АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Поняття природи. Погляд на природу в історії філософської думки

Читайте также:
  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. Акти застосування права: поняття, ознаки, види, структура
  3. Антропогенное влияние на природу. Экология как проблема.
  4. Апочаткування позитивістської філософії у XIX ст. та її відношення до метафізики. Погляди О.Конта та Г.Спенсера.
  5. Беречь природу, охранять окружающую среду
  6. БІОЛОГІЯ - КОМПЛЕКСНА НАУКА ПРО ЖИВУ ПРИРОДУ
  7. Біологія – наука про живу природу
  8. Валовий внутрішній продукт: поняття та методи розрахунку
  9. Введення поняття комплексного числа
  10. Взгляды Фрейда на природу женщины.
  11. Визначте поняття і структуру особистості в соціології
  12. Визначте поняття «соціалізація особистості – 15 б.

Перш ніж розглянути складну проблему взаємодії суспільс­тва і природи, слід визначити основні поняття, що входять до цієї проблеми. Поняття "природа" в науковій літературі вжива­ється у двох значеннях. У широкому розумінні термін "приро­да" охоплює і суспільство, і навколишній світ, тобто є синоні­мом Всесвіту. У вузькому розумінні природа - це частина мате­ріального світу, яка протистоїть суспільству і взаємодіє з ним. Природа як складова частина світової цілісності становить ос­нову буття суспільства. Суспільство — це сукупність усіх спохня тверда оболонка земної кулі. Вона сформувалась близько 5 млрд. років тому. Гідросфера - це сукупність вод планети. Біосфера - сфера існування живої речовини. Це найскладніша природна підсистема географічної оболонки. Просторово біосфе­ра охоплює:

- тропосферу (нижню частину атмосфери до 10-15 кіломе­трів);

- кору вивітрювання на 2-3 кілометри в глибину від пове­рхні Землі;

- всю гідросферу.

Цей простір населяє близько 1,5 млн. видів тварин та 0,5 млн. рослинних видів.

З точки зору сучасної науки, перші ознаки життя на Землі з'явилися близько 3,8 млрд. років тому.

З появою людини в історії біосфери розпочався новий пері­од. В цей час формується соціосфера - навколоземний простір, який охоплює людство і змінюване ним природне середовище. В соціосферу входять біотехносфера і антропосфера. Біотехносферою вважають перетворену людиною біосферу. Антропосфера - це людство в цілому.

Виникнення життя на Землі стало можливим завдяки тому, що наша планета перебуває на найоптимальнішій відстані від Сонця — 150 млн/км. Якби Земля перебувала на 16 млн. км. далі, то вона була б покрита льодом. А якби на 16 млн. км. ближче, то вся вода випарувалася б.

Найзагальніше уявлення про взаємодію людини і природи відображається у понятті "навколишнє середовище". Це середо­вище поділяють на природне і штучне. Природне навколишнє середовище — це так звана перша, неолюднена природа. Во­на існує незалежно від людини та її діяльності. Штучне при­родне середовище — це друга природа, яка охоплена прак­тичною діяльністю людини. До другої природи належать:

- матеріальні речі, створені людиною;

- рослини і тварини, виведені людиною;

- суспільні відносини, пов'язані з соціальною формою ру­ху матерії тощо.

Форми відношень людини та природи не залишаються по­стійними. У міфології природа уподібнюється людині, вона ан-

- рослини і тварини, виведені людиною;

- суспільні відносини, пов'язані з соціальною формою руху матерії тощо.

Форми відношень людини та природи не залишаються по­стійними. У міфології природа уподібнюється людині, вона ан­тропоморфна. Всі явища природи і навіть надприродні істоти, наділяються зовнішністю і фізичними рисами людині. Природ­ний та соціальний світ у цьому типі світогляду ще не розрізня­ється.

Однією з ранніх форм відношень людини та природи був анімізм (від латинського "анімус" - життя, дух) - це віра в ду­ші і духів. Весь світ, вся природа в уяві людей наповнені доб­рими та злими духами. Добрий дух домівки - домовик, лісу -лісовик, поля - польовик.

Поряд з анімізмом мав і має місце тотемізм (від індіансько­го "ототеман" - його рід) - родова форма суспільної свідомості. Це віра у спорідненість людини з тваринами або рослинами. І тепер серед людей деяких племен Австралії існує віра в те, що вони після смерті знову з'являться у цьому світі у вигляді акул або бананів. Тому вони підгодовують акул і не вживають бана­нів. Корову в Індії обожнюють. Індуси щоденно їй вклоняються, несучи свіжу траву та квіти.

