АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Типологія ціннісних орієнтацій

Читайте также:
  1. Історична типологія культури.
  2. Морфологія та типологія культури
  3. Поняття та типологія правових систем сучасності. Критерії їх класифікації
  4. Регіональна типологія культури.
  5. Розділ V. Типологія держав....................................................... 63
  6. Структура і типологія політичної влади
  7. Структура політичних партій та їх типологія
  8. Сучасна типологія права
  9. Тема: ТЕМПЕРАМЕНТ ЛЮДИНИ: ТИПОЛОГІЯ, ДІАГНОСТИКА
  10. Типологія держав
  11. Типологія і спосіб життя сільських поселень
  12. ТИПОЛОГІЯ ОСОБИСТОСТЕЙ У СОЦІОЛОГІЇ.

Основна форма, в якій функціонують цінності - ідеал. Осо­бливістю ідеалу є його нездійсненність. У цьому проявляється абсолютність ідеалу, його безкінечність, принципова неосяж­ність. Саме завдяки безкінечності ідеалу можлива ціннісна іє­рархія, певна градація, що визначається відповідністю ідеалу, ідеал же не має ступенів.

Ідеал є гранично вираженою цінністю, організуючим, ці­льовим началом людської життєдіяльності. В ідеалі риси цінно­сті більш загострені, чіткіше виявлений момент доцільності, імперативності, спонукальності. Найяскравіше в ідеалі вираже­на його закличність, імперативність; він виступає цементуючим началом життя, його організуючою силою, що перетворює буття людей у структурно-упорядковане ціле, цілеспрямований про­цес.

В історії культури було багато систем ціннісних орієнтацій, які на основі домінуючих цінностей об'єктувались у типи цінні­сних орієнтацій. Дослідники виділяють різні типи таких орієн­тацій. Загальновизнаними є такі: етико-релігійна (етизм), об­разно-естетична (естетизм), утилітарна цінність, науково-теоретична, політична (етатизм) орієнтації.

Домінування в кожному з типів певного виду цінностей мо­дифікує змістовну сукупність таких систем і робить їх система­ми, на які орієнтовані певні соціально-культурні групи, з ви­значеними установками та способом життя.

Етизм. - це система, що найбільшою мірою виражає зага­льнолюдський зміст. Цей тип орієнтації будується на ідеалах добра, гуманності, справедливості. Для нього характерний ви­сокий рівень суспільної активності, відповідальності за долю інших людей.

Для естетизму найбільш властива орієнтація на естетичні цінності в житті людини. Це однобічна життєва орієнтація, привабливість якої - у здатності відірватися від світу турбот і відповідальності. Естетизм може бути аморальним, спрямова­ним проти етичних основ життя суспільства.

Ціннісний орієнтир утилітаризму має характерне домі­нування господарського, прагматичного підходу до всіх ціннос­тей. Ця орієнтація вимірює всі цінності користю, тобто знеці­нює їх, зводячи навіть людину до їй вартості.

Науково-теоретична орієнтація спрямована на пошук абстрактного, суттєвого пояснення життя. В поясненні світу вона апелює до теоретичних доказів і претендує на універсаль­ність свого світобачення.

Політична орієнтація пов'язана з прагненням до влади, до кар'єри. Вона притаманна людям, що задля досягнення своєї мети уміють об'єднувати інших.

Ціннісні орієнтації можуть формуватися у будь-якій сфері життєдіяльності. Філософія розглядає лише ті орієнтації, що виражають сутність людини універсальним чином. Ці універса­льні цінності є загальнолюдськими властивостями людини у її відношенні до світу. Антропологи вважають, що найглибшою основою загальнолюдських цінностей є такі спільні для всього людського роду біологічні фактори, як наявність двох статей, потреба в їжі, теплі, сексі, вікові відмінності, потреба в трива­лій соціалізації дітей. Культурні універсали, зумовлені родови­ми ознаками людського побуту, є спільними для всіх людей і етносів. Співвідношення елементів загальнолюдського і націо­нального в кожному етносі є неповторне, що і зумовлює уніка­льність кожного суспільного утворення людей.

До базових, загальнолюдських цінностей належать цін­ності добра, свободи, користі, істини, правди, творчості, краси, віри. Підсумковою цінністю є благо як єдність істини, добра і міри. Благо виступало вищим життєвим орієнтиром лю­дини, узагальнювало в собі і вищу мету й існування, і спосіб життя. Усвідомлення себе частиною універсуму, свого неповто­рного буття в ньому виражалось у цінностях сенсу і свободи.

Вищі цінності відображають фундаментальні відношення та потреби людей, складають фундамент індивідуального світогля­ду. Які цінності можуть стати вищими для людини, залежить від багатьох обставин. Що для людини найважливіше, вона з'ясовує на рівні фундаментального вибору, коли визначає свою особистість. Вищими цінностями можуть бути: здоров'я, сім'я, кохання, творчість тощо. Отже, визначення цінностей як ви­щих здійснюється на рівні індивідуального вибору.

У житті індивіда вищі цінності визначають сенс його існу­вання, з якого випливає вся мотивація даного суб'єкта. Завдяки цим цінностям людина долучається до вищої інстанції, що на­повнює сенс її існування, надає йому конкретики.

Потреба в сенсі - це потреба в інтегральному розумінні сві­ту, універсальному поясненні (пояснювальному принципі). Без такого внутрішнього ідейного смислу людина не відчуває своєї цілісності, не може керувати творенням самої себе. Людина без сенсу, без вищої цілі є засобом для цілей інших людей.

Утвердження вищих цілей і цінностей власного життя ста­новить сенс індивідуального існування. Потреба в сенсі фіксує потребу людини з'ясувати свою значущість у міжособових сто­сунках, зрозуміти своє місце в універсумі. Причетність до ви­щих цінностей, служіння їм дає змогу людині відчути цінність. свого індивідуального буття.

Контрольні запитання:

1. Як співвідносяться поняття цінності і культури?

2. Як класифікуються цінності?

3. Дати визначення таких понять: цінності, ціль, ідеал, сенс життя, гуманізм, культура.

4. Чи однакові цінності у різних людей, від чого це залежить?

5. Яке місце посідають цінності в структурі людської діяльнос­ті?

6. Чи може існувати людина без сенсу життя?

 

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)