АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Основні напрями в ісламі

Читайте также:
  1. I. Основні риси політичної системи України
  2. Б) Основні властивості операцій над множинами
  3. Бази даних, їх призначення та основні елементи.
  4. Бюджетна система України: основні характеристики
  5. Виникнення економічної теорії та основні етапи її розвитку.
  6. Вплив параметрів технічного стану і ТО на собівартість сільськогосподарської продукції та основні техніко-економічні показники використання МТП
  7. Глава 12 ОСНОВНІ ТЕОРІЇ ДЕМОКРАТІЇ
  8. ДЕМОКРАТІЯ: ПОНЯТТЯ ТА ОСНОВНІ ЗАСАДИ
  9. Джерела доходів сімей та напрями їх використання
  10. Екзистенціалізм та його основні напрями
  11. Екологічні фактори, їх класифікація та основні закони дії факторів
  12. Економічна політика і макроекономічна рівновага. Основні макроекономічні цілі

В ісламі у другій половині VII ст. виникли три напрями: харіджити (арабськ., «хараджа» – виступати, перше в ісламі релігійно-політичне угрупування), суніти і шиїти (арабськ. «шиа» – прихильники). Харіджитські общини були розповсюджені в середньовіччі, на сьогодні втратили свій вплив (азракити, ібадіти тощо).

Суннізм є потужнішим напрямом в ісламі, майже 90% мусульман світу відносяться до нього. У суннізмі впродовж історичного розвитку не виникали особливі течії або секти. Тільки у Новий час як релігійно-політичний рух з'явилися ваххабіти. Поділ ісламу на суннізм і шиїзм відбувся в результаті політичної боротьби за престол халіфату. Суннізм, який спирається на Коран і Сунну, був офіційною релігією Арабського Халіфату. Послідовники суннізму визнавали законність влади перших чотирьох халіфів, а шиїти вважали єдиним законним керманичем четвертого халіфа Алі – двоюрідного брата і зятя Мухаммеда. Гаслом шиїтів був принцип спадкової духовної влади, тобто надання трону халіфів спочатку Алі, а після його смерті – його нащадкам (так виникло вчення про імамат). Послідовники шиїзму імаміти визнають 12 імамів із числа прямих нащадків Алі.

Згідно з ученням імамітів, у кінці IX ст. дванадцятий за рахунком імам – Мухаммед бен Аль-хасан – таємничо зник («ал-Ка'їм» – прихований). Шиїти поклоняються цьому імаму і вірять, що перед Страшним Судом з'явиться махді для встановлення на землі рівності й справедливості. Шиїти, як і сунніти, визнають святість Корану, але в Сунні визнають лише ті хадіси, авторами яких є четвертий халіф Алі та його послідовники. Разом із тим шиїти мають власні «священні писання» – ахбари, куди входять хадіси, пов'язані з ім'ям Алі. Місцями поклоніння у шиїтів окрім Мекки є Неджеф, Кербела (Ірак), Кум і Мешхед (Іран). Найбільш впливовимми духовними особами у шиїтів вважаються крупні мулли (муджтахіди).

Серед мулл найавторитетнішими і шанобливішими є учені-теологи, яким надається звання аятолла| («божественне знамення»), а за вищий ранг в гілці шиїта ісламу вважається «великий аятолла» («віддзеркалення Аллаха»). На відміну від сунітского ісламу, у шиїтів широко поширений культ мучеників. Є свято «ашура», або «шахсей-вахсей», на честь загибелі сина халіфа Алі – імама Хусайна. Сунніти і шиїти дотримуються різних релігійно-правових шкіл (мазхабів). У суннізмі прийняті ті, що виникли в VIII - XI ст.: ханіфітська, малікітська, шафіїтська, ханбалітська. Усі суннітські мазхаби вважаються правовірними, рівноправними, і мусульмани можуть дотримуватися будь-якого з них та навіть змінювати їх. Переваги тієї чи іншої релігійно-правової школи серед того чи іншого народу визначається відносинами, що традиційно склалися. У шиїзмі впливом користується юридична школа джафаритського напряму. В даний час шиїти живуть в основному в Ірані, Іраку, Лівані, Йемені й Бахрейні. Є прихильники шиїзму в Афганістані, Пакистані, Індії, Сирії. Шиїтами також є багато мусульман Азербайджану і частково мусульмани Таджикистану.

 

 

Суфізм

Суфізм – містико-аскетичний напрям в ісламі. Його виникнення датується VІІІ- ІХ ст. Систематизатором суфізму був мусульманський богослов аль-Газалі (ХІ–ХІІ ст.), який фактично ввів суфізм до ортодоксального сунізму. Суфізм (від. арабськ. «суф» – «вовна») закликає до відходу від діяльнісного життя до аскетизму та відлюдництва й безпосереднього спілкування з Богом (містицизм), переносить свою увагу із зовнішнього, обрядового (екзотеричного) у релігійному богослужінні на внутрішнє (езотеричне). У суфізмі з його значною кількістю напрямів чітко були сформовані організаційні форми, що остаточно склалися до ХІІ ст. Вони отримали назву «братства» або «ордени» – тарікі (від «таріка» – містичний шлях, метод). Тарікат, або система тарікату (синонім суфізму), означає містичний шлях чи систему підготовки до суфійського шляху. Необхідно зазначити, що на сьогодні суфізм отримав розповсюдження як серед суннітів, так і серед шиїтів. Суфії значну увагу приділяли розмірковуванню над змістом сур Корану, молитвам, постуванню, медитативно-трансовим вправам та мали на меті отримання екстатичного досвіду. У пошуках пізнання Бога використовували вервицю, містичну музику й танці.

 

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)