукальними: Так ти
не скажеш
, скільки? Не скажу! (Гол.); З ким він не знав -
ся
? (Кол.); Не розказуй, голубонько! (Т. Ш.).

Поділ речень на питальні і непитальні має у
своїй основі розрізнення за наявністю чи відсутністю інфор-
мації у мовця про те, про що він повідомляє у реченні.
У непитальних реченнях мовець володіє інформацією і пе-
редає її іншому. Питальні речення мають настанову на отри-
мання інформації: мовець інформує про те, що він хоче про
щось дізнатися від іншого: Чого тужба так серце тисне,
немов чиясь рука німа
? (Павл.); Де ж та правда в світі
Божому
(Коц.).


Основними граматичними засобами оформлення питаль-
ності речень є такі:

1) питальна інтонація — підвищення тону на слові чи групі
слів, з якими пов’язаний зміст питання: За що ж ти ка -
раєш її молоду
? (Т. Ш.). Порівняйте: За що ж ти караєш
її молоду
? За що ж ти караєш її молоду?

2) порядок слів у реченні. Як правило, на початку речення
стоять слова, з якими пов’язано питання. Хитрість бачив у
ролі добра ти
? (Коп.); Це що? Метелиця мете? (Ющ.);

3) питальні слова — питальні частки, прислівники, зай-
менники: Де шукати Олені порятунок? (Піде); Навіщо
ж я здіймав такий пекельний шум? (Павл.); Де ти взяв -
ся
? Що ти робиш? Чого ти шукаєш під землею? (Т. Ш.);
Так невже ж ця історія вмерла Й на могилах твоїх
полягла
? (Малан.).

Питальні речення поділяються на власне питальні, пи-
тально-спонукальні та питально-риторичні.

Власне питальні речення це такі, які вимагають
обов’язкової відповіді: Кого там заміж видають? (Коп.);
Що привидилось тобі? (Мал.). Різновидом питальних ре-
чень, які наближаються до власне питальних, є такі, які не
обов’язково вимагають розгорнутої відповіді, а лише підтвер-
дження чи заперечення того, про що питається: Чи винна
голубка
, що голуба любить? (Т. Ш.).

Питально-спонукальні речення містять у собі
спонукання до дії, яке виражається через питання: Говори
вже
, що там таке? (Гонч.).

Питально-риторичні речення виражають ствер-
дження чи заперечення. Такі речення не потребують відповіді,
бо вона міститься у самому питанні: Чи є кращі між квітка -
ми Та над веснянії
? Чи є кращі в житті літа та над
молодії
? (Л. У.).

Непитальні речення залежно від характеру інформації
традиційно поділяються на три групи: розповідні, спонукальні,
бажальні.

Розповідні речення — це речення, які інформують
про факт дійсності, подію, явище, не несучи при цьому емо-
ційного навантаження: Вечір був м’який, теплий, густо
настояний на степових пахощах
(Гонч.); Човен то
здіймався високо
, то опускався низько, м’яко і лагідно
перебираючись з хвилі на хвилю
(Л. У.).

Спонукальні речення виражають волевиявлення
мовця, яке потребує виконання, хоча не обов’язково перед-
бачає конкретного виконавця. Вони можуть виражати:


1) наказ, прохання: Моя порадонько святая! Моя ти
доле молодая
! Не покидай мене (Т. Ш.); — Зняти головні
убори
! (Гонч.);

2) пораду, застереження, протест: — Ви б лягли, мамо,
спочили
, — упоравшись біля печі, каже Христя (П. М.);

3) бажання, згоду, дозвіл: Нехай душі козацькії в Ук -
раїні витають
... (Т. Ш.); Коли б скоріше збігла ця ніч \
(Ст.);

4) заклик до дії: Поховайте, та вставайте, кайдани
порвіте
, І вражою злою кров’ю Волю окропіте (Т. Ш.).

Граматичними засобами оформлення спонукання висту-
пають: спонукальна інтонація, вираження присудка формою
наказового способу дієслова, спонукальні частки давай, та,
хай
, нехай, колиб, якби та ін.

Б а ж а л ь н і речення (речення бажальної модальності)
виражають бажання суб’єкта щодо встановлення відповід-
ності між змістом речення і дійсністю: От злізти б тут,
побігати по широкому полю або полежати у траві
(Коц.).
Бажальна модальність у реченні оформлюється за допомо-
гою поєднання часток б, би, аби, щоб, колиб, якби, хай,
нехай
, хочаб
та інших з дієсловом-присудком, а також
відповідною інтонацією: Бути б сьогодні космічним гос -
тем
, Що знає все до ладу, до пуття (Кол.).


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.)