|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Основні терміни. Естетичне – метакатегорія естетики, яка характеризує особливий духовно-матеріальний досвід людини (естетичний досвід)
Естетичне – метакатегорія естетики, яка характеризує особливий духовно-матеріальний досвід людини (естетичний досвід), який зводиться до специфічної системи неутилітарних взаємовідносин суб’єкта і об’єкта, в результаті чого суб’єкт одержує духовну насолоду (естетичне задоволення, духовну радість, переживає катарсис, насолоду). Калокагатія - (від грец. kalokagathia: kalos – прекрасний і agathos – добрий) – термін культури античності; визначає гармонію зовнішнього і внутрішнього в людині, головний принцип і умова краси людини. В античні часи калокагатія була ідеалом виховання, поєднання шляхетності, багатства та краси фізичних і духовних здібностей. Катарсис – (від грец. catarsis - очищення) – термін використовується в естетиці для позначення спроможності людини через сприйняття творів мистецтва досягти очищення душі, своїх емоцій; сутнісний момент естетичного переживання. Цей термін вживали у своїх теоріях Піфагор, Платон, Арістотель, Лессінг, Б.Брехт, З.Фрейд та ін. Мистецтво – це явище духовної культури, специфічна форма цілісного сприйняття людиною повноти буття за засадах краси й досконалості. Прекрасне – категорія естетики, яка характеризує духовно - почуттєве відношення людина – світ людини з точки зору їх довершеності і, відповідно, такими, що володіють найвищою цінністю для людини. В історії естетичної думки категорія прекрасне відіграла роль основного поняття, через яке відбулося самовизначення естетики як філософської науки. Потворне – категорія естетики, яка виступає як антипод прекрасного і відображає негативні засади відношення людина – світ людини. Потворне має в естетичній практиці людини особливе значення: вона виступає як усвідомлення загрози її існування, як те, що підриває підвалини людяності, потребує духовного та практичного опанування.
Питання та завдання для самоконтролю
1.Хто і в яку культурно-історичну епоху виокремив естетику в самостійну філософську дисципліну? Якими світоглядними чинниками викликана ця подія? 2.Поясніть, чому мистецтво стає предметом естетичного дослідження? 3.Які відносини „людина – світ людини” можуть визначатися як естетичні? 4.Чим, на Вашу думку, вирізняється категорія „естетичне” серед категорій естетики? 5. Чи погоджуєтесь Ви з думкою автора, що „ Наука про прекрасне сьогодні неможлива, тому що місце прекрасного сьогодні змінили нові цінності (шок цінності), - новизна, інтенсивність, незвичайність”? (Ed A Giannaras Aesthetik heute). Обґрунтуйте свою думку. 6.Як співвідносяться поняття „краса” і „прекрасне”? Чи змінилося з часом розуміння цих термінів? 7.Визначте головну мету естетичного виховання і обґрунтуйте свій вибір: а) формування почуття прекрасного; б) формування здатності повноцінно сприймати і правильно оцінювати явища мистецтва; в) формування культури людських почуттів; г) формування художньо-творчих здібностей. 8.Розкрийте зміст термінів „калокагатія”, „катарсис”.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.002 сек.) |