АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Греко-католицизм

Читайте также:
  1. Розділ ІІІ. Греко-католицька церква в Україні.

 

На західноукраїнських землях, які потрапили під владу Речі Посполитої, при активній діяльності єзуїтів (орден заснований 1534 р. Ігнатієм Лойолою для боротьби з Реформацією) було розпочато підготовку до унії православної і католицької церков. Ця підготовка передбачала дезорганізацію та дискредитацію православної церкви. Робилися спроби встановити незалежну від Москви метрополію з центром у Києві. У 1583 р. київським митрополитом було обрано Онисифора Дівочку, який всупереч канонам православної церкви дозволив одружитися всім своїм єпископам, навіть призначав священиками багатоженців, що обурювало віруючих. Унія в речі Посполитій розглядалася Римом як компенсація втрат, завданих йому Реформацією. Ідею зближення з Римом підтримувала і частина православного духовенства. У 1590 р. львівський єпископ Г.Балабан, роздратований втручанням у справи Константинопольського патріарха, порушив питання про унію на таємній зустрічі єпископів у Белзі. Його підтримали єпископи луцький К.Терлецький, холмський – Д.Збируйський, пінський – Л.Пелчицький. Після таємних переговорів із представниками короля та Папи вони погодилися на унію, якщо буде збережено традиційні православну літургію, обряди, а також деякі звичаї (право священників на шлюб). Натомість вони приймали верховенство Риму в усіх справах та догми.

Звістку про підготовку унії громада сприйняла з великим обуренням. Князь К.Острозький назвав єпископів “вовками в овечій шкурі” і закликав віруючих до протесту. Г.Балабан змушений був зректися своїх намірів. Проте інші єпископи – І.Потій та К.Терлецький – поїхали до Риму та передали прохання єпископів православної церкви щодо унії з Римською церквою, підписали Символ віри («філіокве»), визнали верховну владу Папи, постанови Флорентійського й Тридентського соборів. Папського буллою уніатській церкві забезпечувалося збереження східних обрядів, право священників на шлюб, дозвіл київським митрополитам призначати єпископів на місцях.

6 -10 жовтня 1596 р. у Бресті відбулися одночасно два собори – православний та уніатський. Проте постанову православного собору король ігнорував. Православ’я опинилося фактично поза законом. Згодом це спричинило антикатолицький козацький рух під проводом С.Наливайка, гетьмана П. Сагайдачного. Проти унії виступали братства, в тому числі Київське, яке засноване у 1615 р. Братства сприяли просвіті населення. Саме при підтримці Львівського братства І.Федоров зміг надрукувати в 1574 р. “Апостол” – першу друковану книгу в Україні.

1772 р. відбувся перший поділ Речі Посполитої, за яким Галичина опинилася під Австрією. Це значно полегшило становище українців, оскільки було обмежено сваволю шляхти жорсткими австрійськими законами. З 1774 р. церква називається греко-католицькою і дістає рівні права з римо-католицькою. У Львові засновано греко-католицьку семінарію. До 1946 р. в Західній Україні існувало 3 тис. греко-католицьких і 250 православних парафій. 1946 р. радянська влада звинуватила греко-католицьку церкву в колабораціонізмі з фашистами й підтримці повоєнного повстанського руху. До Сибіру було вислано значну частину духовенства, у тому числі митрополита Й.Сліпого. Під впливом державних органів священик Г.Костельник організував рух за розрив з Римом. У березні 1946 р. було скликано синод, на якому було прийнято рішення про скасування Брестської унії 1596 р., розрив із Римом і “возз’єднання греко-католицької церкви з Російською православною церквою.

Рух за відновлення греко-католицької церкви набув розмаху з 1987 р. Створений Комітет захисту Української католицької церкви звернувся до державних органів влади, зарубіжних релігійних центрів, зокрема Ватикану. 30 листопада 1989 р. Рада в справах релігії при Раді Міністрів УРСР зробила заяву про реєстрацію релігійних громад греко-католиків. Сьогодні греко-католицька церква об’єднує біля мільйона віруючих, має 76 монастирів, 9 навчальних закладів. Перебуваючи в підпіллі, церква зберегла свої ієрархічні структури. Навесні 1992 р. Мирослав Кардинал Любачівський, тодішній глава церкви, повернувся з еміграції до Львова. Після його смерті церкву очолив Верховний Архієпископ Блаженнійший Любомир Кардинал Гузар.

 

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)