Вже в античному мисленні існувала ідея про єдність люди­ни та природи (космосу). Людина трактувалася як частина кос­мосу ("мікрокосм"), а розум людини вважався часткою світово­го розуму. Сам же космос розглядався як живий і досконалий організм. У світоглядній орієнтації середньовічної релігійної філософії природа тлумачилася як боже творіння. Так, у Біблії зазначено: "Спочатку Бог створив небо та землю, відділив небо від суші і повелів з'явитися рослинам". Людина ж була створе­на за образом і подобою Божою. Життя людини - це постійна боротьба божественного начала (душі) з гріховним природним началом (тілом).

В епоху Відродження природа розглядалася як джерело людських радощів, естетичної насолоди. Про це свідчать шедев­ри живопису того періоду. Світоглядною спрямованістю відро­дження стає відкриття самоцінності людської особистості. Лю­дина уявляється не просто як природна істота. Вона стає твор­цем самої себе і цим відрізняється від решти природних істот.

Якісно нове ставлення людини до природи з'являється у філософії Нового часу. В цей період природа розглядається як об'єкт інтенсивної перетворюючої діяльності людини. Англійсь­кий філософ Ф. Бекон головне завдання філософії бачив у пі­знанні природи та панування над нею."Людина є власником і володарем природи", - вважав французький філософ Р. Декарт.

У філософії Просвітництва природа протиставляється циві­лізації. Французький філософ Жан-Жак Русо стверджував, що перехід людини від природного стану до цивілізації є джерелом усіх її нещасть.

Французький філософ, просвітитель Ш.Монтеск'є (1689-1755) вважається засновником географічного детермінізму у філософії. Це система ідей, поглядів, уявлень, що стверджують домінуючу залежність соціуму від географічних умов.

У творі "Про дух законів" Монтеск'є стверджував, що наро­ди лише на підставі клімату стають сміливими чи безвільними. Аналогічні думки обстоював англійський філософ Г.Бокль (1812-1863). Він також вважав, що багатство народу та його добробут обумовлені залежністю від клімату і ґрунту. Причина ж економічної та культурної відсталості народів Азії та Африки криється в жаркому кліматі.

Творчість прихильників географічного детермінізму мала позитивне значення. Це була спроба "позарелігійного" осмис­лення факторів розвитку соціуму.

Глобальна криза XX століття ще більше актуалізує пробле­му географічних факторів. Зростання практичної діяльності людини та її вплив на природу стає початком нового етапу гео­логічної історії Землі. Поняття біосфера у XXI ст. еволюціонує до розуміння ноосфери.

Поняття "ноосфера" (від грецького "ноос" - розум і "сфейрос" - сфера) виникло на початку XX ст. Його введено в науко­вий оборот французькими філософами Е.Леруа та Тейяром де Шарденом. Ноосферу вони розглядали як ідеальне утворення, як особливу позабіосферну "оболонку думки" планети.

Принципово інший зміст вкладається у поняття "ноосфера" видатним російським ученим В. І. Вернадським (1863-1945). На його думку, навколо Землі дійсно утворилася "оболонка" ан­тропогенного походження. Але це не ідеальна сфера, а сфера взаємодії суспільства і природи, яка перебудована колективним розумом.

Принципово інший зміст вкладається у поняття "ноосфера" видатним російським ученим В. І. Вернадським (1863-1945). На його думку, навколо Землі дійсно утворилася "оболонка" ан­тропогенного походження. Але це не ідеальна сфера, а сфера взаємодії суспільства і природи, яка перебудована колективним розумом.

Сутність ноосфери можна сформулювати так: якщо узгодженість процесів у неживій природі забезпечується механізмами саморегуляції, то узгодженість суспільства і природного середовища забезпечується людським розумом і волею. Це означає, що саме людина повинна взяти на себе всю відповідальність за подальшу еволюцію як біосфери, так і самої себе.

Необхідність гуманного ставлення до живої природи відо­бражена у вченні німецьке - французького філософа Альберта Швейцера (1875-1965). В основу своєї філософії, названу ним "новим раціоналізмом", він поклав не знання про світ, а сам факт життя. Він закликав придивлятися до кожної живої істо­ти. Саму людину Швейцер визначав так: "Я є життя, що живе серед життя, яке теж хоче жити". Принципом всієї філософії повинно бути благоговіння перед життям. У цьому розумінні добро - це діяння, спрямоване на збереження й удосконалення життя.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.)